Categories
f1

Onko FIA:n päätös puuttua ”vaaralliseen” pomppimiseen avuksi Mercedekselle, vai haittaako se heitä?

Formula ykkösen kausi 2022 on edennyt kesäkuukausiin, jolloin ajetaan tutuilla ja vauhdikkailla radoilla. Tänä vuonna F1-fanit ovat saaneet nähdä sarjan marssijärjestyksen muuttuneen, kun kärjessä ovat olleet Ferrarit ja Red Bullit Mercedeksen sijaan. Tämä on tuonut lisää haastetta veikata kisojen tuloksia, esimerkiksi Mr Green vedonlyönti -palvelussa. Kansainvälinen autourheiluliitto FIA on kuitenkin tehnyt sääntömuutoksia kesken kauden, joiden on tarkoitus rajoittaa autojen ”pomppimisefektiä”. Nyt pohditaankin, auttaako tämä Mercedes-tallia, vai onko siitä haittaa.

Marssijärjestys uusiksi uusien sääntöjen myötä

Mercedes hallitsi suvereenisti F1-sarjaa vuosikausia, mutta vuodeksi 2022 voimaan astuneet sääntömuutokset ovat muuttaneet tämän. Tänä vuonna seitsenkertaisella maailmanmestarilla Lewis Hamiltonilla on ollut vaikeuksia päästä kärkivauhtiin: on selvää, että Mercedes ei ole autona Red Bullin ja Ferrarin veroinen. Katsojille tämä on ollut luonnollisesti mielenkiintoista, sillä monet olivat varmasti jo tuskastuneet Mercedeksen hopeanuolten jatkuvaan dominointiin – vaikka Max Verstappen onnistuikin voittamaan mestaruuden viime vuonna.

Tänä vuonna kärjessä ovat kiitäneet Ferrarit – etenkin Charles Leclerc, sillä Carlos Sainzilla on ollut vaikeuksia sopeutua uuteen Ferrariin. Kauden edetessä Ferrari on kuitenkin kompastunut tekniikkahuoliin ja Leclerc pyörähti Imolassa. Tämä on nostanut tätä kirjoitettaessa Max Verstappenin kärkeen MM-sarjassa ja Verstappenin tallikaveri Sergio Perez on myös kuvioissa mukana.

Mistä autojen pomppiminen johtuu?

Lewis Hamilton on jäänyt tallikaverinsa George Russellin varjoon ja tämän lisäksi hän on valittanut selkäkipuja. Nämä johtuvat siitä, että uudet F1-autot pomppivat erittäin paljon radalla: tämä on totta etenkin Mercedeksen kohdalla, joka näyttää kärsivän ongelmasta erityisen paljon. Mistä pomppiminen sitten johtuu? Ensimmäinen ajatus saattaisi olla, että autot ovat aiempaa matalampia ja pohja iskee rataan aiempaa enemmän. Kyse ei kuitenkaan ole tästä, vaan englanninkielinen termi porpoising tarkoittaa tässä yhteydessä suoralla tapahtuvaa pomppimista, joka johtuu maaefektiautojen ilmavirtauksista.

Kyseessä on se, että F1-auton pohjalevyn avulla auton alle rakennetaan Venturi-ilmiön avulla alipaine, joka imee auton kiinni rataan. Tämä ei kuitenkaan toimi täydellisesti ja ilmavirta tukkeutuu. Tämä taas mikä tarkoittaa sitä, että imu jää vajaaksi. Tästä johtuu myös auton pomppiminen: F1-auton noustessa ylöspäin, alkaa imu taas toimia. Esimerkiksi Azerbaidzhanin radan pitkällä suoralla Mercedes kärsi pomppimisesta. Kisan jälkeen Hamilton valitti siitä, että on kärsinyt päänsärystä aiempaa enemmän. Tämä herätti pohdintaa siitä, että voiko pomppiminen aiheuttaa lieviä aivotärähdyksiä.

FIA tekee sääntömuutoksen

FIA reagoi nopeasti ja vetosi kuljettajien turvallisuuteen: järjestö totesi, että turvallisuuden vuoksi on välttämätöntä vaatia talleja tekemään muutoksia ongelman vähentämiseksi tai torjumiseksi. FIA antoi talleille tiedot siitä, että millaisilla mitoilla ne voivat torjua pomppimista. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa tallit joutuvat tutkimaan tarkemmin kannattimia ja niiden kulmaa. Tämän lisäksi FIA suunnittelee määrittävänsä pystykiihtyvyyteen perustuvan mittarin, jonka tehtävänä on antaa määrällinen raja hyväksyttävälle pystysuuntaiselle värähtelylle. Tämän mittarin matemaattinen kaava ei kuitenkaan ole vielä selvillä, vaan FIA tutkii sitä yhdessä tallien kanssa.

Onko muutoksesta apua Mercedes-tallille?

Mercedes oli ehkä äänekkäin pomppimista valittanut taho, joten olisi helppoa luulla, että sääntömuutos tulee hyödyttämään heitä. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole asian laita. FIA laittoi rajojen ohella käytännössä kuitenkin päävastuun talleille: heidän tehtävänsä on ratkaista pomppiminen, keinolla millä hyvänsä. Kaikkein yksinkertaisin keino pomppimisen vähentämiseen on auton ajokorkeuden nostaminen, mutta tällä on negatiivinen vaikutus auton suorituskykyyn.

Ottaen huomioon, miten paljon juuri Mercedes on kärsinyt pomppimisesta, on mahdollista, että he joutuvat nostamaan autonsa ajokorkeutta: tämä helpottaa Hamiltonin ja Russellin selkien tilannetta, mutta hidastaa autoa. George Russell ei kuitenkaan ole tyytyväinen muutoksiin, vaan on kutsunut ehdotettuja muutoksia ennemmin ”laastariksi” kuin oikeiksi ratkaisuiksi pomppimisongelmaan. Hänen mukaansa jopa niillä talleilla, joilla pomppimista esiintyy vähän, pomppinen on agressiivista. Hänen mukaansa pomppiminen on yli sen rajan, mikä on turvallista. Tästä syystä Russellin mukaan tarvitaan isompia toimia. Toki on mahdollista, että Russell puhuu näin siksi, että Mercedes kärsii ongelmasta entiten.

Käänteisesti Red Bull ja Ferrari eivät ole kärsineet pomppimisesta yhtä paljon kuin Mercedes, joten voi olla, että heidän etumatkansa Mercedekseen tulee kasvamaan seuraavien kisojen aikana. Tämä pudottaisi Russellin ja Hamiltonin viimeistään mestaruustaistelusta – josta he totuuden nimissä ovat kaukana tälläkin hetkellä.