F-Duct, vertailukuvia ja jorinat

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Totta kai se on. Se on todellinen riski, vaikka sitä ei koskaan tapahtuisikaan. Se mistä voidaan ja pitäisi keskustella on todennäköisyydet.

Meinaatko, että Nokialla ollaan ihan tarkoituksella tehty uudesta kommunikaattorista sellainen, että se laittaa aina välillä kaikki näppäimet tilttiin? Vai onko kenties kyseessä kaikesta testaamisesta ja suunnittelusta huolimatta laitteeseen jäänyt vika?



Ajattelin, että näin on pakko olla. Ainoastaan insinööri saattaa kuvitella, että suunnittelu- ja testausvaiheen jälkeen työ on valmis.
Aha, eli samasta väärinkäsityksestä kyse kuin Ghostin kanssa. En ole missään vaiheessa sanonut järjestelmän olevan idioottivarma, enkä väittänyt skenaariota mahdottomaksi.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Ajattelin, että näin on pakko olla. Ainoastaan insinööri saattaa kuvitella, että suunnittelu- ja testausvaiheen jälkeen työ on valmis.
Nojoo miten näitä nyt haluaakaan tarkastella. Itse opiskelevana insinöörinä tuo näyttää ihan yhtä todennäköiseltä riskiltä kuin viime vuonna puhuttiin että kersin painaminen kesken mutkan vetää perän alta...
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Janppa nyt ei tässä keskustelussa ole tehnyt muuta kun ollut väärässä, kompannut WebSlavea ja mollannut about kaikkia muita koska tietää paremmin. Tottakai nyt insinööri tietää paremmin, älkää jumalauta edes väittäkö vastaan.

Oikein ärsyttää tokalla sivulla tuo trendi kun WebSlave sanoo jotain ja Janppa on perässä ylistämässä tätä jannua kuin keräten kunnioitusta itselleen jollain tavalla. Sitten joku laittaa eriävän mielipiteen ja tämä heti kumotaan kummankin toimesta. Ei minulla Slavea vastaan mitään, ja koko asiaan en ota kantaa, mutta argumenttien taso on muutamassa kohtaa lapsellista ja Janpan siipeily lähinnä ärsyttää.


En muuten yhtään ihmettelisi jos kyseessä olisi Pendeltöksin kakkosnikki...
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Aha, eli samasta väärinkäsityksestä kyse kuin Ghostin kanssa. En ole missään vaiheessa sanonut järjestelmän olevan idioottivarma, enkä väittänyt skenaariota mahdottomaksi.
Siis jarnasit vaan jarnaamisen ilosta? En minäkään missään vaiheessa väittänyt, että ongelma on todennäköinen. Olen edelleen sitä mieltä, että jos järjestelmä on tässä ketjussa kuvatun kaltainen, niin ongelma on mahdollinen, ja jos jotain sattuu, niin lopputulos näyttää pitkälti tältä.

neos sanoi:
Nojoo miten näitä nyt haluaakaan tarkastella. Itse opiskelevana insinöörinä tuo näyttää ihan yhtä todennäköiseltä riskiltä kuin viime vuonna puhuttiin että kersin painaminen kesken mutkan vetää perän alta...
Kommenttini oli lähinnä kohdistettu kritiikiksi ajatukselle, jonka mukaan riittävällä suunnittelulla ja testaamisella voidaan nostaa kuolleista.
 

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Siis jarnasit vaan jarnaamisen ilosta? En minäkään missään vaiheessa väittänyt, että ongelma on todennäköinen. Olen edelleen sitä mieltä, että jos järjestelmä on tässä ketjussa kuvatun kaltainen, niin ongelma on mahdollinen, ja jos jotain sattuu, niin lopputulos näyttää pitkälti tältä.
No olen kyllä jarnaamiseen saattanut sortua, ei siinä mitään. Ainut mitä olen tuolla alussa sanonut, että en pidä tapahtumaa käytännössä mahdollisena + se on hyvin kaukaa haettua ja vastaillut sen jälkeen vastalauseiden ryöppyyn.

Käsittääkseni en ole kenenkään mielipidettä teilannut, pahoittelut toki jos näin.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
JJ selitti kuinka Ferrarin putki toimii automaattisesti eikä kuskin tarvitse tehdä mitään :nope: Onko pakko esittää jos ei ole mitään hajua?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
JJ selitti kuinka Ferrarin putki toimii automaattisesti eikä kuskin tarvitse tehdä mitään :nope: Onko pakko esittää jos ei ole mitään hajua?
Maikkarin nettisivuilla tai jossain Maikkarilla tuota sanottiin mun mielestä Mersusta. Mutta muualla Mersun systeemistä on puhuttu kyllä passiivisena. Toki passiivisena se toimii "automaattisesti" ilman kuskin apua toki...

Passiivisesti sakkaava takasiipihän oli siis jo viime kaudella käytössä ainakin Sauberilla, joten Mersun systeemissä ei ehkä ole mitään sen erikoisempaa.

Toisaalta Mersun systeemin puhuttiin Kiinassa sisältävän jotain hydraulista hallintaa tms... Mutta se kuullostaisi taas kovin mekaaniselta säätyvältä aerolta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sauberissakin käytetään kädellä f-ductia. de la Rosan onboard-pätkässä näkyi hyvin.
Ok, kiitos tiedosta. Muuten systeemi lienee melko hyvä kopio Mäkistä, ainakin ulkoisesti.

Edelleen mulle on hämärän peitossa, että mistä Ferrarin kanava ottaa ilmansa...
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Jos se kuski pystyy jalkaansa liikuttamaan sen aukon, läpän tms. eteen, on silloin tottakai mahdollisuus että myös g-voimat siirtävät jalan siihen vahingossa. Mclarenin tapauksessa jossa jalkaa koukistetaan, riskinä tämä taitaa olla juurikin samaa luokkaa kun tuo kerssin takia perän irtoaminen.
Ferrarin systeemi taas saattaa aiheuttaa miun mielestä ihan eri tavalla vaaratilanteita, esim. ohitustilanteessa jossain 3 autoo rinnakkain ja jannut vetää yhdellä kädellä +300km/h.
Mercedeksen 'automaattinen' sinänsä ehkä turvallisin, olettaen että sen sakkauksen alku pystytään ratakohtaisesti säätämään nopeuteen mitä ei esiinny kuin pisimmillä suorilla. Toki myös tehottomampi tällä tavalla verrattuna ferr&mclareniin .
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Kohta jokin talli keksii vielä kolminkertaisen f-ductin, jolloin kuskin pitää
koukistaa jalkaa ja nostaa kummatkin kädet ilmaan. Tämähän tuo myös
etua jarrutuksissa kun kädet aiheuttavat ilmanvastusta:eek:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Kohta jokin talli keksii vielä kolminkertaisen f-ductin, jolloin kuskin pitää
koukistaa jalkaa ja nostaa kummatkin kädet ilmaan. Tämähän tuo myös
etua jarrutuksissa kun kädet aiheuttavat ilmanvastusta:eek:
Molarinhanskoilla pian ajavat varmaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eivät aseet tapa, vaan ihmiset!
Tämähän se pointti tavallaan olikin. Erimielisyyttä on ollut siitä voiko kuski tahattomasti aktivoida F-ductin ja onko systeemi näin ollen vaarallinen. Jos kuski irrottaa molemmat kädet ratista, niin se ei ole tahatonta eikä systeemin vika.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Formula ykkösissä kilpailevat tallit ovat Autosportin mukaan päässeet yhteisymmärrykseen F-putkeen kieltämisestä F1-sarjassa ensi kaudesta alkaen. McLarenin kehittämässä järjestelmässä kuljettaja pystyy polvellaan säätelemään takasiivekkeeseen ilmavirtauksia ja saa tästä hyötyä suorilla. F-putki halutaan kuitenkin kieltää turvallisuussyistä ja sen kieltämisen uskotaan säästävän myös kustannuksia.

Moni talli on kopioinut McLarenin kehittämää järjestelmää, mutta Red Bullin Mark Webber pystyi voittamaan sunnuntaina Barcelonassa ilman F-putkeakin.
Kertoi vanha hyvä ystävämme sportti.com

Lienee rahansäästö se oikea syy. Sportticomin omia horinoita tuo turvallisuusyihin perustuva kieltäminen, sehän olisi täysin järjetöntä.
 
Ylös