Saksan Grand Prixin 1978 muistoja siltä kilpailuviikonlopulta tulee tässä ranskalaisin viivoin, hieman yli 40 vuotta sitten ajetun kilpailun osalta kun kilpailu ajettiin 30.7.1978:
- Tämän kisan aikaan oli ennen kautta puhuttu täysin mahdottomasta Nürburgringin ja Hockenheimin vuorotteluratkaisusta mikä ei tullut tietenkään kuuloonkaan niin kauan kun pitkä rata olisi olemassa
- Lotus lähti tähän kisaan vahvana ehdokkaana, mutta myös Ferrari, Ligier ja Brabham olivat voittajaehdokkaana lähinnä näiden tallin autojen V12-moottorien vääntömomenttien tai sopivan aerodynamiikan johdosta
- Keijo Rosbergin piti jatkaa aluksi tässä kilpailussa ilman muuta ajojaan ATS-tallin autolla, mutta Teddy Yip osti Urheiluruudussa varsinkin seuraavan vuoden aikana tutuksi tulleen 'Susi-tallin' eli Wolfin edelliskauden auton millä se omasta mielestään täytti suomalaisen vaatimukset kilpailukykyisestä kalustosta ja näin Rosberg ajoi sitten Theodoren osto-autolla
- Derek Dalyn piti ajaa tässä kilpailussa, mutta muiden velvoitteiden johdosta korvaaja tähän kilpailuun oli Brasilian Nelson Piquet uransa ensikilpailussa
- FOCA ei halunnut tähän kisaan Esikarsintaa ja nuoremmat Saksan Autoliiton jäsenet eivät myöskään halunneet sitä, mutta FISA ja erityisesti Rautaherra von Hahnstein Saksan Autoliitosta halusi ja sai tahtonsa siitä läpi huolimatta julkisesta riitelystään asiasta Bernie Ecclestonen kanssa
- Virallisissa Harjoituksissa tuntui olevan erityisenä pettymyksenä Gilles Villeneuven 15:sta sija minkä johdosta Ferrarin huhuttiin vaihtavan Villeneuven Wolfille vastineeksi Jody Scheckteristä edellyttäen, että talli joko laajentaisi tai ei laajentaisi itseään vuodeksi 1979 kahden auton talliksi ja pahimmillaan Villeneuven sanottiin joutuvan vielä ennen vuoden loppua joko pois tai ainakin vilttiketjuun testipuolelle kasvamaan kuljettajana Ferrarille
- Hockenheimissa 1978 sattui melkein se mitä tulisi tapahtumaan Monzassa eli Yhdistelmälähdön (Vuoden 1978 F1:n sääntöjen mukaisen samanaikaisesti tapahtuvan Kansallislipun eli tässä tapauksessa Länsi-Saksan lipun ja vihreän valon syttyminen.) epäonnistuminen Jody Scheckterin teknisten murheiden ja lipunheilauttajan virheellisen rataliikehdinnän takia olivat aiheuttaa suuronnettomuuden Monzan tapaan
- Hockenheimissa tapahtui kaksi mustan lipun näyttämistä kesken kisan mistä varsinkin saksalaisjärjestäjien kevytkenkäinen suhtautuminen varsinkin Rolf Stommelenin ajamisen jatkamiseen mustasta lipusta huolimatta nähtiin törkeänä kaksinaamaisuutena kun taas James Huntin osalta tilanne oli mustan lipun näyttämisen kohdalla aggressiivisempi ja selkeämpi kun hylkäykseen johtanut syyte johtui molemmilla laittoman varikkotien käyttämisestä ja jatketusta oikomisesta radalla tuomariston mielestä laittomassa paikassa radalla
- Keke Rosbergilla oli paljon vaikeuksia ja alkukolari vei myös paljon terää vauhdista
- Nelson Piquet vaikutti jo ensimmäisessä kilpailussaan olevan luonnonlahjakkuus vaikkakin hieman vaatimaton sellainen ja Piquet oikeastaan vain jätti leikin kesken kun ikivanha Ensignin kone oli tallin oman mekaanikon mukaan kunnossa, mutta brasilialaisen vihainen inttäminen ja myöhempi kyseisen ongelmakoneen räjähtäminen viimeistään vahvisti brasilialaisen olleen oikeassa omasta ajotuntumastaan vaikka välillä muutoin näin ei olisi ollutkaan nk. Asiantuntijoiden ja oikeintietäjien piirissä
- Lotusten kaksoisvoitto näytti taas toteutuvan, mutta Ronnin auto juuttui neloselle eikä siitä oikein kunnolla toipunut ja kun tuntui niin vaihdelaatikon rattaat sanoivat sopimuksen irti
- Kisan murheellisin mies tuntui toisten keskeytysten takia omaa elämänsä kisaa ajanut partamies nimeltä Harald Ertl kun kolme kierrosta ennen maalia mäntä tippui autosta radalle ja kisa jäi siihen
- Ertlin keskeytys toi Hector Rebaquelle pisteen ja Meksikon lehdissä kirjoiteltiin seuraavana päivänä kissan korkuisin kirjaimin tietämättä ehkä kuitenkaan totuutta järkevästi ostoauton ajoittaisesta suorituskyvystä
- Alan Jones ajoi Williams-tallin autolla huomiota herättävän hyvin ehkä ensi kerran sellaisessa laajassa katsannossa ennen kun kolmospaikalta oli pakko tulla varikolle moottorin viilentämiseen muun muassa kylmävesisankon avulla:alppu:
- Lopulta kisan voitti Mario Andretti, Jody Scheckter oli hieman onnekkaasti toinen kun muilla ihan kärkinimillä oli vaikeuksia ja Jacques Laffite oli kolmas ja siten Suomessa nähtiin Urheiluruudussa vain osittainen nk. Lotusruutu