Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ainakin MTV3:n tiimi puhui aina, että DRS:ä saa käyttää myös jos on alle sekuntin päässä kierroksella ohitettavasta. Se on minusta paljon räikeämpi epäkohta kuin kumpikaan noista sinun mainitsemistasi. Siis sillä oletuksella, että mustakarit ei olleet ihan pihalla asiassa. En koskaan omin silmin tuota tarkastanut, että menikö se noin.
Kyllä se meni niin. DRS on siinä tapauksessa tavallaan tarpeeton, koska kierroksella ohitettavan on joka tapauksessa annettava tietä. Sääntö on kuitenkin sama autojen ajamasta kierrosmäärästä riippumatta. En tiedä kuinka hankalaa teknisesti olisi erottaa kierroksella ohitettava, mutta nyt sääntö on ainakin yksinkertainen. Vaikka se turha kierroksellaohitettavan kanssa onkin, niin samahan se on kuitenkin kaikille.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Keinotekoinen hetkellinen suorituskyvyn kasvattaminen ja sen salliminen vain toiselle kilpa-autoilutilanteessa on todella noloa kehitystä. En pidä sitten yhtään.

Rengassääntö ja Pirellin lähestymistapa ovat molemmat samat kaikille ja ihan hyvästä. Niillä luodaan tapahtumia ja hallittavia aspekteja talleille. DRS tekee juuri päinvastaista.

Helppo ohittaminen ei luo lisää jännitystä ja kilpailullisuutta.

DRS :thumbdown
Pirelli :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
DRS :thumbdown
Pirelli :thumbup:
Joo, vain likaisesta lähtöpuolesta kärsineiden sanssit nousta nopeasti takaisin hitaamman edelle, on hyvä. Esim. jossain Unkarissa 3-ruutu on yleensä se toiseksi paras lähtöpaikka. Huutaa sunnuntaiaamun warm-uppia takaisin, kun jo tietää kumpaa puolta putsaa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Joo, vain likaisesta lähtöpuolesta kärsineiden sanssit nousta nopeasti takaisin hitaamman edelle, on hyvä. Esim. jossain Unkarissa 3-ruutu on yleensä se toiseksi paras lähtöpaikka. Huutaa sunnuntaiaamun warm-uppia takaisin, kun jo tietää kumpaa puolta putsaa.
Tämä olisi helppo ratkaista radan, tai vaihtoehtoisesti vain lähtösuoran, pesemisellä ennen kisaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Tämä olisi helppo ratkaista radan, tai vaihtoehtoisesti vain lähtösuoran, pesemisellä ennen kisaa.
Kunhan vaan jotain tehtäisiin asialle. Ketuttaa jo usein etukäteen aavistella kuinka paalumiehen lähin uhkaaja tippunee kauemmas startissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minulla on mielipiteeni DRS:tä ja sinulla on omasi. Eikö minulla ole oikeutta esittää omaa mielipidettäni niin, että sinä et väittäisi että en ole lukenut muitten mielipiteitä?
Ei kukaan kiellä omia mielipiteitä. Rauhoitu toki. Tämä on kuitenkin harvinaisen asiallinen foorumi... ;)

Voisit kenties koittaa perustella mielipidettäsi tarkemmin, kun sen kerran halusit julki tuoda. Miksi esim. DRS ei ole 'fair play'? DRS löytyy joka autosta kuitenkin, kuten edellä todettua. Ja toisaalta taannoin pari sekkaa kierroksella, eli siis valovuoden verran, nopeampi ei välttämättä päässyt edellä olevasta ohi. Onko se 'fair play' kuten edellä sinulta kyseltiin?

Sikäli siis ketjun otsikkoon palatakseni minusta DRS on hyvä muutos. Kyse on enemmän sen käytön sallimisen viilaamisesta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis DRS on nimenomaan ohilentämisiä varten ja tuottamaan teille kansalle niitä sirkushuveja.
Oikea urheilu on sitten erikseen. ;)

Onko kantani DRS:n suhteen nyt tullut selväksi amatööreille. :alppu:
Amatööri. ;) Kun ei ole.
DRS on ohitusten mahdollistamista varten. Toteutuksen suhteen mopo vain lähti lapasesta ja heti viime vuoden alussa DRS-alueita alettiin pidentämään alunperin ilmoitetuista. Tämä johti eräillä radoilla ohilentoihin tilanteessa, jossa ohittaja oli muutenkin paljon nopeampi ja siten paljon lähempänä ohitettavaa kuin sekunnin "DRS-raja". Puhut siis sikäli täysin yksittäisistä erikoistilanteista. Ymmärrätkö? :alppu:

Parhaimmillaan DRS loi, esim. Melbournessa, taistelua, kun ohitettava pääsi edellä olevan hitaamman auton konttiin/imuun ja saattoi haastaa jarrutuksessa ja/tai seuraavalla suoralla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ainoa vaan, että voi olla kuskille aika hankala "stopata" tuo meneminen siihen 0,5 sekuntiin kun auto on ampaissut ohitusvauhtiin. Tarkotan siis, että pysyykö siinä enää kuskilla kaikki nappulat hallussa ja aika vaikea tuota olis kontrolloida.
Ajattelin siis, että systeemi olisi automaattinen tuon sulkeutumisen suhteen. Ja täytyisikin olla, koska muuten sitä ei voisi konrtolloida. Tiedä sitten onko ehdotukseni teknisesti mahdollista.

Tuotahan täällä on pari kertaa jo ehdotettu. Jos voidaan olla varmoja siitä, että ohitukset onnistuvat ilman DRS:ää, noin voitaisiin toimia. Mutta juuri ohittamisen mahdollistamiseenhan DRS luotiin. Jos juuri ohittamisaspekti otetaan siltä pois, sen funktio katoaa.
Siihenhän ehdotukseni tähtäsi. Silloin DRS mahdollistaisi ohituksen, mutta ei missään nimessä sallisi ohilentoja. Tai ainakaan ohilennon aikana siipi ei olisi enää auki ja moni olisi tyytyväinen.

Sinällään edelläajavan kiinniottamisen ei ylimääräistä apua tarvita, joten miksipä sitä DRS:ää saisi sitten käyttää 0,5-1 sekunninkaan erolla?
Puhut sekavia minusta. Kiinniottaminenhan juuri tehdään ilman DRS:ää, koska sitä saa käyttää vasta kun on sekunnin päässä.
DRS tarvitaan lisäksi juuri siksi, että konttiin/ohitusetäisyydelle pääsy ei tahdo onnistua aerodynamiikan takia. Suoraa edeltävässä mutkassa pitää antaa sen verran periksi, ettei ilman DRS:ää toista saa riittävästi kiinni pitkälläkään suoralla...

Jos siis DRS säädettäisiin niin, että sen avulla pääsisi konttiin kiinni, jäisi lopullinen peliliike kuskin taitojen ja rohkeuden varaan. Ainakin noin teoriassa...

Siinä olet oikeassa, että tämä voisi johtaa siihen, ettei DRS:llä enää pääsekään ohi, mutta auttaisi se taistelujen luomisessa silti.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Miksi esim. DRS ei ole 'fair play'? DRS löytyy joka autosta kuitenkin, kuten edellä todettua.
Voi huoh... enkös minä ole jo moneen kertaan perustellut miksi olen sitä mieltä että DRS on epäoikeudenmukainen?

Ilmeisesti en koska vieläkin kyselet.

Kerrataan; Siksi koska takanatuleva saa ylimääräistä lisänopeutta autoonsa koska ei muuten reppana pääse ohi. Etummainen ei kuitenkaan saa puolustautua käyttäen sitä.

Tuollaset DRS-Formulat vois sitten ajaa vaikka jokainen auto yksi kerrallaan tyhjällä radalla jos pitää niistä muista autoista itkeä.


Ps. Mielipidettäni en muuta vaikka jauhat tästä asiasta maaliman tappiin.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Ohitustapahtumat ja taistelu sijoituksista kuuluvat kilpa-autoiluun. Ne ovat sen suola.

Ohittaminen suoralla sen johdosta, että annetaan toiselle mahdollisuus hetkellisesti erilaiseen suorituskykyyn, on aivan väärä ratkaisu ohitusten mahdollistamiseksi.

Imussa ajaminen tulisi säännöillä saada helpommaksi ja ratojen suunnittelussa ja muutostöissä olisi entistä enemmän mietittävä ohituspaikkoja.

DRS on keinotekoinen sininen lippu sijoituksestaan taistelevalle. Toteutetaan se miten hyvänsä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voi huoh... enkös minä ole jo moneen kertaan perustellut miksi olen sitä mieltä että DRS on epäoikeudenmukainen?

Ilmeisesti en koska vieläkin kyselet.

Kerrataan; Siksi koska takanatuleva saa ylimääräistä lisänopeutta autoonsa koska ei muuten reppana pääse ohi. Etummainen ei kuitenkaan saa puolustautua käyttäen sitä.

Tuollaset DRS-Formulat vois sitten ajaa vaikka jokainen auto yksi kerrallaan tyhjällä radalla jos pitää niistä muista autoista itkeä.

Ps. Mielipidettäni en muuta vaikka jauhat tästä asiasta maaliman tappiin.
No voi huoh vaan takas. Ja rauhoitu nyt ihmeessä.

1) Ei sun tarvi mielipidettäs muuttaa. Usko jo, saat sen pitää. Mutta jos haluat sen jakaa muille, niin perustele myös, jotta siitä olis jotain iloa. Tämä kun on asia foorumi eikä mikään uutispalstojen kommentointi osasto. ;)

2) Mitä käy vaikka vakioautokisoissa, kun takaa tuleva saavuttaa edessä ajavansa? Sama kuin mitä on tapahtunut formuloissakin vielä joskus 90-luvun alussa. Kyseessä on imuapu. Joka on juuri sitä "ylimääräistä lisänopeutta" jolla ohitukset lopulta tehdään.
Eli tämä "ylimääräinen lisänopeus" on osa jokaista moottoriurheiluluokkaa joissa kisataan yhtä aikaa samalla radalla. ;)

Tietäisit kohdan 2, jos olisit lukenut aiempia viestejä...

3) Jätit edelleen vastaamatta sinulle nyt jo kahdesti esitettyyn kysymykseen: "Taannoin pari sekkaa kierroksella, eli siis valovuoden verran, nopeampi ei välttämättä päässyt edellä olevasta ohi. Onko se 'fair play'?"

Näidenkin jälkeen saat pitää pääsi, mutta tätä prosessia kutsutaan keskusteluksi... :rolleyes:

Jos DRS on ratkaisu radalla nähtäviin ohituksiin (mitä se ei yksistään minusta ollut viime vuonna), niin mieluusti otan sen kuin menneiden vuosien paraatiajelut. Joka autossa on kuitenkin DRS, joten tilanne on tasapuolinen ja se ohitettu voi kuitata tilanteen seuraavalla kierroksella, jos on riittävän nopea. Joten missä oikeasti se ongelma? Muuta kuin periaatteessa. :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ohitustapahtumat ja taistelu sijoituksista kuuluvat kilpa-autoiluun. Ne ovat sen suola.

Ohittaminen suoralla sen johdosta, että annetaan toiselle mahdollisuus hetkellisesti erilaiseen suorituskykyyn, on aivan väärä ratkaisu ohitusten mahdollistamiseksi.

Imussa ajaminen tulisi säännöillä saada helpommaksi ja ratojen suunnittelussa ja muutostöissä olisi entistä enemmän mietittävä ohituspaikkoja.

DRS on keinotekoinen sininen lippu sijoituksestaan taistelevalle. Toteutetaan se miten hyvänsä.
Hyviä pointteja.

Toisaalta ihan heittona: Jos imuavun saaminen määrättäisiin säännöissä, niin eikö se toisaalta olisi myös keinotekoista? :rolleyes:

Lisäksi imuapu itsessään antaa toiselle "hetkellisesti erilaisen suorituskyvyn", paremman sellaisen.

DRS voi olla äkkiä katsoen "sininen lippu", mutta ei ole, koska ohitusta DRS:n avulla ei aina nähdä. En tiedä onko tästä tilastoa, mutta vois lonkalta heittää, että viime kaudella DRS-yrityksistä varmaan vähintään puolet ei johtanut ohitukseen... Voin olla väärässäkin.

Ootteks te kattonu yhtään kisaa viime kaudelta kokonaan? :p

En oo mikään DRS-systeemin vankkumaton kannustaja, kuten olen useamman kerran todennut, mutta tästä keskustelusta kyllä nautin tällä hetkellä... :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuollaset DRS-Formulat vois sitten ajaa vaikka jokainen auto yksi kerrallaan tyhjällä radalla jos pitää niistä muista autoista itkeä.
Yksinään ajaessa DRS ei koskaan aktivoituisi. :D

Paitsi aika-ajossa ja vapaissa tietysti. Mites muuten, kun noissa sessioissa DRS on vapaasti käytettävissä, niin onko se silloin OK?
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
3) Jätit edelleen vastaamatta sinulle nyt jo kahdesti esitettyyn kysymykseen: "Taannoin pari sekkaa kierroksella, eli siis valovuoden verran, nopeampi ei välttämättä päässyt edellä olevasta ohi. Onko se 'fair play'?"
On, se on fair play jos DRS ei ole kuviossa mukana. Se on rata-autoilua että myös hieman hitaammalla on mahdollisuus puolustaa sijoitustaan nopeampaa vastaan jos sillä nopeammalla ei ole taitoa painostaa ja ohittaa.

DRS nollaa ohituksen arvon. Paljon mielekkäämpää on seurata useita kierroksia kestävää painostusta ja ohitusyrityksiä kuin katsoa toisen menevän liian helposti siipi auki suoralla ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Hyviä pointteja.

Toisaalta ihan heittona: Jos imuavun saaminen määrättäisiin säännöissä, niin eikö se toisaalta olisi myös keinotekoista? :rolleyes:

Lisäksi imuapu itsessään antaa toiselle "hetkellisesti erilaisen suorituskyvyn", paremman sellaisen.

DRS voi olla äkkiä katsoen "sininen lippu", mutta ei ole, koska ohitusta DRS:n avulla ei aina nähdä. En tiedä onko tästä tilastoa, mutta vois lonkalta heittää, että viime kaudella DRS-yrityksistä varmaan vähintään puolet ei johtanut ohitukseen... Voin olla väärässäkin.

Ootteks te kattonu yhtään kisaa viime kaudelta kokonaan? :p

En oo mikään DRS-systeemin vankkumaton kannustaja, kuten olen useamman kerran todennut, mutta tästä keskustelusta kyllä nautin tällä hetkellä... :D
Tarkoitan tietysti sääntöjen rukkaamista siihen suuntaan, että perässä pystyy edes ajamaan ja siten pääsemään tilanteeseen, jossa yrittää "normaalia" ohitusta. Ilman keinotekoista boostia vain toiselle osapuolelle.

En periaatteesta pidä siitä. Ihan kohtuullista viihdettä sillä saatiin aikaan viime kaudella. En silti pidä siitä jo moneen kertaan mainitusta syystä.

Se periaate on siinä keinotekoisuudessa ja siinä, että kesken kilpailutilanteen toiselle annetaan mahdollisuus johonkin ja toiselle ei. Ei kuulu mielestäni mihinkään kilpaurheiluun.

Olishan se ihan kohtuullista viihdettä jos esim.
- nyrkkeilyssä toinen saisi tietyssä tilanteessa vapaalyönnin
- pyöräilyssä pääjoukko saisi käyttää takaa-ajoon sähkömoottoreita
- jalkapallossa aina maalin tehneeltä joukkueelta poistettaisiin yksi mies
- jääkiekossa voitolla olevan joukkueen saadessa jäähyn joutuisi veskari boksiin
- naiset painisivat ilman trikoita

Ok, viimeinen oli off-topic, mutta ihan kohtuullista viihdettä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On, se on fair play jos DRS ei ole kuviossa mukana. Se on rata-autoilua että myös hieman hitaammalla on mahdollisuus puolustaa sijoitustaan nopeampaa vastaan jos sillä nopeammalla ei ole taitoa painostaa ja ohittaa.

DRS nollaa ohituksen arvon. Paljon mielekkäämpää on seurata useita kierroksia kestävää painostusta ja ohitusyrityksiä kuin katsoa toisen menevän liian helposti siipi auki suoralla ohi.
Ok. Unohdat vain sen, että kun takavuosina ei välttämättä ollut edes saumaa yrittää ohitusta. Sehän se pääpointti tässä on. Jotenkin musta tuntuu, että katsot asiaa itsepäisen ahtaalla näkökulmalla, mutta se on vain mun tuntuma...
Esim. unohda jo ne DRS-ohilennot, jotka nollaavat ohituksen viihdearvon.

Vai oletko sitä mieltä, että esim. joskus Häkkisen, Sumin, Kimin ja Alonson aikakausina 2000-luvun molemmin puolin ei ollut riittävän taitavia kuskeja tarjoamaan meille ohituksia kärkipään kahinoissa?
Kyllähän Sumi Imolassa Alonson luukussa ajoi jotain 25 kierrosta eräänä vuonna pääsemättä kuitenkaan ohi ja voittoon. Oli se vääntö ihan mielenkiintoista katseltavaa, mutta toisaalta puuduttavaa sen jälkeen kuin hoksasi, että Alonso jarruttaa joka mutkaan samalla tavalla estääkseen ohituksen seuraavalla suoralla...
Kai tämä on jonkin sortin muna vai kana ongelma. Kun Sumi ei päässyt ohi, niin vääntöä riitti puoli kisaa. Jos Sumi olisi päässyt koittamaan imuavulla tai DRS:llä, niin vääntö olisi ollut ohi nopeammin. Silloin varmaan sekuntia nopeampi ei päässyt ohi ilman edessä ajavan virhettä, nykyisin pitäisi päästä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tarkoitan tietysti sääntöjen rukkaamista siihen suuntaan, että perässä pystyy edes ajamaan ja siten pääsemään tilanteeseen, jossa yrittää "normaalia" ohitusta. Ilman keinotekoista boostia vain toiselle osapuolelle.
Kunhan heitin pähkinän purtavaksi. Etu se luonnollinen imuapukin on siinä missä keinotekoinen etukin...

Se periaate on siinä keinotekoisuudessa ja siinä, että kesken kilpailutilanteen toiselle annetaan mahdollisuus johonkin ja toiselle ei. Ei kuulu mielestäni mihinkään kilpaurheiluun.

Olishan se ihan kohtuullista viihdettä jos esim.
- nyrkkeilyssä toinen saisi tietyssä tilanteessa vapaalyönnin
- pyöräilyssä pääjoukko saisi käyttää takaa-ajoon sähkömoottoreita
- jalkapallossa aina maalin tehneeltä joukkueelta poistettaisiin yksi mies
- jääkiekossa voitolla olevan joukkueen saadessa jäähyn joutuisi veskari boksiin
Seuraavalla kierroksella tai parin kierroksen päästä se mahdollisuus annetaan toisin päin, jos ohitetun rahkeet riittää ko. tilanteeseen pääsemiseen.
Sikäli esimerkkisi ovat täysin metsässä, mutta ymmärrän näkökulmaasi...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Väittääkö joku tosiaankin ettei kilpa-autoilu kuninkuusluokassa tarjoa tai ole tarjonnut mielenkiintoisia kaksinkamppailuja ja taisteluja ilman järjestettyjä DRS-ohituksia?
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Itse ihan puhtaasti lajia pitkään seuranneena maallikkona sanoisin, että Pirelli on onnistunut hommissaan, DRS:n voisi nakata mäkeen.

Olkoot vaikka miten positiivista, että nopeat autot pääsevät helpommin takaisin luonnollisille paikoilleen taistelemaan voitosta (näin muistelisin ainakin Brundlen kommentoineen), on tuo aivan liian keinotekoista. Nykyäänhän peesiin pääseminen radan DRS-valinnasta riippuen merkitsee lähes poikkeuksetta ohitusta. Aivan äärimmäinen aivopieru sitten onkin kaksi peräkkäistä DRS-zonea, joissa ohitettu sitten kuittaa ohituksen takaisin DRS:n avulla. Kamalaa katsottavaa.

Mieluummin näkisin sitä aitoa ja reilua vääntöä sijoista, raivoamista pakan läpi jämäsijoilta. Muistiin tulee ainakin Schumin ensimmäinen jäähyväiskisa Brasiliasta 2006. Aivan upea kisa, mielestäni Shumin parhaita. Toki vastaavia esimerkkejä löytyy sitten Kimiltä ja muiltakin, mutta tuo nyt elävimpänä omassa mielessä on.
 
Ylös