Formula 1 - alennustila

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Siitä kylläkin, että kisat siirtyvät mitäänsanomattomille autiomaaradoille vailla mitään lajiperinteitä.
Mietin kerran, että F1:lle ei muodostu fanikuntaa samalla tavalla kuin futikselle/lätkälle/jne. Osa noiden lajien suosiosta pohjautuu paikalliseen seuraan ja sen menestykseen. Se kiinnostaa, vaikkei niin olisi lajin fani. Ja F1:een verrattuna liput ovat siedettävän hintaisia, niin satunnaisfanikin saattaa tulla paikalle.

Mutta miten laji kuten F1 voi kilpailla noita vastaan? Mun mielestä vahvat GP-tapahtumat laajentaisivat fanipohjaa. Tehkää GP:stä todellinen kansanjuhla. Lippujen hinnat tasolle, että vähemmän vannoutunutkin fani raskisi käydä vuosittain. En tiedä rajoittuiko median seurantani Saksassa asuessani, mutta katsojaluvuiltaan surullisenkuuluisan Saksan GP:n aikoihin en suurempaa promoamista nähnyt, en sitten tiedä Hockenheimia läheisemmistä seuduista. Mun mielestä NORF saa Suomessa enemmän näkyvyyttä kuin Saksan GP sai Saksassa, toki tuore fudiksen MM-titteli Saksassa jätti GP:n varjoonsa. Mutta en yllättyisi, jos asukaslukuun suhteutettuna NORF on suositumpi kuin Saksan GP.

Ja tietenkin kun kisan olisi tarkoitus olla yleisömagneetti, niin pitäkää ne siellä, missä katsojat on. Eli enimmäkseen Euroopassa. Toki, joitakin uusia kaukomaiden kisoja laajentumisyrityksenä, mutta surutta pois kalenterista, kun laajentumisyritys osoittautuu epäonnistumiseksi, pysyen täysin riippuvaisena valtion tuesta.

Ja, kun GP-tapahtumilla houkutellaan uusia faneja, niin tarjoa heille sitten katsottavaa läpi vuoden kiinnostuksen ylläpitämiseksi. Aiemmin jo kuvailin NASCAR-mallin, joka olisi mun mielestä ideaali myös F1:lle.

Ehkäpä mä kirjoitin NASCARin business-mallin tähän, mutta voin kyllä ihailla heitä, että heidän business perustuu faneihin eikä itseään promoaviin diktatuureihin.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Mietin kerran, että F1:lle ei muodostu fanikuntaa samalla tavalla kuin futikselle/lätkälle/jne. Osa noiden lajien suosiosta pohjautuu paikalliseen seuraan ja sen menestykseen. Se kiinnostaa, vaikkei niin olisi lajin fani. Ja F1:een verrattuna liput ovat siedettävän hintaisia, niin satunnaisfanikin saattaa tulla paikalle.

Ja, kun GP-tapahtumilla houkutellaan uusia faneja, niin tarjoa heille sitten katsottavaa läpi vuoden kiinnostuksen ylläpitämiseksi. Aiemmin jo kuvailin NASCAR-mallin, joka olisi mun mielestä ideaali myös F1:lle.
Ensinnäkin saisi olla joka viikonloppu kisat. Vaikka sitten vähentää harjoituksia ja kilpailee joka sunnuntai kauden aikana.
Tottakai ilmaislähetykset tulee olla. Mainostajat maksavat näkyvyydestä, mutta sitten pitäisi myös katsojan maksaa mainosten katsomisesta? Eihän sellainen toimi.
Aika-ajot voisi olla kerran ennen kauden alkua. Sen jälkeen seuraavaan kisaan edellisen tulosten mukaan.
Harjoitukset aamulla, kisat iltasella. Keskieuroopan aikaa (tai missä sitten eniten katsotaankin) kello kuusi sunnuntaina voisi olla ihan hyvä aika.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Toisaalta, miksei kisat voisi olla perjantaisin?
Kello kuusi perjantaisin ei taida muita urheilulajeja olla kilpailemassa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Aika-ajoihin voisi antaa suuremman polttoainevirtaaman ja aika-ajo renkaat.

Saataisiin lisää näyttävyyttä ja pääsäisiin edes hetkeksi "säästämisestä" ..
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Toisaalta, miksei kisat voisi olla perjantaisin?
Kello kuusi perjantaisin ei taida muita urheilulajeja olla kilpailemassa.
No miksiköhän? Yleisön saaminen paikalle on jo nyt vaikeaa tietyissä paikoissa, niin sitten se vasta olisikin jos kisat alkaisi keskellä viikkoa ja kisa tulisi perjantaina.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
No miksiköhän? Yleisön saaminen paikalle on jo nyt vaikeaa tietyissä paikoissa, niin sitten se vasta olisikin jos kisat alkaisi keskellä viikkoa ja kisa tulisi perjantaina.
Muslimimaissa viikkorytmi on sellainen, että paikallisten kannalta kisat kannattaisi pitää lauantaina.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Muslimimaissa viikkorytmi on sellainen, että paikallisten kannalta kisat kannattaisi pitää lauantaina.
Niinkuin hirveästi paikallista väestöä, ainakaan taviksia, siellä kisoissa kävisi...
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
No miksiköhän? Yleisön saaminen paikalle on jo nyt vaikeaa tietyissä paikoissa, niin sitten se vasta olisikin jos kisat alkaisi keskellä viikkoa ja kisa tulisi perjantaina.
Tv-lajihan formula on? Voisi ajaa vaikka ilman yleisöä ja kannattaisi, luulen. Kunhan katsojia riittäisi.

Mites olisi ratavaatimuksia alaspäin, kaikista suurimmista pykälä alaspäin jotta voi ajaa vähän kehnommillakin radoilla. Löytyy paikkoja sitten paremmin. Autoja muuttaa vähäsen jotta soveltuvat kehnommille radoille. Kustannuksia vähentää jotta tallit kannattaa paremmin.
Jos lähtisi vaikka siitä että pitää sellanen 10000 olla yleisöä eli jääkiekkohallin verran, niin ratoja alkaisi löytymään hyvin.
http://www.forbes.com/sites/csylt/2014/04/04/why-formula-one-has-races-in-eight-of-the-ten-countries-with-the-highest-gdp/
Race tracks do not get any revenue from television broadcasts or corporate hospitality and advertising banners there. Money from these goes to the sport’s rights-holder the F1 Group

The tracks’ sole source of income from F1 is usually ticket sales and this barely covers the annual race hosting fee which came to an average of $27 million in 2011
Josko tämä hosting fee poistettaisiin ja radat saisi osan mainostuloista, ehkä liput voisi olla kympin paikkeilla? Katsojia lähettyviltäkin riittäisi.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Hembery ehdottaa perjantain aika-ajojen paluuta ja lauantain "sprinttikisaa". Blancpain Sprint Seriesissä ajetaan lauantaisin aika-ajokisa. :dunno:
Hembery on nähtävästi ollut liian lähellä Bernietä, sillä kuningasideat tulevat käävästä pisaratartuntana.

FIA on yrittänyt pilata lajia viimeiset 10 vuotta, mutta viimeinen niitti olisi sunnuntain kisan arvokkuuden ja perinteisyyden tuhoaminen ylimääräisillä kisoilla. Viikonlopun formaatti on tällä hetkellä täydellinen, ja kunhan säästelystä päästään eroon, samalla formaatilla voidaan minun puolestani jatkaa 2200-luvulle asti (no, ehkä lämmittelyajot saisivat tehdä paluun, jolloin parc-fermestä päästään eroon). Vähemmän tingelitangelia, enemmän paluuta to the basics.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Hembery on nähtävästi ollut liian lähellä Bernietä, sillä kuningasideat tulevat käävästä pisaratartuntana.

FIA on yrittänyt pilata lajia viimeiset 10 vuotta, mutta viimeinen niitti olisi sunnuntain kisan arvokkuuden ja perinteisyyden tuhoaminen ylimääräisillä kisoilla. Viikonlopun formaatti on tällä hetkellä täydellinen, ja kunhan säästelystä päästään eroon, samalla formaatilla voidaan minun puolestani jatkaa 2200-luvulle asti (no, ehkä lämmittelyajot saisivat tehdä paluun, jolloin parc-fermestä päästään eroon). Vähemmän tingelitangelia, enemmän paluuta to the basics.
En olisi mitenkään varma tästä täydellisyydestä.
Monissa joukkuelajeissa katsojille on joka viikko tarjottavaa ja useimmiten samaan aikaan. Eli etukäteen voivat järkätä aikaa niille. Formuloissa vaihtelee milloin on ja milloin ei, kuin suurikin tapahtuma olisi. Onhan se, mutta voisi olla vielä suurempi kokonaiskatsojamäärältään jos olisi säännöllisesti kerran viikkoon.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
En olisi mitenkään varma tästä täydellisyydestä.
Monissa joukkuelajeissa katsojille on joka viikko tarjottavaa ja useimmiten samaan aikaan. Eli etukäteen voivat järkätä aikaa niille. Formuloissa vaihtelee milloin on ja milloin ei, kuin suurikin tapahtuma olisi. Onhan se, mutta voisi olla vielä suurempi kokonaiskatsojamäärältään jos olisi säännöllisesti kerran viikkoon.
Palloa potkivaa jengiä on logistisesti hivenen helpompaa kuljettaa viikottain kaupungista toiseen pelaamaan, kuin koko F1 cirkusta maailman ympäri.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tv-lajihan formula on? Voisi ajaa vaikka ilman yleisöä ja kannattaisi, luulen. Kunhan katsojia riittäisi.
No äääh. Eiköhän pe-su oo paljon enemmän tv-katsojia kun ke-pe. Ihmisillä kun saattaa viikonloppuisin olla vapaata – varsinkin sunnuntaisin.

Ja radat tarvitsee rahaa lipputulojen perusteella. Ei pelkillä tv-tuloilla makseta kahdellekymmenelle järjestäjälle tarpeeksi rahaa. Lisäksi mä en ainakaan tykkää katsoa kisoja, jossa katsomot on tyhjillään. Se vaan antaa huonoa viestiä jo tällä hetkellä laman kourissa kärsivästä sarjasta.
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
Palloa potkivaa jengiä on logistisesti hivenen helpompaa kuljettaa viikottain kaupungista toiseen pelaamaan, kuin koko F1 cirkusta maailman ympäri.
Eihän sitä maailman ympäri tarvitse mennä. Seuraavaan lähellä olevaan aina menemällä on matka lyhyempi.
Jos viikossa onnistuu Singaporesta Japaniin niin onnistuu minne vain muuallekin. Jos aloittaisi syksyllä ja olisi joulutauko sekä pääsiäistauko, niin niitten aikanahan voisi pitää väliviikon mantereelta toiselle siirtymistä varten.

Euroopassa matkat on siinä määrin lyhyitä että melkein vaikka hölkätä voisivat ja ehtisivät perille. Autot kun on kyseessä niin niillähän voisi ajaakin. :tongue:
 

Ykskakskol

______________
Liittynyt
10.3.2015
Viestit
1504
No äääh. Eiköhän pe-su oo paljon enemmän tv-katsojia kun ke-pe. Ihmisillä kun saattaa viikonloppuisin olla vapaata – varsinkin sunnuntaisin.

Ja radat tarvitsee rahaa lipputulojen perusteella. Ei pelkillä tv-tuloilla makseta kahdellekymmenelle järjestäjälle tarpeeksi rahaa. Lisäksi mä en ainakaan tykkää katsoa kisoja, jossa katsomot on tyhjillään. Se vaan antaa huonoa viestiä jo tällä hetkellä laman kourissa kärsivästä sarjasta.
Niin tosiaan, hitaasti raksuttaa, kello saattaa olla ties mitä muualla jos Euroopassa vaikka kuusi joten perjantai ei siellä muualla toimisi. Käytännössä lännessä, idässä kun kello enempi eikä vähempi.
Tv-katsojia kuitenkin on päälle 400 miljoonaa ainakin uutisten mukaan joten luulisi olevan riittävä määrä pitää ratoja vaikka ihan sillä.

Alamäki melkoinen, jotain kannattaisi yrittää tehdä. Harjoituksia vähemmän ja kisoja sekä talleja ja kuskeja enemmän voisi toimia. 40 kisaa.
http://www.f1fanatic.co.uk/2015/02/12/f1-fanatic-round-up-1202/
"The global viewership has slipped steadily from 600 million viewers in 2008 to 425 million in 2014."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mites olisi ratavaatimuksia alaspäin, kaikista suurimmista pykälä alaspäin jotta voi ajaa vähän kehnommillakin radoilla. Löytyy paikkoja sitten paremmin. Autoja muuttaa vähäsen jotta soveltuvat kehnommille radoille.
Ei ne vähän heikommat nyt niin huonossa kunnossa kai ole. Ongelma on joko turvallisuus, fasiliteetit tai yksinkertaisesti liika syheröisyys (usein yhdistettynä kapeuteen). F1-kisa Ricardo Tormolla tai Lausitzissa? Ensinmainitulla oli vielä muutama vuosi sitten jopa Grade 1-luokituskin, liekö vieläkin. Kyllä minä varmaan tuon allamainitun 40 radan listan pystyisin kehittämään. (Tosin NASCARin tai mainitun joukkueurheilun mukaisesti samallakin radallahan siis voisi ajaa useamman kerran kaudessa. Nehän pelaa samassa kaukalossa joka viikko!)
Aiheuttaa välittömän inflaation. Varsinkin kun kilpailujen keskimääräinen taso heikkenee radikaalisti. Siis jos mennään muillekin radoille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä minä varmaan tuon allamainitun 40 radan listan pystyisin kehittämään.
No pitihän se kokeilla. Ja ilman Ricardo Tormoa tai Lausitzia. Tuli itse asiassa lopulta 41 rataa. Jenkeistä otin tuoreiden F1-ratojen lisäksi pari muuta uutta, kun en niiden perinteisten nykykunnosta ole niin kartalla. Aika Espanjapainotteinenhan tuo lista on, siellä kun harrastetaan F1-kelpoisten ratojen pykäämistä.

Abu Dhabi/Yas Marina
Albert Park
Alcaniz/Motorland Aragon
Algarve/Portimao
Austin/COTA
Bahrain
Barber Motorsports Park
Brno
Buddh International Circuit
Catalunya
Dubai
Fuji
Gilles Villeneuve
Hockenheim
Hungaroring
Imola
Indianapolis
Interlagos
Jerez
Losail
Magny Cours
Mexico City
Miller Motorsport Park
Monaco
Monteblanco
Monza
Moscow Raceway
Motegi
Mugello
Navarra
Nürburgring
Paul Ricard
Red Bull Ring
Sepang
Shanghai
Silverstone
Singapore/Marina Bay
Sochi
Spa-Francorchamps
Suzuka
Valencia Urban
Yeongam

-Edit- 42. Brno unohtui.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös