Categories
f1

Kausiennakko 2006

Kuten tavaksi on muodostunut, myös tällä kertaa uuden F1-kauden alkua värittävät erilaiset sääntömuutokset. Uusi moottorisääntö, paluu renkaanvaihtoihin ja uusittu aika-ajojärjestelmä takaavat sen, että voimasuhteita on vaikea ennustaa. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että saatamme nähdä yhden tasaisimmista kausista koskaan.

Sääntömuutokset

Tekniset säännöt

Merkittävin täksi kaudeksi tehdyistä sääntömuutoksista on moottorikoon vaihtuminen 3-litraisesta V10:sta 2,4-litraiseen V8:aan. Muutoksen seurauksena moottoreiden tehot ovat tippuneet yli 900:sta hevosvoimasta hieman yli 700:aan. Vaikutus näkyy paitsi suoranopeuksissa, myös väännössä ja sitä kautta kiihtyvyydessä. Ero entiseen on suurin lähdöissä ja hitaista mutkista lähdettäessä. Muutos on saanut viimeisetkin tallit siirtymään seitsemänvaihteiseen vaihdelaatikkoon, jotta kapea vääntöalue saadaan paremmin käyttöön.

Kotikatsomoihin muutos näkyy todennäköisesti eniten lisääntyneessä keskeytyksien määrässä etenkin alkukaudesta – osalla valmistajista on ollut vaikeuksia saada paitsi moottorinsa, myös voimansiirtonsa kestämään uuden moottorityypin vaatimuksia. Autot ovat moottorikoon muutoksen myötä saaneet hieman uusia muotoja, sivuponttoonien koko on pienentynyt ja takaosa pyritty pakkaamaan pienempään tilaan.

Moottorin kestoiäksi on edelleen määritelty kaksi kilpailua ja moottorinvaihdosta rankaistaan vanhaan tyyliin 10 lähtöpaikan pudotuksella lähtöruudukossa, aika-ajojen jälkeen tapahtuvasta vaihdosta pudotetaan lähtöruudukon perälle. Pienemmillä talleilla on sääntöjen mukaan lupa käyttää autossaan rajoitettua ja ilmansaanniltaan kuristettua V10-konetta. Alkavalla kaudella tätä mahdollisuutta käyttää Toro Rosso –talli.

Moottorisääntöjen lisäksi tälle kaudelle autoihin tuli vain pieniä muutoksia. Auton takaosan törmäystestivaatimuksia tiukennettiin, minkä lisäksi etuosan aerodynamiikka koki pieniä muutoksia. Nämä muutokset ovat kuitenkin sen verran pieniä, ettei niitä television välityksellä juuri huomaa.

Renkaat

Kierrosaikoihin moottorikoon vaihto ei sen sijaan juuri vaikuta. Tähän on syynä se, että renkaanvaihtojen salliminen jälleen nostaa ajat liki samalle tasolle kuin viime vuonna. Kuljettajilla on nyt käytössään seitsemän kuivan kelin rengassarjaa per viikonloppu, rengasvalmistajat tarjoavat kaksi erilaista seosvaihtoehtoa aivan kuten tähänkin asti. Valinta seosten välillä tulee tehdä aika-ajojen alkuun mennessä. Sadekelin renkaita kullakin kuljettajalla on käytössään neljä ja rankkasateeseen tarkoitettuja kumeja kolme sarjaa.

Aika-ajo

Kotikatsomoihin näkyvin tehdyistä muutoksista on kuitenkin aika-ajojärjestelmän uusiminen. Enää ei nopeita kierroksia ajeta yksitellen, vaan kaikki aika-ajon kuhunkin osaan osallistuvat kuljettajat ovat radalla yhtä aikaa.

Aika-ajot on uudessa järjestelmässä jaettu kolmeen osaan, joista kaksi ensimmäistä ovat pituudeltaan 15 ja viimeinen 20 minuuttia. Osien välillä on viiden minuutin tauko. Ensimmäisen osan jälkeen kuusi hitainta kuljettajaa tippuu pois ja heidän keskinäinen järjestyksensä määräytyy ykkösosion aikojen mukaan. Jäljelle jääneiden kuljettajien ajat mitätöityvät seuraavaa osaa varten, jonka jälkeen seuraava kuusikko tippuu pois samaa kaavaa noudattaen. Viimeiseen 20-minuuttiseen radalle siis jää kymmenen nopeinta kuljettajaa, jotka ratkovat keskenään paalupaikan kohtalon.

Aika-ajoissa ajettavaa kierrosmäärää ei ole rajattu. Kuljettajan on kuitenkin ajettava kierroksensa loppuun ennen ajan umpeutumista, jotta se hyväksytään. Vanhassa tunnin aika-ajojärjestelmässähän riitti, että autot ehtivät aloittaa kierroksen ennen ajan umpeutumista, nyt se täytyy saada ajettua loppuun ennen tätä.

Viimeiseen aika-ajojaksoon osallistuvat kymmenen autoa ajavat tämän aika-ajon kilpailubensiinit tankissaan, muissa osioissa bensiinin määrä on vapaa. Viimeisen jakson jälkeen tankit täytetään jakson alkua vastanneelle tasolle. Estääkseen radan kiertämisen hitaaseen tahtiin bensiinin kuluttamisen toivossa FIA määräsi viimeiselle jaksolle 110 prosentin säännön – kuljettaja menettää kierroksella käyttämänsä bensiinimäärän, mikäli sen aika on yli 10 prosenttia kuljettajan nopeinta aikaa hitaampi. Aika-ajojen jälkeen autot ovat vanhaan tyyliin parc ferme –säännön alaisia, eli niihin saa tehdä muutoksia erittäin rajoitetusti. Aika-ajoissa kymmenen kärjen ulkopuolelle sijoittuneiden autojen tankkaamiseen ei kuitenkaan ole rajoituksia.

Kuten yltä varmasti selviää, ovat uudet aika-ajosäännöt varsin monimutkaiset. Pelkona onkin, että järjestelmä on katsojille liian vaikeaselkoinen.

Alkuun

Kilpailuviikonlopun aikataulu

Viikonlopun aikatauluun on tehty yksi suurempi muutos – lauantaina ajetaan aiemman kahden 45- minuuttisen harjoitusjakson sijaan vain yksi tunnin mittainen harjoitus. Viidenneksi ja huonommin viime kaudella sijoittuneet tallit saavat vanhaan tapaan ajattaa perjantaina kolmatta autoa.

F1 Grand Prix’n aikataulu 2006 (paikallista aikaa)

Perjantai*

11:00-12:00            Harjoitus 1
14:00-15:00            Harjoitus 2

Lauantai
11:00-12:00            Harjoitus 3 **
14:00-                     Aika-ajo ***

Sunnuntai
14:00-                     Kisa ****

*Monacossa harjoitukset torstaina
** Iso-Britannia 9:30, Kanada 10:00 ja Yhdysvallat 10:00
*** Iso-Britannia 12:30, Kanada 13:00 ja Yhdysvallat 13:00
**** Bahrain 14:30, Malesia 15:00, Iso-Britannia 12:00, Kanada 13:00, Yhdysvallat 13:00 ja Turkki 15:00

Alkuun

Kilpailukalenteri

Uusia ratoja ei F1-sarjassa tänä vuonna nähdä, yksi valitettava poisjäänti kylläkin; lokakuun 17. päiväksi kaavailtu Belgian osakilpailu Span radalla on peruttu radan varikkotilojen uusimiseen vedoten. Brasilian Rio de Janeiroa ollaan joissain yhteyksissä tarjottu Belgian kilpailun paikalle, mutta näillä näkymin tänä vuonna ajetaan 18 osakilpailua. Kilpailukausi avataan poikkeuksellisesti Bahrainissa Australian kilpailun siirryttyä huhtikuulle kansanyhteisön kilpailujen vuoksi. Päätöskilpailu ajetaan viimevuotisen Kiinan sijaan Brasiliassa.

PäivämääräKilpailuRata
12. maaliskuuraBahrainSakhir
19. maaliskuutaMalesiaSepang
2. huhtikuutaAustraliaAlbert Park
23. huhtikuutaSan MarinoImola
7. toukokuutaEurooppaNürburgring
14. toukokuutaEspanjaBarcelona
28. toukokuutaMonacoMonaco
11. kesäkuutaIso-BritanniaSilverstone
25. kesäkuutaKanadaMontreal
2. heinäkuutaYhdysvallatIndianapolis
16. heinäkuutaRanskaMagny Cours
30. heinäkuutaSaksaHockenheim
6. elokuutaUnkariHungaroring
27. elokuutaTurkkiSurtsey
10. syyskuutaItaliaMonza
1. lokakuutaKiinaShanghai
8 lokakuutaJapaniSuzuka
22. lokakuutaBrasiliaInterlagos

Alkuun

Tallit ja kuljettajat

Lähtöruudukko on tälle kaudelle lähdettäessä varsin eri näköinen kuin viime vuonna – poissa ovat Sauber, Jordan, Minardi ja B.A.R, tilalla BMW, Midland (tai virallisemmin MF1), Toro Rosso ja Honda. Lisäksi mukana on yksi uusi yrittäjä kun Super Aguri –talli sai kuin saikin järjestettyä itsensä mukaan alkavan kauden lähtöruudukkoon. Tallien välinen iskukyky on paljolti riippuvainen renkaista – Michelin vetäytyy kauden lopussa, mikä tarjonnee Bridgestone-talleille edun. Myös renkaanvaihtojen takaisintulo pelannee Bridgestonen pussiin. Talvitesteissä Michelin-tallit ovat kuitenkin olleet edellä erityisesti aika-ajovedoissa.

Kuljettajapuolella vaihtuvuus on viime vuotta vähäisempää. Suurin siirto on Felipe Massan siirtyminen Ferrarille, josta Rubens Barrichello on poistunut Hondan rattiin. Lisäksi Nick Heidfeld vaihtoi Williamsilta BMW-leiriin ja Takuma Sato B.A.R:lta uuteen Super Aguri -talliin. Christijan Albers ottaa Narain Karthikeyanin paikan Midlandiksi muuttuneelta Jordanilta ja Vitantonio Liuzzi siirtyy Toro Rosson leipiin. Tulokaskuljettajia on kolme: Williamsin toisen kuljettajan paikan saanut Nico Rosberg, Toro Rossoa ajava Yhdysvaltain Scott Speed sekä Super Agurin toiseen autoon valittu Yuji Ide.

Mild Seven Renault F1 Team
Renkaat Michelin
Testikuljettaja Heikki Kovalainen (FIN) Hallitseva mestari on näyttänyt vahvalta talvitesteissä. Nopeimmissa kierrosajoissa Honda ja McLaren ovat päässeet ranskalaistallin tasolle, mutta pitempiä rupeamia ajettaessa uusi R26 on vaikuttanut kaikkein vahvimmalta. Talli vaikuttaa myös onnistuneen V8-moottorin kanssa erittäin hyvin, minkä lisäksi luotettavuus on ollut vähintäänkin tyydyttävällä tasolla. Epävarmuutta tallissa aiheuttanee vuoden alussa julkistettu ykköskuljettaja Fernando Alonson siirtyminen McLarenille kaudeksi 2007.  Giancarlo Fisichella saikin hoidettavakseen uuden R26:n ensitestit ja joidenkin näkemysten mukaan tulee myös saamaan tallin tuen taakseen tänä vuonna. Tallin vetäytymishuhuille saatiin sen sijaan päätös Renault’n pääjohtaja Carlos Ghosnin taholta. Alonson shokkisiirtymisestä huolimatta talli on kuitenkin mestarikanditaatti numero yksi. 

Renault R26 © www.speedpics.nl
1 Fernando Alonso (SPA)
29. 7. 1981
70 GP:tä, 1 MM, 8 voittoa, 9 paalupaikkaa, 247 pistettä Alonson tavoitteet tulevaan kauteen ovat selvät – toinen mestaruus ja Renault-yhteistyön päättäminen huipulla. Nähtäväksi jää, kuinka yllättävän varhaisessa vaiheessa julkistettu McLaren-sopimus vaikuttaa kauden aikana – toisaalta espanjalainen voi keskittyä ajamiseen sen sijaan, että joutuisi vastailemaan milloin mihinkin spekulaatioihin tulevaisuuden työpaikastaan. Viime kaudella Alonso ei joutunut taistelemaan kynsin hampain kilpailun kärjessä, vaan kypsä ajo palkintosijoilla riitti mestaruuteen. Loppukaudesta tilanteen varmistuttua kuitenkin nähtiin, että uusi mestari on kykenevä myös todelliseen kilvanajoon. Toivottavasti tällä kaudella ero ei ensimmäisissä kisoissa repeä, jotta näemme samanlaista taistelua kuin josta saimme esimakua Suzukan GP:ssä.

© Teemu Möttönen

© Teemu Möttönen
2 Giancarlo Fisichella (ITA)
14. 1. 1973
160 GP:tä, 2 voittoa, 2 paalupaikkaa, 174 pistettä

Fisicon viime vuotta voi kuvata vain yhdellä sanalla: katastrofi. Kauden avauspuoliskolla vikaa oli myös käsittämättömän epäluotettavassa kalustossa etenkin tallin toiseen autoon verrattuna, mutta silti Alonso sai kokeneen tallikaverinsa näyttämään välillä aloittelijalta. Kaiken kruunasi nöyryyttävä häviö Kimi Räikköselle Japanissa. Tänä vuonna virheet on saatava kitkettyä, mikäli italialainen haluaa jatkaa F1-uraansa myös 2007.

Alonson McLaren-sopimus saattoi hyvin olla Fisichellalle lottovoitto tallin panostuksen suhteen, minkä lisäksi hän on vakuutellut tyytyväisyyttään uuteen autoon ja kertonut sen sopivan paremmin ajotyylilleen. Viime kaudella italialaisella oli välillä ongelmia sopeutua Alonson mielen mukaan tehtyyn R25:een, mutta enää syytä heikkoihin suorituksiin ei voi etsiä kuin ratin ja penkin välistä. Tämä on joka tapauksessa Fisicon viimeinen tilaisuus.

© Teemu Möttönen

© Teemu Möttönen

Alkuun

McLaren – Mercedes
Renkaat Michelin
Testikuljettajat Pedro de la Rosa (SPA), Gary Paffett (GBR)

Viime kauden nopeimman yhdistelmän talvitestit eivät ole sujuneet ruusuisesti; Mercedesin V8-moottori on ollut alitehoinen ja epäluotettava. Muuten paketti tuntuu olevan yhtä hyvä kuin viime vuonnakin – kaikki on jälleen kerran kiinni moottorin luotettavuudesta ja suorituskyvystä. Haastajien tilanne vaikuttaa kuitenkin viime kautta paremmalta, joten ongelmat voivat sysätä tallia paljonkin alaspäin merkkimestaruustaistelussa. Viimeisissä testeissä moottoritilannetta on saatu parannettua, mutta silti etenkin sen kesto on avauskilpailuun lähdettäessä kysymysmerkki. Uusi krominen väritys punaisine koristeineen enteilee jo Vodafonen tuloa pääsponsoriksi 2007.

Alonso-uutinen vaikuttaa myös McLarenin kuljettajatilanteeseen. Niin Räikkönen kuin Montoyakin ovat lähtökuopissa ja nähtäväksi jää, onko kaksikosta kumpikaan enää tallissa vuonna 2007. Vaikutusta tallin työskentelyyn voidaan vain arvailla. Tallin teknisessä henkilökunnassa on ennen kauden alkua käynyt kato pääsuunnittelija Adrian Neweyn, Nic Tombazisin ja pääaerodynaamikko Peter Prodromoun vaihdettua maisemaa.Tämä saattaa näkyä suorituskyvyssä loppuvuodesta.


McLaren MP4-21 © McLaren
3 Kimi Räikkönen (FIN)
17. 10. 1979
87 GP:tä, 9 voittoa, 9 paalupaikkaa, 281 pistettä

Kimi lunasti viime vuonna monien mielissä paikan joukon parhaana kuljettajana, vaikka mestaruus menikin sivu suun. Viime kädessä Mercedesin luotettavuus ratkaisee sen, onko Kimistä tänä vuonna mestaruuskamppailuun. Paikkaa kuljettajamarkkinoiden halutuimpana nimenä ei kuitenkaan uhkaa mikään ja riippumatta tämän vuoden menestyksestä on jatkossa lupa odottaa suuria. Kauden aikana tapahtuva päätös tulevaisuuden työpaikasta voi hyvinkin olla omia suorituksia merkittävämpi menestyksen suhteen.

Kimiä ympäröivät Ferrari-huhut eivät ota laantuakseen ja mies tulleekin olemaan huhumyllyn keskipisteessä, kunnes jotain julkistettavaa on. Räikkösen taustavoimat ovat kuitenkin vakuutelleet, ettei mitään ole sovittu. Se on joka tapauksessa varmaa, että Kimin mielenrauhaa huhumylly ei kykene järkyttämään.

© Teemu Möttönen

© www.speedpics.nl
4 Juan Pablo Montoya (COL)
20. 9.1975
85 GP:tä, 7 voittoa, 12 paalupaikkaa, 281 pistettä

Montoyan viime kausi meni pilalle jo varhaisessa vaiheessa tennisottelussa tapahtuneen loukkaantumisen takia. Loppukaudesta kolumbialainen kykeni parhaimmillaan hätyyttelemään tallikaveriaan, mutta tasaisuudessa jäätiin jälleen. Lisäksi suorituksiin mahtui edelleen varsin aloittelijamaisia virheitä. On mielenkiintoista nähdä, onko Juanista haastamaan Kimiä nyt kun lähtökohdat ovat varmasti tasavertaiset. Juanin jääminen voitoitta olisi joka tapauksessa yllätys.

Montoya on kertonut avoimesti halustaan jatkaa McLarenilla, mutta talli ei toistaiseksi ole suostunut tekemään sopimusta hänen kanssaan. Huhuissa miestä on viety BMW:n ja Renault’n suuntaan. Montoya itse on  kertonut olevansa kiinnostunut molemmista vaihtoehdoista, mikäli  McLaren-neuvottelut eivät etene.

© Teemu Möttönen

© McLaren

Alkuun

Scuderia Ferrari Marlboro
Renkaat Bridgestone
Testikuljettajat Luca Badoer (ITA), Marc Gene (SPA)
Viimekautisen romahduksen jälkeen Ferrari yrittää uuteen nousuun pitkälti vanhoilla resepteillä. Suurin muutos on kakkoskuljettajan vaihtuminen Rubens Barrichellosta Felipe Massaan, McLarenilta pääsuunnittelijaksi tullut Nic Tombazis tuskin ehtii juuri vaikuttaa tallin toimintaan vielä tällä kaudella. Jälleen on paljon kiinni renkaista – sääntömuutosten pitäisi hyödyttää tallia ja mestaruustaistoon nousemisen edellytys on Bridgestonen onnistuminen.

Talvitestit eivät ole sujuneet aivan mutkattomasti – luotettavuusongelmatkin ovat vaivanneet ja iskukyky ei ole ollut aivan toivottua. Tallin uusittua aerodynamiikkapakettia ei tosin ehditty nähdä radalla yhtä aikaa muiden kanssa. Ferrarin nousu takaisin kuumimpaan kärkeen on silti täysin mahdollista.

Ferrari 248 © Ferrari Press Office
5 Michael Schumacher (GER)
3. 1. 1969
231 GP:tä, 7 MM:a, 84 voittoa, 64 paalupaikkaa, 1248 pistettä
Onko tämä Schumin viimeinen kausi? Paljon riippuu siitä, onko Ferrarista enää mestaruustaistoon. Viime kaudella seitsenkertaiselta mestarilta nähtiin paitsi osoituksia siitä, ettei vauhti ole vielä kadonnut, myös liuta helppoja virheitä. Motivaatiota keskikastissa ajeluun ei enää näkynyt löytyvän. Kaikkien jännityksellä odottama ilmoitus uran jatkumisesta on odotettavissa kauden aikana.

Schumacheria voinee pitää yhtenä alkavan kauden suurimmista kysymysmerkeistä – mikäli Ferrarilla kaikki natsaa, on mahdollisuudet mestaruuteenkin asti. Toivottavaa olisi, että mikäli Maranellon ongelmat jatkuvat, nähtäisiin silti mestarin poistuminen tyylillä.

© Teemu Möttönen

© Teemu Möttönen
6 Felipe Massa (BRA)
25. 4. 1981
53 GP:tä, 27 pistettä
Felipe Massa on yksi tulevan kauden mielenkiintoisimmista seurattavista. Brasilialainen ei varsinaisesti häikäissyt Sauber-vuosinaan, mutta on kypsynyt huomattavasti ensikokeiluistaan. Massa selvinnee kakkoskuskin leiviskästään kunnialla, mutta Schumacherin haastaminen olisi suuren luokan yllätys. Jumiutuminen Ferrarin kuskihierarkian kakkoseksi vaikuttaa kuitenkin liki väistämättömältä. Todennäköistä onkin, että nuori brassi jatkaa pitkäänkin Irvinen ja Barrichellon jalanjäljissä.

© Ferrari Press Office

© Ferrari Press Office

Alkuun

Panasonic Toyota Racing
Renkaat Bridgestone
Testikuljettajat Olivier Panis (FRA), Ricardo Zonta (BRA)
Ferrarin kohdalla renkaista kirjoitettu pätee myös Toyotaan. Tallissa on kiitelty rengasmerkin vaihdon sujuvuutta, mutta se saattaa edelleen aiheuttaa ongelmia alkukaudesta. Talli toi jälleen uuden autonsa varhain radalle ja julkisti aerodynamiikkapäivityksen vasta aivan kauden alla. Toyotalta on vakuuteltu tyytyväisyyttä uudistuksien toimintaan, mutta testeissä on silti oltu hieman niitä hallinneiden Renault’n, McLarenin ja Hondan perässä etenkin lyhyissä vedoissa. Pitemmillä stinteillä ero vaikuttaisi tasoittuvan. Moottori on jo totuttuun tapaan sarjan parhaita.

Etenkin alkukaudesta Toyotan pussiin pelannee auton luotettavuus. Resursseja kehittää autoa kauden aikana lienee enemmän kuin kellään muulla, mutta ainakin viime kaudella vauhti pikemminkin hyytyi kauden mittaan. Talli tulee jälleen julkaisemaan autostaan B-version ennen kauden puoltaväliä. Tavoitteena on ensimmäinen voitto, joka saattaa olla mahdollisuuksien rajoissa pienellä onnella.

Toyota TF106 © Teemu Möttönen
7 Ralf Schumacher (GER)
30. 6. 1975
145 GP:tä, 6 voittoa, 6 paalupaikkaa, 304 pistettä
Keke Rosberg totesi talvitestejä nähtyään Ralf Scumacherin olevan varteenotettava mestaruuskandidaatti tulevana kautena. Toyota ei vaikuta aivan mestarikanditaatilta, mutta nuorempi Schumacher on silti vakuutellut tyytyväisyyttään uuteen työkaluunsa ja kertonut Toyotan uusitun jousitusratkaisun sopivan aiempaa huomattavasti paremmin ajotyylilleen.

Nähtäväksi jää, riittääkö japanilaistallin suorituskyky kärjen haastamiseen. Ailahtelevaisena pidetty Ralf vaikuttaisi kuitenkin olevan vaihteeksi aallonharjalla. Vaikka viime vuosi pisteiden valossa toikin Trullin päänahan, oli italialainen jossain määrin vakuuttavampi ja kärsi enemmän teknisistä vioista. Tallikaverien välillä on odotettavissa tasaväkinen taisto myös tänä vuonna.

© Teemu Möttönen

© Williams
8 Jarno Trulli (ITA)
13. 7. 1974
149 GP:tä, 1 voitto, 3 paalupaikkaa, 160 pistettä
Viime kaudella nähtiin jälleen tyypillistä Jarno Trullia – italialainen saa aika-ajoissa autostaan irti enemmän kuin ehkä kukaan sarjan kuljettajista, mutta kilpailuissa Jarno oli pikemminkin liikkuvan shikaanin roolissa. Mikäli testien perusteella välittynyt kuva Bridgestone-renkaiden ominaisuuksista hieman heikompina lyhyissä vedoissa, mutta vahvempina pitkillä stinteillä on oikea, saattaa se kompensoida tuota tilannetta. Vähintään viimevuotiseen menestykseen pitäisi joka tapauksessa olla mahdollisuuksia.

© Teemu Möttönen

© Teemu Möttönen

Alkuun

Williams F1 Team – Cosworth Renkaat Bridgestone
Testikuljettajat Alex Wurz (AUT, 3. kuljettaja), Narain Karthikeyan (IND)
Williamsilla puhaltavat muutoksen tuulet. Poissa ovat niin BMW, Michelin kuin pääsponsori Hewlett-Packardkin, tilalla Cosworth, Bridgestone ja Jenson Buttonin sopimuksensa purkamisesta pulittamat kipurahat. Hieman yllättäen Cosworth vaikuttaa saaneen pikkubudjetillaan aikaiseksi koko joukon parhaan moottorin, joka lieneekin tallin suurin valtti tulevana kautena. 

Testeissä Williams on ollut liki kärjen vauhdissa, ainakin podiumsijoituksiin luulisi tallilla olevan täydet mahdollisuudet. Onnistumisia myös vaaditaan tällä kaudella, toista kautta ilman pääsponsoria talli tuskin ongelmitta kestää. Williams tekee kovasti töitä myös saadakseen tehdasmoottorit kaudelle 2007, ainakin Toyotaa ja Renault’ta pidetään mahdollisina vaihtoehtoina.

Williams FW28 © Williams
9 Mark Webber (AUS)
27. 8. 1976
69 GP:tä, 62 pistettä
Webberin ensimmäinen Williams-kausi oli pettymys. Aliarvostettu Nick Heidfeld väänsi aussista puhtaan niskalenkin ja liian kova yritys tuotti välillä ongelmia. Webberiltä vaaditaan tällä kaudella kasvamista kokemuksensa mukaisiin saappaisiin ja tiimin johtamista nuoren kakkoskuskin opetellessa tavoille. Aussi ei myöskään ole enää nuori – jollei tahti nyt muutu, alkaa unohdukseen vaipuminen olla lähellä. Mies itse kertoo kuitenkin tiedostavansa viimekautiset ongelmansa.

© Williams

© Williams
10 Nico Rosberg (GER)
27. 6. 1985
Tulokas
Hienon GP2-mestaruuden jälkeen Nicon pääsyä F1-ympyröihin osaattin jo hieman uumoilla. Epäilykset nuoremman Rosbergin taidoista ja pelkästään isän avulla menestymisestä ailahtelevien F3-esitysten jälkeen ovat kuitenkin viimeistään nyt poispyyhityt. 

Kauden nuorimmalta kuljettajalta ei odoteta ihmetekoja, mutta mikäli Nico kykenee Webberin haastamaan, ovat pullat hyvin uunissa tulevaisuutta ajatellen. Rosbergilla on loistopaikka opetella kuninkuusluokan tavoille, suuria paineita ei ole asetettu ja toisaalta pisteiden kerääminen säännöllisesti pitäisi olla kaluston puolesta täysin mahdollista.

© Teemu Möttönen

© Teemu Möttönen

Alkuun

Lucky Strike Honda Racing F1 Team
Renkaat Michelin
Testikuljettajat Anthony Davidson (GBR, 3. kuljettaja), James Rossiter (GBR), Adam Carroll (GBR), Alan van der Merwe (RSA)
Hondan paluu tehdastallina kuninkuusluokkaan näyttää testien perusteella saavan lentävän lähdön. Tallin autot ovat hätyytelleet säännöllisesti kärkitiloja ja etenkin aika-ajonopeuden pitäisi olla kunnossa. Pitemmissä rupeamissa ajat ovat olleet hieman huonompia, mutta kovin suurta painoarvoa ei tuloksille kannata antaa. Varmaa on se, että talli lähtee avauskilpailuihin yhtenä suosikeista. Luotettavuuskin on ollut hyvällä tolalla. Ennakkoasetelmien perusteella kaikki mahdollisuudet voittotaisteluun ovat olemassa. Rubens Barrichellolla vahvistunut kuljettajakaksikko on yksi sarjan vahvimmista. Brasilialaisen motivaation luulisi vuosien toisen viulun soittelemisen jälkeen olevan korkealla ja uuden haasteen pitäisi saada myös Jenson Buttonista enemmän irti. Nykyinen paketti on ilmeisesti koossa pitkälle tulevaisuuteen ja talli vaikuttaakin yhdeltä vahvimmista pitemmälle katsottaessa.

Honda RA106 © Honda
11 Rubens Barrichello (BRA)
23. 5. 1972
218 GP:tä, 9 voittoa, 13 paalupaikkaa, 489 pistettä
Barrichellolle Hondalla auennut mahdollisuus on tuhannen taalan paikka todistaa Ferrarilla olleen kyse muustakin kuin Schumacherin paremmuudesta. Brasilialaisen palkkaus tekee Hondasta varteenotettavan kilpailijan tallien välisessä taistossa, mutta myös kokemus voittamisesta voi muodostua hyvinkin tärkeäksi alkavalla kaudella.

Barrichello sai numeron 11, sillä se on brasilialaisen vanha onnennumero. Jenson Button luovutti numeron tallikaverilleen kuultuaan sen tärkeydestä. Muutenkin kaksikon yhteistyö näyttää alkaneen hyvin, joskaan Rubensin kaltaisella tiimipelaajalla ei muutenkaan ole ollut vaikeuksia tallikavereidensa kanssa.

© Honda

© Honda
12 Jenson Button (GBR)
19. 1. 1980
101 GP:tä, 2 paalupaikkaa, 167 pistettä
Jenson Buttonin piti alun perin ajaa kausi 2006 Williamsilla, mutta Hondan näyttäessä aina vain paremmalta vaihtoehdolta ja Williamsin tilanteen samalla heikentyessä britti tuli toisiin aatoksiin. Lopullinen ratkaisu saatiin kun Button suostui maksamaan omasta pussistaan kipurahoja yli 20 miljoonaa taalaa. Hänen onnekseen Honda-sopimus tuo miehen tilille seuraavien vuosien aikana huomattavasti enemmän.

Ensimmäisen voiton kiviriippa Buttonin selässä käy yhä raskaammaksi. Vaikuttaa siltä, että alkavalla kaudella ykkössijat eivät ole enää kiinni kalustosta, vaan vain miehestä itsestään. Jarno Trullin ”ennätys” kilpailujen määrässä ennen ensimmäistä voittoa ei ole enää järjettömän kaukana, eikä brittien ykköstoivo halua sitä saavuttaa. Pitkästä aikaa Button saa vastaansa tallikaverin, jolla on mahdollisuuksia haastaa britti. 


© Honda

© Honda

Alkuun

Red Bull Racing – Ferrari Renkaat Michelin
Testikuljettaja Robert Doornbos (NED, 3. kuljettaja)
RBR esitteli uuden autonsa F1-katraasta ensimmäisenä, mutta talvitestit menivät enemmän tai vähemmän penkin alle moottorin jäähdytysongelmien vuoksi, vaihto Cosworthista Ferrariin ei ole sujunut kitkatta. Tallin suunnalta ongelmia ollaan vähätelty ja todettu Ferrarin ajavan moottorilla tarpeeksi testiä heidän kannaltaan.

Auton muita ongelmia ei kuitenkaan ole täysin kyetty selvittämään ja Red Bull päättikin lisätä kalenteriinsa ylimääräiset testit ennen kauden alkua. Parhaimmillaan auto on kuitenkin ollut kohtuullisen nopea, mikä antaa lupauksia siitä, että luotettavuuden parantuessa voidaan yltää ainakin viimevuotiselle tasolle. Pistesijoille on kuitenkin kova tungos. McLarenilta auton suunnittelua johtamaan värvätyt Newey ja Prodromou lupaavat hyvää tuleville kausille.
RBR:n uusi väritys julkaistaan vasta kaudenalusviikolla.


Red Bull Racing RB02 @ www.GEPA-pictures.com
14 David Coulthard (GBR)
27. 3. 1971
194 GP:tä, 13 voittoa, 12 paalupaikkaa, 499 pistettä
DC vaikutti löytäneen viime vuonna uuden kevään uudessa ympäristössä. Ennusmerkkien perusteella kaudesta voi kuitenkin tulla vaikea, lisäksi Klien haastanee Davidin nyt toden teolla tallin nopeimman kuljettajan tittelista. 200 kilpailun rajapyykin tänä vuonna ohittava konkari lienee kuitenkin jälleen arvokas lisä tallilleen.


@ www.GEPA-pictures.com

@ www.GEPA-pictures.com
15 Christian Klien (AUT)
7. 2. 1983
33 kilpailua, 12 pistettä

Nuori itävaltalainen oli viime kauden positiivisimpia yllättäjiä. Mikäli Klienillä on tuomisinaan kolmannelta kaudeltaan Coulthardin päänahka ja viimevuotista tasaisempia otteita, voidaan tulevaisuudelta odottaa suuria. Klien on hyvä esimerkki kuljettajasta, joka tulee liian kokemattomana kuninkuusluokkaan – onneksi Red Bullilla riitti heikon debyyttikauden jälkeen uskoa suojattiinsa.

Klienin ykköstavoite tulee olemaan Coulthardin lyöminen. Kehnojen talvitestien jälkeen kaluston iskukyky on arvoitus, mutta viimevuotista suurempi pistepotti on silti täysin mahdollinen tavoite.

@ www.GEPA-pictures.com

@ www.GEPA-pictures.com

Alkuun

BMW Sauber F1 Team Renkaat Michelin
Testikuljettaja Robert Kubica (POL, 3. kuljettaja)
BMW:n ratkaisua perustaa oma talli osattiin jo odottaa, olihan se pyrkinyt lisäämään vaikutusvaltaansa Williamsilla jo useita vuosia. Frank Williamsin haluttomuus johti kuitenkin siihen, että yhteistyökumppani etsittiin toisaalta. Sauber-nimi tulee pysymään mukana myös tulevaisuudessa, minkä lisäksi BMW tulee käyttämään sveitsiläistallin Hinwilin tehdasta myös tulevaisuudessa.

Tästä kaudesta tullee BMW:lle välivuosi. Sauberin toimitilojen laajennus Hinwilissä ja henkilöstömäärän kasvattaminen tuskin tapahtuu täysin kitkatta, mutta jonkinlaisia mahdollisuuksia yllätyksiinkin on. Paljon riippuu siitä, mitä Baijerissa on saatu aikaan. Uusi auto ei ole mikään uraauurtava luomus, mutta on yllätys, mikäli BMW Sauber ei ole mukana pistetaisteluissa. Talvitestien perusteella siihen pitäisi olla mahdollisuudet.

BMW Sauber F1.06 © www.speedpics.nl
16 Nick Heidfeld (GER)
10. 5. 1977
98 kilpailua, 1 paalupaikka, 56 pistettä

Saksalaisen ura näytti jo tyssäävän lopullisesti vuoden 2004 jälkeen, mutta hän tarttui Williamsin antamaan mahdollisuuteen kaksin käsin ja vakuutti samalla BMW:n kyvyistään niin, että hänet valittiin johtamaan uuden tallin muodostamista monivuotisella sopimuksella.
Heidfeld itse on kertonut olevansa jännittyneempi ja motivoituneempi kuin vuosiin. Tällä kaudella tuskin on syytä haaveilla suuresta menestyksestä, mutta nyt tehtävä työ saattaa hyvinkin palkita saksalaisen tulevaisuudessa. Mikäli Nick yltää viimevuotisiin tuloksiinsa, on se yllätys.

©Williams

©Williams
17 Jacques Villeneuve (CAN)
9. 4. 1971
153 kilpailua, 1 MM, 11 voittoa, 13 paalupaikkaa, 228 pistettä

Katastrofaalisesti alkanut Villeneuven viime kausi sai lopulta jokseenkin tyydyttävän lopun, mutta silti BMW viivytteli Jacquesin ilmoittamista tämänvuotiseen sarjaan varsin pitkään. BMW:n väitetään olleen valmis purkamaan kanadalaisen sopimus Heikki Kovalaisen tieltä, mutta Renault ei päästänyt suomalaista. 

Villeneuven lähtökohdat kauteen ovat täten varsin vaikeat – kaikki kyllä tietävät, mihin Jacques kykenee parhaimmillaan, mutta yli 150 kilpailua ajaneeksi kuljettajaksi hän tekee silti edelleen käsittämättömän paljon liki aloittelijamaisia virheitä. Kypsymistä tässä vaiheessa uraa on varsin rohkeaa toivoa.

© Honda

© www.speedpics.nl

Alkuun

MF1 Racing – Toyota Renkaat Bridgestone
Testikuljettajat Giorgio Mondini (SUI), Markus Winkelhock (GER), Adrian Sutil (GER) (edellä mainitut jakavat 3. kuljettajan tehtävät), Roman Rusinov (RUS)
On jokseenkin ihailtavaa, että Midland sai viime vuoden alkupuolella täydelliseltä sekasorrolta vaikuttaneesta puuhastelustaan aikaiseksi jotain erehdyttävästi F1-tallia muistuttavaa. Nyt joukot alkavat kuitenkin olla koossa ja kaikkien helpotukseksi MF1 vaikuttaa olevan täysin mitat täyttävä F1-talli. Midland tekee myös historiaa olemalla ensimmäinen venäläisellä lisenssillä sarjaan osallistuva tiimi. Talli käyttää vastaavia Toyotan V8-moottoreita kuin tehdastiimikin.

Tämän kauden auton piti ensin olla Dallaran suunnittelema, mutta lopulta päädyttiinkin ratkaisuun, jossa talli teki suurimman osan suunnittelutyöstä itse ja Dallara jäi pelkän konsultin rooliin. Suurta menestystä on turha odottaa, mutta talli pystynee luomaan peräpäässä taistelun Super Agureja ja ehkä Toro Rossojakin vastaan. Kuskikaksikko on tallin taso huomioonottaen varsin pätevä. Pisteille ei normaalissa kilpailussa ole kuitenkaan mitään asiaa.

MF1 Racing M16 © Midland
18 Tiago Monteiro (PRT)
24. 7. 1976
19 kilpailua, 7 pistettä
Viime vuoden tulokkaaksi valittu Monteiro kehittyi suurin harppauksin kauden aikana. Portugalilainen tuli maaliin 18:ssa 19:stä kilpailusta ja löi loppukaudesta tallikaverinsa Karthikeyanin selvästi. Tulevana kautena on odotettavissa tasaväkinen taisto tallin toista kuljettajaa, Christijan Albersia vastaan.

Jollei viime kauden USA:n kilpailun kaltainen katastrofi toistu, ei Monteiroa varmuudella nähdä enää toistamiseen palkintopallilla. Portugalilainen kuitenkin osoitti viime vuonna olevansa älykäs kuljettaja ja Span sadekisassa otetun pisteen kaltainen temppu on jälleen mahdollinen.

© Midland

© Midland
19 Christijan Albers (NED)
16. 4. 1979
19 kilpailua, 4 pistettä
Albers tuo Minardilta mukanaan koko joukon hollantilaisyrityksiä Midlandin sponsoreiksi. Myös hän on silti F1-mitat täyttävä ratinvääntäjä ja kykeni Minardillaan viime kaudella varsin positiivisiinkin suorituksiin. Albersin kannalta tärkeintä olisi Monteiron lyöminen, mihin hänellä on myös täydet mahdollisuudet. Pistesijoille ei ole asiaa sen enempää kuin tallikaverillakaan.

© Midland

© Midland

Alkuun

Scuderia Toro Rosso – Cosworth (V10)
Renkaat Michelin
Testikuljettaja Neel Jani (SUI, 3. kuljettaja)


Red Bullin omistamalla Toro Rossolla on mahdollisuus yllätyksiin. Talli saa muotoseikan nojalla käyttää viimevuotisiin Red Bulleihin perustuvia STR1-autoja, minkä lisäksi Cosworthin V10-kone voi mahdollistaa yllätyksiä varsinkin hitaammilla, koneen ajettavuutta korostavilla radoilla, joilla pisteetkään eivät ole täysi mahdottomuus. Gerhard Bergerin mukaantulo tallin omistajaksi lupaa hyvää tulevaisuutta ajatellen.

Etenkin Midlandilla on suhtauduttu varsin kitkerästi Toro Rosson suunnitelmiin. Midlandin tallipäällikkö Colin Kolles on kertonut, ettei aio tyytyä katselemaan, mikäli V10-moottorit auttavat Toro Rosson heidän edelleen. Kollesin tulkinnan mukaan sääntö oli tarkoitettu vain alirahoitettuja talleja varten, jollainen Toro Rosso ei enää ole. Myös vanhoihin Red Bulleihin pohjautuvan auton käyttö herättää kummastusta. Auto oli kuitenkin virallisesti Fordin suunnittelema, joten Toro Rosson tulkinnan mukaan se ei ole toisen F1-tallin auto ja näin sääntöjen mukaan käytettävissä. FIA on vahvistanut järjestelyn laillisuuden.

Samoin kuin Red Bullin ykköstiimi, myös Toro Rosso julkaisee alkavan kauden värityksensä vasta Bahrainin GP-viikon torstaina. Ennakkotietojen mukaan autot tulevat poikkeamaan ykköstallin väreistä selkeästi.

Scuderia Toro Rosso STR01 © www.GEPA-pictures.com
20 Vitantonio Liuzzi (ITA)
6. 8. 1981
4 kilpailua, 1 piste

Vuoden 2004 F3000-mestari Liuzzi ei viime vuonna päässyt juuri näyttämään osaamistaan jäätyään RBR:n toisessa autossa kanssaan vuorotelleen Klienin varjoon. Perjantaitestien ansiosta ratojen pitäisi kuitenkin olla tuttuja ja Toro Rosso tarjonnee Liuzzille mahdollisuuden yllätyksiin. Uran jatko on “Toniollakin” jokseenkin turvattu Red Bullin ansiosta, mutta tuleva kausi ratkaisee silti paljon – tallikaverille häviämistä ei katsota hyvällä.

© www.GEPA-pictures.com

© www.GEPA-pictures.com
21 Scott Speed (USA)
24. 1. 1983
Tulokas

Speed on USA:n ensimmäinen F1-kuski sitten vuoden 1993 ja Michael Andrettin. Hän on kuulunut Red Bullin junioriohjelmaan jo pitkään ja on ajanut Euroopassa vuodesta 2003 lähtien. Meriitteihin kuuluu muun muassa Formula Renault 2000:n Eurocupin voitto ja Formula Renault’n Saksan mestaruus. Viime kaudella GP2:ssa hän pystyi parhaimmillaan taistelemaan jopa voitoista, mutta epätasaisuus vaivasi otteita. Lopulta hänelle kirjattiin yksi paalu ja sarjan kolmas sija Rosbergin ja Kovalaisen takana.

Speediin kohdistuu kovat odotukset, sillä menestyvä jenkkikuski olisi F1:lle kultaakin kalliimpi. Speed itse on puhunut jopa palkintopallisijoista, mutta totuus lienee toinen. Mahdollisuuksia yllätyksiin kuitenkin on.

© www.GEPA-pictures.com

© www.GEPA-pictures.com

Alkuun

Super Aguri – Honda Renkaat Bridgestone
Testikuljettajaa ei nimetty (Franck Montagny?)
Super Aguri –talli laitettiin pystyyn ennätysajassa, ex-F1-kuljettaja Aguri Suzuki tuli julkisuuteen aikeineen vasta viime vuoden loppupuolella. Talli käyttää ensimmäisissä kilpailuissa nykysääntöihin muovattua vuoden 2002 Arrows A23 –autoa, johon on sovitettu Hondan V8-moottori. Tallin oma SA06-auto tulee radalle alkukaudesta, jonka jälkeen on lupa odottaa jonkinlaisia tuloksiakin. Ensimmäiset kilpailut sujuvat kuitenkin lähinnä opettelun merkeissä. Projekti on vahvasti Hondan tukema, moottorien lisäksi automerkki on avustanut auton suunnitteluun liittyvissä asioissa.

Super Aguri SA01 © Super Aguri
22 Takuma Sato (JPN)
28. 1. 1977
52 kilpailua, 40 pistettä
Viime kauden katastrofin jälkeen on yllätys, että Sato-sanin F1-ura vielä jatkuu. Taku oli kuitenkin itsestäänselvä valinta uuden japanilaistallin ykköskuljettajaksi jo pelkästään siksi, ettei vaatimukset täyttäviä japanilaiskuljettajia juuri ole. Lisäksi Takun uraa tukenut Honda ei ilmeisesti vielä ole valmis luovuttamaan. Sato vaikutti kärsineen todella paljon viime kauden rengassäännöstä, ajotyylin muokkaus rauhallisempaan suuntaan ei onnistunut. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on joka tapauksessa jälleen tarjolla.

© Super Aguri

© Super Aguri
23 Yuji Ide (JPN)
21. 1.1975
Tulokas
Ide on varsin kokenut formulakuljettaja, kokemusta on yli kymmenen vuoden ajalta Japanin F3- ja F3000-sarjoissa. Euroopan radoilta löytyy kokemusta lähinnä vuodelta 2002, jolloin Ide ajoi Ranskan F3-luokkaa. Kuljettajana Ide on tilastojensa perusteella tallikaverinsa vastakohta – ei niinkään räiskyvä, vaan varma maaliintulija.