Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tässähän ihan alkaa tuntua että Veidt on ite insinöörinä varikolla :D
Ai miksi? Jätit ilmeisesti tarkoituksella lainaamatta loppuosat viesteistäni, joissa perustelen mielipiteeni. Jos on heittää niihin vastaväitteitä, niin siitä vaan, mutta on ilmeisesti helpompi vain jättää ne huomiotta.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin, tuo on näköjään se sama haastattelu josta oli puhetta edellisellä sivulla. Heikin kisainssi on Mark Slade, Neale on tiimin "managing director". Tämä versio haastattelusta on hieman erilainen, mm. tämä kohta:

But I think the difference in driving style between Lewis and Heikki is not a lot and our car is not particularly peaky.

So there are differences, and I think those differences in set-up and options mean that on occasion Heikki has struggled with the softer tyre. And we’ve done a lot of work recently with Heikki on tyre wear, tyre pressure management and set-up.
Tuo kohta on jotenkin ihmeellisesti erilainen kuin edellinen versio, edellisestä sai sellaisen kuvan kuin Neale väittäisi ettei Heikin ja Lewisin tyyleissä juuri ole eroja, tässä hän suoraan myöntää että eroja on, ja ne ovat juuri se ratkaiseva ero mikä vaikuttaa renkaiden kulumiseen. Nyt kuulostaa jo hiukan ymmärrettävämmältä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
tässä hän suoraan myöntää että eroja on, ja ne ovat juuri se ratkaiseva ero mikä vaikuttaa renkaiden kulumiseen. Nyt kuulostaa jo hiukan ymmärrettävämmältä.
Eli pitäisikö tästä nyt päätellä, että kahden eri auton ja kaksien erilaisten renkaiden kanssa Kovalaista on hidastanut aina jokin sama syy? Niin ja lisäksi sateellakin Kovalainen on ollut vaikeuksissa renkaiden kanssa.

Tuossa Mtv3:n haastattelussa Mclarenin kaveri suoraan sanoo, että jos he tietäsivät syyn heikin kisanopeuden puutteelle, niin asia olisi ratkaistu.

Kyllä nuo Heikin selitykset aika ristiriitaisia on. Yhden kisan jälkeen sanotaan, että Heikki ei osaa runnoa renkaita lämpimiksi samalla tavoin kuin Lewis ja toisen kisan jälkeen sanotaan, että renkaat kuluu liikaa Heikin alla.

Olisikohan vaan aika tunnustaa, että Kovalainen on samanlainen kuski kuin Jarno Trulli, jolla aika-ajonopeutta piisaa, mutta kisatilanteessa vauhti on keskinkertaista. Hamilton -> Kovalainen = Alonso -> Trulli.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tuossa Mtv3:n haastattelussa Mclarenin kaveri suoraan sanoo, että jos he tietäsivät syyn heikin kisanopeuden puutteelle, niin asia olisi ratkaistu.

Kyllä nuo Heikin selitykset aika ristiriitaisia on. Yhden kisan jälkeen sanotaan, että Heikki ei osaa runnoa renkaita lämpimiksi samalla tavoin kuin Lewis ja toisen kisan jälkeen sanotaan, että renkaat kuluu liikaa Heikin alla.
Se maikkarin haastattelu on just se sama Nealin haastattelu josta tässä on puhe. Ei ne mun mielestä mitenkään ristiriitaisia ole, jossakin kisassa ei vaan renkaat lämpene tarpeeksi, jossakin ne kuluu liian nopeasti. Se vaan kertoo siitä että ajotyylin pitää olla just tarkasti oikea tuolla autolla, että saa ne renkaat toimimaan oikealla tavalla.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
JOS ovi Toyotalle ei syystä tai toisesta avaudu, näyttää Kovalaisen tilanne huolestuttavalta. Barrichelloa veikkaillaan kovasti Williamsin rattiin, jolloin Heikin vaihtoehtoina olisivat lähinnä häntäpään :doubtful: tiimit ja kenties jopa maksukuskin rooli (epätodennäköistä). Heikin ura näyttää juuri tällä hetkellä olevan kovassa laskussa, mutta toivossa on hyvä elää (sanoi lapamato).
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä nuo Heikin selitykset aika ristiriitaisia on. Yhden kisan jälkeen sanotaan, että Heikki ei osaa runnoa renkaita lämpimiksi samalla tavoin kuin Lewis ja toisen kisan jälkeen sanotaan, että renkaat kuluu liikaa Heikin alla.
Mää kyllä jonkun pekuloinnin näin tai kuulin jostain, jossa tämä asia oli esillä ja jossa tätä asiaa ei nähty ristiriitana.

Eli sen (ja mun muistin) mukaan Heikki ajaa pitkää linjaa pitkin, kiltisti kylläkin, mutta pitkällä kaarrelinjalla. Se tarkoittaa, ettei renkaita niin sanotusti runnota vaan rasitetaan. En ole varma oonko ymmärtänyt oikein, mutta kaiketi asia oli niin että tuolla pitkällä (ajallisesti) rasituksella ei saada parasta runtua, mutta hyvää tuhoa sitten kisassa.

Eli rengas ei välttisti lämpeä nopeasti (kuten Heikki on ilmeisesti sanonu joskus), mutta rasittuu/kuorituu tms kisassa pitkien vetojen yhteydessä.


Edit: Calvin tuossa seuraavassa postissa valaisee asian ytimekkäästi.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Valde: "Kyllä nuo Heikin selitykset aika ristiriitaisia on. Yhden kisan jälkeen sanotaan, että Heikki ei osaa runnoa renkaita lämpimiksi samalla tavoin kuin Lewis ja toisen kisan jälkeen sanotaan, että renkaat kuluu liikaa Heikin alla."

Veidt: "jossakin kisassa ei vaan renkaat lämpene tarpeeksi, jossakin ne kuluu liian nopeasti"
Olen ymmärtänyt, että renkaiden liiallinen kuluminen ja "alilämpö" ovat myös yhteydessä toisiinsa, eikä siis toisensa poissulkevia. Jos renkaat eivät ole riittävässä (oikeassa) toimintalämpötilassa, ne ilmeisesti kuluvat herkemmin ns. grainingin vuoksi. Toki ne voivat kulua liian nopeasti myös ylikuumenemisen vuoksi, eli "sulavat" alle. Siksi voikin olla aika näennäisparadoksaalisia juttuja näissä selityksissä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Calvinilla lienee pointtia tuossa rengasasiassa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Calvinilta kuoriutui hyvä pointti esiin, kylmästä kelistä huolimatta. Taisi jurnuttaa kurvissa. ;-)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olen ymmärtänyt, että renkaiden liiallinen kuluminen ja "alilämpö" ovat myös yhteydessä toisiinsa, eikä siis toisensa poissulkevia. Jos renkaat eivät ole riittävässä (oikeassa) toimintalämpötilassa, ne ilmeisesti kuluvat herkemmin ns. grainingin vuoksi. Toki ne voivat kulua liian nopeasti myös ylikuumenemisen vuoksi, eli "sulavat" alle. Siksi voikin olla aika näennäisparadoksaalisia juttuja näissä selityksissä.
Näinhän se on ja viime vuonna Heikki kärsikin usein nimenomaan grainingista. Tänä vuonna renkaat ovat kuitenkin pikemminkin ylikuumenneet ainakin hänen omien sanojensa mukaan. Kuten jo aiemmin mainitsin, Kovy itse on syyttänyt rengasongelmista toistuvasti tapaansa pyrkiä pitämään nopeutta läpi koko mutkan ja ajamaan laveammalla linjalla. Kovalaiseen verrattuna Lewis jarruttaa myöhemmin, on hitaampi apexissa ja kiihdyttää aiemmin, eli ikään kuin lyhentää ja tiukentaa mutkaa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Koviksen virallinen meriselitys Singaporen vaisuun esitykseen meni näin: "I struggle a bit to maintain the tyre’s performance and the car gets out of shape if I try to increase my pace, so I can’t carry more speed through the corners." Ongelma on siis renkaiden suorituskyvyn säilyttämisessä ja auto "menettää kuntonsa" jos Heikki yrittää lisätä vauhtia, ja tästä johtuen Kovis ei saa pidettyä vauhtiaan yllä mutkien läpi. Eli ilmeisesti Heikki menettää mutkissa enemmän vauhtia kuin esim. tallikaverinsa, mutta heti jos Kovis yrittää ottaa mutkat vauhdikkaammin (tämä tarkoittanee: loivemmin ja omaan tyyliinsä paremmin sopien), niin silloin renkaat kuluvat ja niistä katoaa pito. Jos Heikki ajaa mutkiin enemmän omalla tyylillään, niin renkaat eivät kestä, mutta jos Heikki ajaa mutkiin enemmän Lewisin tyylillä, niin vauhti katoaa.

Eivät ne siellä McLarenilla näytä löytävän mitään oikeasti toimivia lääkkeitä Heikin rengasvaikeuksiin. Sikäli siirto johonkin toiseen talliin saattaa olla hyväkin asia, sittenhän sen näkee johtuvatko Heikin ongelmat kisavauhdin ja rengaskulutuksen kanssa ajotyylistä vaiko McLarenin auton perusluonteesta. Jos Heikillä on edelleen samat rengasongelmat uudessakin tiimissä, niin sitten ei kai voi syyttää McLarenin autoa siitä ettei Heikki saanut McLarenia kulkemaan kuten tallikaverinsa Lewis.

Turun Sanomien Heikki Kulta vihjailee, että Koviksen tie voisi viedä ensi kaudeksi Force Indiaan. Force Indiahan sai kolme kisaa sitten merkittävän parannuksen aeropakettiinsa, ja tämä päivitys nosti tallin välittömästi peränpitäjästä terävimpään kärkeen (ainakin pitkistä suorista ja nopeista mutkista koostuvilla radoilla). Fisichella oli toinen Spassa ja Sutil neljäs Monzassa -- molemmissa kisoissa olisi Force Indian vauhti periaatteessa riittänyt parempaankin sijoitukseen, mutta FI-kuskit juuttuivat KERS-nappiaan taitavasti käytelleen Kimin taakse. Ja uuden rikkaan osakasomistajan myötä Force India on ilmeisesti nyt voittanut tätä kautta vaikeuttaneet rahoitusongelmansakin. Eli Force Indiakin saattaisi periaatteessa olla yksi niistä tiimeistä, joiden kuljettajat taistelevat ensi kaudella kärkipäässä.

Mihin tiimiin Kovis sitten päätyykin ensi kaudella, toivottavaa olisi että siellä olisi joku nopeaksi tunnettu kuski tallikaverina. Silloin jo pelkästään tallikaverin voittaminenkin nostaisi Heikin arvoa kuskimarkkinoilla ja näin paluu johonkin huipputalliin muuttuisi todennäköisemmäksi. Pienempien resurssien tallit saattavat toisinaan nousta kaudeksi tai pariksi taistelemaan kärjen tuntumaan, mutta putoavat sitten väistämättä nokkimisjärjestyksessä kun isompien budjettien tallit rohmuavat aina itselleen parhaat kuskit ja osaavimmat insinöörit.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kovalainen on jutellut kovasti Bob Bellin kanssa. Pääsisikö hän takaisin Rellulle? Eihän sitä koskaan tiedä

http://twitter.com/NobleF1/statuses/4520535533
Heikki ajattelee että jokohan siellä Renaultilla pääsis useamman vuoden putkeen ajamaan, mutta eiköhän se Alonso saa taas itkuraivarit Ferrarilla ja tulee takaisin turvatyöpaikkaansa Renaultille, ja Heikki saa taas katella uutta tallia yhden vuoden jälkeen. :rolleyes:
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Heikki ajattelee että jokohan siellä Renaultilla pääsis useamman vuoden putkeen ajamaan, mutta eiköhän se Alonso saa taas itkuraivarit Ferrarilla ja tulee takaisin turvatyöpaikkaansa Renaultille, ja Heikki saa taas katella uutta tallia yhden vuoden jälkeen. :rolleyes:
Tuon kaavan mukaan Heikki ajaa Ferrarilla 2011;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jos Williamsilla ovat paikat täynnä ja Renaultillakin alkaa mitä ilmeisimmin olemaan täyttä, niin Heikin paras vaihtoehto lienee Toyota. Nytkö sitten toteutuu se siirto minkä olisi pitänyt toteutua jo pari vuotta sitten.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jos Williamsilla ovat paikat täynnä ja Renaultillakin alkaa mitä ilmeisimmin olemaan täyttä, niin Heikin paras vaihtoehto lienee Toyota. Nytkö sitten toteutuu se siirto minkä olisi pitänyt toteutua jo pari vuotta sitten.
Merkit kyllä viittaa vahvasti siihen että Toyotaa ei nähdä ensi vuonna F1:ssä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös