CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Laitetaan seuraavaksi joitakin vanhoja eri tallien tilanteita palkkojen suhteen eri kausilta. Ensimmäiseksi aloitetaan Onyxista joka muuttui ennen kautta 1990 Monteverdiksi omistajan eli Peter Monteverdin mukaan. Nimi toki virallistui vasta Saksan kisan aikoihin, mutta henkilökunnallisesti talli oli jo alkuvuoden 1990 jälkeen melkein yhtä kuin Monteverdi.
Jo alun jälkeen puolet koko tallin henkilökunnasta erosi. Vielä vuoden 1989 lopussa kautta 1990 ajatellen tilanne ei näyttänyt vielä niin pahalta vaikka budjetti oli pieni. Tässä kuitenkin oletettuja palkkoja ja maksuja kaudelle 1990 Onyxilta:
Stefan Johansson: Halusi 6 miljoonaa markkaa kaudelle, mutta jo kauden 1989 palkan saannissa oli ollut vaikeuksia. Lopulta Adelaidessa Jean-Pierre van Rossem oli maksanut koko hänen kausirahansa salkkusopimuksella. Lisäksi keskusteltiin hänen palkkansa alennuksesta 4,8 miljoonaan markkaan.
Palkan lisäksi Johansson oli velvoitettu maksamaan kauden ajoista 16 miljoonaa markkaa. Lopulta kilpailukaudella Johansson maksoi vain 2 miljoonaa markkaa ja häipyi tallista kesken kauden. Luonnollisesti hän jäi myös palkatta. Jo kauden 1990 alussa hänet olisi korvattu Gregor Foitekilla, mutta ikävän Brabhamin sopimuksen aiheuttaman sotkun myötä Johansson sai ajaa vielä kaksi kisaa tallissa.
Johansson olisi saanut kilpailun voitosta 1,5 miljoonaa markkaa ja mestaruudesta 3 miljoonaa markkaa.
JJ Lehto: Valmistautui maksamaan 16 miljoonaa markkaa kaudelle. Lisäksi keskusteli myös palkasta tallissa. JJ vaati 4,2 miljoonaa markkaa kaudelta, mutta tallin mielestä JJ:n vaatimus saisi olla korkeintaan 3 miljoonaa markkaa ja mieluusti vähemmän.
Marlboro maksoi lopulta JJ:lle minimipalkkion kaudelta vaikka tallin puolelta JJ jäi ilman rahaa. JJ onnistui neuvottelemaan samat bonusehdot kuin Johanssonille annettavat edut. JJ maksoi lopulta kilpailukaudella 10 miljoonaa markkaa ja jäi ilman rahaa tallilta.
Gregor Foitek: Tallin uusi testikuljettaja ja myöhempi kilpailukuljettaja joutui ongelmiin jo Brabhamin kanssa tekemän ongelmasopimuksen myötä. Testikuljettajana Onyxilla maksoi 9 miljoonaa markkaa testeistään ja myöhemmin kilpailukuljettajana ensin 2 miljoonaa markkaa Brabhamille ja Onyxille 7 miljoonaa markkaa.
Jo alun jälkeen puolet koko tallin henkilökunnasta erosi. Vielä vuoden 1989 lopussa kautta 1990 ajatellen tilanne ei näyttänyt vielä niin pahalta vaikka budjetti oli pieni. Tässä kuitenkin oletettuja palkkoja ja maksuja kaudelle 1990 Onyxilta:
Stefan Johansson: Halusi 6 miljoonaa markkaa kaudelle, mutta jo kauden 1989 palkan saannissa oli ollut vaikeuksia. Lopulta Adelaidessa Jean-Pierre van Rossem oli maksanut koko hänen kausirahansa salkkusopimuksella. Lisäksi keskusteltiin hänen palkkansa alennuksesta 4,8 miljoonaan markkaan.
Palkan lisäksi Johansson oli velvoitettu maksamaan kauden ajoista 16 miljoonaa markkaa. Lopulta kilpailukaudella Johansson maksoi vain 2 miljoonaa markkaa ja häipyi tallista kesken kauden. Luonnollisesti hän jäi myös palkatta. Jo kauden 1990 alussa hänet olisi korvattu Gregor Foitekilla, mutta ikävän Brabhamin sopimuksen aiheuttaman sotkun myötä Johansson sai ajaa vielä kaksi kisaa tallissa.
Johansson olisi saanut kilpailun voitosta 1,5 miljoonaa markkaa ja mestaruudesta 3 miljoonaa markkaa.
JJ Lehto: Valmistautui maksamaan 16 miljoonaa markkaa kaudelle. Lisäksi keskusteli myös palkasta tallissa. JJ vaati 4,2 miljoonaa markkaa kaudelta, mutta tallin mielestä JJ:n vaatimus saisi olla korkeintaan 3 miljoonaa markkaa ja mieluusti vähemmän.
Marlboro maksoi lopulta JJ:lle minimipalkkion kaudelta vaikka tallin puolelta JJ jäi ilman rahaa. JJ onnistui neuvottelemaan samat bonusehdot kuin Johanssonille annettavat edut. JJ maksoi lopulta kilpailukaudella 10 miljoonaa markkaa ja jäi ilman rahaa tallilta.
Gregor Foitek: Tallin uusi testikuljettaja ja myöhempi kilpailukuljettaja joutui ongelmiin jo Brabhamin kanssa tekemän ongelmasopimuksen myötä. Testikuljettajana Onyxilla maksoi 9 miljoonaa markkaa testeistään ja myöhemmin kilpailukuljettajana ensin 2 miljoonaa markkaa Brabhamille ja Onyxille 7 miljoonaa markkaa.