Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 10, Turku

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
...Jacq ehti rinnalle. Ongelma on tuo puskeminen takakulmasta. Katoppa mun ratin asentoa. Pitkään tapissa oikealle (= vääärä suunta) eli pusku jatkui jatkui ja jatkui! Kontaktia oli usean metrin ajan ja siinä kyllä pitäisi ehtiä reagoimaan. Jos pusku olisi heti loppunut niin olisin saanut vielä käännettyä auton suoraan. Kyseessä oli vastustajan teilaus edeltä pois. Tuossa olisi pitänyt nostaa tai jarruttaa. Jatkamalla puskua sivuttain takakulmasta takaatuleva tiesi että edellä oleva pyörähtää kuin leffoissa. Aikaa on kyllä ruhtinaallisesti korjausliikkeisiin kun kyseessä on kiihdytys ja jacques ei ollut autojen pingpongina. Kaikkea muuta kuin normaali kisatilanne. Jos pusku olisi ollut yksi yksittäinen pusu (wilzku/jonkki) mistä auto olisi lähtenyt niin silloin olisi ok kisatilanne mutta tässä mut ajeltiin ulos edestä piiiitkällä puskemisella. Näin siis itse näen asian.
Aika pyöreästi lähdet ensin hakemaan oikealta ajolinjaa tulevaan mutkaan, ja ehkä 2,5m? ennen tolppaa (kun Jaqessa kiinni) alat kääntämään vastaan eli vasempaan. Tolpan kohdalla jo pito irronnut. Kaikki tämä ainakin tapahtui reilusti alle puolessa sekunnissa. Veikkaan (itse kuvittelisin tekeväni) Jaqen nostavan kaasua melko nopeasti osumasta, muttei halua tehdä äkkinäistä suunnanmuutosta (oikeammalle jo lähes valliin kiinni ja kauas tulevan mutkan apexista) tai jarrutusta. Takana heti piraijoita. Ainakin sillä tuo olisi varmaan jäänyt tapahtumatta jos olisit ottanut vain suoremman linjan vasuriin. Toki et varmaan tiennyt Jaqen olevan siinä osin jo rinnalla. Jaqekin jo heti oikean jälkeen menossa viistoon kohti radan oikeaa reunaa. Sinä vain vielä jyrkemmin samoin. En näkisi yksinään kenenkään syyksi.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tusinan verran valikoituja kuvia eiliseltä, laajakulmaobjektiivi ei ole paras mahdollinen urheilukuvaukseen, vaikka hauska lelu onkin. Linkki vie Flickriin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tusinan verran valikoituja kuvia eiliseltä, laajakulmaobjektiivi ei ole paras mahdollinen urheilukuvaukseen, vaikka hauska lelu onkin. Linkki vie Flickriin.
Mysteerikuskin menoa..voisinkohan minä olla siinä? Ajelin kuitenkin aika yksinään punaisessa haalarissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tusinan verran valikoituja kuvia eiliseltä, laajakulmaobjektiivi ei ole paras mahdollinen urheilukuvaukseen, vaikka hauska lelu onkin. Linkki vie Flickriin.
Vähemmistöloikka oli melko mystinen (mm. mitähän Dickki tossa oikeen meinaa?).

Muutama erittäin hieno kuva :)
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ja nyt kun katsoin isona kuvana, niin munsta tuolla ei ole tumman sinisiä ajohanskoja.


Kivoja "vauhti" juvia ovat :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Aika pyöreästi lähdet ensin hakemaan oikealta ajolinjaa tulevaan mutkaan, ja ehkä 2,5m? ennen tolppaa (kun Jaqessa kiinni) alat kääntämään vastaan eli vasempaan. Tolpan kohdalla jo pito irronnut. Kaikki tämä ainakin tapahtui reilusti alle puolessa sekunnissa. Veikkaan (itse kuvittelisin tekeväni) Jaqen nostavan kaasua melko nopeasti osumasta, muttei halua tehdä äkkinäistä suunnanmuutosta (oikeammalle jo lähes valliin kiinni ja kauas tulevan mutkan apexista) tai jarrutusta. Takana heti piraijoita. Ainakin sillä tuo olisi varmaan jäänyt tapahtumatta jos olisit ottanut vain suoremman linjan vasuriin. Toki et varmaan tiennyt Jaqen olevan siinä osin jo rinnalla. Jaqekin jo heti oikean jälkeen menossa viistoon kohti radan oikeaa reunaa. Sinä vain vielä jyrkemmin samoin. En näkisi yksinään kenenkään syyksi.
Hieman samoilla linjoilla.

Mielestäni tuo on täys kopio mun ja Jussin kolarista taannoin, mä tein juuri kuten kuvailit:
heti kun kolahti taakse niin kaasu pois mutta auto tuli vauhdin takia vielä rinnalla hetken ja vahinko oli jo tapahtunut kun osumahetkellä kaverilla oli pyörät linkussa samaan suuntaan kuin mille puolen pusu tuli...
Iso ei osuma ollut tuolloinkaan, mutta melkein vastaavanlainen tapahtumana, Jussihan jäi myös soljottaan kohti vastaantulijoita tuolloin.

Penalttia en antaisi, mutta varoituksen kylläkin.
Ei se että "piranjoita" tulee takaa niin kuitenkaan riitä syyksi siihen että puskee kaverin tieltä ulos.
Kun ei kuitenkaan tahallinen teko ollut kyseessä niin siksi varoitus, ei penaltti. (IMHO)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Näin, eli mulla huono lähtö ja Jacq ehti rinnalle. Ongelma on tuo puskeminen takakulmasta. Katoppa mun ratin asentoa. Pitkään tapissa vasemmalle eli pusku jatkui jatkui ja jatkui! Kontaktia oli usean metrin ajan ja siinä kyllä pitäisi ehtiä reagoimaan. Jos pusku olisi heti loppunut niin olisin saanut vielä käännettyä auton suoraan. Kyseessä oli vastustajan teilaus edeltä pois. Tuossa olisi pitänyt nostaa tai jarruttaa. Jatkamalla puskua sivuttain takakulmasta takaatuleva tiesi että edellä oleva pyörähtää kuin leffoissa. Aikaa on kyllä ruhtinaallisesti korjausliikkeisiin kun kyseessä on kiihdytys ja jacques ei ollut autojen pingpongina. Kaikkea muuta kuin normaali kisatilanne. Jos pusku olisi ollut yksi yksittäinen pusu (wilzku/jonkki) mistä auto olisi lähtenyt niin silloin olisi ok kisatilanne mutta tässä mut ajeltiin ulos edestä piiiitkällä puskemisella. Näin siis itse näen asian.

Tätä sisärata ajo ei voi olla ja mielestäni moni sukellus myös ansaitsisi arvioinnin b-ja c-finaaleissa.
Ei tarvi periksi antaa tietenkään, mutta tuuppaaminen on säännöissä kiellettyä. Sisäradalla voi aina tuolla tavoin työntää edellä olevan pois pelistä. Katso hidastusta kauanko mulla oli ratti väännettynä tuuppimiskulmaa vastaan, joten mistäään nopeasta tilanteesta ei oo kyse. Ja todella hyviä kuskeja KKWCS:ssä pitää ollakin!
Tottakai se hidastuksessa näyttää siltä että mä painaisin sua väkisin pois tieltä. :D Todellinen tilanne on kuitenkin tuo nopeampi kuva, ja tuo tilannehan meni ohi tosi nopeasti.

Oma näkemykseni:
Sulla meni jarrutus pitkäksi, mikä näkyi mutkassa ulostulossa. Samalla mulla onnistui mutka hyvin ja olin optimaalisella ajolinjalla. Sitten sä lähdit korjaamaan ajolinjaasi voimakkaasti, mutta koska mä olin nopeammalla ajolinjalla, olin ehtinyt jo osittain rinnalle. En ehtinyt reagoida mitenkään siihen että aloit korjaamaan takaisin oikealle linjalle (mikä oli kaiken lisäksi tosi hidasta).

Mikä olisi ollut mun vaihtoehto, niin olisin toki voinut hidastaa ja päästää sut kokonaan eteen, mutta katsopa huviksesi millä etäisyydellä 4stroke on musta. Jos mä olisin hidastanut niin hän olisi pamauttanut perään tai kylkeen tai ehkä jopa ihan vaan mennyt puhtaasti ohi. Ei tossa kohdassa paljoa hidastella.

Itse sanoisin tilanteesta: Normaali kilpailutilanne, jossa molemmat teki virheitä. Kisan jälkeen olin tilanteesta hyvin pahoillani, kun en tiennyt varmuudella mitä siinä tapahtui. Nyt kun tuon näki videolta, niin voisin sanoa että tuosta voi syyttää yhtä paljon mua kuin sua itseäsikin.

Harmillinen tilanne, koska kisa oli mielenkiintoinen ja tokihan sitä aina haluaa että ratkaisut tulisivat puhtaasti ajamalla. Ymmärrän toki ärtymyksesi, koska sulla meni kisa pieleen. Mut nyt kun tuota videoa katselee, niin realiteetit kannattaa ottaa huomioon.

Sitä en tosin ymmärrä miksi keskeytit? Pääsit kuitenkin nopeasti liikkeelle ja kun mä ajoin keltaisten aikana tosi hitaasti, niin sulle tuskin ehti kovin pitkää rakoa tulla.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Hieman samoilla linjoilla.

Mielestäni tuo on täys kopio mun ja Jussin kolarista taannoin, mä tein juuri kuten kuvailit:
heti kun kolahti taakse niin kaasu pois mutta auto tuli vauhdin takia vielä rinnalla hetken ja vahinko oli jo tapahtunut kun osumahetkellä kaverilla oli pyörät linkussa samaan suuntaan kuin mille puolen pusu tuli...
Iso ei osuma ollut tuolloinkaan, mutta melkein vastaavanlainen tapahtumana, Jussihan jäi myös soljottaan kohti vastaantulijoita tuolloin.

Penalttia en antaisi, mutta varoituksen kylläkin.
Ei se että "piranjoita" tulee takaa niin kuitenkaan riitä syyksi siihen että puskee kaverin tieltä ulos.
Kun ei kuitenkaan tahallinen teko ollut kyseessä niin siksi varoitus, ei penaltti. (IMHO)
En mielestäni puskenut puskemalla ketään ulos? Ei tuossa mun mielestä ollut paljoa mitään tehtävissä.. Jos mulle tuosta varoitus isketään, niin mites sitten tuo tilanne ekalla kierroksella, jossa bemari pistää vikassa mutkassa oven kiinni vaikka olen rinnalla sisämutkassa (http://www.youtube.com/watch?v=WL09sVX4kxs 0:09)? Siinä oli lähellä ettei takaata päässyt joku kuittaamaan mua, kun mun vauhti kuoleentui. Nyt kävi niin että 4stroke ajoi mun perään ja domppari pääsi kuittaamaan 4stroken. Siis melkoinen ketjureaktio, jossa lopputulos olisi voinut olla toinenkin. Itse pidän kyllä sitäkin silti normaalina kisatilanteena, mutta törkeämpi liike toi bemarilta oli kuin multa tuo tilanne jossa bemari sattui spinnaamaan.

Edit: Ja jos varoituksia tällaisista tilanteista jaetaan, niin olisi tietysti hyvä tietää linjaus siitä miten pitäisi ajaa tällaisella radalla? Aina kun varoituksia jaellaan, niin pitäisi myös tietää mikä on se oikea tapa, jotta varoituksesta olisi edes mahdollisuutta ottaa opiksi. Mikä sitten on oikea tapa ajaa kilpaa sisäradalla? Ajella kuin köyhän talon porsaat toisen perässä, kun ohitus ilman kontaktia onnistuu vain jos edellä ajava tekee isomman ajovirheen. Ja jotta välttäisi kolaritilanteet pienissä ajovirhetilanteissa, niin sitten täytyisi myös pitää turvavälit. Oisko niinku 5m vai 10m? Ei sekään minusta kuulosta hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itse sanoisin tilanteesta: Normaali kilpailutilanne, jossa molemmat teki virheitä. Kisan jälkeen olin tilanteesta hyvin pahoillani, kun en tiennyt varmuudella mitä siinä tapahtui. Nyt kun tuon näki videolta, niin voisin sanoa että tuosta voi syyttää yhtä paljon mua kuin sua itseäsikin.
NohNoh.
Takaa tulevalla on aina väistövelvollisuus, ja edellä menevä saa valita ajolinjansa kuitenkin.
Eli ei tuossa kyllä voi laittaa senttiäkään Bemarin niskoille, mies meni mutkan pitkäksi jonka sä näit jo kaukaa ja olisit voinut kompensoida sitäkin kautta.
Edelleen ei noissa autoissa ole peilejä, ei piikkipaikalla ajava voi katsoa taakseen eikä sitä voida olettaakaan.

Mä sain prikulleen vastaavasta tilanteesta aikanaan varoituksen, ja ihan aiheesta.
Oma virhearvio johti keltasiin valoihin + tiimikaverin pyörähdykseen piikkipaikalta = ei selittelyille sijaa.
En mielestäni puskenut tarkoituksella ketään ulos?
En niin sanonutkaan, vaan viimesessä lauseessa totean jopa että kun EI ollut tahallinen, niin siksi EI penalttia.
Niinkuin sanoin, takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus kuitenkin.
Jos mulle tuosta varoitus isketään, niin mites sitten tuo tilanne ekalla kierroksella, jossa bemari pistää vikassa mutkassa oven kiinni vaikka olen rinnalla sisämutkassa (http://www.youtube.com/watch?v=WL09sVX4kxs 0:06)?
Juu sulkee oven sisäpuolellansa kyllä. Ei kun protesti vetämään jos siltä tuntuu :)
Mä nyt kommentoin ylempään tapahtumaan, se on erillinen tapahtuma kuitenkin.

edit. + mulla oli IHAN sama tapahtuma aikanaan, siksi nyt kommentoin asiaa kun mun mielestä tuossa ei ole sen kummempaa selittelyä, virhearviointi takaa tulevalta, edessä menevä ei voi nähdä
takaa tulevien ajolinjoja eikä sitä siltä voi edes odottaa.

edit2. Onhan tuolla linkkaamallasi videolla myös yks kohta jossa 4stroke tönää sut aika lahjakkaasti linjalta pois, oliko 0:28 kohdassa...
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Edit: Ja jos varoituksia tällaisista tilanteista jaetaan, niin olisi tietysti hyvä tietää linjaus siitä miten pitäisi ajaa tällaisella radalla? Aina kun varoituksia jaellaan, niin pitäisi myös tietää mikä on se oikea tapa, jotta varoituksesta olisi edes mahdollisuutta ottaa opiksi. Mikä sitten on oikea tapa ajaa kilpaa sisäradalla? Ajella kuin köyhän talon porsaat toisen perässä, kun ohitus ilman kontaktia onnistuu vain jos edellä ajava tekee isomman ajovirheen. Ja jotta välttäisi kolaritilanteet pienissä ajovirhetilanteissa, niin sitten täytyisi myös pitää turvavälit. Oisko niinku 5m vai 10m? Ei sekään minusta kuulosta hyvältä.
Jos? Miten niin Jos? Siis vastaavastahan ON JO jaettu varoitus aiemmin, eli mikään uus juttu tämä ei ole.
Varoitus sinänsä ei ole edes kovin kummonen sanktio, jotenka itse en nyt oikein edes ymmärrä että mikä siinä niin ihmeemmin hiertää :confused:
Moka tuli ja se on voivoi, säännöissä on tönääminen kielletty jos siitä aiheutuu sijamenetyksiä.
Kohta 7.1:
§7.1 sanoi:
- jos kuljettaja syyllistyy tönimiseen, kontaktin ottamiseen yms. tavalla joka haittaa toisten kisaamista
(sijoitusten pudotuksia, kisan keskeytymisiä jne.)
tullaan hänet välittömästi diskaamaan (DSQ) kilpailusta,
joko ratavirkailijoiden toimesta, tai sitten jälkikäteen KKWCS:n järjestäjien toimesta
En näe tuossa mitään epäselvää kun kerran tilanteen jatkona oli spinnaus, keltaiset valot + useemman sijan menetys.
(KOSKA se ei ollut tahallinen, niin siksi ehdotin varoitusta, en DSQ merkintää)

edit. tummennettu sääntökohdan tärkeimmät kohdat sisäratoja silmälläpitäen...
kun ottaa huomioon radan luonteen yms. seikat, niin DSQ olisi aivan liian rajua kellekään.
silti varoitus on paikallaan, niitä on jaettu tämmösistä ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
NohNoh.
Takaa tulevalla on aina väistövelvollisuus, ja edellä menevä saa valita ajolinjansa kuitenkin.
Mihinköhän mä tossa tilanteessa sun mielestä voisin omaa ajolinjaani muuttaa? Jarrut pohjaan ja antaa koko letkan mennä mun ohi siksi, koska edellä ajava oli tehnyt ajovirheen ja missannut optimaalisen ajolinjan. eh..

Siis tosiaan, jos varoitus tulee, niin otan sen toki vastaan, mutta se on osoitus siitä että mä oon tehnyt virheen tai virheitä. Tällöin haluan tietää mikä on oikea tapa ajaa kilpaa sisäradalla. Jos kontakteja ei saa tulla ja syy on aina takana tulevassa, niin en mä tiedä huvittaako muakaan enää osallistua sisäratakisoihin. Kilpaa mä haluan ajaa.


Mä sain prikulleen vastaavasta tilanteesta aikanaan varoituksen, ja ihan aiheesta.
Oma virhearvio johti keltasiin valoihin + tiimikaverin pyörähdykseen piikkipaikalta = ei selittelyille sijaa.

...

edit. + mulla oli IHAN sama tapahtuma aikanaan, siksi nyt kommentoin asiaa kun mun mielestä tuossa ei ole sen kummempaa selittelyä, virhearviointi takaa tulevalta, edessä menevä ei voi nähdä
takaa tulevien ajolinjoja eikä sitä siltä voi edes odottaa.
Joo mä tiedän kyllä tuon sun ja jussin tilanteen, oot siitä 107 kertaa jo maininnut. Silloin ei ollut videoja, joista olisi voinut tilanteen tarkistaa. En tiedä olisiko varoitus sitten ollut siinä aiheellinen edes?

Miten sitten itse muutit ajoasi sen jälkeen kun sait varoituksen? Kai siitä aina jotenkin pitää opikseen ottaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mihinköhän mä tossa tilanteessa sun mielestä voisin omaa ajolinjaani muuttaa? Jarrut pohjaan ja antaa koko letkan mennä mun ohi siksi, koska edellä ajava oli tehnyt ajovirheen ja missannut optimaalisen ajolinjan. eh..

Siis tosiaan, jos varoitus tulee, niin otan sen toki vastaan, mutta se on osoitus siitä että mä oon tehnyt virheen tai virheitä. Tällöin haluan tietää mikä on oikea tapa ajaa kilpaa sisäradalla. Jos kontakteja ei saa tulla ja syy on aina takana tulevassa, niin en mä tiedä huvittaako muakaan enää osallistua sisäratakisoihin. Kilpaa mä haluan ajaa.
Ei siinä olis voinutkaan muuttaa ajoansa mitenkään, virhe tapahtui sillä että tunki nenänsä liian ahnaasti mutkaa varten lähelle, eli virhearvio.
Samoin oli itsellä.
edit. mainitaan nyt sen verran että toki varsinkin Turussa kontaktia pitää sallia. Sitä en kiellä.
Mutta se että tilanteesta aiheutui toiselle spinni + sija vaihtui ekasta viimeiseen, niin se itsessään kielletään jo säännöissä.
Samoinhan 4stroke tönäsee sua videolla niin lujaa että pääsee itse + domppari sun ohi = vähän vastaava tilanne.
Omasta mielestä vakavimman tästä tekee se että kaveri spinnas ja kisa meni siihen.

Joo mä tiedän kyllä tuon sun ja jussin tilanteen, oot siitä 107 kertaa jo maininnut. Silloin ei ollut videoja, joista olisi voinut tilanteen tarkistaa. En tiedä olisiko varoitus sitten ollut siinä aiheellinen edes?

Miten sitten itse muutit ajoasi sen jälkeen kun sait varoituksen? Kai siitä aina jotenkin pitää opikseen ottaa.
Kyllä siinä oli varotus ihan aiheellinen. Kirosin jo kypärän sisällä tilannetta tuolloin, harmitti jo tiiminkin takia että tuhoo toisen kisan...
Ajossa on tullut muutosta siten että jos huomaa vähänkään vastaavan olevan tulossa niin kaasulta nousee jalka.
Tota takakulman pusua on yrittänyt välttää kyllä tuon ekan tapahtuman jälkeen, niin pienestä kosketuksesta se toinen auto silloin spinniin lähti...
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Todella hyvä kuski pitäisi olla, jotta tuossa olisi kerinnyt tekemään mitään seivausta.
Minä kokeilin yhdessä vaiheessa horjuttaa Dompparia tuolleen takakulmasta puskemalla (en tosin työntänyt kuin ehkä metrin matkalla) . Domppa kyllä seivasi hyvin, ei menettänyt vauhtia enkä päässyt ohi. Mullahan sen jälkeen menikin lisäpenkki vaaka-asentoon ja Domppari häipyi horisonttiin.
 
Ylös