Formula 1 - alennustila

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Ja vielä kun joku uppii Youtubeen videon, poistetaan se heti, vaikka se on useimmiten vain hyvää mainosta sarjalle.
Niinpä, auto ja muu urheilu tulee nähdä livenä, ei illalla, ei tunnin päästä vaan heti NYT!. Kun tilanne on ohi niin asian arvo romahtaa jolloin Youtube yms klipit on mainontaa joka saa ihmiset hankkimaan sen live-passin että seuraavalla kerralla pääsevät kirjoittamaan Twitteriin "minä näin!!!".
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Suurin osa katsojista oli ''piilossa'' nurkkakatsomossa, joka oli varjossa. Mutta silti todella surkeat yleisömäärät.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Maksu-TV:tä ei ainakaan voi syyttää saksalaisten laskeneesta kiinnostuksesta. Saksassa ainakin toistaiseksi aika-ajot ja kisat suorana ilmaisella RTL:llä.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Tuonpa esiin sellaisen pointin, että itse ainakin herkässä iässä siinä 90-luvun alussa/puolivälissä rakastuin lähtöjen valtaviin savupilviin, aitoon vaaran tuntuun ja sopivaan määrään tekniikkaa ja taktiikkaa, tarkoittaen sitä, että joka vaiheessa ei noussut esiin kuinka kehittyneistä laitteista ja monimutkaisista taktisista kuvioista olikaan kyse, vaan illuusio aikojemme gladiaattoreista hirmutehoisten autojensa puikoissa välittyi katsomoihin sopivasti. Tuntui että miehet veivät autoja eikä toisinpäin. Lisäksi tilanteen osuessa kohdalle ajeltiin välillä aikamoisissakin monsuuneissa.

Nyt jos samassa herkässä iässä sattuu katsomaan kisoja, päällimäisenä jää mieleen kuinka moottorikarttoja vaihdellaan, ohitusnappeja painellaan, sijoja luovutetaan strategian nimissä ja turva-auto ampaisee radalle heti asvaltin pinnan vähänkin kostuessa, näin hieman toki kärjistäen. Turvallisuuden lisääntyminen on tietysti hieno asia ja valtavat suditukset lähdöissä aikalailla triviaalia toimintaa itse kisan kannalta, mutta, mutta...

Lisäisin vielä, että kyllä sieltä kuskeista persoonaa edelleen löytyy ja ohituksiakin tapahtuu aiempaa enemmän, mutta jokin vain tuntuu uupuvan. Joko homma on mennyt liikaa showksi urheilun kustannuksella tai sitten olen vain tullut liian vanhaksi. Epäilen jälkimmäistä.

Edit. Unohtui kehaista tämänpäiväistä kisaa. Hyviä vääntöjä, ei "turhia" rangaistuksia ja Bottas-Hamiltonkaan ei kuivunut kokoon renkaiden säästelyn takia. Tätä kun se olisi aina voitaisiin puheet alennustilasta miltei unohtaa lukuunottamatta tuplapisteitä ja muutamia mahdollisia tulevia sääntöuudistuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Laudan marina jostain kuskien persoonallisuudesta on ihan turhaa nillitystä ja mielestäni aika piikikäs kuitti Nico Rosbergin suuntaan. Pitääkö sitten puolet naamasta palaa tai sikailla tabloidien palstoilla ollakseen tarpeeksi värikäs persoona? En lainkaan ymmärrä jonkun James Huntin elämäntyylin glorifiointia, miehen tarinahan sai aika surullisen lopun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuonpa esiin sellaisen pointin, että itse ainakin herkässä iässä siinä 90-luvun alussa/puolivälissä rakastuin lähtöjen valtaviin savupilviin, aitoon vaaran tuntuun ja sopivaan määrään tekniikkaa ja taktiikkaa, tarkoittaen sitä, että joka vaiheessa ei noussut esiin kuinka kehittyneistä laitteista ja monimutkaisista taktisista kuvioista olikaan kyse, vaan illuusio aikojemme gladiaattoreista hirmutehoisten autojensa puikoissa välittyi katsomoihin sopivasti. Tuntui että miehet veivät autoja eikä toisinpäin. Lisäksi tilanteen osuessa kohdalle ajeltiin välillä aikamoisissakin monsuuneissa.
Voisiko Matti Kyllönen olla osasyynä tähän? Intoa ja hehkutusta riitti, lajitietämystä vähemmän.

TV-ohjaushan noihin aikoihin oli ala-arvoista nykyiseen verrattuna, joten pelkästään kuvaa katsomalla kisat olivat enimmäkseen tylsiä. Ja hankalammin analysoitavia. Olikohan Kyllösellä ajanottotiedot käytössään?
Nyt jos samassa herkässä iässä sattuu katsomaan kisoja, päällimäisenä jää mieleen kuinka moottorikarttoja vaihdellaan, ohitusnappeja painellaan, sijoja luovutetaan strategian nimissä ja turva-auto ampaisee radalle heti asvaltin pinnan vähänkin kostuessa, näin hieman toki kärjistäen.
Kaikki tekniset uudistukset oman seuraamiseni alkaessa (80-luvun alussa) olivat kiinnostavia. Luulisi nykyisen kännykkäsukupolven kokevan kaiken tuon nippelitekniikan yhtä lailla kiinnostavaksi. Kyllä se ainakin minua edelleen kiinnostaa (ja tuolla sarallahan kyse on nimenomaan tallien innovatioista eikä säännöillä pakotetuista muutoksista - kunnes niitä innovaatioita on suitsittava).

Tallikavereiden kesken sijoja on vaihdettu koko F1:n historian ajan, muut "strategiset" sijanluovutukset liittyvät nopeampaan (ja varmempaan) maaliin pääsyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Voisiko Matti Kyllönen olla osasyynä tähän? Intoa ja hehkutusta riitti, lajitietämystä vähemmän.

TV-ohjaushan noihin aikoihin oli ala-arvoista nykyiseen verrattuna, joten pelkästään kuvaa katsomalla kisat olivat enimmäkseen tylsiä. Ja hankalammin analysoitavia. Olikohan Kyllösellä ajanottotiedot käytössään?
Sanoisin, että paikan päällä selostaessaan varmaankin oli, Viiskulman studiosta selostaessa ei.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Voisiko Matti Kyllönen olla osasyynä tähän? Intoa ja hehkutusta riitti, lajitietämystä vähemmän.

TV-ohjaushan noihin aikoihin oli ala-arvoista nykyiseen verrattuna, joten pelkästään kuvaa katsomalla kisat olivat enimmäkseen tylsiä. Ja hankalammin analysoitavia. Olikohan Kyllösellä ajanottotiedot käytössään?

Kaikki tekniset uudistukset oman seuraamiseni alkaessa (80-luvun alussa) olivat kiinnostavia. Luulisi nykyisen kännykkäsukupolven kokevan kaiken tuon nippelitekniikan yhtä lailla kiinnostavaksi. Kyllä se ainakin minua edelleen kiinnostaa (ja tuolla sarallahan kyse on nimenomaan tallien innovatioista eikä säännöillä pakotetuista muutoksista - kunnes niitä innovaatioita on suitsittava).

Tallikavereiden kesken sijoja on vaihdettu koko F1:n historian ajan, muut "strategiset" sijanluovutukset liittyvät nopeampaan (ja varmempaan) maaliin pääsyyn.
Varmasti osa katsojakunnasta kokee teknisen puolen äärimmäisen kiinnostavaksi, mutta itseltäni esimerkiksi uupuu nämä insinöörigeenit lähes kokonaan. Arvostan kaikkea sitä tietoteknistä taitoa joka autojen luomisen ja toimimisen taustalla on ja toki suuret linjat kiinnostavat, mutta sen syvemmälle eivät evääni tai kiinnostukseni riitä. Olenko enemmistössä vai vähemmistössä F1-kisojen katsojien joukossa, ei mitään hajua. Autourheilun teknisestä huipusta on toki kyse, mutta vaihdekeppi ja ratti parilla nappulalla sytyttää minut aivan toisella tavalla kuin nykytilanne. Alan olla liian oldschool ja ehkä pitäisi vain vaihtaa sarjaa jota seuraa, en tiedä.

Kyllönen oli toki silloin silkkaa rautaa, mutta jälkeenpäin kuunnellessa huomaa ajan melko vahvasti kullanneen muistot ja sama on epäilemättä käynyt koko lajin kanssa. Ennen starttia on edelleen ihan hyvä kutina, mutta siinä missä se aiemmin kesti koko kisan läpi, nykyään se katoaa siellä 20-30 kierroksen paikkeilla. Huom. missään vaiheessa on ole seurannut sarjaa pelkästään suomalaiskuskien takia vaikka Häkkisellä erityinen paikka sydämessäni onkin.

En siis seuraa sarjaa puhtaasti insinööritaitojen ja -saavutusten takia, mutta samaan aikaan historiansa kenties paras show jota F1:llä on ollut tarjota ei myöskään kelpaa. Johtopäätös: Älkää liikaa syytelkö FIAa tai Bernietä, sillä eivät läheskään kaikki katsojatkaan tiedä mitä oikein haluavat.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Itse sanon ongelmaksi, että F1 on liian steriiliä. Balls-out racingiä ei ole paljoakaan, ja tuo on sitä, mika tekee autourheilusta niin kiinnostavaa. Yleensä edellä ajaa parempi auto, ja se karkaa menojaan. Silloin kun takana on nopeampi auto, niin se menee ohi DRS-alueella. Eikä maaliintulokaan ole enää samanlaista selviytymiskamppailua, autot ovat helpompia ajaa ja asfalttiturva-aluilla ei ulosajoissa menetä niin paljon aikaa, ja kolarin takia keskeyttäminen on aiempaa harvinaisempaa. Ja luotettavuus on myös parantunut, joten tekniset keskeytykset harvinaisia. Luotettavuus on auttanut myös ylivoimaista Mersua tänä vuonna, 90-luvulla todennäköisesti tekniset keskeytykset olisivat vieneet heiltä pari voittoa enemmän.

DRS:llä, edelliskausien huonoilla renkailla, jne. on yritetty saada lajia kiinnostavammaksi, mutta katsojaluvut paremminkin laskevat. Olisiko vaihteeksi aika jättää vallankumoukselliset ideat pois ja yrittää edes säilyttää katsojaluvut nykytasolla? Sekin voi olla vaikeaa, tuntuu, että nykyistä iPhone-sukupolvea ei autourheilu enää kiinnosta. Alle 30-vuotiaille Apple ja Samsung tuntuvat tärkeämmiltä brändeiltä kuin Mersu tai Ferrari.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Kyllösellä oli ainakin se tietty hehkutuksen luonti ja ihan parhaimpia vuosia hänellä sinällään olivat juuri ne YLE:n vuodet ja Kolmostelevision ajat milloin Kyllösen ei vielä tarvinnut tuotteistaa selostuksiaan niin paljon toisin kuin sittemmin vuosi vuodelta MTV3:n aikakaudella milloin ei pahimmillaan nähty mitään muuta radalla kuin Häkkinen, Schumacher ja muutama muu huippukuljettaja ja sitten ei tiedetty radan tilanteesta p:täkään muiden kuskien osalta vaikka aikaisempina aikoina Kyllönen saattoi analysoida joistakin asioista yllättävänkin paljon.

Ja siihen vielä Eki-sedät eli Vanhanen ja Mustakarit päälle niin siinä kyllä aina toisinaan sai manailla asioita paljonkin. Erityisesti jälkimmäisen kohdalla. Toisaalta oli Matilla kyllä aina toisinaan hyvääkin juttua Goodyearin renkaista ja kyllä se Kyllönenkin yllättävän paljon teknisistä asioista tiesi. Tai sitten ei. Kunhan vaan vedeltiin mutkat suoriksi.:eek: Saarella tai Tuomisella on sitten se uuden sukupolven selostajain maine ja Saarella on sitten vielä ihan ikiomat maneerit joista mieleen tulee lähinnä Juha Jokinen kun vertailee tiettyjä asioita...
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Tää kaupallinen maksu-urheilu TV-hommeli on kyl kuvottava.:nope:

Ainoo mitä nykyään käytännös tulee ilmasena on nää iänikuiset Champions Leaguet ja kaikenmaailman Huuhkaja-matsit. Onhan futis tietysti ihan ok, mutta ei se nyt oikeen ainoona lajina TV:stä sytytä!:thumbdown
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kyllösellä oli ainakin se tietty hehkutuksen luonti ja ihan parhaimpia vuosia hänellä sinällään olivat juuri ne YLE:n vuodet ja Kolmostelevision ajat milloin Kyllösen ei vielä tarvinnut tuotteistaa selostuksiaan niin paljon toisin kuin sittemmin vuosi vuodelta MTV3:n aikakaudella milloin ei pahimmillaan nähty mitään muuta radalla kuin Häkkinen, Schumacher ja muutama muu huippukuljettaja ja sitten ei tiedetty radan tilanteesta p:täkään muiden kuskien osalta vaikka aikaisempina aikoina Kyllönen saattoi analysoida joistakin asioista yllättävänkin paljon.

Ja siihen vielä Eki-sedät eli Vanhanen ja Mustakarit päälle niin siinä kyllä aina toisinaan sai manailla asioita paljonkin. Erityisesti jälkimmäisen kohdalla. Toisaalta oli Matilla kyllä aina toisinaan hyvääkin juttua Goodyearin renkaista ja kyllä se Kyllönenkin yllättävän paljon teknisistä asioista tiesi. Tai sitten ei. Kunhan vaan vedeltiin mutkat suoriksi.:eek: Saarella tai Tuomisella on sitten se uuden sukupolven selostajain maine ja Saarella on sitten vielä ihan ikiomat maneerit joista mieleen tulee lähinnä Juha Jokinen kun vertailee tiettyjä asioita...
Sehän oli loistoaikaa monelle se joku 1993-2000.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Sekin voi olla vaikeaa, tuntuu, että nykyistä iPhone-sukupolvea ei autourheilu enää kiinnosta. Alle 30-vuotiaille Apple ja Samsung tuntuvat tärkeämmiltä brändeiltä kuin Mersu tai Ferrari.
Tätä väitettä näkee nykyään paljonkin, mikä kummastuttaa kun näin alle 30-vuotiaana omat empiiriset havainnot eivät tue sitä ollenkaan. Varmasti autourheilu kiinnostaisi yhä edelleen jos sitä olisi helppo katsoa, ts. se näkyisi livenä kun avaisi Kolmosen tai BBC:n.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Se,että Kyllönen oli innostunut,teki hänestä tavallaan asiantuntijan. Joskin Mustakari ne tärkeemmät tiedot tiesi.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Balls-out racingiä ei ole paljoakaan
Aina kun tulee ei-kliininen ohitus (mm. Hamilton eilen), puolet jengistä ulvoo, kuinka on väärin, vaarallista ja typerää.

Jos tasavahvoilla autoilla tahdotaan nähdä todellista kamppailua, on hyväksyttävä kolaroimisen mahdollisuus.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Oikeastaan voisi sanoa että kyse on yksityiskohdista. Lippuja ei enää vedetä edes salkoon vaan käännetään vain näytöt esiin. Palkinnot ainakin parissa viime kisassa ovat olleet sponsorin logon muotoisia muovihärpäkkeitä ja kuskeja "haastatellaan" suoraan pallilla jotta he voivat kehua sponsoreita liveyleisön edessä.

Siinä missä ohitukset sai muinoin kaivaa jostakin väkisin eikä niitä sitä myöten paljoa nähtykään (mutta ne tuntuivat sitäkin paremmilta), niin nyt painetaan ohitusnappia ja avot.

Tekniikan kehittyminen on vienyt mystiikan koko hommasta. F1-kisat muistuttavat yhä enemmän korealaisen tietokonepeliohjelman katsomista ja monet sääntömuutokset kuten tuplapisteet vain lisäävät tätä efektiä. En dumaa näkemättä seisovia startteja turva-auton jälkeen, mutta perustelut kuten "lähtö on kisan jännittävin osa, joten niitä on saatava lisää per kisa" eivät herätä liiemmälti toiveita.

Aika entinen ei koskaan enää palaa, joten onneksi sain kokea nykymittapuulla "tylsän" 90-luvun itse. Varmaksi en voi tietenkään sanoa, mutta jos olisin skloddi ja näkisin F1-kisan nyt ensimmäistä kertaa, valitsisin ehkä mieluummin oikean pleikkarin kuin tosielämän wannabe-pleikkaripelin jonka tapahtumiin ei voi edes vaikuttaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Olipa hyvä kisa eilen. Paljon ohituksia erilaisten rengasstrategioiden takia ja ei sitä ihan nappia painamalla nopeinkaan auto päässyt Bottalaisen ohi.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Aika entinen ei koskaan enää palaa, joten onneksi sain kokea nykymittapuulla "tylsän" 90-luvun itse. Varmaksi en voi tietenkään sanoa, mutta jos olisin skloddi ja näkisin F1-kisan nyt ensimmäistä kertaa, valitsisin ehkä mieluummin oikean pleikkarin kuin tosielämän wannabe-pleikkaripelin jonka tapahtumiin ei voi edes vaikuttaa.
Kisathan ovat nykyään muuten hyviä mutta kukkahattutäteily on vienyt kisoista terän. Eli kisoihin tarvitaan enemmän kolareita jotta niistä tulisi mielenkiintoisempia - ja kuskien välille turpaanvetokisoja kolareiden jälkeen :D

Tarpeettoman hyvät ja varmat kuskit sarjasta ulos ja tilalle lisää Massoja ja Perezejä :D
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Koko F1 muuttui lopullisesti turvalliseempaan suuntaan tapaus-Sennan jälkeen. Ja lisävettä myllyyn lisäsi Häkkisen ulosajo.

Käsittääkseni ainakin Häkkisen ajotyyli muuttui varmistelevaksi ja konemaisemmaksi mällin jälkeen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Koko F1 muuttui lopullisesti turvalliseempaan suuntaan tapaus-Sennan jälkeen. Ja lisävettä myllyyn lisäsi Häkkisen ulosajo.

Käsittääkseni ainakin Häkkisen ajotyyli muuttui varmistelevaksi ja konemaisemmaksi mällin jälkeen.
Yhden mällin jälkeen syntyi sitten Hugo.
 
Ylös