Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 4 Hyvinkää 1

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kisarapo

Noniin, se olis taas raportin aika....

Esikisa
Startti kohti Hyvinkäätä aamulla, pihassa jo odottelikin kyytiä neiti X, joka kaikkien yllätykseksi olikin mies :D
Alppu kinkesi mukaan, paitalasti pamautettiin peräkonttiin ja hurautettiin kohti Hyvinkäätä...
Matkalla arvottiin sadekeliä, se alkoi olla selvää että sadekisa tulee, mutta kuinka rajuna oli vielä ?-merkkinä...
Sitten pikastoppi Riihimäelle josta napattiin kyytiin Hämeenlinnan lahja Riihimäelle (vai menikös se toisinpäin) eli Totke "de Trulli" Arponen :)
Radalle saavuttaessa portit oli vielä kiinni, jotenka kerkesin jutteleen hieman Haaparannan kanssa, lahjomaan kaverin korttuptiolla sekä ihailemaan Suomen ah niin ihanaa mutta vähälumista kesäsäätä...

Reenisessiot
Autonumeroa en muista, mutta liukasta oli. Töyrään päällä katseltiin A- & C-ryhmän menoa, ja olipa liukkaan näköistä.
Rata ei oikeastaan kuivunut ollenkaan ajosettien aikana, ehkä piirun verran mutta käytännössä ei yhtään.
Liukasta oli koko ajan ja sai olla varovainen...
Ajaksi karmaiseva 1.20:XX...

Quali
Joops, autotuuri sitten alkoi heti kärkeen. Rata oli kuivumaan päin, C-ryhmäläiset yllätti vetämällä
pari aikaa jopa A-porukan ohi, ja monet tuli sanomaan että varmaa A:ta pukkaa kun rata kuivuu tolla vauhdilla...
Noh, laiha lohtu kun sain alle #33:n joka ei mennyt mihinkään suorilla, eikä kyllä mutkissakaan.
Kone röpötti ihan ihmeellisesti, kaasun paino pohjaan niin oli 5sek viive ennen kuin mitään tapahtui:
2 kierroksen jälkeen varikolla valittamaan, ja ohjaavat mut autoon #27
(tää oli se surullisen kuuluisa auto testeistä josta lähti aina ketjut mäkelään)
Tää sitten tuntuikin olevan jo ihan eri, kauhee veto vrt. edelliseen, ja kylmillä kumeilla kauheeta sladittelua outlappi + 1. kierros...
2. kierros meni "vähän sinnepäin", mutta 3:ssa mutkassa söi vauhdin toi sladailu ihan täysin, ei lähelläkään täydellistä kun kumit oli kylmät...
2. kierroksen lopussa tulikin jo sitten ruutulippu, mutta päätin seurata Haikin harkkojen esimerkkiä ja vetää väkisin 1-2 kierrosta lisää...
Kierros alkoikin kivasti, pitoa tuntui kerrankin löytyvän ja pääsin kaasulle joka mutkassa aiemmin ja jarrulle myöhemmin kuin edeltävällä kierroksella...
Sitten se taas tapahtui, ketjut irti neulansilmässä ja auto rullaten sivuun...
2 aikakierrosta kerkesin ajamaan, molemmat liukkaalla vehkeellä.

Kypärää riisuessa ja varikolle kävellessä toiselta puolen rataa kerkesi miettimään että onko tässä järkeä,
kokoajan tulee miina alle ja onnistuminen silloin kun se on tärkeää menee persiilleen...
"Maani myyneenä" saavuin varikolle, ja kirosin niin pirusti, ajat ei kiinnostaneet pätkääkään.
(viittä vaille lensi kypärä nurkkaan)
Ylläri olikin melkoinen kun Jacq tulee sanomaan että oot varmasti A-finaalissa, jota pidin vitsinä.
Noh, muutkin sanoivat samaa, ja sitten se valkenikin, sillä liukkaalla lusmulla oltiin ruudussa #3 :)
Jos se viiimenen kierros olisi onnistunut, niin paalu olisi ollut täysin realistinen, niin hyvin se #27 kulki kuitenkin.
Vuoden eka onnistuminen oli tosiasia, vaikkakin vähän oudosti ainoalla aikakierroksella & kelin avittamana mutta ei nyt anneta sen häiritä
(kuitenkin omassa ryhmässä jäi taaksen monta kovaa nimeä jotka reeneissä meni mua kovempaa)

Race
Kisaan siis starttiruutu #3, edessä BMW ja Nipsu, takana sitten PeePee, Nasty, Wope, Haikki yms...
Aika selvää oli että Haikki, Wope ja Nasty tulee sieltä ohi nopeesti, mutta kuinka nopeesti niin oli ?-merkkinä...
Haikki painoi ohi heti lähtösuoralla kun huonomman lähdön saanut BMW kiilasi mun renkaisiin kiinni ja vauhti vähän tippui siinä lisää...
edit. PeePee sori, syytin sua turhaan raflassa tosta, mutta BMW se olikin joka lähti mun edestä, muistin väärin :eek:
Hetkeä myöhemmin meni Wopekin ohi, mutta Nastya ei vielä näkynytkään...
Pääsin BMW:N ja Nipsun kantaan, muuten ei ollut sijoituksesta hajuakaan tässä vaiheessa.
Pysyin kyydissä mukavasti, ja huomasin Nastyn kolkuttelevan takana, mutta kun ei rinnalle tullut niin enpäs päästänytkään ohi :D
Hetken aikaa sitä kesti, mutta pieni virhe viimesessä mutkassa ja Nasty tuli lentämällä rinnalle, en pidätellyt enempää
vaan jarrussa annoin mennä suosiolla eteen...
BMW vetäs samaan vikan mutkan lammikkoon hetkeä myöhemmin, ja pääsin hänestä ohi,
pikkusen myöhemmin taas vetäsin itse erääseen toiseen lammikkoon jonka ansiosta PP pääsi ohi :D
Noh, päädyin yrittämään pysyä PeePeen kannassa, joka onnistuikin yllätyksekseni....
ajoin jopa meidän finaalin 4. nopeimman kierrosajan, vain 1.2 sek Nastysta joka on mulle aivan loistava tulos :ahem:

Maaliin sijalla 6. ja erittäin tyytyväinen olen tähän. En ollut erän viimenen, vaikkei sekään olisi haitannut kun A-ryhmään pääsi.
Lisäksi pysyminen PeePeen, BMW:N ja Nipsun vauhdissa lämmittää mieltä, kun kuitenkin muistaa sen että painoeroa meillä on
jonkun verran ja että ajettiin kaikki ns. normivauhdilla verrattuna terävimpään kärkeen.
Positiivista oli myöskin se että Hyvinkään metkut alkaa pikkuhiljaa paljastumaan, radasta oppii koko ajan lisää ja se on mahtava tunne tällä kalustolla. :)

Kaikenkaikkiaan kiva päivä, vaikkei moisena alkanut.
Käyrä oli nousujohteista harkoista finaaliin, melkein virheetön kisa kruunasi päivän.
Aika-ajo oli vähän niin ja näin tuon autotuurin takia, paska maku jäi suuhun siitä millä se #3 ruutu tuli,
mutta tietty tulos on pääasia.
Ei saa valittaa tuosta sijoituksesta kuitenkaan, mutta kai tää jonkinasteinen recordi on että 5min aika-ajon aikana lahoaa 2 autoa alta :D

Kiitokset kisaporukalle jälleen kerran, toki spinnejä nähtiin tänään enempi kuin viime vuonna mutta pistetään ne kelin piikkiin!

72:lle kiitokset taas kerran ruokapaikan järkkäämisestä, oli kiva nähdä pitkästä aikaa :)

Forssassa sitten taas uudestaan!
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Lisäksi pysyminen PeePeen, BMW:N ja Nipsun vauhdissa lämmittää mieltä, kun kuitenkin muistaa sen että painoeroa meillä on jonkun verran ja että ajettiin kaikki ns. normivauhdilla verrattuna terävimpään kärkeen.
Juu hyvä ajo sulta, ja kisaaminen oli nimenomaan lähikisaamista muiden kanssa. Mahdollisti tottakai autoerot, mutta myös painon paljon muita (Kaanaa, Forssa) pienempi merkitys. En tiedä, kuinka monta kymmentä kiloa tarvitaan että vaikuttaa sekunnin. 5? Ei kuitenkaan mitään sataa kiloa voi lähennellä. Mutta se olkoon isompikokoisen kisaajankin onni että ajohanskalla voi vaikuttaa enempi.
Yep, hyvin ajettu :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En tiedä, kuinka monta kymmentä kiloa tarvitaan että vaikuttaa sekunnin. 5?
Niin, vaikea sanoa.
Harkoissa olin Nastya perässä 2sek, tänään 1,2...
Wopeen ero tosin pysyi edelleen 2sek tasolla, mutta kuitenkin tuntui että oppi taas tänään radasta lisää.
öö ruz lienee 20kg Nastya painavampi, ja jää 0,5-1s. Hyvinkäällä kuívalla sille eikä pitäis osaamisesta olla ainakaan kiinni...
Noh, 30kg = kymmenyksiä kuitenkin voisi kuvitella?

Aivan sama sinänsä kyllä, näillä mennään nyt mitä on, pääasia että onnistuminenkin tuli pitkän tauon jälkeen (ed. kerran myös Hyvinkäällä :D) ja kisan läpivienti noin lähellä Nipsua, PeePeetä ja Bemaria niin on mulle hyvä tulos, parempi kuin oletin :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Racer X:n sijoitus jäi epäselväksi. Listalla hänet on merkitty B-finaalin viimeiseksi, mutta mielestäni ainakaan minä en häntä ohittanut, eikä ollut puhetta keskeytyksestä.. Kierrosaikojen perusteella Racerin viimeinen kierros kesti 1:46.** joten, ilmeisesti on kiertänyt ajanottosensorin? :)
edit2. kuulemma olis tullut maaliin Cmoneyn edellä
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Sain taas muistutuksen foorum-kirjoittelun hyvistä puolista, kun onnistuin pyyhkäisemään pitkän kirjoituksen vahingossa pois :thumbfh:

En jaksa nyt rustailla uusiksi, mutta näin lyhyesti todettakoon, että nautin ajosta suurin siemauksin. Nopeus ei vielä riitä mihinkään, mutta se nyt ei minua suuremmin häiritse, kun kokemusta ei vielä ole juurikaan ja ollaan aivan kehityskäyrän alkupäässä. En edes yritä varsinaisesti ajaa sijoituksista, vaan keskityn omaan suoritukseeni, ja koitan miettiä, missä menetän eniten aikaa. Kisassa ajoin pienellä riskillä, mikä näkyi hetkittäisenä nopeutena, mutta toisaalta kostautui ulosajoina. Pääsuoralla tullessa pyörähdin kaksi kertaa aika vauhdikkaasti, mutta hoksasin vasta toisella kertaa, että annoin ulkopuolen takapyörän valua kanttarin päälle, ja siitä yllättäen pito irtosi saman tien.

Oppirahat on maksettava ja sehän tässä on minusta vain haaste. Aika tylsää kait tämä olisi, jos pystyisi ihan keltanokkana kilpailemaan muita vastaan tosissan eikä kehittymisvaraa olisi juuri yhtään jäljellä. Eiköhän se nopeus ja varmuus tule sieltä pikkuhiljaa...toivottavasti.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
kouvolle ja Puhikselle nyt samaa settiä, mutta muistakaa kuinka alussa teilläkin ajelut vielä on kun puntaroitte omaa onnistumista.
Itsekin ajanut tän sarjan takia muutaman vuoden, ja silti ihan rookie edelleen :thumbfh:

Se että paskoja kisoja tulee niin vaikuttaa toki motivaatioon, mutta teillä toki se ero voikin olla sitten niin raju että onkin viimesillä sijoilla yht. äkkiä kun huonosti menee.
Toisaalta sama oli mulla Forssassa, toiseks viimenen tuloksissa olin siellä kun meni ajovuorot & autotuurit heikosti.
Eli äkkiä se kääntyy myös sitten toisinpäin.

Peesaan kuitenkin Andya siinä että kouvo on vetänyt hyvin, paremmin kuin itsekään odotin alkuun.
Samoin Puhiksen startti etenkin mylliksessä oli kova, ja siellä ei voi kokonaan autotuuristakaan puhua.

Leuka kohti pohjoista ja kohti uusia kisoja :ahem:
Vielä kunhan oppisin ajamaan kuivalla:eek: Sateellahan tuo meni kuin juna, mutta sitten kuivalla rattia tulee puristettua liikaa rystyset rikkinäisenä.. No aina ei voi voittaa autoissa, olispa edes ajamiset menneet sessioiden edetessä parempaan, eikä huonompaan päin:thumbfh: Senkin muistan, jotta harjoituksissa ajoin sekunnin kovempaa kuin aika-ajoissa, vaikka oli kosteaa...
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Sain taas muistutuksen foorum-kirjoittelun hyvistä puolista, kun onnistuin pyyhkäisemään pitkän kirjoituksen vahingossa pois :thumbfh:
Kannattaa kirjoittaa pidemmät tekstit ensin vaikka notapadiin ja sieltä sitten copy-pasteaa forumille... Toisaalta fiksulla selaimella tekstit ei niin helposti katoa myöskään.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
B-Finaalin lähtö jäi vähän kaivelemaan ja ois kiva nähdä uusintana. Kait saitte sen videolle?

Olin näkeväni, että Haikin lisäksi joku muukin teki melkoisen lähdön B-finaalissa. Taisin tuoreltaan kommentoida röyhkeäksi. ( Shumi! ):D Tää kaveri pääsi ehkä ensin toiseksi.(?) Tippui kyllä sitten myöhemmin, jonkun kämmin seurauksena tai sitten "pulkkaan" tuli jotain vikaa. Saattoi tietty olla, että vanhan silmät tekivät tenät ja se olikin Jacques, joka käväisi startissa hiukan nurmikon puolella.

Tuosta katsojan roolista vielä, että määhän olin hakemassa paitaani. Joskin mielellään myös tsiikailin teidän menoa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Nomi: Andy 5-ruudusta ainakin otti hyvän lähdön ja oli paalupoika-Jacquesin sisäpuolella ekan mutkan jarrutuksessa :)
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Rapport

Emmä ny mikkää jumala ole mutta kaikki toiveet toteutu sään suhteen, ja oli hyvä että finaalin sai vetästä kuivalla!

Harkat #39

Sateiseen ajotyyliin pääsi aika nopeesti sinuiksi, mutta enpä ole vähään aikaan kokenu jarrutuksia noin vaikeeksi, syynä osittain sen auton puoltaminen ja vielä oma pituus, ku en saa kaasua pois päältä muuta kun nostamalla jalkaa kokonaan takaspäin, vaikeeta itse jarrutustilanteessa, tulee painettua jarrua tiukemmin tämän takia joka taas aiheuttaa melko helposti renkaiden lukkiutumiset, aloin laskee montako kertaa työnsin auton takas radalle ja sormet ei meinannu riittää.. Cmoney meni aika ylivoimasesti tän harkan.

Aika-ajo #30

Edellisestä ajosta oli parempaa se että kaasu ei jääny enää niin paljoa päälle jarrutuksissa, ja jarrutkin oli pehmeemmät. Cmoneyn kanssa ajeltiin lähekkäin ja sain kurottua pikkasen eroa, auto oli parempi kun harkka-auto joten mielessä pyöri paalupaikka, saavutin Racerin ja yritinki ohi s-mutkien jälkeisessä jarrutuksessa, osuin Racerin takakulmaan ku tulin vähän ylikovaa ja Racer tuskin näki mua kun yritin ulkokautta ohi, tässä revähti niskat, sillon en pitäny sitä niin vakavana, mutta esim tänä aamuna en meinannu päästä omin avuin sängystä ylös, joten lääkäri kutsuu Maanantai aamuna, niskatuki alkaa olee pakollinen, tää pieni kipu niskassa on ollu 1kk ajan, joten toivottavasti ei oo mitään pahempaa kun nyt revähti aika pahasti, 3 viikkoa aikaa toipua.

En päässy sit lopulta Racerista ohi, ja cmoney tuli perässä, olis pitäny jättäytyä vähän ja hakee ne vikat 2 nopeeta vielä siihen, koska rata kuivu kokoajan, oletin että paalupaikka tulee, ja niskakipu söi keskityymistä tilanteeseen, joten kruisailin Racerin perässä ne vikat kierrokset, en jostain syystä kuvitellu että siellä on herra Nasty vielä huitelemassa kovia kierrosaikoja. Oliskin kiva tietää tuliko ne nopeimmat juuri niillä kahdella vikalla ratkasevalla kierroksella. Noh sen hetken aika-ajon tokasija tyydytti ihan tarpeeks Harkkojen jälkeen.

Kisa #39

Auto oli kuivalla aivan helmi ajaa, omalle ajotyylille sopiva hieman aliohjaava malli sopi hanskaan mallikkaasti ja oli nautinto ajella.

Kuudentena A-finaaliin, lämppärilähdössä huomas jo auton hyvän kiihtyvyyden, joten kaikki oli kiinni nyt startissa, sain ovieedon ihmisohjus lähdön, ja loogisesti kokemuksen pohjalta ei ollu pokkaa lähtee ulkolinjalle, koska rata oli juuri kuivunu + ulkolinja on todella liukas, ja niin monta kaveria iskee kuitenkin sisälle, aliarvioin kuitenkin oman auton kiihtyvyyden, pääsin parista kaverista heti ohi, hain sisälle, mutta jäinki sinne sitte pussiin ja kattelin kun (ilmeisesti) bemari ja follo hiero renkaitaan yhteen, jouduin nostaa ihan kunnolla kaasua, Haikki paineli sieltä ulkoota ohi semmosella vauhilla että kengän nauhat katkeili, siinä ois ollu myös mun mahdollisuus taistella voitosta, tällä kertaa se ulkolinja toimi. Hieno ja melko ratkaseva kisatilanne kuitenkin heti startissa, nää kuuluu lajiin!

Siinä pääs sitte aika monesta ohite hyvän kiihtyvyyden ansiosta, bemari piti hetken hyvin takana, mutta pääsin lopulta ohi, sama Nipsuhuulen kanssa, s-mutkissa Nipsuhuuli mutkitteli huonomman pidon takia kuin käärmeen kusi erämaassa ja pääsin aika helposti sisältä ohi s-mutkien jälkeisessa jarrutuksessa. Sitte alkokin Haikin takaa-ajo, yritin puristaa siinä sen verran mitä siimoista lähti, mutta ero pysy täysin samana, muutaman kiekin jälkeen aloin jo luovuttaa koska niskoihin otti joka mutkassa, eikä toi selkäarpikaan ollut ihan kivuton, joten tietyllä tavalla siinä luovutti pelin, koska realistisesti en ois varmaan päässy Haikista ohi ellei ois tehny virhettä. Haikki ilmeisesti varmisteli myös lopun kisaa kun tilanne oli hyvin hallinnassa. Ja samalla kuittas Forssan kun voitti siellä vaan 3/4 erää. Tätä pitää kokeilla joskus iteki, hyödyt on kuitenki suuret, kun muut lähtee kylmiltään A-finaaliin. Hieno ajo enivei!

Loistokas kisatapahtuma vaihtelevien olosuhteiden ansiosta, ja värikäs A-ryhmä! Kiitokset järkkäreille ja Follolle kun hoitaa asioita (omiakin) ihan omasta tahdosta. Olisin varmaan sen ajopukuhomman unohtanu :)
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
B-Finaalin lähtö jäi vähän kaivelemaan ja ois kiva nähdä uusintana. Kait saitte sen videolle?

Olin näkeväni, että Haikin lisäksi joku muukin teki melkoisen lähdön B-finaalissa......
Itse sain 6.ruudusta hyvän lähdön ja ulkokaarretta käyttäen ennätin kait ainakin 3.sijalla käväistä. Kisa loppui tokaan mutkaan, Jacques pyörähti poikittain eteen.....en kehdannut ylikään ajaa, vaan seurasin esimerkkiä ja itsekin siihen poikittain parkkiin. Viimeinen niitti sille päivälle, kun varmisti vielä oma-aloitteisen pyörähtelyn seuraavassa neulansilmässä.Ei ollut enää tarvetta yrittää yhtään mitään. No kasvattaa luonnetta. Saattaa olla kiukkuinen kuski Forssa II:ssa, jos linnut laulaa ja aurinko paistaa:)
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Aamulla kun heräsin, avasin ensimmäisenä forumin ja etsin Andyn linkkaaman kypäräkameravideon radan oppiakseni. Oikein loistava video ja kyllähän se rata muutaman katselukerran jälkeen alkoikin olemaan mielessä. Lisäksi luin öö ruzin kirjoittaman ohjeen radasta. Ihmettelin vain, miksen ollut tehnyt näitä asioita jo aiemmin, pakko jättää viimeseen hetkeen...

Harkkoihin lähdettiin märällä radalla. Katselin rookiena mielenkiinnolla A-ryhmäläisten ajolinjoja ekojen mutkien osalta. Ekan mutkan kohdilla olevalta "ylätasanteelta" näki oikein hyvin merkittävän osan radasta. Ajat olivat parhailla 1:13-1:14.

Seuraavaksi olikin sitten oma vuoro päästä radalla muiden C-ryhmäläisten kanssa. Autona oli punarunkoinen #23. Ajaminen märällä muistutti mielestä todella paljon Forssaa (näin Andy taisi sanoakin edeltäpäin). Toki jossain vaiheessa voima alkaa puhumaan huomattavasti tehokkaammin, mutta en nähnyt sitä ongelmana. Ajo alkoi kulkemaan tosiaan aika nopeastikkin ihan hyvin.

Viimeinen mutka oli aluksi kovin vaikea itselleni, ajoin sen pitkäksi kaksi kertaa alkukierroksilla ja työntöhommiks meni. Luultavasti jarrutin näillä kerroilla kumin päällä tjms. No kyllähän se sitten alkoi sekin mutka menemään "jotenkin".

Itselle jäi harkkojen kohokohtana mieleen se, kun pääsin kolmosmutkassa sisäpuolelta kolmen kuskin ohi kerralla. Ei taida ihan heti päästä moista toistamaan minkäänlaisella radalla.

Aivan loppukierroksilla vielä viihdytin katsojia saamalla loistavan vauhdin pääsuoralle ja jättämällä jarrutuksen liian myöhäiseksi. Jo jarrutuksen alkaessa tiesi, että pitkäksihän se menee. Sitten vain odotettiin mutkaan saapumista ja toivottiin parasta. Komeastihan se mutka sitten meni metrin verran nurmikon puolella luistellessa ja matka jatkui taas pysähtymättä.

Kovinkaan ehjiä kierroksia en saanut harkkojen aikana, mutta toisaalta tuskin kovin moni muukaan sai. Mike Milkillä, mulla ja kouvolla (muistaakseni tässä järjestyksessä) oli ajat 1:16,8-1:17,5. Muut olivat sitten useamman sekunnin takana. Ihan hyvät fiilikset. A-ryhmäläisiin oli hieman liian iso ero, mutta toisaalta harjoitteluahan tää vasta oli ja märällä erot tulevat helposti isoiksikin.

A-ryhmäläisten aika-ajoissa näki jo hieman erilaista linjaa kuin aikaisemmin. Parhailla ajat 1:11-1:12. Tässä vaiheessa rata alkoi kuivumaan entistä nopeammin. Jos harkkaerien välillä oli noin sekunnin eroja radan nopeudessa, niin eri aika-ajoerien välillä oli eroa luultavasti kolmisenkin sekuntia. En tutkinut aikoja tarkemmin, mutu-tuntumalla. Saa korjata.

Lähdin omaan viiden minuutin aika-ajosessioon punarunkoisella autolla #38. Jännitystä oli ilmassa, kauheasti ei olisi varaa virheille, eikä varsinkaan ulosajoille.

Kaksi ensimmäistä kierrosta meni sinne päin, muttei lähellekään niin hyvin kuin olisin halunnut. Kolmannen kierroksen loppupuolella sitten kaasuvaijeri sano hyvästit ja siinä oli ne aika-ajot sitten. Skootterilla varikolle.

Tässä vaiheessa fiilikset eivät enää olleet katossa. Rata kuitenkin parani todella huimaa vauhtia ja jokainen kierros olisi ollut äärettömän tärkeä. Oletin päätyväni varmasti C-finaaliin.

Hämmästys oli suuri, kun aika-ajon tulokset tuli nähtäville. Kokonaiset 2 sekuntia nopeampi aika kuin seuraavaksi nopeimmalla Mike Milkillä, ja muihin vielä suurempi ero. Lisäksi useampi A-ryhmäläinen oli jäänyt taakse.

Aika-ajon jälkeen harmitti vain se, että nyt olisi ollut mainio mahdollisuus nostaa itsensä suoraan A-finaaliin, jos kaasuvaijeri olisi kestänyt koko session. Noh, olin B-finaalin 4. ruutuun siihenkin oikein tyytyväinen. Pahimmassa tapauksessakin sijoitukseni olisi 15., kun tavoitteekseni ennen kisaa pistin 16. sijan.

Sitten finaaleihin. Koko C-finaalin katsomisen ajan toivoin, että sade tulisi takaisin. Enhän kuitenkaan ollut kuivalla radalla ajanut aiemmin ollenkaan, eikä finaali ole se paras harjoitustilanne välttämättä.

Kisaan siis sama auto kuin harkoissa eli #23. Rata alkoi olemaan aika kuiva jo, mutta toki muutamia lätäköitä oli jälellä, joten täysin normaalisti joka mutkaa ei voinut ajaa.

Lähtö tapahtui ja pääsin hyvin liikkeelle. Oikealta edestä lähtenyt Cmoney lähti hieman huonommin liikkeelle. Mutta. Jo ennen ensimmäistä mutkaa takaa tuli ehkä 3 jannua heittämällä ohi. Sen verran paljon autoja oli ympärillä, että tiennyt minne päin katsoa. Ekan mutkan jälkeen sijoitukseni oli tippunut neljännestä seitsemänteen tai kahdeksanteen.

Toiseen mutkaan tullessa edessäni näytti todella ahtaalta, otinkin sitten jarrutuksen varman päälle ja katsoin mitä tapahtuu. No kohtahan siellä pyörittiin. Muut kiersivät keskelle rataa jääneet ulkokaarteen puolelta, mutta itse sain taitettua auton sisäpuolelta ohi.

Sijoitus jälleen neljäs. En tiedä kolisiko siellä vielä enemmänkin kuin mitä näin, koska ero taakse oli aika iso tässä vaiheessa. Tosin niin oli eteenkin.

Pari kierrosta meni rauhassa yksin ajellessa. Sitten jossain takamutkissa pitkäksi, olisikohan ollut ekan ohituskieltomutkan (vitosmutka kartassa) paikkeilla. Cmoney sitten sai kiinni ja meni ohi vielä körötellessäni kävelyvauhtia.

Muutama kierros meni Cmoneyn takana ehkä 1-2 sekunnin päässä. Ero pysyi kohtuullisen hyvin samana, ja haaveilinkin, että ero saattaisi jopa alkaa pienenemään, jos saisin kierrokset osumaan nappiin.

Sitten tuota, en muista kyllä yhtään missä päin rataa, ajoin nurmikolle taas. Olisiko ollut muuten radan viimeinen mutka jälleen? No joka tapauksessa Cmoney karkasi horisonttiin ja Jacques saavutti sen verran, että näkyi kaukana takana.

Ero mun ja Jacqueksen välillä pieneni selkeästi kierros kierrokselta, mutta ero oli vieläkin niin iso, ettei ollut järkeä ottaa isompia riskejä. Varmaa perusajoa ja radalla pysymistä. Haaparantakin näkyi jo kävelleen ruutulipun kanssa asemiin. Kierros tai kaks vielä ja lippu heilui.

Kisa ohi ja hyvät fiilikset. B-finaalin viides ja kokonaissijoitus 12. Vaikka ulosajoja tulikin paljon (viis vai kuusko niitä sitten oli), pääsin mielestäni nopeasti sinuiksi auton ja radan kanssa. Varsinkin kuivalla radalla on varmasti tosi paljon opittavaa. Kuitenkin tästä on hyvä jatkaa, kun seuraava Hyvinkään kisa tulee vastaan.

Kiitokset järkkäreille, kisailijoille ja muille paikan päällä olleille. Vaikka monella tekniikkahuolia olikin niin keskimäärin asiat meni silti hyvin. Hieno kisa. Enkä keliäkään kehtaa moittia näin ajajan näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
B-Finaalin lähtö jäi vähän kaivelemaan ja ois kiva nähdä uusintana. Kait saitte sen videolle?

Olin näkeväni, että Haikin lisäksi joku muukin teki melkoisen lähdön B-finaalissa. Taisin tuoreltaan kommentoida röyhkeäksi. ( Shumi! ):D Tää kaveri pääsi ehkä ensin toiseksi.(?) Tippui kyllä sitten myöhemmin, jonkun kämmin seurauksena tai sitten "pulkkaan" tuli jotain vikaa. Saattoi tietty olla, että vanhan silmät tekivät tenät ja se olikin Jacques, joka käväisi startissa hiukan nurmikon puolella
Minä otin aggressiivisen startin. Onnistuin ennakoimaan Haaprannan kädenliikkeen. Se ei ollut mielestäni varaslähtö, mutta ei kyllä kaukanakaan siitä. Taisi siinä puoli autoa olla nurmikon puolella kun ohitin koko porukan. Kärkeen pääsin mutta en osannut ajatella, että Haikki ottaisi myös hyvän lähdön, ja tämä pääsi ihan puskista yllättämään ja ohittamaan pari kierrosta myöhemmin. En sitten pystynyt enää vastaamaan Haikin vauhtiin kuin ajoittain, joten jäin loppupeleissä B-finaalissa kakkoseksi
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Harkat (#20):

Keli oli sellainen sopivan märkä, liian liukasta ei ollut, mutta ajolinjoja joutui hakemaan vähän erikoisen tuntuisista paikoista. Autot olivat hauskoja ajaa tällä kelillä, vaikka tietysti vauhdin tunne jäikin aika vähäiseksi. Ajoin mielestäni tosi varovasti (vaikka toki spinnasinkin pari kertaa), joten olin yllättynyt hyvästä ajastani. Lähdin ihan luottavaisena aika-ajoon.

A-A (#36):

Heti autoon istuessani huomasin, että polkimiin ei saanut minkäänlaista tuntumaa. Noh, piti sitten kaasuttaa sutimisen ja moottorin äänien perusteella ja jarruttaa tuurilla. Meno oli suurimmaksi osaksi aivan katastrofaalista, pyörähdin ainakin kolmella ekalla aikakierroksella, spinnejä tuli sekä ulos- että sisääntuloissa. Loppuun sain kuitenkin yhden melkein puhtaan kierroksen, siinäkin BMW tuli ennen viimeistä mutkaa ohi ja jouduin jarruttamaan märällä linjalla ja melkein luistelin ulos, mutta pysyin jotenkin radalla. Kelituurin ansiosta aika riitti kuitenkin viimeiseen suoraan A-finaalipaikkaan, mihin pitää olla tyytyväinen. Kiristämisen varaa jäi vielä paljon, joten toivoin parempaa autoa ja kosteaa keliä kisaan.

A-finaali (#26):

Rata oli jo käytännössä kuiva, joten odotukset olivat aika lailla nollissa. Lähdin tekemään omaa suoritustani ja katsomaan mihin se riittää. Tällä kertaa se riitti toisen mutkan jarrutukseen asti, jossa takapyörät lukittuivat huolimattomuuteni takia. Muut katosivat heti horisontiin, joten terveisien ajeluksi meni. En löytänyt oikein jarrupaikkoja toiseen mutkaan enkä "takasuoran" päähän ja pitkä oikeakin tuntui hankalalta, joten kierrosajat olivat mitä olivat. Muutenkin kovin puristus oli jo poissa. Lisäksi autosta loppui veto suorilla, aina samassa kohdassa pääsuoran loppupuolella ja ekan ässän loivassa oikeassa. Takasuoralla veto kuitenkin aina palasi noin sekunnin jälkeen. Ihan kuin olisi tullut rajoitin vastaan. No, eipä tuo sijoitukseen vaikuttanut millään tavalla, kierrosaikoihin varmasti kylläkin. Mutkissa auto oli kuitenkin hyvä ja esim. ässät menivät kaasu pohjassa helposti.

Loppusijoitukseni oli kahdeksas, mikä oli tässä porukassa aika lähellä maksimia. Täytyy siis olla tyytyväinen. Kiitetään vielä tässä Folloa kisan sekä 72:ta ruokailun järjestelyistä, homma toimi hyvin molemmissa tapauksissa. Forssassa kisataan taas, ehkä tällä kerralla jo tulisi kuivaa..?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Muutama kierros meni Cmoneyn takana ehkä 1-2 sekunnin päässä. Ero pysyi kohtuullisen hyvin samana, ja haaveilinkin, että ero saattaisi jopa alkaa pienenemään, jos saisin kierrokset osumaan nappiin.
:doubtful: Hmm vahva mutu että sekoitat "muutaman kierroksen" "muutamaan mutkaan" :eek:
Tai jotain siltä väliltä, emmätie :)
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
857
oikaisen suoraan kisaan:

autoksi valitsin 23:n jolla olin ajellut jo harkat ja aika-ajon. En halunnut vaihtaa sitä muuhun kun siinä ajoasento oli hyvä ja märällä kulki. Kisa ajettiin kuitenkin kuivassa. Lämppärillä huomasin että keskikierrosalueella on outo tyhjä kohta. Siinä moottori ei vedä pitkään aikaan ja tämän huomasi parhaiten radan hitaimman mutkan jälkeisessä mutkassa (oikea neulansilmä) ulostulossa. Veto alkoi hieman vasta ennen ekaa ässää, kun taas edellä ajanut nipsu sai ulostulossa muutamia metrejä etua.

Startti:
Kohtuullinen reaktio viivalta ja huomasin follo on jo rinnalla. Kampesin vettel/webber tapaan rinta rinnan ja kuulemma osuttiinkin. Mulla vauhti ei hiljentynyt yhtään mutta samalla vasemmalta lappaa jo haikki ohi TÄYTTÄ VAUHTIA wtf?? Vasta pari metriä ajettu ja ahikki menee jo ohi ennen ekaa jarrutusta.

Sitten yksi pari mutkaa kisaa wopen kanssa. Rattimiehenä wope jätti myös mulle ajettavan välin eikä tarvinnut nurmikolla käydä. Ohihan se tuli jokatapauksessa. Yhden mutkan pystyin takana pitämään.

Sitten se grande töppäys. Lähtösuoralle tullessa oli hyvin tiedossa liukas kohta mutta päätin silti mennä kostean kohdan yli hyvin loivalla ratin liikkeellä...tulos:3m numrikolle ja mukavasti pomppua ja kyntöä. Sama toistui lievempänä 2,3 kierroksilla. Ei sitä vaan millään jaksanut kiertää kokonaan. Radalle pian takaisin ja muutama sija hävinneenä. Follo oli yhden mutkan verran edellä mutta sain hänet tokalla kierroksella 30m päähän. Sen jälkeen ero ei kaventunut ja taistelu jäi haaveeksi! Tämän taistelun olisin kyllä halunnut nähdä!! Loppu sujui virheettömästi ja aikojen perusteella tasavertaisia lukuunottamatta top3 kärkeä.

Hyvinkää on mahtava paikka cruisailla oli sitten sadetta tai kuivaa. Nyt säät suosi minua toisin kuin joissain aiemmissa kisoissa. Auto oli kohtalainen, mutta se kuollut alue haittasi kisavauhtia. Samanlaista kuollutta aluetta ei ollut aiemmin treeneissä ajamallani #36:lla (sanoinkin follolle että se kulkee iloisesti suorilla) Jälkeepäin tietysti voisi sanoa että olisi kannattanut vaihtaa autoa, mutta mutta..#23 oli ok ajaa niin en riskeerannut paremman toivossa. Hyvä mahikset olisi ollut ajella Nipsun perässä viidenneksi kun vauhtikiakin olisi kierrosaikojen perusteella ollut.
 
Ylös