Categories
f1

Tribuutti Kimi Räikköselle – Kuinka formulakuskista tuli elävä legenda

Kimi Räikkönen, Formula 1 -sarjan maailmanmestari, on suomen tunnetuin autourheilija. Lempinimellä Iceman tunnettu kuljettaja on pisimmät kilometrit Formula 1 -radoilla ajanut kuski. Takana Räikkösellä on niin pitkä ja menestyksekäs ura, että spekulointi kuljettajan eläköitymisestä käy kuumana säännöllisin väliajoin.

Mistä lähdettiin?

Räikkösen Formula -ura alkoi vuonna 1999, kun hän alkoi ajaa Ison-Britannian Formula Renault sarjassa. Jo seuraavana vuonna Iceman voitti kyseisen sarjan, ja ajoi seitsemänneksi toisessa sarjassa, nimeltään Eurocup Formula Renault. Menestyksekkään vuoden päätteeksi Räikkönen osallistui F3 -sarjan testeihin menestyksekkäästi, tarkoituksena siirtyä ylempään sarjaan.

Pikatiketti Formula 1:seen

Räikkösen siirtyminen Formula 1 -sarjaan tapahtui uskomattoman pian, vain vuosi F3 -aloituksen jälkeen. Vuonna 2000 Sauber talli oli etsimässä kuljettajaa, kun William Button, johon talli oli iskenyt silmänsä, aloittikin Renaultilla. Sauberin edustaja otti yhteyttä Buttonin edustajaan ja tiedusteli, olisiko heillä ketään muuta, joka voisi liittyä Sauberin riveihin.

Buttonin edustaja suositteli heti Kimi Räikköstä. Räikkösen managerin markkinoitua kuskin erinomaisia kykyjä Peter Sauberille, Räikkönen sai mahdollisuuden näyttää kyntensä kolmipäiväisissä testeissä Mugellossa. Ja vaikutuksen hän tekikin, myös Michael Schumacheriin, joka kehui Kimin ajotyyliä samoissa testeissä ajettuaan.

Ainoa este F1 -radoille siirtymiseen oli enää ajolisenssi, jota oli haettava kansainväliseltä autoliitolta. Räikkösen aikaisempaa kokemusta Renault -sarjassa ei pidetty riittävänä F1 ajatellen. Lopulta Räikkönen sai kuitenkin lisenssin, mutta osa alan ihmisistä piti häntä silti turvallisuusriskinä radalla vähäisen kokemuksensa vuoksi.

Epäilijät hiljennettiin

Niin Räikkönen pääsi aloittamaan Sauberin tallissa Formula 1 -radoilla vuonna 2001, hiljentäen kaikki epäilyt varmalla ajotyylillään napaten 10. sijan MM-loppupisteissään kauden lopussa.

Uusi tulokas oli huomattu, ja seuraavalle kaudelle tarjouksia sateli monesta tallista, mukaan lukien esimerkiksi Ferrarilta. Räikkönen päätyi kirjoittamaan sopimuksen McLarenin kanssa, joka oli juuri päästänyt Mika Häkkisen riveistään eläkkeelle.

Menestystä ja keskeytyneitä kisoja

Seuraava kausi oli Räikköselle vaikea. Hän ajoi 17 kisaa ja keskeytti niistä jopa 10. Kahdeksan näistä kymmenestä keskeytyksestä johtui ajoviasta, yksi kolarista ja vain yksi Räikkösen ajovirheestä. Huolimatta esteistä Räikkösen paras sijoitus kaudella oli toinen sija Ranskan GP:ssä, ja MM-pisteissäkin hän sijoittui kuudenneksi.

Vuosi 2003 oli Räikkösen toinen kausi McLarenin tallissa. Tekniset ongelmat McLarenilla jatkuivat, eikä Räikkönen koskaan päässyt ajamaan uudella autolla, jota kaudelle oli suunniteltu. Vanhan auton kilpailukyky kärsi, kun uuteen autoon satsattiin suurin osa tallin resursseista, ja Räikkönen koki jopa moottoririkon Euroopan GP:ssä ja joutui keskeyttämään kisan johtoasemansa menettäen.

Huolimatta jo toisesta hankalasta vuodesta McLarenin tallissa, Räikkönen asteli kauden aikana palkintopallille kymmenen kertaa, häviten maailmanmestaruuden Schumacherille vain kahdella pisteellä.

Kolmas kerta toden sanoo? Kauden 2004 olisi voinut odottaa menevän entistä paremmin, mutta toisin kävi. McLaren ei ollut onnistunut korjaamaan ongelmiaan Mercedeksen kanssa ja ensimmäiset seitsemän kisaa nettosivat Räikköselle vain yhden MM-pisteen. Vaikka pisteitä lopulta kertyikin, verrattuna edelliseen kauteen Räikkönen sai kuusi palkintosijaa vähemmän. Mutta onneksi seuraavana vuonna McLaren oli hiukan luotettavampi ja auto pelasi paremmin.

Vuoden 2005 kaudella Räikkönen oli taas mukana MM-taistelussa voittamalla Espanjan ja Monacon osakilpailut peräkanaa. Maailmanmestaruuden tavoittelu kuitenkin hankaloitui yhden peruuntuneen kisan ja rengasrikon takia. Italian GP:ssä vuonna 2005 Räikkönen ajoi myös Formula 1 -sarjan nopeusennätyksen, joka pysyi voimassa 11 vuotta. MM-mestaruudesta Räikkönen jäi 21 pistettä.

Seuraava kausi oli taas täynnä takkuilua McLarenin puolelta, eikä Räikkönen ollut lainkaan voittajasuosikeissa. MM-pisteissä viidennellä sijalla päätetty 2006 kausi jäikin Räikkösen viimeiseksi McLarenilla, ja Ferrari ilmoitti jo syyskuussa Räikkösen siirtyvän heidän talliinsa seuraavalla kaudella.

Vuodet Ferrarin tallissa

Räikkönen oli ehdoton MM-suosikki ensimmäisenä vuotenaan Ferrarilla. Vedonlyöntitoimistot villiintyivät, ja jopa 13 nimitti Räikkösen ykkössuosikikseen. Moni Formula -fani onkin vedonlyönnin ystävä. Suomalaiset fanit ovat saaneet lyödä vetoa oman suosikkinsa puolesta monta vuotta, ja toivottavasti vielä jatkossakin. Mikäli Formula 1 -vedonlyönti ei riitä raapimaan rahapelikutkutusta, netissä on monta vaihtoehtoa saatavilla ilman rekisteröitymistä.

Ensimmäinen kisa Australiassa oli voitokas menestys, mutta seuraavat neljä kisaa olivat pettymyksiä Räikköselle. Ranskan ja Britannian GP.t voitettuaan Iceman oli takaisin taistelussa ykkössijasta. Kauden päättävään kisaan Räikkönen lähti 7 pistettä ykkössijaa jäljessä, voitto sormen ulottuvilla. Johtopaikkaa pitävä Hamilton kohtasi kisassa vaihteisto-ongelmia ja putosi kärjestä kauas taakse. Räikkönen hurjasteli myös kakkossijaa pitävän Alonson ohi ja onnistui nipistämään ykkössijalle yhden pisteen erolla Alonsoon ja Hamiltoniin. Mestaruuden varmistumista odoteltiin vielä pitkään maaliviivan ylityksen jälkeen, kun tuomaristo tarkisti muutamien autojen polttoaineiden lämpötiloja. Lopulta Räikkönen kruunattiin F1 maailmanmestariksi.

Potkut Ferrarilta

Räikkönen ajoi siis maailmanmestariksi 9 vuotta kilpauransa aloittamisen jälkeen, villiten Suomalaiset fanit täysin. Mestaruuden jälkeen Räikkönen jatkoi Ferrarilla kaksi vuotta, kunnes hän yllättäen sai potkut tallista. Räikkösen mukaan Ferrarin uusi sponsori Santander halusi korvata hänet Alonsolla, ja tämä oli syy potkuihin. Ferrari ilmoitti viralliseksi syyksi Räikkösen heikomman suoriutumisen edellisinä kausina, ja hänen ”kyvyttömyytensä näyttää tunteita”. Räikkönen oli hyvin pettynyt potkuihinsa ja päätti pakata pillit pussiin Formula 1:sen suhteen.

Räikkönen ei jäänyt nuolemaan haavojaan vaan lähti ajamaan rallia heti seuraavana vuonna. Menestys oli huikea, ja Räikkösestä tuli toinen F1 kuski, joka oli sijoittunut MM -pisteille myös rallissa. Vuonna 2011 Räikkönen perusti oman tallin, mutta menestys ei ollut niin mahtavaa kuin aiemmalla kaudella. Räikkönen ilmoittikin vuoden 2011 lopulla palaavansa seuraavaksi kaudeksi takaisin Formuloihin, Lotuksen tallissa.

Jäämiehelle tauko oli tehnyt hyvää, ja hän onkin jatkanut uraansa F1 -kuskina keskeytyksettä vuodesta 2012 alkaen.