Treenipäiväkirja

sakuraba

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
Olisit sanonut rehellisesti vaan että TÄYSMULKKU! :ahem:

Sitäpaitsi mä vähän jaottelin sun lauseita uudestaan. Onneksi olet hjuumorimiehiä :thumbup:

Joo ei tää niin vakavaa ole! Ja oishan se kiva jaksaa roikottaa noita tunti... :thumbup:

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
KnowHow sanoi:
Oli Intersportissa tarjouksessa: 449 euroa Foot Podin kanssa.
Ei ole paha hinta, ei. :thumbup:

Mulla on nyt suunnitelmissa ostaa niin Foot Pod kuin myos se Fillari Pod.
Fillarissa toimii kuten matka/nopeusmittari muiden T6:n toimintojen lisaksi.

Ensimmainen vinkki T6:sta. Ota kunnon tyokalu patterin vaihtoon, ma joudun vaihtamaan noin. 2kk valein ja huonon ruuvarin takia se patterikuopan kansi on jo aika hajalla. :frown:
Myos pulssivyo on hajonnut molemmista liitoksista (uidessa joutuu pitamaan niin kirealla), mutta korjasin jeesusteipilla. :thumbup:

Patterin tyhjentyessa kellon asetukset saattaa menna metsaan, joten ennen seuraavaa treenia kannattaa tsekata ne.
Het kun kellon ylaosaan tulee se patterin merkki, kandee vaihtaa. Mulla se sytty kun lahdin luistelemaan ja tunnin luistelun aikana veti ihan tyhjaks ja koko muisti jostain syysta nollautui... :jaska:
Muuten kylla loistava peli, ostaisin het uudestaan. :thumbup:

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Niin, ja se pulssivyon patteri kestaa kylla sitten taas tosipitkaan, kello on ainoa mika vaatii vaihtoa vahan valia.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
14.8. Punttiksella 1 tunti. Vedin tosi tiukkaan tahtii ilman mitään turhia taukoja koko kropan läpi. Tahtoo sanoa että Vatsat, prässi, reidenojentajat, -koukistajat, peck deck, selkäkone, ylätalja eteen ja vinopenkki. Yhteensä 410 toistoa.

sakuraba

Well-known member
Moe Szyslak sanoi:
14.8. Punttiksella 1 tunti. Vedin tosi tiukkaan tahtii ilman mitään turhia taukoja koko kropan läpi. Tahtoo sanoa että Vatsat, prässi, reidenojentajat, -koukistajat, peck deck, selkäkone, ylätalja eteen ja vinopenkki. Yhteensä 410 toistoa.
Missä olkapäät, kädet ja pohkeet? Tosta oisit voinu jättää reidenojennukset ja koukistukset pois kun olisit tehny prässiä muutaman sarjan jalat alhaalla levyssä ja sitten muutaman jalat ylhäällä. Kyykyllä oisit päässy vielä nopeemmin. Peck deck on aika turha tollasessa HST-tyylissä reenissä. Pääperiaatteena vois olla, että 1 liike per lihasryhmä tollasessa reenissä riittää mutta sen ärsykkeen pitäs tulla pari kertaa viikossa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
sakuraba sanoi:
Missä olkapäät, kädet ja pohkeet? Tosta oisit voinu jättää reidenojennukset ja koukistukset pois kun olisit tehny prässiä muutaman sarjan jalat alhaalla levyssä ja sitten muutaman jalat ylhäällä. Kyykyllä oisit päässy vielä nopeemmin. Peck deck on aika turha tollasessa HST-tyylissä reenissä. Pääperiaatteena vois olla, että 1 liike per lihasryhmä tollasessa reenissä riittää mutta sen ärsykkeen pitäs tulla pari kertaa viikossa.
Pohkeita en voi tehdä siitä syystä että mun pitää tehdä ne istuen. Selässä on pari nikamaväliä kasassa. Samasta syystä en voi kyykätä. Samasta syystä vältän tekemästä liikaa prässiä koska tulee painetta selkään. Samasta syystä en tee muuten penkkipunnerrustakaan. Peck deck tuntuu vaan niin kivalta tehdä ;) Tein mä muuten hauiskääntöäkin, mutta se on aika pöljä liike :rolleyes: Olkapäitä ärsytän tolla ylätaljalla. Teen sen eteen hyvin kapealla otteella (mulla on kyynerpäät yhdessä suorituksessa, aika puhdas liike esim. heitto- ja palloilulajeihin).

Reidenojennus ja -koukistus koneissa ei tuu painetta selkään. :ahem:

Mulla on periaatteena että pyrin tekemään treenin niin että loppua kohden liikkeet nopeutuvat. Eli sen takia aloitan prässillä. Pyrin näin vaikuttamaan lihasmuistiin ja aktivoimaan kuhnurisoluja. Samalla pyrin välttämään ettei lihaskasva vaan voimat kasvaisivat parantamalla lihaksen hermotusta.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
15.8

Perjantaina tehty jalkatreeni vetäs reidet jumilaiseen, joten en juossut viikonloppuna yhtään, vaikka sunnuntaina ois jo hyvin kyennyt.

Tänään juoksin 65 minuuttia, alkuun kevyesti, loppua kohden tempoa lisäten ja lopussa tultiinkin jo aika kovaa. Oli aika jännä fiilis, kun alkoi olla jo aika hämärää, eikä tuolla ole valaistusta: kun hiljempaa hölkkäili, kaikki rapinat ja omat askeleet saivat mielikuvituksen lentelemään ja kuvittelemaan että mikähän tuolla nyt hiippailee. Sitten kun lisäs vauhtia, niin ei enää rapinat häirinneet. Siisti fiilis kuitenkii. :thumbup:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Moe Szyslak sanoi:
Mulla on periaatteena että pyrin tekemään treenin niin että loppua kohden liikkeet nopeutuvat. Eli sen takia aloitan prässillä. Pyrin näin vaikuttamaan lihasmuistiin ja aktivoimaan kuhnurisoluja. Samalla pyrin välttämään ettei lihaskasva vaan voimat kasvaisivat parantamalla lihaksen hermotusta.
HmHm... Jos on noin, niin oon tehnyt treenini, tietämättäni oikeaa syytä miksi kannattaa tehä noin, täysin oikealla tavalla. Esim. jalkapäivänä aloitan kyykyllä, sitten prässiin, sen jälkeen reiden ojentajat ja reiden koukistajat ja lopuksi pohkeita. Tuolla ohjelmalla juuri liikkeet nopeutuu ja toistomäärät kasvaa loppua kohti.

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Juhis sanoi:
HmHm... Jos on noin, niin oon tehnyt treenini, tietämättäni oikeaa syytä miksi kannattaa tehä noin, täysin oikealla tavalla. Esim. jalkapäivänä aloitan kyykyllä, sitten prässiin, sen jälkeen reiden ojentajat ja reiden koukistajat ja lopuksi pohkeita. Tuolla ohjelmalla juuri liikkeet nopeutuu ja toistomäärät kasvaa loppua kohti.
Joo, mulla on ton valmennuskoulutuksen myötä pikkasen tietoa tosta hermotuksesta. Peliuran aikana mä yleensä tein ensin prässin, sitten rinnallevedon, sitten reidenojentajat/koukistajat, hypyt painojen kanssa ja pudotuskyykyt viimeisenä. Siinä onkin ihan 'hyvä' satsi ponnistusvoiman kehitykseen ;)

Sarjan jälkeen vielä hypyt. :D

oldez

Well-known member
15. ja 16.8. 60min salilla
Pitää sanoa että nyt alkaa syntyä tulosta... Kyykky sujuu hemmetin hyvin ja tempauskin alkaa osua kohdalleen, samoin työntö. Vielä pari viikkoa tätä ohjelmaa ja sitten maksimit. Sitten hermottelua loppuvuodesta.

Jos sitä sais vaikka sen 3m vauhditonta pituutta jonkun ajan kuluttua. Ei pitäisi olla pahakaan nakki.

Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
16.8

Aluksi n. 30 min juoksua kotonta kuntosalille, salilla aluksi 15 min stepperillä kovatahtista poljentaa kera 20 sekunnin spurttien minuutin väkein. Oli aika tehokasta. Sitten 60 minuuttia puntinnostoa, ojentajia, rintaa ja selkää tein, lopuksi tietty vatsat. Sitten vielä 30 minuuttia juoksua kotiin. Hemmetin tehokas treeni, ei voi muuta sanoa. :ahem: :thumbup:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Moe Szyslak sanoi:
Joo, mulla on ton valmennuskoulutuksen myötä pikkasen tietoa tosta hermotuksesta. Peliuran aikana mä yleensä tein ensin prässin, sitten rinnallevedon, sitten reidenojentajat/koukistajat, hypyt painojen kanssa ja pudotuskyykyt viimeisenä. Siinä onkin ihan 'hyvä' satsi ponnistusvoiman kehitykseen ;)

Sarjan jälkeen vielä hypyt. :D
Miten teet hypyt painojen kanssa? Kerran oon kokeillut tangon kanssa, syväkyykystä ylös hypyn kanssa, mutta tärähti niin saatanan pahasti tanko niskan yläosaan, ettei paljoa huvita sitä enää yrittää. Entäs miten pudotuskyykky tehdään, en ole itse koskaan tehnyt? Laitetaan tankoon enemmän painoa kuin jaksaa nostaa ja sitten lasketaan alas koko ajan vastaan jäkittäen? Joskus tehtiin tuolla tyylillä kaverin kanssa penkkiä, se väitti ihan innoissaan sen olevan jotenkin tehokasta, musta se ei ollut järin ihmeellinen tai kehittävä tapa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Juhis sanoi:
Miten teet hypyt painojen kanssa? Kerran oon kokeillut tangon kanssa, syväkyykystä ylös hypyn kanssa, mutta tärähti niin saatanan pahasti tanko niskan yläosaan, ettei paljoa huvita sitä enää yrittää. Entäs miten pudotuskyykky tehdään, en ole itse koskaan tehnyt? Laitetaan tankoon enemmän painoa kuin jaksaa nostaa ja sitten lasketaan alas koko ajan vastaan jäkittäen? Joskus tehtiin tuolla tyylillä kaverin kanssa penkkiä, se väitti ihan innoissaan sen olevan jotenkin tehokasta, musta se ei ollut järin ihmeellinen tai kehittävä tapa.
Tein sekä hypyt että pudotukset Smith-telineessä, niin ei painot lipsahda.

Pudotuskyykky tehdään niin että seisot painot niskassa jalat suorana hartialeveydellä. Siitä pudottaudut mahd. nopeasti 120-asteen polvikulmaan ja ojentaudut ylös. Eli siinä tulee aikamoinen tärähdys kun pudottaudut alas.

Kannattaa mallata pienillä painoilla sitä liikettä ensin. Itse tein jollai 50-70 kiloisilla painoilla.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
kommentointini on ollut vähän harvempaa, mutta päivittäin on tullut sen vähintään 12 km poljettua. :)

Myllis

Lounke-Pelle
Sijainti
Lounke
Pitkalti urheilemattoman kesaloman (mita nyt yx juoksulenkki askistossa ja paljon puunhakkuuta):

15.08. Kuntofillarilla 60 min eli 30 "kilsaa". Keskisyke 128.
16.08. Rullaluistimilla 25 minsaa, about 6-8km. Keskisyke suht korkea.
16.08. Kuntofillarilla 40 min, eli 20 "kilsaa". Keskisyke 135.

DFiaA

I told you so
Parin viikon tauon jälkeen eka lenkki, 20km ja hyvin meni, välillä kulki juoksu kuin Holmeenilla.

Knoukka

Well-known member
Pidemmän lepojakson pitänyt itsekin. Kävelyä, vaeltamista ja hyötyliikuntaa olen hieman tehnyt. Loppuviikosta alkaa syksy uusilla treenirutiineilla. Viime talven aikana mun punttitreenien keskikesto lipsahti liian pitkäksi, kehitystä ei oikein tapahtunut mutta onneksi kestävyyspuoli onnistui sitäkin paremmin. Tosin ois ollu tosi vaikeeta nostaa kestävyyttä, pudottaa painoa 8-9kg talvessa ilman lihasmassan katoa.

Eli uudet kujeet eli back to basics: lyhyet perustreenit takaisin, joka lihasryhmä kaksi kertaa viikossa läpi mutta lyhyemmin ja raskaimmin harjoittein. Vapaapainot, kyykyt, maastavedot, tempaukset ja muu peruskama takaisin. Meni vähän laitteissa ja eri kulmissa hinkkaamiseksi kevään kuluessa.

Ja ruokavalioon tulee proteiinilisät takaisin. Ei muuten kestä eikä tee mieli, varsinkin kun treeniin tulee lisää rautaa ja intensiteettiä. Kreatiinikuurin meinasin ottaa tuossa kohta puoliin.

oldez

Well-known member
Juhis sanoi:
Miten teet hypyt painojen kanssa? Kerran oon kokeillut tangon kanssa, syväkyykystä ylös hypyn kanssa, mutta tärähti niin saatanan pahasti tanko niskan yläosaan, ettei paljoa huvita sitä enää yrittää.
Jos haluaa räjähtävyyttä niin tankohyppelyä ei kannata tehdä syväkyykystä, koska silloin liikkeestä tulee niin pitkä ettei siitä voi saada tarpeeksi nopeeta. Sen sijaan tee hypyt puolikyykystä eli reisi vaakatasoon, saman suuntaiseksi lattian kanssa ja siitä niin täysiä ylös. Tosiaan kandee pitää siitä tangosta kiinni ettei lentele mihin sattuu.

Entäs miten pudotuskyykky tehdään, en ole itse koskaan tehnyt? Laitetaan tankoon enemmän painoa kuin jaksaa nostaa ja sitten lasketaan alas koko ajan vastaan jäkittäen? Joskus tehtiin tuolla tyylillä kaverin kanssa penkkiä, se väitti ihan innoissaan sen olevan jotenkin tehokasta, musta se ei ollut järin ihmeellinen tai kehittävä tapa.
Tossa on se idea pidetään paineet kasassa koko suorituksen ajan. Eli keuhkot täyteen ja puristus päälle ja sillai alas että paine pysyy etureisissä koko ajan. Sillai ku tekee niin tulee automaattisesti mentyä alas vähän hitaampaa. Sit ku ollaan melkein ala-asennossa niin sit antaakin pudota ihan vapaasti ne viimeiset sentit ja sitten täysipuristus etureisiin ja ylös mahdollisimman kovaa. Pitää käskyttää.

Sama toimii penkissä. Eli paineet ruumissa myös alas mentäessä ja sitten antaa vapaasti tippua rinnalle sen viimeiset pari senttiä ja samalla käskyttää niin perkeleesti.

Toi on painonnostajien tapa tehdä kyykkyä. Idea siinä on että painot liikkuu nopeasti ylös. Eli lihakset toimii nopeasti (räjähtävästi), joka on koko painonnoston idea. Tankohypyillä ja syväkyykyllä saa sitä ponnistusvoimaa, joka on hyvinkin oleellinen osa olympianostoja (tempaus ja työntö), jota ei tule esim. jalkaprässistä.

Vaihtoehtonen tapa tehdä kyykkyä voimanostokyykyt, mutta niistä ei ole mitään hyötyä missään lajissa kuin voimanostossa. Siinä haetaan maksimi staattista voimaa jaloista.

Tässä pari vaihtoehtoista tapaa kyykätä

Painonnostaja :
http://www.forsmark.uu.se/~fs03olpe/ChakarovSquat.wmv

Painonnostajan 320kg:
http://www.forsmark.uu.se/~fs03olpe/BotevSquat.wmv

Voimanostajan 320kg:
http://www.irongame.com/videos/MarkusKustiKoivuniemi.2003,November29,RAWFinals,Tampere,Finland-320kg-705lbSQ@110kg-242lb.unequipped.mpg

Huomatkaa ero nopeudessa ja kyykyn syvyydessä. Lisäksi huomatkaa ero välineissä. Voimanostajalla vyö, polvisiteet ja kyykkytrikoot, jotka kuuleman mukaan auttavat jopa 30kiloa. :eek!:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Noh enpäs sitten malttanut sateen jälkeen kotona istuskella, kun pitkästä aikaa ei ollut oikein muutakaan puuhasteltavaa. Puolen tunnin tempojuoksulenkin kävin nykäsemässä, vähän on kyllä raskaan tuntuisessa kunnossa jalat.

KnowHow sanoi:
Eli uudet kujeet eli back to basics: lyhyet perustreenit takaisin, joka lihasryhmä kaksi kertaa viikossa läpi mutta lyhyemmin ja raskaimmin harjoittein. Vapaapainot, kyykyt, maastavedot, tempaukset ja muu peruskama takaisin. Meni vähän laitteissa ja eri kulmissa hinkkaamiseksi kevään kuluessa.
Kannattaako kaikki lihasryhmät käydä kaksi kertaa viikossa läpi, moni asiasta tietävä kaveri kun tuntuu painottavan puntinnostossa sitä, että kerran viikossa lihasryhmät kunnolla läpi, jotta ne muskelit ehtii palautua seuraavaan treenikertaan kunnolla. Esim. mulla ainakin jalkatreeni on sen verran tehokas, että vetää jalat aika tehokkaasti juntturaan, joten jalkoja ei edes kannata pumpata useammin kuin kerran viikossa, muuten kärsii kaikki muut. Eikä huvittaisi tehojakaan tiputtaa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Juhis sanoi:
Kannattaako kaikki lihasryhmät käydä kaksi kertaa viikossa läpi, moni asiasta tietävä kaveri kun tuntuu painottavan puntinnostossa sitä, että kerran viikossa lihasryhmät kunnolla läpi, jotta ne muskelit ehtii palautua seuraavaan treenikertaan kunnolla. Esim. mulla ainakin jalkatreeni on sen verran tehokas, että vetää jalat aika tehokkaasti juntturaan, joten jalkoja ei edes kannata pumpata useammin kuin kerran viikossa, muuten kärsii kaikki muut. Eikä huvittaisi tehojakaan tiputtaa.
Tää hommahan riippuu siitä mitä treeniltä hakee? Lihasvoimaa?, lihasmassaa?, kestävyyttä?, räjähtyvyyttä?, erottuvuutta? vai pelkkää huolitsevaa lihastreeniä tukemaan esim. jotain muuta lajiharjoittelua?

Tosta pudotuskyykystä vielä, ponnistajan näkökulmasta. Me tehtiin se alasmeno koko matkalta 'vapaasti pudottaen' jolloin siitä siitä pysäyksestä tulee aika tärähdys. Liike on tosi lyhyt 30-40 senttiä.

Mäkihyppääjät vetää muuten noita ehkä noin 20 senttin liikkeellä. Isommilla painoilla tosin. Lentopallossa pystyy käyttämään elastista ponnistusta aika usein, toisin kuin mäkihypyssä, jossa voima tuotetaan staattisesta tilasta reaktiivisesti.