Treenipäiväkirja ja tavoitteet 2006

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
27.3. Hiihtoa 13 km. Keli oli luistava ja mielikin korkealla. Kädet kävi kun Skodan 6 pykäläisessä vaihdekepillä. :rolleyes: Viime viikon anginassa uin 3 x 1 km salaa. Ohessa hiihdon käppyrät.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Jumaliste että tossa hiihdossa menee kaloreita! Just tänään kattelin jotain akkainlehden taulukkoa ja kevyt hiihto kulutti yhtä paljon kun ripeä juoksu.

Juhis: Juoksija-lehti 2/2006. Siinä on sulle jalka- ja kenkäjuttua pirusti! Uusin numero, satsaa.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
KnowHow sanoi:
Jumaliste että tossa hiihdossa menee kaloreita! Just tänään kattelin jotain akkainlehden taulukkoa ja kevyt hiihto kulutti yhtä paljon kun ripeä juoksu.
Ja kyllä sen huomaakin aina lenkin jälkeen että tehokas laji on.

27.3. Sählyä 1 tunti. Paikat oli kyllä jumissa, pelaaminen oli sähläämistä omalta osaltani, mutta ainakin tuli juostua. :)

Knoukka

Well-known member
28.3.

Olipa hieman matalavireinen olo, mutta sen verran tympeä päivä että päätin käydä kuittaamassa treenillä pois. Aluksi normaalit lämppärit ja onnistunut rintatreeni reiluun tuntiin. Lopuksi palauttava tsyge, jalat oli vielä jumissa lauantain maratontsygestä ja sunnuntain pitkästä kävelystä. Mutta hyvällä fiiliksellä lähdin pois! :thumbup:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
28.3

Koulun jälkeen puntille 70 minuutiksi. Tavanomainen rinta- ja ojentajatreeni, eli penkit ja pari muuta liikettä. Lopuksi alaselkäpenkkiä, ja vatsat vatsalaudalla ja jalkoja nostellen. Alussa oli hieman nuutunut olo, kuten monesti koulupäivän jälkeen, mutta hyvin läks kulkemaan, varsinkin kun salille tuli yks tuttu, varsin nätti tytsi. Tuli treeniin ihan uutta puhtia, vieläkun keksis jonkun hyvän puheenaiheen hänen kanssa. :D :jaska:

Illalla oli vähän nuutunut olo, mutta lähin silti lenkille, ja oli kyllä täysin oikea ratkaisu. Helevetin hyväntuntuinen lenkki, vaikka keli oli raskas ja petollisen liukas teille sataneen lumen takia. Joutui keskittymään että askel iskee enemmän suoraan alas kuin taaksepäin, koska muuten aina liukastui hieman - ja sehän kuluttaa energiaa. Kuitenkin, tultiin kokoajan kovaa ja lopussa pystyi vielä kiristämään, ja aikakin on todella hyvä olosuhteet huomioiden. Tällästen fiilareiden takia tätä touhua tehdään ja jaksaa lähteä uudestaan. :thumbup:

exe.time 49.54
avr hr 158
kcal/fat% 817/40

Aika olisi ollut vielä hieman parempi, koska pysähdyin kerran kaivamaan pikkukiven pois jalan alta, joka painoi ikävästi. Siinä meni ehkä 30 sekkaa ja vieläpä sotki rytmin.

Knoukkari,
ostin suosittelemasi Juoksijan, ja ihan kannattavalta ostolta vaikuttaa, vaikken kaikkea ole edes ehtinyt lukea. Lehdessä olleen "Tukeva kenkä askeleen esteenä" jutun innoittamana seurasin mun askelta, jonka totesin tulevan maahan koko jalkapohjalla, kuten jutun kirjoittaja väittää "olettua useammalla tulevan". Joten jutun mukaan mä tarvitsisin taipuisat juoksukengät, enkä mitään ylituettuja. Sen takia siis noi ikivanhat tuntuu toimivan niin hyvin, on ainakin tarpeeksi löysät jo :D

JNF

Well-known member
Jaahas, jäänyt tänne sitten postaamatta treenit.

25.3 Sählyä n. kaks tuntia. Aika rankkaa hommaa tuo pelaaminen, kun ei juurikaan ole vaihtomiehiä ja vaan kolme pelaajaa kentällä. Ei kuitenkaan pelata täyskokoisella kentällä.

27.3 Salilla selkää, takareisiä jne ohjelman mukaisesti. Ei vissiin ollut jalat palautuneet kunnolla, kun koukistuksissa ja sjmv:ssä meinasi hyytyä kesken sarjan. No joka tapauksessa ohjelma menee vaihtoon tämän viikon jälkeen.

28.3 Unohin laittaa sykemittarin päälle, joten n. 10 minsaa alusta jäi pois. Jalat oli melko jumissa ja lenkki oli aika tuskaista, mutta en löysännyt tahtia.

34:29.9
158
177

Aattelin tässä kun olis tarkoitus ens viikolla muuttaa treeniohjelmaa ja lisätä juoksua, niin jos sitä koittas loppukesästä rykäistä puolimaratoonin. Olis ihan hyvä motivaationkin kannalta, että on jokin selkeä kohde. Mitään aikatavoitetta en taida asettaa (2h) kunhan vaan ei tarttis kävelyaskelia ottaa missään vaiheessa.

Tämän hetken tasoa on vaikea sanoa, kun en oo matkojen pituutta mitannut muuten kuin ajan avulla. Varovaisesti arvioisin kuitenkin, että 10 kilsaa tuntiin ei pitäis ongelmia tuottaa vaikka heti lähtisin kokeilemaan.

Editoinpa tähän tämänpäiväisen salireissun perään, kun kukaan ei kerennyt väliin postaamaan.

29.3 Salilla rintaa, vatsaa jne. Ei sitä näemmä kolmessa kuukaudessa oo vielä oppinut liikkeiden tekniikkaa oikein. Tällä kertaa sain ahaa-elämyksen penkissä, kun hoksasin, että alaslaskukohdalla on suuri vaikutus toiston raskauteen. Oon laskenut tankoa liika ylös, kun en ole asiaa tarkemmin ajatellut.

Tein vatsat ensimmäistä kertaa penkissä, ja sain aika mahtavan poltteen aikaiseksi. En oo missään liikkeessä aiemmin saanut vastaava tunnetta.

Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
29.3

Koulun jälkeen jälleen punttia nostamaan tunniksi. Selkä oli päivän epistola, lopuksi rinnallevetoa aika kevyesti. Ei polvi kestä kunnolla vielä rinnallevetoa, rinnalleottovaiheessa välillä 'rutisee' kummasti.

Sitten illalla taas lenkille. Eilisen vauhtilenkin jälkeen palauttavamman eli hitaampivauhtisen ja selkeästi lyhyemmän lenkin väänsin, aika puurtamista oli. Koetin vauhtileikittelytyylistä temmon muutoksia, mutta ei oikein noin liukkaalla sujunut.

exe.time 45.37
avr hr. 137
kcal/fat% 545/45

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
JNF sanoi:
Tein vatsat ensimmäistä kertaa penkissä, ja sain aika mahtavan poltteen aikaiseksi. En oo missään liikkeessä aiemmin saanut vastaava tunnetta.
Kokeiles joku kerta tehdä Hooveria. Eli laitat kyynärvarret maahan eteenpäin osoittamaan, suoristat jalat ja nostat ittes varpaiden ja kyynärvarsien varaan. Sitä kun jäpität minuutin luokkaa, on polte aika ihastuttava. :thumbup: Hoover on myös ainoa liike, jolla saa noita pieniä vatsalihaksia harjoitettua jotka pitää vatsalihaspaketin läjässä.

JNF

Well-known member
Juhis sanoi:
Kokeiles joku kerta tehdä Hooveria. Eli laitat kyynärvarret maahan eteenpäin osoittamaan, suoristat jalat ja nostat ittes varpaiden ja kyynärvarsien varaan. Sitä kun jäpität minuutin luokkaa, on polte aika ihastuttava. :thumbup: Hoover on myös ainoa liike, jolla saa noita pieniä vatsalihaksia harjoitettua jotka pitää vatsalihaspaketin läjässä.
Kokeilin tuossa pikaisesti, niin aika rankan oloinen liike on, ja taitaa kuormittaa aika hyvin myös selkää. Aika hyvältä liikkeeltä vaikuttaa, joten taidan ottaa ohjelmaan. Kiitti vinkistä! :thumbup:

Knoukka

Well-known member
30.3.

Melkein tunnin lämppärit ja jalkojen venyttelyt. Sitten olkapää- ja selkätreeni, aikaa meni 1h30min. Lopuksi kevyet palauttavat venyttelyt. Selkätreeninkin uskalsi nyt vetää tappiin saakka kun ei ollut tsyge-tuntia odottamassa. Olipa ja on vieläkin pirun irtonainen ja virkeä olo! Alkuviikon väsymys takana.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Kysyisin vähän mielipidettänne sykemittareista.

Minulla olisi kaksi polarin mittaria harkinnassa. Kalliimpi S725X maksaisi 370 € ja halvempi CS300 200€

Tsekkasin noita ominaisuuksia vertailusivulla, niin tuossa kalliimmassa on seuraavat ominaisuudet, joita halvemmassa ei ole:

- Polar OwnOptimiser (Treenaa ja lepää oikeassa suhteessa. Polar OwnOptimizer kertoo oletko palautunut hyvin seuraavaa harjoitusta varten)
- Maksimisyke HRmax (ikään perustuva)
- Väliajan/kierroksen keskiarvosyke
- Väliajan/kierroksen maksimisyke

- Palautumamittaus (syke/aika)
- Automaattinen kierrostallennus
- Korkeus ja noustut metrit
- Matkaperusteinen intervallilaskenta
- Matkaperusteinen palautumalaskenta
- Lämpötila ja korkeus

- Yhteensopiva Polar Precision Performance -analysointiohjelman kanssa

- Infrapunatiedonsiirto ulkoinen Polar IR-lukijalaite (lisätarvike)
- Sisäinen / ulkoinen ei-Polar Irda-portti

- Harjoitustiedostojen määrä (yhteenvetotiedot) 99 vs 14

- Tallennusväli 5s, 15s, 60s
- Muistia jäljellä -lukema
- Kierrostiedot
- Aerobinen/Anaerobinen kynnys yhteenveto
Onko noi oikeasti sellaisia ominaisuuksia, että niistä kannattaisi maksaa 170 € enemmän? Lisäksi tuossa halvemmassa mallissa oli ainakin jotain pyöräilyominaisuuksia, joita tuossa kalliimmassa ei ole. Ja nimenomaan pyöräily (ja hiihto) on minun pääasiallinen käyttökohde.

Lisäksi aion joskus lähitulevaisuudessa (vuoden sisällä) ostaa Frwdin urheilutietokoneen, jossa taas on varmasti osa yllä mainituista ominaisuuksista.

Eli ilmeisesti se on tuo CS300 mikä mun kannattaa ostaa?

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Jakkeus: taikasanat ovat Suunto T6, EPOC (excess post-exercise oxygen consumption) ja harjoitusvaikutus. Suunnon Training Manager kertoo harjoituksen todellisen rasittavuuden ja kehittävyyden. Sä saat T6lla paljon tarkempaa ja syvällisempää tietoa harjoituksesta ja siitä mitä sun kehossa tapahtuu, so. opit tuntemaan omaa kehoasi paremmin kun vertaat omia tuntemuksiasi EPOCiin ja muihin harjoitusvaikutteisiin. Polareissa ei tätä, mun mielestäni ehkä T6sen tärkeintä, ominaisuutta ole.

Lisäinfoa:

http://www.firstbeattechnologies.com/

Knoukka

Well-known member
31.3.

Lämppärit ja aivan samperin hyvä käsitreeni. Käsissä pysyi kontrolli melkein kaikissa sarjoissa ja sain tosi hyvän pumpin aikaiseksi. Ja pelkällä käsitreenillä sain kaikki mehut irti.

Varttitunnin palautuksen jälkeen raskas, liki voimatreenimäinen, ylämäki tsyge. Ihan sippi. Hieno olo. :ahem:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
31.3

Aamulla reilu tunnin punttitreeni. Lämppäreiden jälkeen olkapäät, epäkkäät ja ojentajat kivasti sippiin. Sitten vielä yhden jalan prässiä ja yhden jalan reisien ojennuskonetta, eli operaatio lihastasapainon palautus jatkui. Sitten harjoittelin vähän tempausta. Vähän jää veto vajaaksi joten joutuu punnertamaan ylös, eli tekniikka on hakusessa vielä. Lopuksi vatsamuskelit voimarullauksella.

Illalla jätin lenkin väliin, koska keskityin kotimaratonille, eli kämpän siivoomiseen. Prkl mitä puuhaa...

Viimeksi muokattu:

Jacques

Sijainti
Helsinki
KnowHow sanoi:
Jakkeus: taikasanat ovat Suunto T6, EPOC (excess post-exercise oxygen consumption) ja harjoitusvaikutus. Suunnon Training Manager kertoo harjoituksen todellisen rasittavuuden ja kehittävyyden. Sä saat T6lla paljon tarkempaa ja syvällisempää tietoa harjoituksesta ja siitä mitä sun kehossa tapahtuu, so. opit tuntemaan omaa kehoasi paremmin kun vertaat omia tuntemuksiasi EPOCiin ja muihin harjoitusvaikutteisiin. Polareissa ei tätä, mun mielestäni ehkä T6sen tärkeintä, ominaisuutta ole.

Lisäinfoa:

http://www.firstbeattechnologies.com/
Mä saan hyvät analyysi datat graafisesti ulos sitten Frwdilla kun sen hankin myöhemmin.

Olen tutkinut tuon T6:n ominaisuuksia ja minusta ne ei ole mun käyttötarkoitukseen yhtä hyvät kuin noissa polarin malleissa. Tärkein lähinnä on tuo yhteensopivuus poljinnopeussensoriin. Lähinnä siis se, että pystyn kontrolloimaan vauhtia, pitämään sopivan kevyttä vaihdetta (johon uskon sen poljinnopeussensorin auttavan) sekä pysymään sopivan sykealueen sisällä, sillä ongelmani selkeästi on liian korkea syke. Eli mä tuskin ainakaan alussa jaksan hirveästi suorituksen jälkeen noita tuloksia tarkkailla, mutta suorituksen aikana siitä voisi olla suurtakin apua.

Noh.. mulla kuten sanoin, ei oo ymmärrystä 80% asioista, jotka noihin mittareihin liittyy, mutta jotenkin en vaan ole vakuuttunut tuosta T6:n soveltuvuudesta omaan käyttötarkoitukseeni.

Knoukka

Well-known member
T6seen saa myös Bike Podin. Ja kyllä siinä kaikki ominaisuudet on mitä noissa Polareissakin.

Mun mielestä tuo EPOC-mittari on ihan ykkönen, mulla se muutti treenaamisen rytmitystä ja harjoitusten rasittavuutta oleellisesti. Sen perusteella osaa tehdä oikean treenin oikeaan aikaan ja välttää ylikuntoa tai vastaavaa.

Mä en taas jaksa treenin aikana noita sykkeitä kauheasti tarkkailla, himassa on mukava vääntää kaikkia käppyröitä! Huono vaan kun ei saa tota kuvaa kaikista arvoista. Tai jaksaa ottaa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
KnowHow sanoi:
T6seen saa myös Bike Podin. Ja kyllä siinä kaikki ominaisuudet on mitä noissa Polareissakin.

Mun mielestä tuo EPOC-mittari on ihan ykkönen, mulla se muutti treenaamisen rytmitystä ja harjoitusten rasittavuutta oleellisesti. Sen perusteella osaa tehdä oikean treenin oikeaan aikaan ja välttää ylikuntoa tai vastaavaa.

Mä en taas jaksa treenin aikana noita sykkeitä kauheasti tarkkailla, himassa on mukava vääntää kaikkia käppyröitä! Huono vaan kun ei saa tota kuvaa kaikista arvoista. Tai jaksaa ottaa.
Se bike podi ei käsittääkseni mittaa poljinnopeutta?

Mutta joo.. meillä on nyt selkeesti eri käyttötarpeet mittarille.. Mulla nimittäin se tarve on nimenomaan siinä suorituksen aikaisessa seurannassa.. Esim. kun kesällä poljen sinne lappiin, niin eipä siinä yhden päivän päätteeksi ole oikein mahista mitään graafisia analyyseja tarkastella. :) Ja muutenkin jatkossa pyöräreissuni varmaan tulevat muodostumaan useampi tuntisiksi reissuiksi.

Lähinnä minä siis kysyin noista kahdesta mainitsemastani mallista, että kannattaako tuota kalliimpaa mallia ostaa. Tekeekö noilla listaamillani ominaisuuksilla mitään? Mun ois pitänyt mainita suoraan että olen jo päättänyt, että jompikumpi noista, mutta näemmä en ilmaissut tätä kovin selvästi. :)

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
1.4

Reilu tunti puntinnostoa. Ekana tein yhen jalan jalkakyykkyä, eli taas tota lihastasapainon palautusta. Hyvin alko sujumaan ku löysi oikeat tukipisteet ja sellaset. Sitten työntöä uskomattoman tehokkat sarjat. Lopuks haukkareita, olkapäitä tangolla ja lopuksi vatsalihakset matolla kera lisäpainon.

Ei viittinyt mennä juoksemaan, kun oli niin saakelin sohjoinen ja vesisateinen keli. Eipä ois kyllä hirveesti ehtinytkään. Krapulasta riippuen juoksen huomenna ehkäpä kakstuntisen.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
2.4. Kuntosalilla juoksua ja pyöräilyä. Ensin 20 min juoksua, venyttelyt ja putkeen 45 minsaa juoksua. Vähän yli 10 km yhteensä tuli matkaa. Siitä sitten pyörän päälle ja paikallaan polkemista vielä 25 minsaa. Eli tehokasta peliaikaa meni 90 minsaa. Välissä tosin venyttelyjä ja loppuun vatsarutistuksia.

Olihan KOVA reeni. :eek: :ahem:

(Vittu, T6 jäi alussa pistämättä pulssi päälle, ja vaikka se matkalla antoikin sykkeitä, ei se enää rekisteröinyt niitä :mad_old: :jaska: ) Yli 160 oli juoksun loppuspurtissa syke :eek!:

Jere1983

Well-known member
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Torstaina pääsin tämän kevään tavoitteeseen, joka oli siis 500 km hiihtoa vapaalla. Ihan tyytyväinen pitää olla kun ensimmäiset merkatut kilometrit on hiihdetty 13.2. Vähän jo ehdin haaveilla, että ehtisin hiihtää vielä päälle sata kilometriä lisää, mutta nyt näyttäisi siltä ettei kelien puolesta välttämättä pääse enää ollenkaan laduille. Ei ihan hirveesti nappaa liukastella ja kompastella jäisellä ja roskaisella ladulla. Nyt alkaa tämä ihana aika jolloin pururadoilla ei pysty hiihtämään eikä juoksemaan, ainakaan näillä polvilla. :frown: