Jan Magnussenin ura oli nousujohteisessa suunnassa vuoden 1995 Aidan radan kilpailun jälkeen. Suoritusta kehuttiin varsin paljon. Vuoden 1994 lopulla hänen hienon F3-kauden Ron Dennis kiinnitti hänet McLarenin seuraavaksi testikuljettajaksi. Siirto johtui siitä, että Philippe Alliot ja Peugeotin väki poistui tallista varsin ovet paukkuen ja talli tarvitsi uuden ykköstestaajan.
Sitten tuli kuitenkin Mark Blundell ja hänestä tuli kakkostestaaja Blundellin noustessa ykköstestaajaksi. Osin putoaminen askelta piinaavan alaspäin johtui myös Nigel Mansellin tulosta talliin. Sitten Mansell ei mahtunut autoon ja väliaikaisella statuksella Magnussen sai ykköstestaajana enemmän testiä. Mansellin palattua ja lähdettyä kahden kilpailun jälkeen tallista alkoi Tanskan lehdissä odotukset Magnussenin ajoista Häkkisen rinnalla.
Ikävä kyllä Dennis antoi enemmän mahdollisuuksia Blundellille ja lopulta Silverstonessa otti hänet koko loppuvuodeksi tallin kakkosmieheksi. Ronille ei kelvannut myöskään Tanskan sponsorien tyrkyttämät rahat Magnussenin ajattamisesta. Testimiehen taakan pelasti Häkkisen yllättävä umpilisäkeleikkaus Aidan aikoihin ja McLaren-debyytissään Magnussen oli 10:s. Paluu testaukseen oli turhauttavaa, mutta läpimurto näytti olevan edessä.
Etenkin Mika Häkkisen hengenvaarallinen ulosajo Adelaidessa sai taas Tanskan lehdissä toivomaan Magnussenin ajoja talliin. Blundellin joutuessa yllättäen pois tallista kautta 1996 ajatellen ja Häkkisen kuntoutumisen ollessa huhujen kohteena Magnussen näytti saavan ajot tallissa. Hänen palkkansa oli vain miljoona dollaria ja hän oli valmis luopumaan myös voitoista ja mestaruudesta maksettavasta miljoonan dollarin bonuksesta ajoja vastaan.
Ikävä kyllä Häkkinen kuntoutui ajoissa. Se ei vielä ollut ongelma, mutta David Coulthardin tulo talliin oli. Jo loppuvuodesta 1994 lähtien Davidia haluttiin talliin, mutta vuoden 1995 Williamsin sopimus esti siirron kaudella 1995. Sen jälkeen mikään ei estänyt Dennisia palkkaamasta Davidia ja näin Magnussen joutui taas pettymään. Ykköstestaajan paikka ei paljon mieltä lämmittänyt.
Tosin hänen testausmääränsä Ralf Schumacheriin verrattuna olivat kaudella 1996 paljon paremmat. Tosin talvikauden testien jälkeen hän sai kaudella 1996 lähinnä moottorikarttaa ja aerodynamiikkaa parantavia testimääriä sillä Alain Prost teki teknisenä neuvonantajana enemmän testejä kuin Magnussen. Sitten alkoivat myös testiriidat Prostin ja Schumacherin kanssa. Weberin mukaan Magnussen ei osannut käyttäytyä ammattimaisesti ja suunsoitto Janilta pahensi asiaa.
Testiriidat sattuivat ikävään saumaan myös Häkkisen lähtöhuhujen kanssa. Kun Häkkinen sitten päättikin jäädä talliin kautta 1997 ajatellen niin se oli viimeinen pisara. Uusi Stewart-talli oli paljon halukkaampi ottamaan Magnussenin ajamaan kuin ikuiselta näyttävä McLarenin testisopimus vain tappaisi uran.
Lopulta hän purki sopimuksensa McLarenin kanssa ja yritti loppukaudesta 1996 maksaa kolmeen viimeiseen kisaan Footwork-Arrowsin paikasta. Ensin summan piti olla sama kuin Kenny Bräckillä eli kolme miljoonaa dollaria. Rahoja ei löytynyt ja kun Magnussen tarjosi Monzaan miljoona dollaria niin hän joutui kääntymään pois varikolta.
Lopulta kaudet 1997 ja 1998 Stewartilla menivät hypetyksestä huolimatta penkin alle ja potkut saatuaan ura f1:ssä oli ohi. Kenties poika Kevin Magnussen ottaa paikan Tanskan seuraavana f1-tähtenä.