Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 10, Turku

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
(tuo videokuva ei kerro tietenkään kuinka rajusti BMW kääntää oikealle)
Silti sulla on vahva näkemys asiasta. Voi hyvää päivää! :D

Kuten monesti olen todennut niin videokuva kertoo hyvin sen, että bmw alkaa kääntämään vasemmalle vasta kun osuma on tapahtunut ja hän on menossa kohti rengasvallia. Jos hän olisi korjannut vasemmalle heti kun tunsi mun auton osittain rinnallaan, niin mitään ei olisi tapahtunut.

Mutta kuten sanottua tilanteet menee nopeasti, eikä tosta voi ketään mielestäni syyttää.

Ennakkotapauksena tuo ei päde tulevaisuutta varten millään tavalla, koska tässä mut todettiin syyttömäksi. Välillä tällaisia tilanteita tulee ja niitä sanotaan tavallisiksi kilpailutilanteiksi, joille ei vaan voi mitään.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
J
Eikä tarvikaan osata, kuten sanottu, arviointimokia tulee kun tilanne kestää vaan pari sekkaa.
En mielestäni tehnyt arviointi mokaa. Mulla ei ollut mahdollisuutta arvioida mitenkään. Täysin perusteetonta väittää tuota mokaksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Silti sulla on vahva näkemys asiasta. Voi hyvää päivää! :D
No säkö muka tiedät takana ollessa paremmin milloin se tarkalleen alkoi kääntään vastaan?

Ennakkotapauksena tuo ei päde tulevaisuutta varten millään tavalla, koska tässä mut todettiin syyttömäksi.
Pätee ihan varmasti. Edessä menevän takapuskuriin jos osuu niin silloin voidaan osottaa ettei näistä ole aiemminkaan syyllisiä oltu.
En mielestäni tehnyt arviointi mokaa. Mulla ei ollut mahdollisuutta arvioida mitenkään. Täysin perusteetonta väittää tuota mokaksi.
Taas kerran, puhuin yleisesti kun kyse oli siitä pitääkö päässään osata laskea asioita.
Eli yleisesti ottaen ei tarvi osata koska arviointimokat tulee niin nopeesti tilanteissa vastaan.
Kuten monesti olen todennut niin videokuva kertoo hyvin sen, että bmw alkaa kääntämään vasemmalle vasta kun osuma on tapahtunut ja hän on menossa kohti rengasvallia. Jos hän olisi korjannut vasemmalle heti kun tunsi mun auton osittain rinnallaan, niin mitään ei olisi tapahtunut.
Eikös nuo tummennetut kohdat ole sama asia?
Eikös BMW heti reagoikin siihen osumaan? Ajoin takaa sitä että videolta ei näy tarkkaan kuinka raju se eka korjausliike on.

edit. Eli jatkossa, tuleeko edessä menevän antaa takaa rinnalle tulevalle tilaa HETI kun puskuri alkaa olla takarenkaan kohdalla?
Jos, niin millä tuon voi varmistaa, ainakaan itsellä ei (kuten todettua) näkökenttä ulotu kovinkaan taakse automaattisesti
(ts. pitääkö alkaa vilkuileen taakseen enempi kun ajaa jonkun edellä)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No säkö muka tiedät takana ollessa paremmin milloin se tarkalleen alkoi kääntään vastaan?
En ollut takana. Kuten olen myös sanonut, en välttämättä itsekään tiennyt tarkalleen Pbbmwn sijaintia. Mulla ei ole tilanteesta kovin tarkkoja muistikuvia, mutta saattaa olla, että bmw tuli mullekin yllätyksenä mun päälle. Ehkä automaattisesti ajattelin että hän pitää sisälinjansa tai vaihtoehtoisesti ajattelin hänen olevan jo kokonaan edelläni (eri linjaa kun ajoi). Ei voi muistaa!
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eikös nuo tummennetut kohdat ole sama asia?
Eikös BMW heti reagoikin siihen osumaan? Ajoin takaa sitä että videolta ei näy tarkkaan kuinka raju se eka korjausliike on.
Ei ole sama asia! Kuten bmw itsekin sanoi niin osuma ei ollut naps ja pihalle vaan kontakti kesti hiukan pidempään. Videokuvasta näkee kyllä missä vaiheessa korjausliike tapahtuu ja se on liian myöhään se. Katso uudestaan muutaman kerran vielä jos et huomaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei ole sama asia! Kuten bmw itsekin sanoi niin osuma ei ollut naps ja pihalle vaan kontakti kesti hiukan pidempään. Videokuvasta näkee kyllä missä vaiheessa korjausliike tapahtuu ja se on liian myöhään se. Katso uudestaan muutaman kerran vielä jos et huomaa.
Siis tarkotin että eikös se lause tarkottanut samaa alkamispistettä korjausliikkeelle, kuitenkin täytyy muistaa että osuman jälkeen reagointiaika ei ole ihan heti samantien :)
En ollut takana. Kuten olen myös sanonut, en välttämättä itsekään tiennyt tarkalleen Pbbmwn sijaintia. Mulla ei ole tilanteesta kovin tarkkoja muistikuvia, mutta saattaa olla, että bmw tuli mullekin yllätyksenä mun päälle. Ehkä automaattisesti ajattelin että hän pitää sisälinjansa tai vaihtoehtoisesti ajattelin hänen olevan jo kokonaan edelläni (eri linjaa kun ajoi). Ei voi muistaa!
Se että autom. oot ajatellut että BMW pitää sisälinjansa voi hyvinkin olla ihan totta.
BMW taas on automaattisesti ajatellut ettei ulkopuolella varmaankaan kukaan tunge nenäänsä
ja konflikti on ollut valmis.
niinku sanoin jo heti alussa, en usko kummankaan tehneen mitään tahallaan tuossa.

Itse tosiaan kaipaan tarkennusta siihen että pitääkö edessä menevänä tosiaan jatkossa kuikuilla taakseenkinpäin,
sitähän tää viimesin tuomariston päätös nyt kuitenkin tarkottaa JOS bemarilla ei ole sun sijainnista ollut tietoa
ennen kuin autot osuu toisiinsa...
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
edit. Eli jatkossa, tuleeko edessä menevän antaa takaa rinnalle tulevalle tilaa HETI kun puskuri alkaa olla takarenkaan kohdalla?
Jos, niin millä tuon voi varmistaa, ainakaan itsellä ei (kuten todettua) näkökenttä ulotu kovinkaan taakse automaattisesti
(ts. pitääkö alkaa vilkuileen taakseen enempi kun ajaa jonkun edellä)
Ei, mutta jos teet ajovirheen, ja tiedät että takanasi tulee muita, niin on syytä varmistaa ettet tee liian jyrkkiä ajolinjamuutoksia. Nämä on ihan normaaleja asioita oikeastaan missä tahansa kilpailulajissa.
Tapauskohtaisesti tietenkin aina.

Toisaalta tästä tapauksesta et voi vetää mitään johtopäätöksiä tulevaisuutta varten, koska tästä nyt ei vaan pystytty osoittamaan ketään syylliseksi ja perustelut on esitetty.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis tarkotin että eikös se lause tarkottanut samaa alkamispistettä korjausliikkeelle, kuitenkin täytyy muistaa että osuman jälkeen reagointiaika ei ole ihan heti samantien :)
en tiedä, mutta video osoittaa ettei näin tapahtunut. Juuri minimaalisen reagointiajan takia tästä on tosiaan paha syyttää ketään! Se oli meillä molemmilla yhtä minimaalinen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei, mutta jos teet ajovirheen, ja tiedät että takanasi tulee muita, niin on syytä varmistaa ettet tee liian jyrkkiä ajolinjamuutoksia. Nämä on ihan normaaleja asioita oikeastaan missä tahansa kilpailulajissa.
Tapauskohtaisesti tietenkin aina.
Toki, ja samaa mieltä.
Mutta vasemmalle kääntyvän hiusneulan lähestyessä niin en mä ainakaan katsele taakse ja oikealle :D
Niinku sanoin, aika normaalia tuossa kohta on olettaa ettei kukaan ulkokaarteeseen pyri :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Niinku sanoin, aika normaalia tuossa kohta on olettaa ettei kukaan ulkokaarteeseen pyri :)
Mulle olisi varmasti tullut mieleen että siinä voi olla joku koska menin niin pitkäksi edellisen mutkan itse. Ei silti olisi varma voinut olla. Ja sisäkisoissa monesti/aika tavallisesti kolahtaa kun kaveri jarruttaa rinnalle.

Eli siis:
Sisäpuolella vähänkin = samaa mieltä Jakkeuksen kanssa, tilaa on jätettävä heti kun keula on vähänkään rinnalla.
Ulkopuolella jyrkkään mutkaan = väärä paikka työntää keula muutenkaan, puhumattakaan jos tilanteen seurauksena toinen on vallissa kiinni.
(noin yleisenä omana huomiona siis millä mielellä ajattelen kisatapahtumia)
Tapahtunut oli ilmeisesti liimautumisesta johtuen niin että toinen menee valliin. Bemari, tai sitten Jaqe jos olisi väistänyt edelleen oikealle kun Bemari aika jyrkästi sinnepäin pitkäksimenonsa jälkeen lähti tulemaan.

Ja edelleen, olisin minäkin oikealta tullut rinnalle koska sinne pääsi samantien ed. mutkan ulostulossa jo. Ei siinä jarruteta enää, kun tila kapenee, ja pudota 3nneksi-4nneksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
OK eli jatkossa sitten edessä meneväkin vilkuilee "peileihinsä". Ja jos ei vilkuile ja päätyy valliin niin oma moka.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
jacques. Kaikkiin kyssäreihin löytyykin vastaus edellisistä, ja follo ansioituneesti toistelikin vastauksia:D
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Ja edelleen, olisin minäkin oikealta tullut rinnalle koska sinne pääsi samantien ed. mutkan ulostulossa jo. Ei siinä jarruteta enää, kun tila kapenee, ja pudota 3nneksi-4nneksi.
Tämä vielä ok, mutta olisitko hangannut ratilla kääntäen vastustajaa kohti 5-10m? Mitä mieltä noista mun sukellus mietteistä? Saako ohitus perustua siihen että jarruttaa myöhemmin, töytäisee sopivasti kulmasti ja painaa ohi?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tuossa Schumi teki ekaksi ajovirheen (kuten bemari Turussa).
Sen jälkeen Hill pääsi osittain rinnalle (kuten minä Turussa), mutta Schumi otti oman ajolinjansa myöhään takaisin ja PAM (kuten bemari Turussa)! Silloin tuosta syytettiin Schumia, mutta tuostakaan tapauksesta ei seuraamuksia aiheutunut.. Kukaan ei myöskään edes syyttänyt tilanteesta Hilliä, vaikka hän oli vain osittain rinnalla.. :)
:D

Et yhtään huonompaa esimerkkiä keksinyt. Tuossahan Schumi tekee virheen paineen alla (kuten Bemari), Hill yrittää ajaa ohi (kuten sanoit, niin et itse ohittaa yrittänyt) ja Schumi ajaa tahallaan päälle, koska molempien keskeytys oli hänelle hyvä tulos.

Tuon seuraamattomuudesta ja muista FIAn rangaistuskäytäntöjen naurettavuudesta on jarnaa foorumi pullollaan.

Ja edelleen, olisin minäkin oikealta tullut rinnalle koska sinne pääsi samantien ed. mutkan ulostulossa jo. Ei siinä jarruteta enää, kun tila kapenee, ja pudota 3nneksi-4nneksi.
Toisaalta taas, minä en olisi mennyt, koska tuossa paikassa tiesi sen, että sitä tilaa siinä auton oikealla puolella ei ole oikeasti olemassa. Sitten taas, mähän olen hidas kuin etana.

Edit: Asiaan liittymättä ja liittyen on kyllä todettava, että se Bemarin tekemä oven sulkeminen takasuoralle mentäessä hieman aiemmin oli mun kirjoissani aika törkeän näköinen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Toisaalta taas, minä en olisi mennyt, koska tuossa paikassa tiesi sen, että sitä tilaa siinä auton oikealla puolella ei ole oikeasti olemassa. Sitten taas, mähän olen hidas kuin etana.
Joo samaa mieltä.
90-asteen mutkassa ulkopuoli voi olla taktisesti hyväkin veto, mutta olla rinnalla ja ulkopuolella 180-asteiseen ei ole koskaan hyvä.
Ja lisäksi kun muistaa että Jacq tiesi 4stroken olleen lähellä ja panikoi sitä että kaasua hölläämällä olisi jäänyt 4s:n jalkoihin,
niin miksi olisi edes halunnut jäädä ulkopuolelle pussiin seuraavaan vasuriin ja jättää sisäreunan vapaaksi 4strokelle?
(olettaen siis että Bemu olisi pysynyt vasemmalla ja menneet mutkaan rinnakkain)
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Edit: Asiaan liittymättä ja liittyen on kyllä todettava, että se Bemarin tekemä oven sulkeminen takasuoralle mentäessä hieman aiemmin oli mun kirjoissani aika törkeän näköinen.
Virhehän se on. Myönnettävä kun katsoo videota uudestaan. Tässä jacques on rinnalla. Samantyyppinen kuin wilzku&jonkki
 
Ylös