Laitetaan sitten tähän vuoden 1980 kesäkuun FOCA:n Testin kaikkien kuljettajien ajama nopein aika ja loppusijoitus testin päätteeksi jonka jälkeen tulee erinäisiä huomioita koska totta kai FISA:n kieltäytyneiden kuljettajien ohella FOCA:n Testiin oli tulossa myös alustavasti kokonainen joukkio ajajia ja joitakin ajajia ei nähty tietyistä syistä lainkaan vaikka heidän olisi pitänyt ajaa.
Siitä pian lisää, mutta tässä lopputulokset 18.6-20.6.1980 pidetystä FOCA:n Testistä Brands Hatchin radalta 1980:
1. Didier Pironi Ligier-Cosworth 1.11.900
2. Alan Jones Williams-Cosworth 1.12.240
3. Nelson Piquet Brabham-Cosworth 1.12.650
4. Carlos Reutemann Williams-Cosworth 1.13.060
5. Elio de Angelis Lotus-Cosworth 1.14.150
6. Jacques Laffite Ligier-Cosworth 1.14.470
7. Bruno Giacomelli Alfa Romeo 1.14.540
8. Patrick Depailler Alfa Romeo 1.14.630
9. Derek Daly Tyrrell-Cosworth 1.15.270
10. John Watson McLaren-Cosworth 1.15.550
11. Desire Wilson RAM-Williams-Cosworth 1.15.850
12. Rupert Keegan RAM-Williams-Cosworth 1.16.160
13. Alain Prost McLaren-Cosworth 1.16.290
14. Hector Rebaque Brabham-Cosworth 1.16.330
15. Jean-Pierre Jarier Tyrrell-Cosworth 1.17.120
16. Jan Lammers Ensign-Cosworth 1.17.240
17. Jochen Mass Arrows-Cosworth 1.17.270
18. Marc Surer ATS-Cosworth 1.17.590
19. Keke Rosberg Fittipaldi-Cosworth 1.17.610
20. Riccardo Patrese Arrows-Cosworth 1.17.890
21. Geoff Lees Theodore-Shadow-Cosworth 1.18.550
22. Emerson Fittipaldi Fittipaldi-Cosworth 1.18.650
FISA:n Testin ajajien aikojen mukaan laskemisen perusteella ainoa karsiutunut kuljettaja periaatteessa kuvitteellisesta Brands Hatchin osakilpailusta siinä vaiheessa olisi silloisilla säännöillä ollut vain Emerson Fittipaldi. Toisaalta Rene Arnoux, Gilles Villeneuve ja Jody Scheckter ajoivat testit eri aikaan ja Jean-Pierre Jabouille oli myös testistä kokonaan poissa ja aika Paul Ricardin radalla ei olisi ollut vertailukelpoinen Brands Hatchiin nähden.
Ja tässä tuleekin sitten FOCA:n Suurtestin paljon muita erinäisiä huomioita ranskalaisin viivoin alle:
- Testien suurimmat hyötyjät olivat Elio de Angelis, Derek Daly ja John Watson jotka ainoina kuljettajina ajoivat testien aikana joka päivä jokaisessa ajovaiheessa
- Melko suurta hyötyä testeistä oli myös Jean-Pierre Jarierille, mutta erityisesti RAM:n Desire Wilsonille ja Rupert Keeganille
- Tämä testi oli tärkeä myös rahavaikeuksista kärsineelle Ensignille ja Jan Lammersille se oli sinänsä hyvä näytönpaikka
- Jochen Mass ja Marc Surer olivat Arrowsilla ja ATS:llä ainoat kärkikuljettajien ohella testien aikana selvästi välipäivän tai välipäiviä viettäneet kuljettajat koska he eivät vain halunneet ajaa silloin kun olisi voinut olla ajettavaa
- Testien suurimmat kärsijät ja hyödyn menettäjät olivat Ricardo Zunino, Keke Rosberg ja Carlos Reutemann joista kaksi jälkimmäistä teknisten vikojen takia ja ensimmäiseksi mainittu menetti koko testien mittaisen riitelyn päätteeksi testipaikkansa ja käytännössä myös tallipaikkansa Brabhamilta Hector Rebaquen saadessa itselleen ajovuoron niin testeihin kun Ranskan Grand Prixin jälkeen itse talliinkin
- Nelson Piquet olisi ajanut Brabhamilla myös aloituspäivänä testeissä keskiviikkona, mutta ajovirheen seurauksena Piquet romutti pahasti autonsa Hawthornen Mutkassa ja joutui siten viettämään välipäivän
- Brabham-tallin riidellessä Zuninon kanssa rahasta ja koko kaudesta 1980 yleensäkin Nelson Piquet vastasi lähes kaikesta testauksesta ja vasta aivan perjantain loppumetreillä pitkän riitelyn päätteeksi Zunino poistui paikan päältä Brands Hatchista ja Hector Rebaque pääsi siten jo valmiiksi Englannissa aikaa viettäneenä huipputallin autoon ajamaan ensimmäistä yritystään siellä ja samalla käynnistämään vasta Mestareiden Ajoon 1983 mielenkiintoisesti päättynyttä Brabhamin taivaltaan
- Fittipaldi-tallissa Keke Rosberg ilmaisi ensimmäisiä kertojaan todella vakavasti tyytymättömyytensä tallinsa tilaan koska Fittipaldilla tunnuttiin luonnollisesti teknisistä vaikeuksistakin piittaamatta keskittyvän vain ja ainoastaan Emerson Fittipaldin autoon enemmän kuin Rosbergin autoon
- Alfa Romeon Vittorio Brambillan piti ajaa näissä testeissä kuten myös FISA:n Testissäkin, mutta lopulta Alfa Romeo ei tarvinnut hänen palveluksiaan toistaiseksi ja siten Brambilla jäi testaamaan Balocco Circuitille eli Alfa Romeon omalle testiradalle Italiaan
- Tyrrellin nuoren testikuljettajan Mike Thackwellin oletettiin osallistuvan tähän testiin Jean-Pierre Jarierin ja Derek Dalyn kanssa ja hänen huhuttiin Vittorio Brambillan tapaan ajavan tallin kolmatta autoa vuonna 1980 milloin tahansa kuten muun muassa Englannin Grand Prixissä, mutta lopulta Thackwell ei saanut ajaa koska talli ei halunnut häiritä kilpakuljettajiensa testiohjelmaa
- Theodore-tallin tai oikeammin hyvin monimutkaisella tavalla Theodoren pinnalla pitämä fuusiotalli entisen Shadow-tallin kanssa eli Theodore-Shadow ei ajattanut ketään muuta kuljettajaa testeissä kuin Geoff Leesiä.
Syy Leesin ajattamiseen oli siinä, että Dave Kennedy ei pystynyt tuomaan tarpeeksi maksurahaa testeihin ja kun sinänsä pystyi tuomaan niin vaihtoehdoksi jäi joko testeihin osallistuminen ja ajamattomuus Ranskan Grand Prixissä tai vaihtoehtoisesti ajamattomuus testeissä ja ajaminen Ranskan Grand Prixissä.
Kennedy valitsi ajamattomuuden testeissä katsojana seuraten kun hänen rahansa eivät riittäneet myöskään toisen auton saamiseksi radallekaan. Talli romahti Ranskan kilpailun jälkeen velkoihinsa.
Velat olivat niin pahat, että Theodore-Shadow ei saanut lupaa osallistua edes kotikisaansa Englannin Grand Prixiin heinäkuussa 1980. Syy tallin romahtamiseen oli myös Teddy Yipin täydellisestä halussa palauttaa Theodore-talli kokonaan lajiin kartalle mihin ei Shadowin tallipäällikkö suostunut jo valmiiksi melko riitaisassa yhteiselossa Theodoren kanssa.
- Testien ajat olivat keskimäärin 1-2 sekuntia ja jopa yli 3 sekuntia hitaammat kuin varsinaisessa Englannin Grand Prixin kilpailuviikonlopussa vuonna 1980 olikaan!
- Nigel Mansellin piti ajaa tässä FOCA:n Testissä ja Colin Chapman olisi halunnut ajattaa häntä jo Englannin Grand Prixissä kolmantena kuljettajana, mutta lopulta tuli toisiin ajatuksiin niin FOCA:n Testin kuin myös Englannin Grand Prixin suhteen ja siten Mansell ei ajanut tässä testissä, mutta seurasi kuitenkin Dave Kennedyn tapaan katsojana viikonloppua
- Mansellille tämä oli yksi harvoja kertoja jolloin Mansell menetti Lotus-aikana testikuljettajana ollessaan vuosina 1979-1980 testejä
- Mario Andretti olisi ajanut alustavasti juuri FOCA:n Testissä, mutta oli lähtenyt kuitenkin viime hetkellä FOCA:n Testien sijaan ajamaan IndyCarin Poconon kisaviikonloppua varten ajettavia IndyCarin Suurtestejä juurikin nimenomaan Poconossa FOCA:n Testin ja Formula 1:n sijaan!
- Dramatiikasta huolimatta Andretti ei rikkonut Lotus-sopimusta koska IndyCarin Poconon kilpailu esimerkiksi ei sinänsä osunut Lotuksen kilpailuihin F1-sarjassa ja lisäksi Andrettin sopimuksessa oli pykälä joka vapautti hänet kaikista paitsi kaikkein merkittävimmistä kauden 1980 F1:n Suurtesteistä ja muista testeistä joihin Lotus-talli osallistuisi ja FOCA:n Testi ei kuulunut muutenkin erikoisen luonteensa takia niihin ilmeisesti siitä syystä, että siihen eivät osallistuneet muun muassa juurikaan aivan kaikki tallitkaan
- Siten Elio de Angelis sai ajettavakseen myös alun perin Mario Andrettille sovitut testivuorot FOCA:n Testin yhteydessä
- Desire Wilson ajoi itse asiassa koko FOCA:n Testin ajan Emilio de Villotan RAM:llä
- Kun Emilio de Villotan sponsorit saivat tietää asiasta ennen pitkää miehen itsensä tavoin jolle RAM oli keksinyt tekosyyn olla tulematta FOCA:n Testiin alun perin niin RAM oli joutua oikeuteen valehtelusta ja sopimusrikosta!
- Kiusallinen sopimusrikko ja valehteluskandaali sovitettiin tallipäällikkö John Macdonaldin toimesta siten, että Wilsonille annettiin lopulta käyttöön 'jalomielisesti' peräti kaksi autoa Englannin Grand Prixiin 1980
- Valitettavasti nämä kaksi 'jalomielisyyden' ja valehteluna osin pakotetusti tehtynä ja sen osoituksena annettua autoa olivat kisa-auton osalta Eliseo Salazarin romuttaman Aurora-sarjan Monzan osakilpailun auton rungoista koottu romuläjä autoksi jossa ei ollut edes kunnollisia aerodynaamisia osia eli käytännössä helmoja ja vara-auton osalta yksi de Villotan aikaisemmin Aurora-sarjan kaudella romuttaman auton rungoista koottu tekele jolla ei oikeastaan tehnyt yhtään mitään suuntaan ja toiseen.
Siten Wilson oli sekuntikaupalla koko viikonlopun hitain melkein loppuun asti vuonna 1980 Englannin Grand Prixissä ja vain Virallisissa Harjoituksissa Wilson onnistui uskomattomalla sitkeydellä saamaan ylivoimaista etumatkaa muihin pienemmäksi lopulta kuitenkin karsiutuen yhdessä Jan Lammersin ja Keke Rosbergin kanssa kilpailusta
- Tämä oli ainoa testi kahdesta testistä jossa itse RAM-talli testasi Desire Wilsonia sillä muutoin Wilsonia ajatti yksityinen Brands Hatch Racing vuonna 1980 ennen kilpailuviikonloppua F1:n osalta Brands Hatchissa 1980 ja tietenkin itse kilpailuviikonloppuna
Kaikkiaan mielenkiintoinen testi tuokin oli ja heijasti paljon vuoden 1980 F1-kauden toisen puoliskon tapahtumia kuten juurikin RAM-tallin mukaantuloa kesken kauden lajiin.