Tupakoimattomuus

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Ootteko huoannut et ihmisillä on nytkeväällä paljon uutta energiaa käytettäväksi erilaisiina asioihin? Toiset asettaa sen tupakoimistottumuksen tapoja vastaan, toiset kokee huikeita nse-koemuksia, moni on muutnekin enemmän pois poissa, minäkin olen ollut jotenkin määrätietoisempi ja selkeämmin suunnattu, ja kaikkea jännää uutta tapahtuu. Kevät on hienoa aikaa :thumbup:
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Mutta energian häviämättömyyden lain mukaan se on jostain peräisin ja meikäläinen on luovuttanut sitä energiaa sangen tuhdisti muille. Aivan vetämättömissä ja v*tuttaa koko ajan. :(
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
AJ sanoi:
Mutta energian häviämättömyyden lain mukaan se on jostain peräisin ja meikäläinen on luovuttanut sitä energiaa sangen tuhdisti muille. Aivan vetämättömissä ja v*tuttaa koko ajan. :(
Pimeyden ihminen?
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
vermula sanoi:
Ootteko huoannut et ihmisillä on nytkeväällä paljon uutta energiaa käytettäväksi erilaisiina asioihin? Toiset asettaa sen tupakoimistottumuksen tapoja vastaan, toiset kokee huikeita nse-koemuksia, moni on muutnekin enemmän pois poissa, minäkin olen ollut jotenkin määrätietoisempi ja selkeämmin suunnattu, ja kaikkea jännää uutta tapahtuu. Kevät on hienoa aikaa
Jaa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Juskanen sanoi:
Pööh. Mä meinasin että juuri noin pitää ajatella kuin Howdy ja Dj Ankka. Että jos humaluspäissään tuli lipsuttua, niin seuraavana päivänä valoisin mielin ja puhtaalta pöydältä, eikä jäädä rypemään siinä pikku lipsahduksessa.

Kyllä mullakin uppois suklaata levytolkulla, jos antasin houkutukselle periks. Enää en anna. Jatkuvasti on suklaata jääkaapissa, mutta osaan hillitä itseni, ja ottaa max. kolme palaa kerralla. Ja saattaa tuo levy olla avaamattomana kaapissa useita viikkojakin. Ei se ois ennen onnistunu. Noh, jos nyt sortuisin ahmimaan koko levyn kerralla, niin ei se meinaa, että tekisin huomenna saman.

Tupakka on kyllä täysin eri luokan riippuvuus kuin suklaa. Mutta kuitenkin, ongelmana ikuisilla lakkoilijoilla ja laihduttajilla jne tuntuu aina olevan se, että kun kerran lipsahtaa, niin sit annetaan periks. Sehän on ihan väärä asenne.
Joo, kyllä mä olen samaa mieltä, että yksi retkahdus ei tarkoita sitä että lakko kannattaaa lopettaa ajatuksella "Kun en tätä ekaa pystynyt vastustamaan, niin en pysty jatkossakaan". Ehdottomasti kannattaa jatkaa silti lakkoa siitä mihin jäi eikä heti ekan vastoinkäymisen jälkeen pessimistisenä antaa periksi. Ainakin itse aion noin tehdä, jos retkahdan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juskanen sanoi:
Tupakka on kyllä täysin eri luokan riippuvuus kuin suklaa. Mutta kuitenkin, ongelmana ikuisilla lakkoilijoilla ja laihduttajilla jne tuntuu aina olevan se, että kun kerran lipsahtaa, niin sit annetaan periks. Sehän on ihan väärä asenne.
Ei siitä ollu kyse (ainakaan mun kohdalla), että pitäis automaattisesti antaa periksi, jos kerran sortuu, vaan siitä, että ennenkuin menee edes sen yhden kerran sortumaan, niin kannattais nopeesti kelata mielessään se, että seuraava kerta tulee tapahtumaan huomattavasti helpommin ja sen vastustaminen on paljon vaikeempaa.

Niinkuin mä tuolla jo aiemmin kerroin, niin mullahan homma kaatui 1.5 vuoden jälkeen periaatteessa siihen yhteen röökiin. Ei niin että heti sen jälkeen juoksin ostamaan askin röökiä (yhden poltin ja seuraavan taisin polttaa parin viikon kuluttua), vaan sillälailla pikkuhiljaa. Puolisentoistavuotta siitä ekasta röökistäkin meni siihen, että poltin taas vakituisesti, mutta mun laskuissa se lakko päättyi ja kaatui juuri siihen ekaan röökiin.

Mitä mä tällä yritän sanoa on se, että etenkin siinä vaiheessa, kun olette olleet jo pikkusen pidemmän aikaa ilman röökiä (siis sillai, että enää ei yritetä lopettaa vaan ollaan jo lopetettu) ja olette jo varmoja siitä, että homma on hanskassa, ei siihen yhden röökin lipsahdukseen kannata etukäteen suhtautua niin, että "jos tässä nyt yks jossain vaiheessa lipsahtaa, niin ei hätää, oon sitten jatkossa polttamatta". Tuolla suhtautumisella meinaan homma tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaatumaan ennemmin tai myöhemmin. Parempi vaan olla jyrkästi sillä linjalla, että se elämän viimeinen rööki on jo tullut poltettua.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Mitä mä tällä yritän sanoa on se, että etenkin siinä vaiheessa, kun olette olleet jo pikkusen pidemmän aikaa ilman röökiä (siis sillai, että enää ei yritetä lopettaa vaan ollaan jo lopetettu) ja olette jo varmoja siitä, että homma on hanskassa, ei siihen yhden röökin lipsahdukseen kannata etukäteen suhtautua niin, että "jos tässä nyt yks jossain vaiheessa lipsahtaa, niin ei hätää, oon sitten jatkossa polttamatta". Tuolla suhtautumisella meinaan homma tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä kaatumaan ennemmin tai myöhemmin. Parempi vaan olla jyrkästi sillä linjalla, että se elämän viimeinen rööki on jo tullut poltettua.
Niin, ei mulla ainakaan ole tarkoitusta enää polttaa yhtään tupakkaa.
Mutta jos esim. joskus (vastoin oletuksiani) vedän kännin ja silloin, edelleen vastoin oletuksiani, lipsahtaa, niin en aio lakkoa sen takia lopettaa.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin, ei mulla ainakaan ole tarkoitusta enää polttaa yhtään tupakkaa.
Mutta jos esim. joskus (vastoin oletuksiani) vedän kännin ja silloin, edelleen vastoin oletuksiani, lipsahtaa, niin en aio lakkoa sen takia lopettaa.
Just näin mäkin ajattelen. Ja totta kai lakko tai lopettaminen kaatuu aina siihen yhteen jos on kaatuakseen. Mutta kun sen ei tarvitsisi kaatua.

Miksiköhän itse aloin polttaa uudelleen pari vuotta sitten. Kai siksi, etten enää aktiivisesti halunnut olla polttamatta. Kotiäidin oli helppo olla polttamatta, mutta kun se aika oli ohi, niin tupakka oli taas kiva kaveri. Opiskellessa tupakalla käynti tauoilla kuului asiaan ja kaikki kivoimmat tyypit poltti. Ja uudessa duunipaikassa tutustui helposti ihmisiin röökipaikalla. Tupakinpoltto on oikeasti kivaakin. Edellisen kerran lopetin siis kun tulin raskaaksi. Kun raskaus ja imetysaika oli ohi, niin eipä sitten ollut enää motivaatiota olla polttamatta, vaikka toki tupakan haitat tiedostinkin. Tällä kertaa mitään tuollaista pakottavaa syytä lopettaa ei ole, vaan kyse on omasta tahdosta (juujuu, lapsi oli toivottu jne, mutta silti vähän eri asia se lopettaminen silloin).

Taukoja mä kyllä tupakanpoltosta kaipaan. Kivasti katkaisi työpäivää lähteä duunikavereiden kanssa röökille. Nyt tulee paljolti istuttua omalla paikalla, kun en vielä tupakkapaikalle katsojaksi uskalla.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Juskanen sanoi:
Miksiköhän itse aloin polttaa uudelleen pari vuotta sitten. Kai siksi, etten enää aktiivisesti halunnut olla polttamatta.
Mä olin kans...hmm...en muista tarkkaa aikaa, mutta vuoden tahi kaks tuossa aikanaan polttamatta. Silloin nää nikotiinivierotuskamat oli paljon huonompia kuin nykyisinkin. Inhalaattorin vaikutusta ei juurikan edes tuntenut. Purkkakin oli sellasta kivikovaa, kitkerän makuista kamaa. Ei ollut mitään pehmeitä, hyvänkinmakuisia tyynypurukumeja lainkaan. Lisäks hinnat oli saakelin paljon kovempia kuin nykyisin. Korvaustuotteet maksoi moninkertaisesti sen, mitä tupakointi.

Mulla se lakko loppui niin, että kun viina maistui aika reippaasti niihin aikoihin, niin ekaks kännissä pummasin kavereilta jämiä. Sitten saatoin jo vetää krapulasavutkin. (pummasin silloiselta muijalta krapulassa aina jämät) Kun tuota oli jatkunut joitain kuukausia, seuraava askel olikin sitten loogisesti se, että ostin askin tupakkia ja siitä se sit läks.
Sanoisin, että jos kaverit ja varsinkaan silloinen muija ei ois polttanut, lakko tuskin olisi rikkoutunutkaan...mutta tää on ihan jossittelua vaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Uskotteko että moni ihminen edellytyttää elämänkumppaniltaan ehdotonta savuttomuutta? :doubtful:

En voisi kuvitellakaan eläväni yhdessä jonkun tupakoitsijan kanssa.

Enkä varmaan ole ainoa. :ahem:
 

Makkonen

Guest
Moe Szyslak sanoi:
Uskotteko että moni ihminen edellytyttää elämänkumppaniltaan ehdotonta savuttomuutta? :doubtful:

En voisi kuvitellakaan eläväni yhdessä jonkun tupakoitsijan kanssa.

Enkä varmaan ole ainoa. :ahem:[/QU

Ex- muijakaverini yritti monta kertaa lopettaa tupakan polton.
En koskaan vaatinut/pyytänyt lopettamaan, mutta sanoi ettei halua poltaa kun en minäkään polta. Sil oli muutamia lakko-yrityksiä, mutta yritykseksi ne aina jäi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Niin, ei mulla ainakaan ole tarkoitusta enää polttaa yhtään tupakkaa.
Mutta jos esim. joskus (vastoin oletuksiani) vedän kännin ja silloin, edelleen vastoin oletuksiani, lipsahtaa, niin en aio lakkoa sen takia lopettaa.
No et tietenkään lopeta, eihän sitä oo kukaan väittänykkään. Edelleenkin se ainoo pointti tossa mun viestissä on se, että vaikka kuinka perseet olis olalla (ja vaikkei oliskaan), niin miettii pirun tarkkaan, että kannattaako sitä yhtäkään röökiä mennä vetämään. Siinä meinaan käy hyvin suurella todennäköisyydellä niin, että seuraavalla kerralla, kun oot perseet olalla, vedät taas röökin tai ehkä jopa kaksikin, koska "eihän se lakko siihen edelliseenkään notkahdukseen loppunu :eek: " ja siittä se helpolla lähtee, pikkuhiljaa :(
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Moe Szyslak sanoi:
Uskotteko että moni ihminen edellytyttää elämänkumppaniltaan ehdotonta savuttomuutta? :doubtful:

En voisi kuvitellakaan eläväni yhdessä jonkun tupakoitsijan kanssa.

Enkä varmaan ole ainoa. :ahem:
Meinaakkona ihan vakavissas, että Belmondo saa samantien lähteä, jos rupiaa yllättäen rööki maistumaan? :doubtful:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
OoPee sanoi:
No et tietenkään lopeta, eihän sitä oo kukaan väittänykkään. Edelleenkin se ainoo pointti tossa mun viestissä on se, että vaikka kuinka perseet olis olalla (ja vaikkei oliskaan), niin miettii pirun tarkkaan, että kannattaako sitä yhtäkään röökiä mennä vetämään. Siinä meinaan käy hyvin suurella todennäköisyydellä niin, että seuraavalla kerralla, kun oot perseet olalla, vedät taas röökin tai ehkä jopa kaksikin, koska "eihän se lakko siihen edelliseenkään notkahdukseen loppunu :eek: " ja siittä se helpolla lähtee, pikkuhiljaa :(
Saattaahan sitä joskus jossain hyvässä seurassa ja hyvällä fiiliksellä ollessaan sikarin poltella, jos sellainen tarjotaan, ei se tupakoimattomuus siihen kaadu. Jos pelkää sen olevan loppu, niin silloin ei kannata sitä sikariakaan sytyttää.

Kyllä mullakin lähtökohta on selkeästi täysi tupakoimattomuus ja sillä linjalla myös pysyn.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Micael sanoi:
Saattaahan sitä joskus jossain hyvässä seurassa ja hyvällä fiiliksellä ollessaan sikarin poltella, jos sellainen tarjotaan, ei se tupakoimattomuus siihen kaadu. Jos pelkää sen olevan loppu, niin silloin ei kannata sitä sikariakaan sytyttää.
No mulla se kaatu tokalla kerralla (tosin kerkesin olla polttamatta vain tommoset 3 kk) pikkusikareihin. Kuvittelin minäkin, että ei se siihen voi kaatua.

Mutta ok, pikkusikarit on ehkä vähän eri asia, kun tavalliset sikarit, paitti jos niitäkin vetää henkeen.
 
Ylös