Tupakoimattomuus

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jos tuon jossain vaiheessa teet ja onnistut, esim. vuosi on jo hyvä aikaraja, niin täältä on tulossa eurokossu sulle. Sen lupaan tässä ja nyt.
Kukaanhan ei eurokossun takia tietenkään tupakointia lopeta, mutta se ois vaan sellanen "Hienoa! Onnistuit, tossa sulle tollanen pikkujuttu sen kunniaks"-homma.

Ja tämä siis siitä riippumatta, onnistunko vai epäonnistunko itse lakossani.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
*liimaa poru kurkussa ja 10 nikotiinipurkkaa suussaan kroppansa täyteen Nicorette-laastaria Eurokossun etiketin pyöriessä silmien edessä*
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
OoPee sanoi:
Kyllähän ne valitettavasti suurimmalla osalla epäonnistuvat, mutta itte en koskaan menis lakkoilijalle röökiä tuputtamaan. Päinvastoin, mä en antais röökiä vaikka pyytäisivät, saavat itse ostaa sen ekan röökinsä.
Onhan tuo paljon fiksumpaa. (siis ostakoon itse ekat lakon jälkeiset röökinsä)

En itsekään siis tee noin aina...siksi tuo "jopa". Siinä tilanteessa, että on kyse esim. duunipaikan tupakkakaverista sitä tulee ehkä ajatelleeksi: "Ahaa tuokaan mukava juttukaveri ei kohta enää vieraile röökihuoneessa juttelemassa niitä-näitä". Ja voipa tuossa kiusoittelussa olla takana myös sitä, että testataan kuinka tosissaan kaveri on.

Itsellä on ollut kaksi lakkoa tupakoitsijan urani aikana. Molemmat ovat johtuneet sairauksista. (=ei mistään kovin vakavasta ja tilapäisistä asioista - eivät kestäneet siis puolta vuotta enempää.)

Se tupakointiin liittyvän pinttyneen tavan muuttaminen omalta osaltani - mistä olen tyytyväinen on, että kun ennen poltin sisälläkin (vanhassa vuokra-asunnossa pari vuotta sitten), niin tässä uudessa kämpässä polttaminen tapahtuu 99.98% parvekkeella. Tuli sen muuton yhteydessä katsottua ja voivoteltua niitä keltaisia seiniä/kattoa yms. ihan tarpeeksi.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Itse ainakin toivon, että jos saan tupakoinnin lopetettua, niin musta ei tulis sellasta saakelin kärttyisää, kaikki tupakoitsijat helvettiin toivottavaa besserwisseriä, koska sellaset tyypit on ollut yhdessä vaiheessa tärkeä syy, miksen ole lakkoa aloittanut.
Niiden hommat menee niin helkkaristi överiksi, että niistä muodostuu melko paskamainen kuva kaikista tupakoinnin lopettaneista. Ovat ihan liian intomielisiä, kiihkeitä ja muita ihmisiä halveksuvia, että haluaisin samaistua sellaiseen ryhmään.

Mutta kuten aiemmin tässä toikissa on todettu, aika monista tulee sellaisia...ja sellaisten vaahtoamista ei ihan oikeesti viitsi kuunnella, saatikka että niiden muka hyväätarkoittavia juttuja ottaisi tosissaan. Oikeaita hyväätarkoittavia neuvojahan ne eivät ole, vaan muiden dissaamista ja oman egon korostamista halveksumalla muita jotka vielä ovat tupakan orjia. Tupakoitsijan ja tupakoinnin jatkuva mollaaminen ja halveksiminen on melko varma konsti saada ihmiset edelleen pysymään tupakoitsijoina. Tämä vaan tiedoksi "intomielille".

Hienointa olisi, jos mahdollisen onnistumisen jälkeen pystyisi olemaan ihan aidosti tukena ja apuna tuoakasta eroon haluaville...ilman mitään syyllistävää asennetta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar kun totes, että on yllätyksekseen huomannut, että lakon aikana röökin tuoksu on alkanut tuntua uskomattoman hyvältä ja houkuttelevalta. Ittehän silloin lakkoillessani en varsinaisesti tuommoista havainnut, mutta ylivoimaisesti kaikkein pahin oli se yllättävänkin monessa leffassa käytetty efekti (asia, jota ei normalaioloissa edes pane merkille :rolleyes: ), jossa zoomataan lähikuva röökiin, joka sytytetään ja siinä sitten kuunnellaan dolpidikitaalina sitä iloista rätinää, joka syntyy tupakkipaperin palaessa, minkä päälle sitten näyttelijä vie tupakin huulilleen ja vetäisee intohimoisesti kunnon henkisauhut.

VOE MAHOTON! :eek!: :eek!: :eek!:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Itse ainakin toivon, että jos saan tupakoinnin lopetettua, niin musta ei tulis sellasta saakelin kärttyisää, kaikki tupakoitsijat helvettiin toivottavaa besserwisseriä, koska sellaset tyypit on ollut yhdessä vaiheessa tärkeä syy, miksen ole lakkoa aloittanut.
Niiden hommat menee niin helkkaristi överiksi, että niistä muodostuu melko paskamainen kuva kaikista tupakoinnin lopettaneista. Ovat ihan liian intomielisiä, kiihkeitä ja muita ihmisiä halveksuvia, että haluaisin samaistua sellaiseen ryhmään.

Mutta kuten aiemmin tässä toikissa on todettu, aika monista tulee sellaisia...ja sellaisten vaahtoamista ei ihan oikeesti viitsi kuunnella, saatikka että niiden muka hyväätarkoittavia juttuja ottaisi tosissaan. Oikeaita hyväätarkoittavia neuvojahan ne eivät ole, vaan muiden dissaamista ja oman egon korostamista halveksumalla muita jotka vielä ovat tupakan orjia. Tupakoitsijan ja tupakoinnin jatkuva mollaaminen ja halveksiminen on melko varma konsti saada ihmiset edelleen pysymään tupakoitsijoina. Tämä vaan tiedoksi "intomielille".

Hienointa olisi, jos mahdollisen onnistumisen jälkeen pystyisi olemaan ihan aidosti tukena ja apuna tuoakasta eroon haluaville...ilman mitään syyllistävää asennetta.
Juuri tuon tyyppiseen "hienovaraisesti viittasin". :thumbup:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
OoPee sanoi:
Runar kun totes, että on yllätyksekseen huomannut, että lakon aikana röökin tuoksu on alkanut tuntua uskomattoman hyvältä ja houkuttelevalta. Ittehän silloin lakkoillessani en varsinaisesti tuommoista havainnut, mutta ylivoimaisesti kaikkein pahin oli se yllättävänkin monessa leffassa käytetty efekti (asia, jota ei normalaioloissa edes pane merkille :rolleyes: ), jossa zoomataan lähikuva röökiin, joka sytytetään ja siinä sitten kuunnellaan dolpidikitaalina sitä iloista rätinää, joka syntyy tupakkipaperin palaessa, minkä päälle sitten näyttelijä vie tupakin huulilleen ja vetäisee intohimoisesti kunnon henkisauhut.

VOE MAHOTON! :eek!: :eek!: :eek!:
Tuo on semmoinen tilanne, jossa tupakattomalla meikäläiselläkin tulee suorastaan kadehtiva olo. Se näyttää olevan niin jumalainen nautinto, että harmittaa olla ilman. :eek:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
OoPee sanoi:
Ihan ku mä toistaisin itteäni :rolleyes:

...eli kyllä, aivan oikein, ei ole pakko ostaa, mutta kun siinä helvetin helposti käy niin, että ennemmin tai myöhemmin kuitenkin ostaa, joten en ihan välttämättä suosittele ottaamaan riskiä. Itte kun oon kaks kertaa tyrinny just siihen, että ajattelin täsmälleen kuten sä nyt, niin kuvittelisin että edes osapuilleen tietäisin mistä puhun, mutta näköjään tää tuntuu olevan semmonen asia, että se on jokaisen pakko itte kokeilla :wink:
Kiitos tiedosta. On siis sittenkin parasta, etten polta edes sitä yhtäkään sikaria. Luotan kyllä itseeni sen verran, että tällä hetkellä tuntuu etten retkahda uudestaan mutta eihän se vara venettä kaada, joten tarjoilusikareillekin sanon: Kiitos EI!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tupakoitsijan ja tupakoinnin jatkuva mollaaminen ja halveksiminen on melko varma konsti saada ihmiset edelleen pysymään tupakoitsijoina. Tämä vaan tiedoksi "intomielille".
Kyllä!

Myöskään hirveen motivoivia eivät oo semmoiset varmaan ehkä ihan hyvälläkin tarkoitetut kommentit (nää kyllä tulee usienmiten niiltä, jotka ei oo koskaan edes polttaneet) tyyliin: "kato oot vaan ostamatta tupakkia, jos et haluu polttaa, niin helppoo se on". Meinaan tollahan ei saa aikaan kuin sen, että se omasta mielestä valtavan hieno ja kovalla työllä aikaansaatu suoritus saadaan jollaintapaa kuulostamaan siltä, "että eihän tuo lopettaminen nyt oo suoritus eikä mikään, jokainenhan tohon nyt helposti pystyy" :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Tuo on semmoinen tilanne, jossa tupakattomalla meikäläiselläkin tulee suorastaan kadehtiva olo. Se näyttää olevan niin jumalainen nautinto, että harmittaa olla ilman. :eek:
Nimenomaan :D

...paitti että se ei sitä oo, soon vaan semmonen Kaurismäki-efekti :eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Micael sanoi:
Kiitos tiedosta. On siis sittenkin parasta, etten polta edes sitä yhtäkään sikaria. Luotan kyllä itseeni sen verran, että tällä hetkellä tuntuu etten retkahda uudestaan mutta eihän se vara venettä kaada, joten tarjoilusikareillekin sanon: Kiitos EI!
No ykilöllisiähän nää jutut on, toiset pystyy toiset ei. Itte näköjään en pysty, en ainakaan jos erehdyn vetelemään henkisauhuja. Se lopettaminen on kuitenkin sen verran kova duuni, että en kellekään menis suosittelemaan turhan riskin ottamista, ilmankin kun pystyy aivan hyvin olemaan.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Kyllä!

Myöskään hirveen motivoivia eivät oo semmoiset varmaan ehkä ihan hyvälläkin tarkoitetut kommentit (nää kyllä tulee usienmiten niiltä, jtoka ei oo koskaan edes polttaneet) tyyliin: "kato oot vaan ostamatta tupakkia, jos et haluu polttaa, niin helppoo se on". Meinaan tollahan ei saa aikaan kuin sen, että se omasta mielestä valtavan hieno ja kovalla työllä aikaansaatu suoritus saadaan jollaintapaa kuulostamaan siltä, "että eihän tuo lopettaminen nyt oo suoritus eikä mikään, jokainenhan tohon nyt helposti pystyy" :thumbdown
Täysin samoilla linjoilla tossa. Se on kyllä todella turhauttavaa kun joutuu pinnistelemään ettei tupakkaan sortuisi ja tuntee oikeasti saavuttaneensa jotain, jo kahden viikon lakonkin jälkeen ja sitten joku tulee ja romahduttaa koko systeemin toteamalla, että eihän tässä olekaan mitään ihmeellistä tapahtunut. "On vaan ostamatta, niin helppoa se on" :(
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Täysin samoilla linjoilla tossa. Se on kyllä todella turhauttavaa kun joutuu pinnistelemään ettei tupakkaan sortuisi ja tuntee oikeasti saavuttaneensa jotain, jo kahden viikon lakonkin jälkeen ja sitten joku tulee ja romahduttaa koko systeemin toteamalla, että eihän tässä olekaan mitään ihmeellistä tapahtunut. "On vaan ostamatta, niin helppoa se on" :(
Kyllä lopettaminen on tosiaankin mun mielestä sen verran kovanluokan suoritus, että ihan täydellä syyllä saa olla ylpeä itsestään, jos siinä onnistuu eikä tosiaankaan ole olemassa minkäänmoista syytä, miksi sitä suoritusta tulisi jonkun muun ryhtyä aliarvioimaan, etenkään jos itse ei vastaavaa "helvettiä" ole edes koskaan läpi käynnyt. Toki on selvää, että joillekin lopettaminen on helpompaa kuin muille, mutta sekään ei mun mielestä ole syy aliarvioida niiden suoritusta, joille se lopettaminen oli ihan oikeasti tuskaisen taipaleen takana.

Ja ihan vinkiksi sekin, että edes sellainen harmiton: "jos et olis koskaan aloittanu, niin ei tarttis nyt kärsiä" -kommentti ei auta tippaakaan :rolleyes:

Tsemppiä!
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Mä olen kanssa hiukan törmännyt siihen, että lopettamista yrittävään suhtaudutaan tyyliin "Oot vaan polttamatta, niin se onnistuu. Älä valita, itse olet aloittanut." Ei kovin rohkaisevaa tai mieltä ylentävää. Kannustus on ollut minulle tosi tärkeää tänä savuttomana aikana. Olen edelleen todella kiitollinen niille työkavereille ja forumisteille, jotka ovat lopettamistani aidosti tukeneet.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Runar ja Kyllikki sanoi:
Alkoholi on todella paha tappaja verrattuna tupakkaan+alkoholi romuttaa perheitä ja ihmissuhteita...
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jos tuon jossain vaiheessa teet ja onnistut, esim. vuosi on jo hyvä aikaraja, niin täältä on tulossa eurokossu sulle...
Hienoa! Jos Olli-Pekka ei suostu tervapötkylöihin menehtymään niin tapetaan se sitten VÄKISIN VIINALLA!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Huomenna tai viimeistään ylihuomenna täytyy hakea toinen paketillinen inhalaattoreita, eli niihin on nyt tämän lakon aikana mennyt vajaat 20 euroa. Ei paha hinta lainkaan.
 
Ylös