Pirelli, virallinen rengastoimittaja

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Renkaista ei lentänyt kuin silppua.
Mun mielestä siellä lenteli vain kuminpalasia. Jos ne teräsvyötkin olisivat räjähdelleet palasiksi niin kuskeilla olisi reikiä kypäröissä ja päässä. Rakenne lienee muuttunut alkukaudesta.

Teräsvyö näyttäisi siis lähteneen renkaasta kulutuspinnan mukana.

Olisi ehkä hyvä lukea käyttöohjeita, eikä syytellä rengasvalmistajaa, kun ongelma aiheutuu omasta sooloilusta. No, FIA pistää tallit ruotuun. Ei se Pirelli huvikseen niitä ohjeistuksia talleille anna.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tää kuvio on sikäli huvittava, että ratayhtiö syytti rengasvalmistajaa, ja rengasvalmistaja talleja. Sai rengasrikot aikaan aikamoisen riidan.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Taidan olla sitä mieltä et tollanen homma missä noiden kudosten suhteen kulmien muuttaminen asteiden osissa muuttaa renkaan täysin toisenlaiseks alkaa olee pikkasen korkeempaa matematiikka ku täällä pystytään käsittelee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Omituista että vyö menee poikki, eikä pysy rullana, renkaan sivustan ottaessa iskuja. Valmistuvirhe?
Käyttötarkoituksen vastainen käyttö? Kun nyt vain saataisiin varmistettu tieto siitä, että kaikki rengasrikon kärsineet todella käyttivät renkaita väärinpäin ja suositusta jyrkemmällä camberilla ja matalammilla paineilla.

Mutta tenutappi on oikeassa. Meidän käytössämme olevalla datalla ei pysty johtopäätöksiä tekemään. Ja arveluidenkin heittäminen (varsinkin sellaisten, jotka eivät perustu kenenkään asianosaisen tai muutoin asiantuntijan lausuntoon) on aika turhaa. Toivottavasti asia tutkittaisiin ja tulokset julkistettaisiin, niin saataisiin piste spekuloinnille. Tai no, sekään ei tietysti kaikille kelpaa, vaan sitten aletaan spekuloida vääristelystä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mutta tenutappi on oikeassa. Meidän käytössämme olevalla datalla ei pysty johtopäätöksiä tekemään. Ja arveluidenkin heittäminen (varsinkin sellaisten, jotka eivät perustu kenenkään asianosaisen tai muutoin asiantuntijan lausuntoon) on aika turhaa. Toivottavasti asia tutkittaisiin ja tulokset julkistettaisiin, niin saataisiin piste spekuloinnille. Tai no, sekään ei tietysti kaikille kelpaa, vaan sitten aletaan spekuloida vääristelystä.
Tää foorumi olisi oikeestaan aika turha, jos odoteltaisiin faktoja ja jätettäisiin spekuloinnit. Spekuloinit tekee just hauskaa koko hommasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tää foorumi olisi oikeestaan aika turha, jos odoteltaisiin faktoja ja jätettäisiin spekuloinnit. Spekuloinit tekee just hauskaa koko hommasta.
Turhaahan tämä onkin. Pelkkää ajanvietettä. Viihdettä.

Siis silloin, kun oikeasti mitään tietoa ei välity. Toki foorumeilla voi oikeasti sivistyäkin, joskus.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Omituista että vyö menee poikki, eikä pysy rullana, renkaan sivustan ottaessa iskuja. Valmistuvirhe?
Näyttäs sille tässä Azizksen postaamassa kuvasssa, että vaurio ei yllä renkaan vyöhön asti. Mutta, jos tuo on tullu johtuen radasta, on se muilla voinut olla pahempi ja yltää vyöhön. Jos tollaiseen metallikudokseen tulee vaurio, niin se helposti repeää koko kudos.

 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
gpupdate.net:n puolella on ollut kuvia noista renkaista Silverstonessa, ilmeisesti ainakin Ferrari, RedBull sekä M-B on vaihdelleet renkaita "väärälle puolelle" autoissa.
Eli kuvista näkee kuinka Leftin puoleisia renkaita näkyy Rightin puolella, ja nyt FIA:lta onkin tullut määräys:
MTV3.fi sanoi:
Julkaistu 05.07.2013 11:46

Kansainvälinen autoliitto FIA on asettanut F1-talleille Saksan GP:hen kiellon pyörien vaihtamisesta auton puolelta toiselle.

FIA:n mukaan määräys tehdään turvallisuussyistä rengasvalmistaja Pirellin toivomuksesta. Pirellin mukaan oikeanpuoleisen takapyörän vaihtaminen vasemmalle puolelle vaikutti osaltaan Britannian GP:ssä koettuihin vasemman takarenkaan räjähdyksiin.

- Etu- ja takarenkaita on käytettävä sillä puolella autoa, jonne ne on alun perin suunniteltu, FIA tiedotti.

FIA asetti talleille tiukat rajat myös rengaspaineista ja pyörien pystykallistuskulmasta.
Eli olisiko tiimit nyt kuitenkin itse valtaosin syypäitä noihin räjähdyksiin?
 
Viimeksi muokattu:

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Alonso kieltäytyy rengastestistä

Ferrarin Fernando Alonso ei halua vaarantaa henkeään Silverstonen rengastestissä, joka on ohjelmassa 17.-19. heinäkuuta.

Silverstonen radalla viime viikonloppuna koettujen rengasrikkojen seurauksena Kansainvälinen autoliitto FIA sallii kilpakuljettajien osallistumisen testiin, joka alun perin suunniteltiin vain nuoria kuljettajia varten. Pirelli tuo testeihin renkaidensa uusimman kehitysversion.

- Minulla ei ole aikomuksena mennä. Ei ole kovinkaan turvallista ajaa samalla radalla samoilla renkailla. Minulla ei ole sellaista tuntemusta, että haluan mennä sinne, mutta jos talli haluaa minun menevän... Alonso totesi testijaksosta.

Alonso oli vähällä saada Sergio Perezin rengasrikon seurauksena lentäneitä palasia kypäräänsä Britannian GP:ssä.

- Olin onnekas. Se olisi voinut osua kypärääni. Se olisi ollut kuin luoti, espanjalainen kertasi läheltä piti -tilannetta.

Pirelli on muuttanut renkaidensa rakennetta jo tämän viikonlopun Saksan GP:hen.

- Tämä on jo kolmas tai neljäs muutos, jonka he tekevät kauden aikana. Jotkin niistä haittasivat meitä, jotkin auttoivat. Mielestäni suorituskyky on tänään toisarvoinen asia. Tärkeintä on se, että pääsemme kotiin illalliselle sunnuntaina, Alonso linjasi.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/07/1777208/alonso-kieltaytyy-rengastestista
Onko tämä "taattua Maikkari laatua", vai eikö kukaan muistanut kertoa Alonsolle, että tarkoitus on testata uusia kumeja? Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
En käsitä miksi pirellin renkaista valitetaan, renkaat on kaikille samat.
Jos Mersulla kuluu rengasta niin ei se pirellin syy ole vaan sen että Mersu on tehnyt renkaita syövän auton.

Ja jotain vaihtelua on bridgestone, michelin aikoihin verrattuna se että on kova ja pehmeä seos ja kisassa enemmän pitstoppeja

Mielestäni patemmat nakit kuin koskaan nää
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Pirelli on kyllä tuonut paljon hyvää mukanaan f1:siin joten allekirjoitan edellisen lauseen melkein täysin. Ainakin viimeiseen 15-17 vuoteen parhaimmat renkaat on nähty sarjassa eli sitten Goodyearin viimeisen aikakauden. Ainoa huono puoli on tietysti ollut näissä se, että renkaat ovat toisinaan aivan liiankin kuluvia.

Aivan sama kuin 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa oltaisiin lähdetty Goodyearin D-seoksilla (kaikkein pehmeimmällä renkaalla) kilpailuun ja varikkostoppeja joillakin pitkillä radoilla olisi nähty 4-5 kierrokseen ja yhteensä kisoissa vähän turhan monta...:eek:. Tosin kieltolain aikaan pehmeillä renkailla lähteminen oli aina tuohon aikaan melkoinen riski kun ajettiin täysillä tankeilla kilpailuissa.

Lisäksi Goodyearin ominaisuudet olivat radasta riippuen parhaimmillaan erittäin vaihtelevia. Ja myös eri kausien äkkimuutokset kohti välitankkauksien aikakautta aiheutti ongelmia Goodyearin insinööreille. Aivan erityisesti talvikausilla renkaiden pito-ongelmat olivat tavallisia murheenaiheita kestävyyden ja nopeuden arvonnan ohella.

Renkaiden rakenteet kuitenkin ratkaisivat silloin tällöin vuosina 1989-1991 Pirellin voiton Akronin ylpeydestä. Eräässäkin tunnetussa suutinkisassa muuatta japanilaista kuljettajaa lukuunottamatta kaikki Pirellin miehet lähtivät Pehmeällä tai Erittäin Pehmeällä renkailla kilpailuun ja eivät mitenkään äärimmäisesti kärsineet kilpailun aikana.

Hieman tuoreempi näkökulma oli ainakin Montrealista 1997 tyritty Coulthardin voitto ja Häkkisellekin suunniteltiin ylimääräistä stoppia vain siksi, että renkaat eivät olisi Goodyearilla kestäneet radan liian aggressiivista pinnoitetta. Sen sijaan Bridgestonen Optio-renkaat olisivat kestäneet ja kestivätkin enemmän. Lopultahan Olivier Panisin onnettomuus katkaisikin tuon kilpailun.

Toinen harmi ovat olleet nämä jatkuvat kiistat ja se, että Pirelli ei ole toistaiseksi ainakaan vielä kyennyt kehittämään kaikille talleille edes jotenkin sopivaa ja lajille hyödyllistä yleisrengasta. Sehän oli tunnetusti eräs Pirellin ongelma sen vetäytyessä viimeksi sarjasta.

Sellaisen renkaan pitäisi olla riittävän kilpailukykyinen ja myös erittäin rankaiseva liikaa rajoja koetteleville kuljettajille ilman arpapeliä renkaiden säästelyistä tai sitä ilman. Joka tapauksessa todellakin pitkään aikaan Pirellin renkaat ovat olleet parasta lajille ja se olisikin erikoista, että Pirelli joutuisi vetäytymään ja sitten olisikin miettimistä uuden rengastoimittajan valinnassa?:doubtful:
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Ainoa huono puoli on tietysti ollut näissä se, että renkaat ovat toisinaan aivan liiankin kuluvia.

Joo, tuopahan jännitystä enemmän kun on enemmän kun yksi stoppi.

Ja kenellä kuluu kenellä ei :wink:



Rikkinäinen quote korjattu. -Webs-
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/08/1789999/f1-rengastoimittaja-pirelli-omituisimmassa-mahdollisessa-tilanteessa
Pirellin kolmivuotinen rengassopimus umpeutuu tämän kauden jälkeen, mutta ensi kaudesta ei ole mitään varmuutta. Italialaisyhtiö joutuu tekemään kehitystyötä ensi kautta varten ilman tietoa sopimuksen jatkumisesta.

- Tämä on omituisin mahdollinen tilanne, Pirellin moottoriurheilujohtaja Paul Hembery ihmetteli ESPN-kanavan haastattelussa.
 
Ylös