Tupakoimattomuus

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
OoPee sanoi:
No mulla se kaatu tokalla kerralla (tosin kerkesin olla polttamatta vain tommoset 3 kk) pikkusikareihin. Kuvittelin minäkin, että ei se siihen voi kaatua.

Mutta ok, pikkusikarit on ehkä vähän eri asia, kun tavalliset sikarit, paitti jos niitäkin vetää henkeen.
Niin, ja jos sattuu pikkusikarin jossain illanistujaisissa polttamaan, niin ei sitä ole heti pakko ostaa itselle, eipähän tule poltettuakaan kun ei osta.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Meinaakkona ihan vakavissas, että Belmondo saa samantien lähteä, jos rupiaa yllättäen rööki maistumaan? :doubtful:
Todetaan omasta puolestani näin että mikäli vaimoni rupeaisi polttamaan (muuta kuin kavereiden kaa pippaloissa, kun minä en ole seurassa), loppuisi meidän suhde siihen. Ja olen vakavissani. Tokihan tuollaisessa skenaariossa olisi jo väkisinkin monta muutakin asiaa täysin pielessä ;)
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Moe Szyslak sanoi:
Uskotteko että moni ihminen edellytyttää elämänkumppaniltaan ehdotonta savuttomuutta? :doubtful:

En voisi kuvitellakaan eläväni yhdessä jonkun tupakoitsijan kanssa.

Enkä varmaan ole ainoa. :ahem:
Et(te) tosiaan ole! :p

Mutta toisaalta paheiden summa on myös vakio ( kuten se onnen summa).... niin minkä tupakassa laistoaa, niin jossain toisessa kuittaa...

Vai mitä *lisää vaikka 6/7 kuolemansyntiä* tms Moe!? :doubtful:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Micael sanoi:
Saattaahan sitä joskus jossain hyvässä seurassa ja hyvällä fiiliksellä ollessaan sikarin poltella, jos sellainen tarjotaan, ei se tupakoimattomuus siihen kaadu. Jos pelkää sen olevan loppu, niin silloin ei kannata sitä sikariakaan sytyttää.

Kyllä mullakin lähtökohta on selkeästi täysi tupakoimattomuus ja sillä linjalla myös pysyn.

Mä aion pysyä sikaareistakin irti, vaikka vaniljasikaarit suurta herkkua ovatkin. Vaniljasikaarit ovat muuten eräiden piipputupakkalaatujen lisäksi sellaista tavaraa, että jotkut tupakkia syvästikin inhoavat ihmisetkin ovat haistelleet ja todenneet tuoksun todella miellyttäväksi.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Moe Szyslak sanoi:
Uskotteko että moni ihminen edellytyttää elämänkumppaniltaan ehdotonta savuttomuutta? :doubtful:

En voisi kuvitellakaan eläväni yhdessä jonkun tupakoitsijan kanssa.

Enkä varmaan ole ainoa. :ahem:
Samoila linjoilla Moen kanssa. Kyllä tupakan haju on niin vastenmielistä, että saisi muija peittää aika hemmetin tehokkaasti ettei se mua häiritsisi. Koeta ite esittää urheilijaa kun aina kotona saisi keuhkoja tuhota jo passiivisesti. Vaikka muija kävis polttamassa pihalla, se haju tarttuu kaikkeen ja ihan varmasti huomaisin. Toivottavasti en ikinä edes totu siihen hajuun, varsinkaan kun kotona pitää voida valita että ei halua sietää sitä. Jos meen selvinpäin baariin, niin mulla oikein käy silmiin se tupakansavu mikä siellä aina velloo.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jos en väärin ole laskenut, niin on kahden viikon väliraportin aika...tai ei oikeastaan raportin vaan joitain huomioita.

-Lakko on kaikenkaikkiaan mennyt yllättävän hyvin ja yhtä poikkeuspäivää lukuunottamatta ei ole tupakkaa edes intohimoisesti tehnyt mieli. Joka päivä se toki on ollut mielessä.

-Inhalaattori on mulle tehokkaampi kuin nikotiinipurkka

-Inhalaattoria jos imeskelee liikaa, tulee paha olo. Varsinkin jos sen tekee ennen nukkumaanmenoa, niin petillä olo on jopa oksettava

-Ihmiset jotka eivät ole koskaan polttaneet, ovat mielestään suurimpia asiantuntijoita tupakoinnin lopettamisen alalla. Eilen viimeksi kuulin, että se on ihan sama vaikka puutikkua imieskelisi inhalaattorin sijasta, koska "tollanen muovipilli ei vaikuta yhtään mihinkään". Lisäksi kyseisillä ihmisillä ei ole aavistustakaan, miten addiktoivaa tupakka oikeasti on. Eivät tajua, että kyseessä ei ole vain paha tapa, vaan fyysinen ja psyykkinen riippuvuus kemialisesta aineyhdistelmästä. Kuin alkoholiriippuvuus, mutta pahempi. Tutkimusten mukaan tupakka on yksi kaikkein pahiten riippuvutta aiheuttavista aineista ja yksi vaikeimmista päästä eroon.

-Ympäristön tuki tuntuu hyvältä ja sitä on tullut paljon MUTTA;
-Idiooteimmat tyypit, kuullessaan että tarkoitus on lopettaa tupakanpoltto, alkavat joka käänteessä tyrkyttää savuketta "Kai säkin otat?". Sanomattakin selvää, että juuri samat tyypit ovat normaalisti ihan saatanan pihejä röökeistään eivätkä vahingossakaan ikinä tarjoa toiselle.

-Lakolla on ollut yllättävän vähän vaikutuksia elimistöön. Hampaat ovat valkaistuneet hieman, mutta ei juuri muuta. Vastoin kaikkea povattua ja "yleisesti tunnettua faktaa", paino ei ole noussut, vaan päinvastoin; pudonnut 3 kiloa. Varmaankin siksi, että sokerikermakahvi+pulla+tupakkahetket ovat olleet se tekijä, josta ylimääräisiä kaloreita on eniten tullut ja niitä ei nyt ole ollut.

-Maut ja hajut tuntuvat ihan samalta kuin ennenkin muuten, mutta tupakansavu leijaillessaan mietona ulkoilmassa, tuoksuu entistäkin paremmalta. Tupakkihuoneet haisee tasan yhtä pahalta kuin ennenkin

-Mitään limanpoistumisköhää ei ole ollut

-Yhden kerran olen tutussa "tupakointitilanteessa" alkanut vanhasta tottumuksesta savukerasiaa esille..kunnes muistin että olen lakossa

-Yhden kerran olen nähnyt unta tupakoinnista ja harmitti unessa todella paljon kun menin moista tekemään. Tein sen unessa vahingossa, piti ottaa inhalaattori mutta sytytinkin tupakan.

-Edelleen pidän tupakointia lähestulkoon pikkupaheena viinanjuontiin verrattuna. Alkoholi on todella paha tappaja verrattuna tupakkaan+alkoholi romuttaa perheitä ja ihmissuhteita, aiheuttaa valtavat määrät ennenaikaisia kuolemia joka vuosi, aiheuttaa syrjäytymistä, tuhoaa elämän. Jos saan valita, tuleeko lähelleni ällöttävä viinalle haiseva, tyhmiä sopertava ihminen tahi tupakoitsija, niin 107 mieluummin se tupakoitsija kun se ällöttävälle lemuava idioottihumalainen. Tupakka mahdollisesti tappaa tupakoitsijan, mutta sen kokonaisvaltaiset vaikutukset yhteiskuntaan ovat pienet verrattuna alkoholiin. Alkoholin entisenä suurkuluttajana+(toivon mukaan) entisenä tupakoitsijana tiedän tarkkaan mistä puhun tässä vertailussa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Runar ja Kyllikki sanoi:
-Ihmiset jotka eivät ole koskaan polttaneet, ovat mielestään suurimpia asiantuntijoita tupakoinnin lopettamisen alalla.
Eikä vain mielestään. Lopettaa vaan! ;)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Micael sanoi:
Niin, ja jos sattuu pikkusikarin jossain illanistujaisissa polttamaan, niin ei sitä ole heti pakko ostaa itselle, eipähän tule poltettuakaan kun ei osta.
Ihan ku mä toistaisin itteäni :rolleyes:

...eli kyllä, aivan oikein, ei ole pakko ostaa, mutta kun siinä helvetin helposti käy niin, että ennemmin tai myöhemmin kuitenkin ostaa, joten en ihan välttämättä suosittele ottaamaan riskiä. Itte kun oon kaks kertaa tyrinny just siihen, että ajattelin täsmälleen kuten sä nyt, niin kuvittelisin että edes osapuilleen tietäisin mistä puhun, mutta näköjään tää tuntuu olevan semmonen asia, että se on jokaisen pakko itte kokeilla :wink:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Todetaan omasta puolestani näin että mikäli vaimoni rupeaisi polttamaan (muuta kuin kavereiden kaa pippaloissa, kun minä en ole seurassa), loppuisi meidän suhde siihen. Ja olen vakavissani. Tokihan tuollaisessa skenaariossa olisi jo väkisinkin monta muutakin asiaa täysin pielessä ;)
Kyllä mun on aika mahdoton kuvitella, että hyvin toimiva suhde kaatuis siihen, että jompikumpi osapuoli ryhtyy tupakoimaan, joten olen samaa mieltä, jotain muutakin on oltava pielessä ja pahasti, jos suhde siihen kaatuu.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Runar ja Kyllikki sanoi:
-Ihmiset jotka eivät ole koskaan polttaneet, ovat mielestään suurimpia asiantuntijoita tupakoinnin lopettamisen alalla.
Juurikin näin. Tää on yksi asia, joka oikeasti ärsyttää. Tekis mieli sanoo näille, että tuu sit neuvomaan, kun oot itte polttanu vuosikausia ja lopettanu. Tai heroiiniriippuvuudesta irti pääseminenkin käy. Tai oikeesti tekis mieli sanoo paljon rumemmin... :jaska:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Kyllä mun on aika mahdoton kuvitella, että hyvin toimiva suhde kaatuis siihen, että jompikumpi osapuoli ryhtyy tupakoimaan, joten olen samaa mieltä, jotain muutakin on oltava pielessä ja pahasti, jos suhde siihen kaatuu.
Jep, suhteessa olisi tuollaisessa tapauksessa joku perusasia jo pakko olla pahasti pielessä...muussa tapauksessa ei tupakointi kyllä oikeaa rakkaussuhdetta lopeta...niinkun Sam rivien välissä ja aika suoraankin kirjoittikin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
-Ihmiset jotka eivät ole koskaan polttaneet, ovat mielestään suurimpia asiantuntijoita tupakoinnin lopettamisen alalla. Eilen viimeksi kuulin, että se on ihan sama vaikka puutikkua imieskelisi inhalaattorin sijasta, koska "tollanen muovipilli ei vaikuta yhtään mihinkään". Lisäksi kyseisillä ihmisillä ei ole aavistustakaan, miten addiktoivaa tupakka oikeasti on. Eivät tajua, että kyseessä ei ole vain paha tapa, vaan fyysinen ja psyykkinen riippuvuus kemialisesta aineyhdistelmästä. Kuin alkoholiriippuvuus, mutta pahempi. Tutkimusten mukaan tupakka on yksi kaikkein pahiten riippuvutta aiheuttavista aineista ja yksi vaikeimmista päästä eroon.
:ahem: :ahem: :ahem:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jep, suhteessa olisi tuollaisessa tapauksessa joku perusasia jo pakko olla pahasti pielessä...muussa tapauksessa ei tupakointi kyllä oikeaa rakkaussuhdetta lopeta...niinkun Sam rivien välissä ja aika suoraankin kirjoittikin.
Totta. Mutta tässähän tilanne onkin se, että ollaan oltu jo yhdeksän vuotta yhdessä, molemmilla urheilutausta ym. Ehdottomuuteni puolison tupakointiin tuli selväksi jo heti alusta alkaen. En siis olisi edes ryhtynyt vakavampaan suhteeseen, mikäli toinen olisi polttanut. Näin ollen tupakoinnin aloittamisella ei varmaankaan mitään muuta haettaisikaan kuin eroa. Uskon että meni jakeluun tälläkin lyhyellä selostuksella.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Näin ollen tupakoinnin aloittamisella ei varmaankaan mitään muuta haettaisikaan kuin eroa.
Tästäkin kyllä suorastaan huutaa läpi se tupakoimattomille ilmeisen tyypillinen ajattelutapa, että jokainen tupakoitsija on täysin tietoisesti ja tarkoitushakuisesti päättänyt ryhtyä polttamaan. Vähän niinku, että "tjaah.. mitäs tässä aikani kuluks tekis, jospa vaikka ryhtyisin röökinpolttajaksi" :eek:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jos en väärin ole laskenut, niin on kahden viikon väliraportin aika...tai ei oikeastaan raportin vaan joitain huomioita.

-Lakko on kaikenkaikkiaan mennyt yllättävän hyvin ja yhtä poikkeuspäivää lukuunottamatta ei ole tupakkaa edes intohimoisesti tehnyt mieli. Joka päivä se toki on ollut mielessä.

-Inhalaattori on mulle tehokkaampi kuin nikotiinipurkka

-Inhalaattoria jos imeskelee liikaa, tulee paha olo. Varsinkin jos sen tekee ennen nukkumaanmenoa, niin petillä olo on jopa oksettava

-Ihmiset jotka eivät ole koskaan polttaneet, ovat mielestään suurimpia asiantuntijoita tupakoinnin lopettamisen alalla. Eilen viimeksi kuulin, että se on ihan sama vaikka puutikkua imieskelisi inhalaattorin sijasta, koska "tollanen muovipilli ei vaikuta yhtään mihinkään". Lisäksi kyseisillä ihmisillä ei ole aavistustakaan, miten addiktoivaa tupakka oikeasti on. Eivät tajua, että kyseessä ei ole vain paha tapa, vaan fyysinen ja psyykkinen riippuvuus kemialisesta aineyhdistelmästä. Kuin alkoholiriippuvuus, mutta pahempi. Tutkimusten mukaan tupakka on yksi kaikkein pahiten riippuvutta aiheuttavista aineista ja yksi vaikeimmista päästä eroon.

-Ympäristön tuki tuntuu hyvältä ja sitä on tullut paljon MUTTA;
-Idiooteimmat tyypit, kuullessaan että tarkoitus on lopettaa tupakanpoltto, alkavat joka käänteessä tyrkyttää savuketta "Kai säkin otat?". Sanomattakin selvää, että juuri samat tyypit ovat normaalisti ihan saatanan pihejä röökeistään eivätkä vahingossakaan ikinä tarjoa toiselle.

-Lakolla on ollut yllättävän vähän vaikutuksia elimistöön. Hampaat ovat valkaistuneet hieman, mutta ei juuri muuta. Vastoin kaikkea povattua ja "yleisesti tunnettua faktaa", paino ei ole noussut, vaan päinvastoin; pudonnut 3 kiloa. Varmaankin siksi, että sokerikermakahvi+pulla+tupakkahetket ovat olleet se tekijä, josta ylimääräisiä kaloreita on eniten tullut ja niitä ei nyt ole ollut.

-Maut ja hajut tuntuvat ihan samalta kuin ennenkin muuten, mutta tupakansavu leijaillessaan mietona ulkoilmassa, tuoksuu entistäkin paremmalta. Tupakkihuoneet haisee tasan yhtä pahalta kuin ennenkin

-Mitään limanpoistumisköhää ei ole ollut

-Yhden kerran olen tutussa "tupakointitilanteessa" alkanut vanhasta tottumuksesta savukerasiaa esille..kunnes muistin että olen lakossa

-Yhden kerran olen nähnyt unta tupakoinnista ja harmitti unessa todella paljon kun menin moista tekemään. Tein sen unessa vahingossa, piti ottaa inhalaattori mutta sytytinkin tupakan.

-Edelleen pidän tupakointia lähestulkoon pikkupaheena viinanjuontiin verrattuna. Alkoholi on todella paha tappaja verrattuna tupakkaan+alkoholi romuttaa perheitä ja ihmissuhteita, aiheuttaa valtavat määrät ennenaikaisia kuolemia joka vuosi, aiheuttaa syrjäytymistä, tuhoaa elämän. Jos saan valita, tuleeko lähelleni ällöttävä viinalle haiseva, tyhmiä sopertava ihminen tahi tupakoitsija, niin 107 mieluummin se tupakoitsija kun se ällöttävälle lemuava idioottihumalainen. Tupakka mahdollisesti tappaa tupakoitsijan, mutta sen kokonaisvaltaiset vaikutukset yhteiskuntaan ovat pienet verrattuna alkoholiin. Alkoholin entisenä suurkuluttajana+(toivon mukaan) entisenä tupakoitsijana tiedän tarkkaan mistä puhun tässä vertailussa.
Tästä raportista näkee, että Ruunari taitaa onnistua lakossaan.

Ihan hyvä siis! Itse tosin suhtaudun joka ikiseen lakkoilijaan hiukan skeptisesti, jopa kiusoitellen noilla "otatko säkin röökin -vitseillä" On kaiketi erittäin tasokasta mutua se, että lakot voittopuolisesti epäonnistuvat.

Tuo yksi kohta on boldattu, koska siinä on osuttu asian ytimeen.

Viimeisestä kohdasta (näkyy tämä muissakin kohdissa) ajattelen, että kuinkakohan paljon tuossa mahtaa olla ns. itsesuggestiota ? On itselle ja miksei myös ympäristölle osoitettava miksi ei kannata/pidä polttaa. (saadaan lisävarmuutta omalle lopettamispäätökselle) Tuli mieleen myös, että olisiko niin että "ex-tupakoitsijoista" tulee kaikista "pahimpia" tupakoinnin vihaajia.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Niihän se monesti on, että kun omassa tai lähipiirissä kukaan ei ole sairastanu vakavasti tässä tapauksessa tupakan aiheuttamiin sivuvaikutuksiin, niin ei ole mitään tarvetta lopettaa polttamista.... sitä ei edes mieti ja jos vahingossa miettii, niin sitä ajattelee ettei se ei satu omalle kohdalle.

Viime syksynä mun exän serkku sai syövän, pikkusen yli 30 vuotiaana.. vajaassa vuodessa meni kun todettiin. Kamalinta tuossa oli se, että 6 vuotias tyttö jäi ilman äitiä. :frown: Onneksi exä on nyt hakenu huoltajuutta... ettei tyttö joudu kenenkään mummon tms. hoitoon.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Tästä raportista näkee, että Ruunari taitaa onnistua lakossaan.
Kyllä mä ainakin uskon, että Runar onnistuu. Hatunnoston arvoinen asia.

Kyllähän sitä ittekkin olen jo pidempään tota lopettamista pohtinut. Noh, kattotaan.

Ihan hyvä siis! Itse tosin suhtaudun joka ikiseen lakkoilijaan hiukan skeptisesti, jopa kiusoitellen noilla "otatko säkin röökin -vitseillä" On kaiketi erittäin tasokasta mutua se, että lakot voittopuolisesti epäonnistuvat.
Kyllähän ne valitettavasti suurimmalla osalla epäonnistuvat, mutta itte en koskaan menis lakkoilijalle röökiä tuputtamaan. Päinvastoin, mä en antais röökiä vaikka pyytäisivät, saavat itse ostaa sen ekan röökinsä.

Tuli mieleen, että olisiko niin että "ex-tupakoitsijoista" tulee kaikista "pahimpia" tupakoinnin vihaajia.
Kyllä se yllättävän usein tuntuu juuri noin menevän. Tavallaan ihan ymmärrettävääkin jo ihan sekin vuoksi, että a) ex-tupakoitsija tietää mistä puhuu ja etenkin gee) onhan se kieltämättä vittumaista, että edelleenkin haiset röökiltä ja hengität tupakansavua, vaikka itte oot lopettanut.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Kyllähän sitä ittekkin olen jo pidempään tota lopettamista pohtinut. Noh, kattotaan.
Jos tuon jossain vaiheessa teet ja onnistut, esim. vuosi on jo hyvä aikaraja, niin täältä on tulossa eurokossu sulle. Sen lupaan tässä ja nyt.
Kukaanhan ei eurokossun takia tietenkään tupakointia lopeta, mutta se ois vaan sellanen "Hienoa! Onnistuit, tossa sulle tollanen pikkujuttu sen kunniaks"-homma.
 
Ylös