Formula 1 - alennustila

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5737
Rengaskilpailu tarkoittaa vain sitä, että paitsi että kuskin merkitys vähenee, myös auton merkitys vähenee, koska rengas nousee merkittäväksi tekijäksi. Viimeksi kun rengaskilpailua oli, rengas oli jopa merkittävin tuloksiin vaikuttanut tekijä, koska ero toiseen rengasmerkkiin saattoi olla yli sekunnin kierroksella.
Taisivat Brikkarit olla sadekelillä parikin sekuntia nopeampia ensimmäisinä vuosina. "Rengaskilpailu" on kyllä viimeinen tekijä, mitä mikään laji kaipaa. Kuka helvetti fanittaa jotain rengasmerkkiä ja saa seisokin, kun näkee Pirellin tai Michelinin tai jonkun helvetin Kumhon "voittavan"?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Rengaskilpailu tarkoittaa vain sitä, että paitsi että kuskin merkitys vähenee, myös auton merkitys vähenee, koska rengas nousee merkittäväksi tekijäksi. Viimeksi kun rengaskilpailua oli, rengas oli jopa merkittävin tuloksiin vaikuttanut tekijä, koska ero toiseen rengasmerkkiin saattoi olla yli sekunnin kierroksella.
Indy 2005 toisinto on viimeinen asia, jota tässä kaivataan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Onboardista katsottuna kaikkien ajamisen pitäis näyttää siltä, että kokoajan on jotain ohjelmaa mutkissa :thumbup: Aeroa karsimaan ja renkaita leventämään siis. Moottorille lisää potkua ja vähemmän elektroniikkaa.

Kuskilla vois olla yks ainut säätönupikka; tehonrajoitin (jos bensansäästömeiningillä vielä mennään) ja sen avuksi bensamittari kulutusarvioineen(montako kierrosta sen hetkisellä kulutuksella voi ajaa). Vois site ihan siihen ajamiseen keskittyä ja insinöörit hoitaa varikolla mitä tarttee hoitaa, lataa vaikka uudet asetukset siellä sen sijaan, että kuski niitä kesken ajon säätelis.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Jos kilpa-autolla ajaessa on kokoajan ylimääräistä ohjelmaa, jossain on vikaa eikä autosta saa kaikkea irti. Jos ja toivottavasti kun teho/pito suhde muuttuu teho painotteisemmaksi, on siististi ajaminen edelleen se nopein tapa edetä. Tietenkin virheet korostuu ja kilpailu paranee, mutta ei tästä mitään driftingiä mielestäni tarvi tehdä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jos kilpa-autolla ajaessa on kokoajan ylimääräistä ohjelmaa, jossain on vikaa eikä autosta saa kaikkea irti. Jos ja toivottavasti kun teho/pito suhde muuttuu teho painotteisemmaksi, on siististi ajaminen edelleen se nopein tapa edetä. Tietenkin virheet korostuu ja kilpailu paranee, mutta ei tästä mitään driftingiä mielestäni tarvi tehdä.
Mistään driftauksesta puhunu.. ajaminen on vaan nykyään niiiiiiin kliinistä. Menevät kuin kiskoilla. Kyllä sen kuskin työn pitäis näkyäkkin hieman ratin kans touhutessa. Pitäis kuskista olla kiinni KUINKA SIISTISTI KYKENEE AJAAN eikä autosta. Auto on hyvä ku käyttäytyy ennalta-arvattavasti, mut kuskin tehtävä kesyttää se.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onboardista katsottuna kaikkien ajamisen pitäis näyttää siltä, että kokoajan on jotain ohjelmaa mutkissa :thumbup:
Kaivetaan vanhat Minardit naftaliinista ja tehdään ykkösistä Minardi-merkkiluokka. Sillähän tuo ehdottamasi hoituisi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kaivetaan vanhat Minardit naftaliinista ja tehdään ykkösistä Minardi-merkkiluokka. Sillähän tuo ehdottamasi hoituisi.
Ei auton paska tarvi olla, että on käsillä töitä ratin kans. Kattoo nyt vaikka Sennan ajamista. Sinänsä siistiä menoa, mut näyttää siltä, että siinä kuski ihan oikeasti joutuu hiki päässä tekeen töitä. Tietenki keppivaihteet tuo oman lisänsä :)

tai sit iha sama, ei oo mitään ongelmaa. vittuako tällä ketjulla mitää tekee
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Auto on hyvä ku käyttäytyy ennalta-arvattavasti, mut kuskin tehtävä kesyttää se.
Nämä ovat keskenään ristiriidassa. Ennalta-arvattavaa autoa ei tarvitse "kesyttää".
Ei auton paska tarvi olla, että on käsillä töitä ratin kans. Kattoo nyt vaikka Sennan ajamista. Sinänsä siistiä menoa, mut näyttää siltä, että siinä kuski ihan oikeasti joutuu hiki päässä tekeen töitä. Tietenki keppivaihteet tuo oman lisänsä :)
No kyllä sen nykyään tarvitsee olla paska, jos siinä on ominaisuus, jonka kaikki insinöörit ja kuskit haluavat siitä autosta pikimmiten pois. Kyseinen ominaisuus on haitta. Jos Sennan autoa voitaisiin nykytekniikalla parantaa, niin kiskoillahan se menisi ja ajo olisi kliinistä. Se oli hyvä auto aikalaisiinsa verrattuna, muttei ei nykyautoihin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Alustat, renkaat, aero, voimansiirto, moottorin ajettavuus jne jne ovat menneet niin paljon eteenpäin, että sellaisiin rauhattomasti käyttäytyviin autoihin ei ole paluuta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ei auton paska tarvi olla, että on käsillä töitä ratin kans. Kattoo nyt vaikka Sennan ajamista. Sinänsä siistiä menoa, mut näyttää siltä, että siinä kuski ihan oikeasti joutuu hiki päässä tekeen töitä. Tietenki keppivaihteet tuo oman lisänsä :)

tai sit iha sama, ei oo mitään ongelmaa. vittuako tällä ketjulla mitää tekee
Nykyautoissa on sen verran downforcea, että ei ainakaan hevillä lähde luistamaan nopeissa mutkissa. Renkaatkin on pito-ominaisuudeltaan hyvät.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Alustat, renkaat, aero, voimansiirto, moottorin ajettavuus jne jne ovat menneet niin paljon eteenpäin, että sellaisiin rauhattomasti käyttäytyviin autoihin ei ole paluuta.
Ois silti hienompaa viihdettä, IMO.
Nämä ovat keskenään ristiriidassa. Ennalta-arvattavaa autoa ei tarvitse "kesyttää".

No kyllä sen nykyään tarvitsee olla paska, jos siinä on ominaisuus, jonka kaikki insinöörit ja kuskit haluavat siitä autosta pikimmiten pois. Kyseinen ominaisuus on haitta. Jos Sennan autoa voitaisiin nykytekniikalla parantaa, niin kiskoillahan se menisi ja ajo olisi kliinistä. Se oli hyvä auto aikalaisiinsa verrattuna, muttei ei nykyautoihin.
Nykyään ja nykyään. Minähän nimeomaa vastustanut nykymenoa, eikö se ole tän topikin yks peruskivistä?

Kaivataan kuskin osuuden lisäämistä, mut ei sit kuitenkaan. Eikö se joku sanontaki ole, että helposti ajettava ei nopea ole tms. Ehkä se päti joskus, mut ei näiden mopojen kanssa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ois silti hienompaa viihdettä, IMO.

Nykyään ja nykyään. Minähän nimeomaa vastustanut nykymenoa, eikö se ole tän topikin yks peruskivistä?

Kaivataan kuskin osuuden lisäämistä, mut ei sit kuitenkaan. Eikö se joku sanontaki ole, että helposti ajettava ei nopea ole tms. Ehkä se päti joskus, mut ei näiden mopojen kanssa.
Ei varmaan paljoakaan muita mahdollisuuksia ole kuin kasvattaa reilusti tehoja, niin ettei voi koko ajan lämä tiskissä. Silloin kuskin osuus kasvaisi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei varmaan paljoakaan muita mahdollisuuksia ole kuin kasvattaa reilusti tehoja, niin ettei voi koko ajan lämä tiskissä. Silloin kuskin osuus kasvaisi.
Nykyisetkin tehot siihen riittäisi. Moottoriohjaukseen liittyviä sääntöjä pitäisi muuttaa. Kaikki bensansyötön katkominen pitäisi kieltää ja erssinkin tehot pitäisi tulla ihan lineaarisesti kaasupolkimen mukaan, ei niin että suuremmat tehot tulee vasta suuremmilla vaihteilla. Kauden 2014 alussa ja varsinkin talvitesteissä ajaminen näytti paljon vaikeammalle, tämän jälkeen softat parantuneet ja ajaminen helpottunut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ois silti hienompaa viihdettä, IMO.

Nykyään ja nykyään. Minähän nimeomaa vastustanut nykymenoa, eikö se ole tän topikin yks peruskivistä?
Nykymenoon voi olla tyytymätön ilman, että ainut korjaustapa on palata 20+ vuotta taaksepäin. Varsinkin kun sen jälkeen tullutta tietämystä ei mitenkään saada takaisin siihen pussiin mistä se on tullut. Eikö F1:n yksi viehätysvoima (takavuosina ainakin) ollut juuri uusi teknologia?
Kaivataan kuskin osuuden lisäämistä, mut ei sit kuitenkaan. Eikö se joku sanontaki ole, että helposti ajettava ei nopea ole tms. Ehkä se päti joskus, mut ei näiden mopojen kanssa.
Ihan uusi sanonta minulle. Enkä ymmärrä lainkaan nykyautojen nimittämistä "mopoiksi". Tai sitten Sennakin ajoi "mopolla".
Ei varmaan paljoakaan muita mahdollisuuksia ole kuin kasvattaa reilusti tehoja, niin ettei voi koko ajan lämä tiskissä. Silloin kuskin osuus kasvaisi.
Teho ei ole ongelma, autoissa on sitä riittävästi, Moottorikartat pitävät huolen siitä, ettei tehoa tule arvaamattomasti käyttöön liikaa (paitsi Räikkösellä, parin kisan ajan). Erilaisia ajoapuja voitaisiin kyllä vähentää, jolloin teho olisi enemmän suoraan kaasupolkimen hallinnassa. Tosin sitä ei kukaan mukana oleva insinööri halua ja kaikki porsaanreiät, jotka olisi löydettävissä, käytettäisiin, jotta sutimista ei tapahtuisi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nykymenoon voi olla tyytymätön ilman, että ainut korjaustapa on palata 20+ vuotta taaksepäin. Varsinkin kun sen jälkeen tullutta tietämystä ei mitenkään saada takaisin siihen pussiin mistä se on tullut. Eikö F1:n yksi viehätysvoima (takavuosina ainakin) ollut juuri uusi teknologia?

Ihan uusi sanonta minulle. Enkä ymmärrä lainkaan nykyautojen nimittämistä "mopoiksi". Tai sitten Sennakin ajoi "mopolla".

Teho ei ole ongelma, autoissa on sitä riittävästi, Moottorikartat pitävät huolen siitä, ettei tehoa tule arvaamattomasti käyttöön liikaa (paitsi Räikkösellä, parin kisan ajan). Erilaisia ajoapuja voitaisiin kyllä vähentää, jolloin teho olisi enemmän suoraan kaasupolkimen hallinnassa. Tosin sitä ei kukaan mukana oleva insinööri halua ja kaikki porsaanreiät, jotka olisi löydettävissä, käytettäisiin, jotta sutimista ei tapahtuisi.
Jabsuhan tuossa jo olennaisimmat sanoikin, mut mitähän porsaanreikiä löytäisit, jos elektroniikkaa karsittais? Minimoitais sillee, että jätettäis vain ERS:n käyttöön vaadittavat komponentit käyttöön, että ainut vaihtoehto kiihdytyksen helpottamiseksi olisi polttomoottorin suunnittelu niin, että vääntöä ei olisi alhaisilla kierroksilla /nopeuksilla (liekö mahdollista?). Tuskin kukaan sellaista lähtis tekeen, ku hyvä kuski kyllä autonsa "KESYTTÄÄ (ymmärrä miksi tästäki piti alkaa lässyttään... )" omaan tahtoonsa, jos vain auto liikkuu niinku sen olettaa liikkuvan.

ERS:n tehojen käytön vasta suurissa nopeuksissa ymmärrän. Silloinhan sitä tarvitaan eniten bensansäästössä ja huippujen hakemisessa. Toki olisi ihan mielenkiintoinen sääntö, että ERS:n pitäis olla aina mukana, ku kaasua vähääkään painetaan. Ei olis siis nopeudesta riippuvainen, vaa kaasupolkimen asennosta.

Lisäksi mitä jo sanoin, nii vähintäänkin pitäis nuo kuljettajan nappien vääntelyt lopettaa. Se on insinöörien hommaa se auton säätäminen, hoidettakoot seki siis varikolla jos on tarpeen.

edit: niijoo, ehkä Senna mopolla ajoi, mut jostain syystä se siltikin on potenssiin 10 munakkaampi laite ku nyky-formula-auto.
edit2: mut mitähä ihmettä minä sun mielipiteistä välitän. Sun mielestähän tuomaritki on aina oikeassa. Lammas mikä lammas. Nykyiset säännötki on varmaan pirun jees :D
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
http://www.motorsport.com/f1/news/stefan-johanssons-f1-revolution-part-3-proposed-solutions-667034/

DRIVER AIDS: It doesn't matter if the car has 600 or 2000hp unless you get rid of all the driver aids currently being deployed. The driver has to be in 100% control of the car to make it interesting and spectacular to watch.

The cars have around 900hp at the moment but I am sure drivers would love it if they had to handle the cars purely with throttle control instead of getting radio messages from the pits telling them what to adjust on the near-50 different knobs, dials and switches in the cars now.

Outlawing all forms of driver aids, including engine mapping and other methods of engine and differential manipulation, will also increase the gap between the good drivers and the average or mediocre ones, forcing teams to hire the best drivers they can
Johansson aika samoilla linjoilla teidän kanssa. Ja niin on ollut suurin osa nyky-f1-kuskeistakin sitä mieltä että nykyautoja on liian helppo ajaa, kun asiaa on kysytty.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
"Rengaskilpailu" on kyllä viimeinen tekijä, mitä mikään laji kaipaa.

Kuka helvetti fanittaa jotain rengasmerkkiä ja saa seisokin, kun näkee Pirellin tai Michelinin tai jonkun helvetin Kumhon "voittavan"?
Minä :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jabsuhan tuossa jo olennaisimmat sanoikin, mut mitähän porsaanreikiä löytäisit, jos elektroniikkaa karsittais?
Tuskin minä mitään löytäisin, kun en ole alan insinööri, mutta nuo F1-piireissä pyörivät kaverit ovat aika veijareita löytämään porsaanreikiä ja hyödyntämään niitä.
Lisäksi mitä jo sanoin, nii vähintäänkin pitäis nuo kuljettajan nappien vääntelyt lopettaa. Se on insinöörien hommaa se auton säätäminen, hoidettakoot seki siis varikolla jos on tarpeen.
Olen samaa mieltä siitä, että kuskien nappulanvääntelyt pitäisi rajoittaa minimiin. Säätöihinhän ei nytkään voi puuttua kuin varikolla (jos ei lasketa DRS:ää "säädöksi").
edit: niijoo, ehkä Senna mopolla ajoi, mut jostain syystä se siltikin on potenssiin 10 munakkaampi laite ku nyky-formula-auto.
Ja samalla epäilemättä ihan naurettava lulla verrattuna niihin vehkeisiin, joilla Jim Clark aikoinaan ajeli (Clarkin ajan radoista puhumattakaan). Niin ne ajat muuttuu.
edit2: mut mitähä ihmettä minä sun mielipiteistä välitän. Sun mielestähän tuomaritki on aina oikeassa. Lammas mikä lammas. Nykyiset säännötki on varmaan pirun jees :D
Ei se, että vastaan tarkoita, että sinun pitäisi jotenkin välittää mielipiteistäni. Asetat näkemyksesi muiden kommentoitavaksi ja muuthan kommentoi. Minä muiden mukana. Tuomareiden kanssa olen useasti ollut eri mieltä, enkä pidä nykysäännöistä, mutta seuraan F1:ä rakkaudesta lajiin. En pidä kaikesta valittamista millään tavalla hyödyllisenä aktiviteettina. Liika negatiivisuus ei ole oman henkisen hyvinvoinnin kannalta hyvä asia.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tietääkö joku missä mennään niiden moottoriäänien kanssa? Jossain vaiheessa viime kautta oli uutisia että ne tekee pieniä muutoksia (olisiko ollut joku ylimääräinen aukko pakopuolelle tai johonkin) niin että saataisiin edes vähän ääntä takaisin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tietääkö joku missä mennään niiden moottoriäänien kanssa? Jossain vaiheessa viime kautta oli uutisia että ne tekee pieniä muutoksia (olisiko ollut joku ylimääräinen aukko pakopuolelle tai johonkin) niin että saataisiin edes vähän ääntä takaisin.
Hukkaportti puhaltaa suoraan raittiiseen ilmaan tänä vuonna.

Symondsin kommentti. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-autojen-aani-muuttuu-alkavalla-kaudella/5691864

25% kovempi meteli.
 
Ylös