Tupakoimattomuus

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Johtuuko tuo painonnousu jostain aineenavihdunnan reaktiosta, van siitä että kun väkisin lopettaa yhden addiktion, sitä automaattisesti korvaa toisella? Olen ainakin huomannut, että hermostun kun olen tekemättä jotain "tapaa" jota olen kauan tehnyt, esimerkiksi olen tulemasta forumille ihan vaan huviksen kun ei ole muuta tekemistä, ja kun olen tekemättä sitä, mitä sitten tekee kun onkin aukko päivässä, jossa ennen oli forumi nyt ei mitään, usein tällasissa tapauksissa suuntaan jääkaapille tai teen jotain muuta turhaa sen tilalla. Mut mulla tähän nyt ei mitään aineenvaihdunnallista voi liittyä, mutta kuitenkin ihminen on kuin uomia pitkin virtaava vesi ja kun sen yhden uoman väkisin tukkii se alkaa virrata seuraavaksi helpointa uomaa, ja ihmisethän paljo syö hermostuksissaan, kun se rauhoittaakin niin kun on vatsa täynnä.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jacques sanoi:
Mutta jos ei pysty yksinkertaisesti olemaan pitkään sellaisen ihmisen seurassa, koska se haju on omasta mielestään niin kauhea? Miten ihmeessä sitä pystyisi sitten seurustella, jos ei pysty edes suutelemaan?
No jos ei pysty olemaan jonkun seurassa, niin sitten ei yksinkertasesti ole, tai jos on, niin tekee sen valittamatta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
vermula sanoi:
No jos ei pysty olemaan jonkun seurassa, niin sitten ei yksinkertasesti ole, tai jos on, niin tekee sen valittamatta.
No niinhän mä vastasinkin polliin. En olis tupakoijan seurassa. :ahem:

En edes ole tupakoivien 'kavereitten'/tuttujen/työkavereitten seurassa. :nope:
 

haju

Banned
Liittynyt
5.2.2006
Viestit
3208
Runar ja Kyllikki sanoi:
Hajusta ei tartte silti tykätä vaikka ihmisestä tykkää.

Missäs nimim. haju muuten luuraa...tuli jostain kumman syystä mieleen?
Ei huolta Runar. Haju on pinttynyt tänne, vaikka muutaman päivän joskus mökillä viettääkin. Kännykällä toki forumillakin pistäydyin, mutta postaamisen kynnys on suuri. On turhan vaivalloista ja muutenkin on pyrkimyksenä minimoida netin käyttö kyseisessä ympäristössä.

Jotta ei mene ihan ohi otsikon, kaivoin mieleen jääneen tupakoinnin lopettamiseen liittyvän uutisen arkistoista. Jonkin verran asia kiinnostaa, vaikka itse olen elämäni aikana polttanut tupakkaa vain muutaman askillisen.

People who smoke so-called light cigarettes are half as likely to quit than other smokers, research suggests.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/5128216.stm

Tutkimuksen mukaan ns. kevytsavukkeiden polttajat lopettavat tupakoinnin huomattavasti harvemmin kuin muut tupakoitsijat. Perustuu osittain siihen, että kevyiden polttajat ovat jo tehneet "terveellisen" valinnan polttamalla vähemmän haitallisia savukkeita. Motivaatio lopettamiseen ei ole siten niin suuri. Ikävä puoli on siinä, että kevyiden polttajat kuitenkin hengittävät savun tehokkaammin, jotta saavat riittävän nikotiiniannoksen. Vaikutus terveyteen on siten yhtä haitallinen, kuin muilla polttajilla.

Euroopassahan tuo "kevyt" ilmaisu on jo uutisen mukaan kielletty, mutta jenkeissä edelleen sallittu. Itsekin muistelen, että tuo "kevyt"-luokitus kiellettiin Suomessa muutamia vuosia sitten.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Huomasittekos uutisista tai jostain, että vuosi tai kaksi pitäisi olla polttamatta, ennen kuin uudelleenaloittamisvaara on oikeasti pienentynyt olemattomiin.

Luin tuosta aamulla puoliunessa satasesta, niin en muista kunnolla. JOka tapauksessa kolmannes nikotiinikorvaushoidon avulla lopettaneista retkahtaa yli vuoden kuluttua lopettamisesta.

Mutta kaksi kolmannesta ei!
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Juskanen sanoi:
Huomasittekos uutisista tai jostain, että vuosi tai kaksi pitäisi olla polttamatta, ennen kuin uudelleenaloittamisvaara on oikeasti pienentynyt olemattomiin.

Luin tuosta aamulla puoliunessa satasesta, niin en muista kunnolla. JOka tapauksessa kolmannes nikotiinikorvaushoidon avulla lopettaneista retkahtaa yli vuoden kuluttua lopettamisesta.

Mutta kaksi kolmannesta ei!
Itse taisin olla polttamatta reilu 6 vuotta ja maistoin... Kerran tupakoija - aina tupakoija.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4600
Sijainti
Kokkola
Sammypiru sanoi:
Itse taisin olla polttamatta reilu 6 vuotta ja maistoin... Kerran tupakoija - aina tupakoija.
Niinhän se monesti pitää paikkaansa. Työkaveri kertoi polttaneensa aiemmin 3 vuotta, sitten lopetti välillä, aloittanut taas, lakkoa.. Nyt tuo käy pössyttelemässä taas.
 

tania

Well-known member
Liittynyt
9.4.2001
Viestit
1587
Sijainti
NeverNeverLand
Lopetin puolitoista viikkoa sitten polttamisen, mutta nythän olisi saatava hermosavut eli kaupan kautta. Ehkä harmittaa myöhemmin! :nope:
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Tuli tosta kaupan kautta menemisestä mieleen, että mitenkäs muut tupakoinnin lopettaneet on ton asian suhteen toimineet? Onko tupakkaa ollut kotona saatavilla koko ajan? Peräti ihan näkyvällä paikalla? Vai onko heti saatavilla oleva tupakka tupakkalakon turma?

Itselläni on ollut sama täys tupakka-aski kirjahyllyn kulmalla vuodenvaihteesta lähtien. Samassa paikassa missä yleensäkin pidin tupakoitani kun poltin. Näen siis tupakka-askin hyvin monta kertaa päivässä.
Uskon, että mun tekis enemmän mieli tupakkaa, jos sitä ei olis tossa tyrkyllä, mut tiedän että joillain se on just toisteppäin.
 

tania

Well-known member
Liittynyt
9.4.2001
Viestit
1587
Sijainti
NeverNeverLand
toleranssisiipi sanoi:
Tuli tosta kaupan kautta menemisestä mieleen, että mitenkäs muut tupakoinnin lopettaneet on ton asian suhteen toimineet? Onko tupakkaa ollut kotona saatavilla koko ajan? Peräti ihan näkyvällä paikalla? Vai onko heti saatavilla oleva tupakka tupakkalakon turma?

Itselläni on ollut sama täys tupakka-aski kirjahyllyn kulmalla vuodenvaihteesta lähtien. Samassa paikassa missä yleensäkin pidin tupakoitani kun poltin. Näen siis tupakka-askin hyvin monta kertaa päivässä.
Uskon, että mun tekis enemmän mieli tupakkaa, jos sitä ei olis tossa tyrkyllä, mut tiedän että joillain se on just toisteppäin.

Pari vuotta sitten pidin puolen vuoden tauon polttamisesta ni mulla oli kaksi paniikkitupakkaa kotona. Ne oli vaan muistuttamassa siellä että olen lopettanut. Sitten kun lopulta sorruin niin ne oli kaverin tupakat joita poltin..ei paniikkikääröt. :dunno:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
toleranssisiipi sanoi:
Tuli tosta kaupan kautta menemisestä mieleen, että mitenkäs muut tupakoinnin lopettaneet on ton asian suhteen toimineet? Onko tupakkaa ollut kotona saatavilla koko ajan? Peräti ihan näkyvällä paikalla? Vai onko heti saatavilla oleva tupakka tupakkalakon turma?

Itselläni on ollut sama täys tupakka-aski kirjahyllyn kulmalla vuodenvaihteesta lähtien. Samassa paikassa missä yleensäkin pidin tupakoitani kun poltin. Näen siis tupakka-askin hyvin monta kertaa päivässä.
Uskon, että mun tekis enemmän mieli tupakkaa, jos sitä ei olis tossa tyrkyllä, mut tiedän että joillain se on just toisteppäin.

Mulla on ne muutama aski, ehkä puol kartsaa röökiä ja muutama sikaariboksi tuolla kaapissa edelleen. Ne samat jotka oli siellä kun lopetin tupakoinnin. Jos niitä ei olis, mulla ois varmasti sama kun sulla: Tupakkia tekis enemmän mieli kun olis tavallaan pakosta ilman kun sitä ei ois edes kotona.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Kaapissa on se vajaa aski, jonka hylkäsin sinne kun lopetin. Asia tuntuu merkityksettömältä minusta, mun oli tarkoitus lahjoittaa ne jollekin polttajalle, mutta sit se vaan jäi.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
tania sanoi:
Lopetin puolitoista viikkoa sitten polttamisen, mutta nythän olisi saatava hermosavut eli kaupan kautta. Ehkä harmittaa myöhemmin! :nope:
Valitettavasti se usein on niin että jos haluaa muuttaa itsessään jotain, ainoa tie voi olla romahdusten kautta, ja ne pitää vaan elää läpi, vaikkei olekaan mukavaa. Jos siihen ei kuole, sen läpi kannattaa mennä.
 

tania

Well-known member
Liittynyt
9.4.2001
Viestit
1587
Sijainti
NeverNeverLand
vermula sanoi:
Valitettavasti se usein on niin että jos haluaa muuttaa itsessään jotain, ainoa tie voi olla romahdusten kautta, ja ne pitää vaan elää läpi, vaikkei olekaan mukavaa. Jos siihen ei kuole, sen läpi kannattaa mennä.
Päätinhän jo että aloitan lakon uusiksi ensi viikolla. :rolleyes:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Mitenkäs arvon lopettaneilla menee? Vieläkö Runar tarvitsee korvaavaa hoitoa?

Tämä tuli tässä mieleen, kun itselläni on alkoton kausi menossa. Äsken teki ensimmäistä kertaa aloittamisen jälkeen mieli olutta, mutta mielihalu katosi juotuani holittoman Clausthalerin :) Kohta sauna lämpenemään ja juomaksi otan yhden puolen litran puolukkalimun :eek:
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Sam sanoi:
Mitenkäs arvon lopettaneilla menee? Vieläkö Runar tarvitsee korvaavaa hoitoa?

Tämä tuli tässä mieleen, kun itselläni on alkoton kausi menossa. Äsken teki ensimmäistä kertaa aloittamisen jälkeen mieli olutta, mutta mielihalu katosi juotuani holittoman Clausthalerin :) Kohta sauna lämpenemään ja juomaksi otan yhden puolen litran puolukkalimun :eek:

Mulla ainakin on päätös pitänyt. En ihan heti muista milloin olis viimeks tehnyt mielikään.
Mulla on päivittäinen elämä muuttunut muutenkin aika erilaiseks kuluneen vuoden aikana, joten tupakoimattomuus ei enää tunnu edes kovin isolta muutokselta.
 
Ylös