Categories
f1

Ennakko F1-kaudelle 2023

Formulakausi on alkamaisillaan ja Bahrainin osakilpailu, joka aloitti kauden, on jo ajettu. Tiedämme siis hieman siitä, mitä voimme odottaa kaudelta 2023, mutta kaudesta on tulossa pitkä ja mestaruuden ratkeamiseen on vielä pitkä matka.

Kausi 2023 tuo mukanaan 23 osakilpailua ja vielä ennen joulukuun alkua saamme kuulla, kuka kuljettaja ja mikä talli kruunataan mestariksi. Odotettavissa on hurjaa vauhtia, nopeita kurveja ja tallidraamaa. Tiedossa on myös muita oheisaktiviteetteja, kuten F1-veikkaus, joka jalkapallovedonlyönnin ja muiden suosikeiden ohella nousee aina tiettyyn aikaan vuodesta kuumaksi puheenaiheeksi.

Lue tämä postaus ja nappaa parhaat vinkit ja katselusuositukset F1-kauteen 2023!

F1 en la pista de carreras


F1-kausi 2023 lähti käyntiin Verstappenin voitolla


F1-kausi, joka alkoi maaliskuussa 2023 ja päättyy marraskuussa, on sarjan 74. kausi. Kyseessä on maailmanmestaruuskilpailu, jossa kauden lopulta eniten pisteitä kerännyt voittaa itselleen mm-tittelin. Kaudella kilpaillaan kaiken kaikkiaan 23 osakilpailussa, joista ensimmäinen oli Bahrain. Sen vei nimiinsä Max Verstappen.

Kilpailukalenteriin on tullut joitain muutoksia edellisiin kausiin verrattuna. Esimerkiksi Las Vegasin GP on mukana peräti 41 vuoden tauon jälkeen. Sen lisäksi mukana on Qatar, joka nähtiin viimeksi vuonna 2021. Ranskan ja Kiinan osakilpailuja puolestaan ei ajeta vuonna 2023.

Kuten jo vuodesta 2011 alkaen, nähdään tänäkin vuonna formuloissa yksi rengasvalmistaja, joka vastaa kaikkien autojen tarpeista. Se on Pirelli. Moottorivalmistajia on enemmän ja niistä Mercedes on suurin ja vastaa neljän tallin koneista. Ferrarin moottorilla ajaa kolme tallia, Honda RBPT:llä kaksi tallia ja Renaultilla yksi.

Sääntömuutokset tuovat lisämaustetta uuteen mestaruustaisteluun

Nyt starttaava 74. kausi poikkeaa edellisistä hieman uusien sääntöjen muodossa. Kaiken kaikkiaan sääntökirjaa on viilattu edelliseen kauteen verrattuna kahdeksan eri kohdan osalta.

Ensinnäkin autojen ajokorkeutta on rajoitettu ja lattian reunaa nostettu kaikkiaan 15 millimetriä. Lisäksi diffuusoriin on tehty muutoksia nostamalla ilmanottoaukkoa ja jäykistämällä reunusta. Lisäksi autojen minimipainoa on laskettu kahdella kilolla. Autojen turvallisuutta on parannettu hiomalla turvakaaren yksityiskohtia ja suurentamalla taustapeilejä.

Sarjassa itsessään ajetaan jatkossa tuplamäärä sprinttejä eli kolmen sijasta kuusi. Varikon työtunteja vähennetään ja lisäksi kokeiluun tulee uusi aika-ajoformaatti ja DRS. Lisäksi lähtöruuturangaistuksia selkeytetään.

Muutoksilla haetaan paitsi sarjan turvallisuuden parantamista, myös sen kiinnostavuuden kasvattamista. Myös tietty ekologinen näkökulma on mukana etenkin minimipainon osalta, vaikka rallin kaltaista siirtymää kohti vastuullisempaa autoilua ei ole kuitenkaan nähty.

Näistä lähtökohdista tallit ja kuljettajat aloittavat mestaruuden metsästämisen.

Viekö Red Bull mestaruuden?

 

Kauden alusta ja voimasuhteista käy kiihkeä spekulointi alan keskustelupalstoilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Verstappenista ja Red Bullista huhutaan mestaria jo alkuvaiheessa, mutta kauden vasta startatessa kaikki on vielä auki.

Kuljettajamuutoksia on tullut jonkin verran edelliskauteen verrattuna, sillä Sebastian Vetteliä ei karkeloissa enää nähdä. Vettelin paikalle nousi Fernando Alonso. Lisäksi Daniel Ricciardo, Nicholas Latifi ja Mick Schumacher ovat kaudelta ulkona. Niko Hülkenberg palasi F1-sarjaan useamman vuoden tauon jälkeen.

Talvitestit antoivat melko hyvän kuvan siitä, millaisilla kokoonpanoilla ja kalustolla tallit lähtevät kauteen. Red Bull ja Max Verstappen menestyivät hyvin, eikä siis ihme, että ensimmäisen osakilpailun pistepotti lähti juuri heille. Verstappen ehtikin jo ennen kauden alkua kommentoida, ettei ole ikinä päässyt sinuiksi autonsa kanssa niin nopeasti kuin tällä kaudella.

Se, viekö Red Bull mestaruuden, jää nähtäväksi. Talli lähtee kuitenkin matkaan ennakkosuosikkina, sillä sen auto on kilpailukykyinen, kuljettaja kova ja budjetti suuri. Mitä tahansa voi kuitenkin vielä käydä ja näemme esimerkiksi sääntömuutosten tuomat nyanssit vasta kauden edetessä.


Nähdäänkö F1-kaudella suomalaisonnistumisia?

Kauden 2023 formulakiertueella ajaa Alfa Romeo Sauberin Valtteri Bottas. Suomalaisväriä siis on mukana ja talvitestien mukaan Bottaksen, auton ja tallin yhteistyö näyttää erittäin lupaavalta. Bottaksen nousua takaisin voittotaisteluun ei uskalla tässä vaiheessa vielä povata, mutta yhtä kaikki Alfa Romeon meno näyttää vähintäänkin keskikastin meiningiltä.

Suomalaisia formulalupauksiakin toki on ja voidaan olettaa, että talousongelmista huolimatta pääsemme nauttimaan suomalaisten formulakuljettajien menosta vielä jatkossakin. F1-sarjan tulevaisuus näyttää muutenkin valoisalta, sillä sen mediakuva ja kiinnostus sarjaa kohtaan ovat olleet nousussa kehnompien aikojen jälkeen. Mikäli F1 ratkaisee ekologisuuteen liittyvät kynnyskysymykset, on hyvin todennäköistä, että sarjan suosio vain kasvaa jatkossakin ja näin ollen tulemme näkemään alalla myös uutta suomalaisverta.