Pelikaveri aikoinaan jarrutti koiran takia ja joutui maksumieheksi, kun toinen tuuttas perään.Eikö se ole vähän niin kuin liikenteessä että peräänajaja maksaa...
Pelikaveri aikoinaan jarrutti koiran takia ja joutui maksumieheksi, kun toinen tuuttas perään.Eikö se ole vähän niin kuin liikenteessä että peräänajaja maksaa...
Hyvä Joel hallikainen. Mikäli et ole vielä huomannut, niin kyseessä oli siis formula 1 kisa, jossa pelataan omilla säännöillä eikä suomalaisilla liikennesäännöillä. Niille säännöille on omat pelikenttänsä.Eikö se ole vähän niin kuin liikenteessä että peräänajaja maksaa vaikka edessä oleva olisi tehnyt kuinka arvaavia liikkeitä, eli vastuu oli Oconilla joka lähti kierroksen jäljessä ohittamaan johtajaa hampaat irvessä eikä tilanteessa taisteltu edes sijoituksista. Pitäisikö tässä jo alkaa kierroksen jääneille levittämään shikaaneihin punainen matto kun tulevat suoralla niin perkeleesti takasiipi auki? Ehkä sen jälkeen jäävät tulpaksi pyörimään hitaissa mutkissa josta johtuen siniliputetaan pois tieltä, ja sitten mahdollisesti sama tilanne taas pääsuoralla. Aikaahan tohon pelleilyyn palaa kun toista kisaa ajava takarivin kuski häiritsee kärkiautoa joka ajaa voitosta!
Hyvä Joel hallikainen. Mikäli et ole vielä huomannut, niin kyseessä oli siis formula 1 kisa, jossa pelataan omilla säännöillä eikä suomalaisilla liikennesäännöillä. Niille säännöille on omat pelikenttänsä.
Miten tuossa Ocon taistelee hampaat irvessä? Miksi koko ajan toistelet mantraa, jossa Ocon jää jalkoihin pyörimään? Etkö vieläkään ymmärrä, vaikka asiasta on jo monesti sanottu, että Oconilla oli autossaan sillä hetkellä Maxia paremmat renkaat ja ajoi siinä vaiheessa Maxia parempia kierrosaikoja.Millä argumentilla hän olisi jäänyt Maxin jalkoihin hitaissa mutkissa?
Koko episodi olisi jäänyt näkemättä, mikäli Red Bull-talli olisi kunnolla ollut tehtäviensä tasalla ratatilanteesta ja/tai Max olisi niellyt ylpeytensä ja suosiolla päästänyt Oconin ohi.
Olisi Max voinut pudota kauemmas jo sillä yhdellä likaisessa ilmassa ajettavalla kierroksella. Ocon oli nopeampi vaikka ajoi Red Bullin häiritsemässä ilmassa.https://www.suomif1.com/2018/11/tallipomo-selitteli-max-verstappeniin-kolaroineen-kuskinsa-tempausta-koki-monen-tekijan-olleen-oconin-puolella/
Noin puoli sekuntia per kierros mikä olisi tarkoittanut myös sitä että Verstappen olisi saanut takasiiven auki ja olisi oltu tilanteessa missä Ocon todennäköisesti liputetaan pois tieltä. Ymmärrän hyvin ettei Verstappen halunnut päästää Oconia eteen ja alkaa ajamaan hänen takanaan likaisessa ilmassa. Oconille sanottu että yritä ohi vain niin valitsee aivan väärän paikan. Kyllä kisan johtajaa pitäisi kunnioittaa, vaikka hetkellisesti joltain löytyisikin vauhtia. Jos jonkun pitää likaisessa ilmassa ajaa niin ei se kyllä ole kisan johtaja.
Tietenkään mitään todisteita ei ole, mutta minun mielestäni mm. Ricciardo, Räikkönen ja Hamilton ajavat sen verran kypsästi, ettei heitä voi mitenkään edes kuvitella joutuvan oconin teilaamaksi. He nimittäin osaisivat antaa hänelle tilaa.Tavallaan huvittavaa miten tämä kolari menee monilla tunteisiin eritoten kun suomalaiskuskit eivät kärsineet siitä mitenkään Ok, Verstappen on tehnyt urallaan virheitä ja persoonana jakaa mielipiteitä paljon jyrkemmin kuin pr-koulun hyvin suorittanut Ocon, mutta väistämättä tulee mieleen että millainen keskustelun sävy olisi, jos Verstappenin sijasta esim. Ricciardo olisi johtanut kisaa ja joutunut Oconin teilaamaksi. Varmasti saisi paljon enemmän sympatiaa osakseen. Ei autourheilussa ole mitään karman lakia, jossa "kakara saa opetuksen" jne. Ocon hölmöili radalla ja sai siitä rangaistuksen, Verstappen hölmöili kisan jälkeen ja sai siitä rangaistuksen.
Mun mielestä ainakaan tällä forumilla ei kellään ole mennyt tunteisiin, vaan harvinaisen hyvää ja vilkasta keskustelua aiheesta monelta kantilta.Tavallaan huvittavaa miten tämä kolari menee monilla tunteisiin eritoten kun suomalaiskuskit eivät kärsineet siitä mitenkään.
Ohittihan myös mm. Kobayashi Caterhamilla Vettelin 2014(?). Vettel ei tainnut yllättäen arvostaa.Jotenkin naurattaa, että 65 kiloa painava Max yrittää esittää jotain bad ass tyyppiä jolle ei kannata aukoa päätänsä. Ocon ei tehnyt mitään väärää muuten. Hamilton taisi joskus aikoinaan Hockessa ohittaa Alonson ja Vettelin vaikka oli kierroksella jäänyt.
Ohitti Vettelin mutta ei Alonsoa. Hamilton ei ollut ajamalla jäänyt kierroksella vaan ihan kärkiauto alla mutta kärsi rengasrikosta. Vettel oli kuin perseeseen ammuttu karhu tästä tapauksesta vaikka mitään vaaratilannetta ei syntynyt ja ohitus tehtiin siististi. Eiköhän noista jokainen kärkikuski suuttuisi/suutu kun tullaan häiritsemään omaa kisaa kärjessä.Jotenkin naurattaa, että 65 kiloa painava Max yrittää esittää jotain bad ass tyyppiä jolle ei kannata aukoa päätänsä. Ocon ei tehnyt mitään väärää muuten. Hamilton taisi joskus aikoinaan Hockessa ohittaa Alonson ja Vettelin vaikka oli kierroksella jäänyt.
Ei ole, mutta siitä väkisin taisteleminen shikaanissa on.Unlappaaminen ei sinällään ole kiellettyä.
Määritä väkisin taisteleminen.Ei ole, mutta siitä väkisin taisteleminen shikaanissa on.
- ILMax Verstappenin ja kierroksella ohitetun Esteban Oconin kolarointi eskaloitui kilpailun jälkeen niin, että varmalta näyttäneen voiton menettänyt Verstappen töni ranskalaiskollegaansa FIAn punnituspaikalla.
Maanantaina Verstappen keskusteli viikonlopun tapahtumista hollantilaisen Ziggo Sport -kanavan Peptalk-ohjelmassa ja kertoi, miksi tulistui niin pahasti, että kävi Oconiin käsiksi.
Sunnuntain tapahtumissa huomionarvoista on se, että punnitustilan välikohtaus sattui vain kolme päivää sen jälkeen, kun Verstappen oli kertonut toimittajille Brasiliassa, miten hän olisi voinut ”vahingoittaa jotakuta”
edellisen, Meksikossa ajetun osakilpailun aika-ajojen jälkeen.
Verstappen haukkui Meksikossa aika-ajonsa heti autosta noustuaan paskaksi. Sitä ennen hän oli jo ehtinyt kolauttaa lapsellisesti nurin kyltin, joka osoitti, mihin hänen piti pysäyttää autonsa.
– En haluaisi edes sanoa tätä, mutta olisin voinut vahingoittaa jotakuta, joka olisi sanonut minulle jotakin väärää aika-ajojen jälkeen. Olin niin vihainen.
RaceFans-sivuston perustaja Keith Collantine muistutti vielä omassa Verstappen-Ocon-kommentissaan siitä, että Verstappen tulee perheestä, jolla on hieman häiritsevää mainetta väkivallan saralla.
Verstappenin Jos-isä - joka ajoi itsekin ykkösissä vuosituhannen taitteessa - mursi karting-radalla puhjenneessa tappelunujakassa 45-vuotiaan miehen kallon vuonna 1998.
Isä-Verstappen vältti tuolloin vankilan, sillä osapuolet sopivat tapahtuneen oikeussalin ulkopuolella.
Vuonna 2008 Verstappen rikkoi lähestymiskieltoa lähetettyään ex-vaimolleen, Maxin Sophie-äidille uhkailevia tekstiviestejä.
Vuonna 2012 entinen tyttöystävä syytti Verstappenia pahoinpitelystä,
ja viime vuonna tämä pidätettiin ravintolatappelun jälkeen.
Kyllä Ocon siellä oli kilpaa ajamassa ja pisteistä taistelemassa, vaikkei Verstappenin kanssa samasta sijasta. Oconilla oli kiire tavoittaa edellään olevia tuoreilla renkailla. Menee hyvin pitkälle Maxin nulikkamaisuuden ja typeryyden tiliin tuo.
Olisi Max voinut pudota kauemmas jo sillä yhdellä likaisessa ilmassa ajettavalla kierroksella. Ocon oli nopeampi vaikka ajoi Red Bullin häiritsemässä ilmassa.
Tuomaristo määritti sen puolestani:Määritä väkisin taisteleminen.
Whiting said Ocon was "absolutely allowed to unlap himself" but explained that it was the manner in which he attempted to pass Verstappen - who would have been vulnerable to a pass with DRS into Turn 4 had Ocon waited a little longer - that was the problem.
"It's happened many times in the past," said Whiting of whether lapped drivers can pass frontrunners. "But of course you expect it to be done safely.
"More to the point, it should be done cleanly and absolutely without fighting. You shouldn't be fighting to get past.
"If he's got the pace then normally one would expect Red Bull to say 'Ocon has got the pace, let him through' or that sort of thing.
"But it seemed he just went for it. It was just a bit unfortunate that he decided to fight for it, which was wholly unacceptable."
Aina on purnattu kun ei ole kunnioitettu tarpeeksi sinisiä lippuja joka häiritsee voittotaistelua vaikkakin kierroksen jäljessä olevilla on päällä oma taistelu. Yhtäkkiä voittotaistelu ei olekaan niin tärkeä vaan kierroksella jääneilläkin on oikeus kilpailla ja syöksyä torpedon tapaan shikaaneihin ja heille pitäisi näyttää latua tai kipinät lentää. Heidän mahdollisuutensa kaapin paikan näyttämiseen meni siinä kun vauhti ei riittänyt pysyäkseen samalla kierroksella.
Tuomaristo määritti sen puolestani:
https://www.autosport.com/f1/news/139994/fia-explains-why-ocon-move-was-unacceptable
Niinpä. Lopulta fiksumpi huippukuljettaja poimi voiton kilpailusta.Ongelmahan alkoi muodostua siinä kun Max aloitti sen taistelun peittämällä sen helpoimman ohituksen, ilmoittamalla sen liikkeen tehdessään että ei aijo päästää helpolla Oconia ohi. Siinä vaiheessa Oconin päässä oli se että hänellä on kiire ja ohi on näköjään ihan mentävä ohittamalla kerta Max haluaa alkaa vääntämään tästä.