Categories
f1

Seitsemän kertaa 25 pistettä

Tämän kauden F1-kilpailuissa voitosta saa 25 pistettä ja nopeimmasta kierroksesta pisteen. Kun kilpailuja on tälle kaudelle vähintään seitsemän jäljellä ja Hamilton johtaa Bottasta 43 pisteellä eli piste-erolla, joka on saavutettavissa kahdessa kilpailussa, joten mitään ei ole vielä ratkaistu.

Tosiasia kuitenkin on, että Hamilton on sarjan paras kuljettaja, kukaan ei voi väittää vastaan. Ja moninkertainen maailmanmestari tuntuu myös tietävän ja tuntevan oman autonsa paremmin kuin omat taskunsa, niin monta kertaa Hamilton on toiminut vasten tiimin ohjeita, mutta useimmiten kuitenkin juuri oikein – Bottas ei ole tähän kyennyt. Onko kyse kuitenkin enemmän itseluottamuksesta kuin taidosta?

Jos kuitenkin olet laittamassa omia euroja Bottaksen, Hamiltonin tai Verstappenin esityksiin kauden loppupuoliskolla niin parhaat vedonlyöntisivut löydät täältä. Matemaattisesti myös Maxilla olisi vielä mahdollisuudet jopa maailmanmestaruuteen. Loppukauden kisoissa on todella paljon yllätysmomentteja vielä tulossa, mutta nekään tuskin nostavat Red Bullia ohi kahden Mercedes-Benz kuskin, vaikka tällä hetkellä Max onkin Bottaksen edellä pistetaulukossa.

Belgian GP seuraavana

Belgiassa mietittiin pitkään, päädytäänkö samaan ratkaisuun kuin USA:ssa eli että koko kisa peruttaisiin, mutta ei sentään. Tänäkin vuonna Spa-Franconchamps rata näkee 20 formulaa kiertämässä rataa sen 44 kierrosta, kuka sitten loppuun pääseekään. Spassa nimittäin sää saattaa näytellä suurtakin roolia ja sadesäällä pisteiden jako voi päätyä mitä erikoisempaan lopputulokseen. Jos aurinkoisella säällä päästään ajamaan, Span nopea rata on Mersujen riemujuhlaa, sadesäällä sen sijaan yllätyksiä voidaan nähdä. Sadesäällä nähdään varmasti myös turva-auto kerran tai parikin radalla, toivottavasti vain silloin suomalaisten eduksi.

Italian Monza

Ikoninen Monza on se virallinen Italian GP ja tänäkin vuonna Monzassa mennään eikä meinata. Ferrarifanien suosikki ei tänä vuonna tule kyllä näkemään Ferrareita podiumilla, mutta olisiko nyt esimerkiksi MacLarenin tai Racing Pointin hetki ottaa kolmossija? Jos nimittäin normirataa mennään, niin voitosta kamppailevat jälleen Hamilton ja Bottas ja muuta kisailevat muista sijoista.

Mugellon Della Toscana

Mark Webber on alustavasti sanonut, että tämä rata tulee olemaan monelle kuskille kipeän niskan kisa. Mugellossa nimittäin mennään kovaa ja mennään sykeröisesti. Ferrarin testiradan luulisi antavan edun italialaisten omalle tiimille, mutta tänä vuonna ei näin kyllä käy. Suosikkeina tällä kuskeille uudella kisaradalla nähdään Mersujen lisäksi nopeat MacLarenit ja Racing Point. Verstappen saanee Red Bullin ilmiömäisellä ajotaidollaan kärkikahinoihin, mutta jollei sää tee tepposia, ei mersuille tälläkään radalla taida lopulta olla voittajaa? 5,2 kilometria pitkä rataa tulee varmasti tarjoamaan yllätyksellisen kisan. Uusi rata, vaativa rata – tällä radalla mitä todennäköisemmin nähdään myös kuskien virheitä ja sitä myötä turva-auto ainakin pari kertaa radalla, miten se sitten sekoittaa pakkaa nähdään Mugellossa.

Venäjän Sochi

Venäjän katurata on aina ollut Bottaksen suosikki, ja mikäli Bottas on voittanut Hamiltonin kahdessa edellisestä kolmesta kisasta, tässä vaiheessa eroa on enää yhden kisan verran ja Sochin radalla Valtteri voisi nousta jopa sarjan kärkeen. Alkukaudesta Bottaksen otteita on vaivannut epävarmuus tallin kanssa toiminnassa ja nyt Belgian ja kahden Italian kisan pitää antaa Bottakselle lisää itseluottamusta, onhan se ensi vuoden sopimus jo takataskussa ja nyt pitää ajaa siitä mestaruudesta aivan täysillä. Iso kysymys on, miten Mersu onnistuu taktiikassa Bottaksen kanssa ja vieläkö Hamilton osaa tehdä vain oikeita ratkaisuja?

Vai ratkaiseeko turva-autot jälleen Venäjän GP:n voiton?

Nürburgring f1

Tällä radalla ei kovin moni nykykuskeista olekaan ajanut. Räikkönen voitti uransa ensimmäisen paalupaikan nimenomaan täällä, mutta tällä kaudella Alfa Romeosta ei siihen ole. Räikkösellä on pienoinen etu, mutta nykyaikaiset digivehkeet ja simulaattorit ovat mahdollistaneet kaikille kuskeille rataan tutustumisen, eikä Räikkösellä siinä mielessä ole mitään etua. Ja siitä on jo seitsemän vuotta kun formulat kiersivät tätä rataa tosissaan.

Portugalin Portimao

Portugalin uusi rata tulee eteen lokakuussa ja 4,684 metrin rataa ajetaan 66 kierrosta. Portimaon rata on kuskeille tuttu talvitesteistä, mutta nyt radalla ajetaan ensimmäistä kertaa oikeasti kilpaa. Rata on monipuolinen eikä niin nopea kuin monet muut tämän kauden radoista, joten täällä voisi Max Verstappen yllättää kaikki.

Imolan GP

Jos Saksan Nürburgring tekee paluun tälle vuodelle kaikkien talousongelmiensa jälkeen, niin Imola palaa kaikkien huonojen muistojen jälkeen. Jokainen formuloita enemmän seurannut tietää, että sekä Roland Ratzenberge että Ayrton Senna menettivät henkensä tällä radalla. Jollei kalenteriin tule lisäkilpailuja, tämän vuoden mestaruus ratkaistaan viimeistään täällä. Todennäköisesti kuitenkin tämän syksyn aikana F1-organisaatio pyrkii lisäämään 2-3 kisaa loppuvuoden kalenteriin, joten jääkö Imola sitten finaaliviikonlopuksi, sen aika näyttää. Tämän vuoden Imola kisa, on radan 27. F1-kilpailu.

Tämän kauden loppu on formuloita seuraaville katsojille mielenkiintoinen. Seitsemästä jäljellä olevasta kisasta voi sanoa, että peräti neljä ovat uusia, yksi katurata ja sitten Span ja Monzan huippuvauhtiset radat – vaikka tällä hetkellä näyttää, että Mersukuskit saattavat viedä mestaruuden ja tuplasijoituksen 1-2, mutta niin paljon yllätysmomentteja mahtuu vielä loppukauteen, että kaikki on vielä avoinna. Jopa se, kuinka monta pistettä Kimi Räikkönen saa kerättyä tänä vuonna tai eittämättä yksi koko kauden parhaista kuljettajalupauksista George Russell. Russelista on puhuttu jo viime kaudella, mutta viimeistään tällä kaudella nuori englantilainen on vienyt sinivalkoista Williams Racingin autoa eteenpäin tyylillä, joka ei ole jättänyt ketään katsojista kylmäksi.