Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mietiskelin vähän Kovalaisen otteita parilla viime kaudella ja valitettavasti löysin useita eri osa-alueita, joilla on parannettavaa. Autokaan ei toki ole sopinut Heikille kovin hyvin, mutta kaikkea ei voi laittaa auton piikkiin. Luulisi nimittäin, että parissa vuodessa pääsee sinuiksi saman tallin autoihin.

A) Kisanopeus
Monesti Heikin nopeus kisoissa on vastannut astetta heikompien tallien vauhtia ja samalla on tullut takkiin tallikaverille jopa yli sekuntia per kierros. Välillä on jopa käynyt niin, että Hamiltonin taistellessa voitosta Kovalainen taistelee jämäpisteistä. Ei hyvä.

B) Tasaisuus
Kierrosajat eivät ole olleet kovin tasaisia kisoissa ja myös aika-ajossa kierrosajat ovat välillä heitelleet liikaa. Välillä on kisoissa saattanut syntyä yhtäkkiä selkeästi parempi kierros kuin edelliset ja sitten kierrosajat ovat taas palautuneet sille huonolle tasolle.

C) Virheherkkyys
Välillä Kovalaisella on ollut jaksoja ilman suurempia virheitä, mutta niitä isojakin virheitä ollaan nähty välillä liikaa. Esimerkiksi viime kauden Malesian GP:n virhe oli todella amatöörimäinen. Luulisi viime kaudellakin tulleen vähemmän virheitä, kun oli jo alla kaksi kautta ykkösiä. Myös Heikille on tullut turhan usein kolareita muiden kuljettajien kanssa. Välttämättä aina syy ei ole ollut Heikissä, mutta turhan usein hänen ajamisensa on ollut hasardin näköistä näissä kolaritilanteissa.

D) Rohkeus
Heikin otteista on monesti näyttänyt puuttuvan rohkeus eikä hän ole uskaltanut kunnolla edes yrittää ohittaa edellä ajavaa autoa. Suoraan sanoen ajo on näyttänyt välillä munattomalta. Sen sijaan Hamilton on tehnyt samalla autolla upeita ohituksia...

E) Lähdöt
Ajoittain Kovalaisen lähdöt ovat onnistuneet ihan hyvin, mutta liian usein startissa on tullut takkiin urakalla. En ole nähnyt yhdenkään muun kuljettajan epäonnistuvan yhtä usein starteissa. Miten voi olla mahdollista menettää +5 sijaa useampaan kertaan ilman mitään teknistä vikaa?

Katsomalla edellä olevaa listaa voi olla helppoa sanoa, että Heikki on yksi huonoimpia kuljettajia tällä hetkellä. Vielä en uskalla kuitenkaan itse sanoa niin, vaan aion vielä seurata tulevan kauden ennen suurempaa tuomitsemista. Joka tapauksessa otteiden on parannuttava huomattavasti, mikäli Kovis haluaa tulevaisuudessa nousta edes keskikastin talliin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
GP2, ja Renault-kausi näyttivät että kelpo kuljettaja Heikki (mielestäni) voi olla. Hamilton toki korkeammalla tasolla, ja siksi häneen luultavasti enemmän panostettiinkin. Trulli on nyt myös hyvä kilpailukyvyn mittari.
Pian kausi alkaa... :ahem:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
GP2, ja Renault-kausi näyttivät että kelpo kuljettaja Heikki (mielestäni) voi olla.
Aivan totta. Juurikin GP2- ja Renault-kausien myötä olin odottanut Heikiltä enemmän kuin mitä hän tarjosi McLarenilla. Jos hänen suoritukset nyt Lotuksella alkavat näyttää selkeästi paremmilta, niin viimeisen kahden vuoden "laskukauden" voi aika huolettomasti laittaa McLarenin auton ja toimintatapojen piikkiin. Toivotaan parasta, Heikki on nyt Suomen ainoa toivo ykkösissä!
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Joka tapauksessa otteiden on parannuttava huomattavasti, mikäli Kovis haluaa tulevaisuudessa nousta edes keskikastin talliin.
Jos Mike Gascoynen suunnitelmat toteutuvat, niin Lotus on jo kaudella 2011 keskikastin talli. :thumbup:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jos Mike Gascoynen suunnitelmat toteutuvat, niin Lotus on jo kaudella 2011 keskikastin talli. :thumbup:
Oletin siis tässä tapauksessa, että Kovalainen vaihtaa joskus Lotukselta toiseen talliin. Voi tietenkin olla, että tallinvaihtokaan ei käy tulevaisuudessa edes hänellä mielessä, koska Lotus vaikuttaa yllättävän lupaavalta projektilta, kun vertailee tulokastalleja. :ahem:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mietiskelin vähän Kovalaisen otteita parilla viime kaudella ja valitettavasti löysin useita eri osa-alueita, joilla on parannettavaa. Autokaan ei toki ole sopinut Heikille kovin hyvin, mutta kaikkea ei voi laittaa auton piikkiin. Luulisi nimittäin, että parissa vuodessa pääsee sinuiksi saman tallin autoihin.

A) Kisanopeus
Monesti Heikin nopeus kisoissa on vastannut astetta heikompien tallien vauhtia ja samalla on tullut takkiin tallikaverille jopa yli sekuntia per kierros. Välillä on jopa käynyt niin, että Hamiltonin taistellessa voitosta Kovalainen taistelee jämäpisteistä. Ei hyvä.

B) Tasaisuus
Kierrosajat eivät ole olleet kovin tasaisia kisoissa ja myös aika-ajossa kierrosajat ovat välillä heitelleet liikaa. Välillä on kisoissa saattanut syntyä yhtäkkiä selkeästi parempi kierros kuin edelliset ja sitten kierrosajat ovat taas palautuneet sille huonolle tasolle.

C) Virheherkkyys
Välillä Kovalaisella on ollut jaksoja ilman suurempia virheitä, mutta niitä isojakin virheitä ollaan nähty välillä liikaa. Esimerkiksi viime kauden Malesian GP:n virhe oli todella amatöörimäinen. Luulisi viime kaudellakin tulleen vähemmän virheitä, kun oli jo alla kaksi kautta ykkösiä. Myös Heikille on tullut turhan usein kolareita muiden kuljettajien kanssa. Välttämättä aina syy ei ole ollut Heikissä, mutta turhan usein hänen ajamisensa on ollut hasardin näköistä näissä kolaritilanteissa.

D) Rohkeus
Heikin otteista on monesti näyttänyt puuttuvan rohkeus eikä hän ole uskaltanut kunnolla edes yrittää ohittaa edellä ajavaa autoa. Suoraan sanoen ajo on näyttänyt välillä munattomalta. Sen sijaan Hamilton on tehnyt samalla autolla upeita ohituksia...

E) Lähdöt
Ajoittain Kovalaisen lähdöt ovat onnistuneet ihan hyvin, mutta liian usein startissa on tullut takkiin urakalla. En ole nähnyt yhdenkään muun kuljettajan epäonnistuvan yhtä usein starteissa. Miten voi olla mahdollista menettää +5 sijaa useampaan kertaan ilman mitään teknistä vikaa?

Katsomalla edellä olevaa listaa voi olla helppoa sanoa, että Heikki on yksi huonoimpia kuljettajia tällä hetkellä. Vielä en uskalla kuitenkaan itse sanoa niin, vaan aion vielä seurata tulevan kauden ennen suurempaa tuomitsemista. Joka tapauksessa otteiden on parannuttava huomattavasti, mikäli Kovis haluaa tulevaisuudessa nousta edes keskikastin talliin.
E: Kuinka moni kuljettajista on ollut Kovalaista kevyempi lähtöruudukossa? Melkein jokainen.

C: Virheherkäksi en Kovalaista viime kauden alun perusteella laskisi. Amatöörimaisia mokia tekee Hamilton, Alonso kuin Räikkönenkin. Niitä vain sattuu.

A: Kisanopeutta Heikiltä puuttui McLaren aikana. Katsotaan miten Lotuksella sujuu.

B: Tasaisuutta on puuttunut vain kisoissa McLaren aikana. Aika-ajoissahan Heikki on ollut tasaisen nopea koko McLaen uransa sekä Renaultilla kun otetaan huomioon järkyttävät bensakuormat.

D: Rohkeutta olen itsekin kaipaillut lisää, mutta Heikin kisat on edelleen pilattu järkyttävillä polttoainekuormilla. Miten siinä yrität hyökkäillä kun renkaat tuhoutuvat.
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Ai ei oo rohkeutta vai? Kyl mun mielest Heikil on ollu ehkä hiukan liikaaki sitä ko yleensäku lähtee tekee ohitusta ni se on aina yrittäny sitä turhan pienestä raosta, mikä taas päättyy usein kolariin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ite nään asian niin, että Renault aika oli hyvä (mielestäni lähes loistava), mutta McLaren aika huono. Nyt voi siis olla edessä jälleen hyvä tai huono aika..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Näyttäisi Heikillä ainakin alkuun olevan huonoa... Hyvä, että mies on oppinut vähän realismia eikä haahuile pilvien linnoissa... Lotuksella ei tosiaankaan olla vauhdissa ennen Espanjaa... Tietysti oikea taktiikka ja vähäinen rengaskulutus voisi olla etu Heikille vaikkei auton aerodynamiikka olisi hyvällä tasolla.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Näyttäisi Heikillä ainakin alkuun olevan huonoa... Hyvä, että mies on oppinut vähän realismia eikä haahuile pilvien linnoissa... Lotuksella ei tosiaankaan olla vauhdissa ennen Espanjaa... Tietysti oikea taktiikka ja vähäinen rengaskulutus voisi olla etu Heikille vaikkei auton aerodynamiikka olisi hyvällä tasolla.
On todella utopistista ajatella että Heikki olisi Espanjassa vauhdissa. Joo Lotus tuo sinne uuden aerodynamiikkapaketin mutta, yllätys yllätys, niin tuovat kaikki muutkin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
On todella utopistista ajatella että Heikki olisi Espanjassa vauhdissa. Joo Lotus tuo sinne uuden aerodynamiikkapaketin mutta, yllätys yllätys, niin tuovat kaikki muutkin.
Toisaalta Lotuksella on varmaankin eniten parantamisen varaa. Ei siis rahallisesti... Ja Mike-varauksella. Mutta voihan se olla, että Virgin jää Barcelonassa nielemään Heikin pölyjä :)

Noista Heikin lähdöistä sen verran, että aikoinaanhan Heikki kolaroi usein lähdössä, eikä nähnyt koskaan itsessään vikaa. Selityksenä olikin useammin kuin pari kertaa, että "minkäs teet, tällaista tämä moottoriurheilu joskus on" -marttyyrinä viitaten muiden virheisiin -vaikka aiheuttaja oli kyllä ihan Heikki itse. Veikkaan, että joku on saattanut Heikille mainita asiasta painokkain ottein, koska tilanne muuttui lähinnä ylioptimistisesta ylivarovaiseen suuntaan. Polttoainekuormat ja kylmien renkaiden heikko hallinta ovat varmasti myös johtaneet näihin lussustartteihin.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Toisaalta Lotuksella on varmaankin eniten parantamisen varaa. Ei siis rahallisesti... Ja Mike-varauksella. Mutta voihan se olla, että Virgin jää Barcelonassa nielemään Heikin pölyjä :)

Noista Heikin lähdöistä sen verran, että aikoinaanhan Heikki kolaroi usein lähdössä, eikä nähnyt koskaan itsessään vikaa. Selityksenä olikin useammin kuin pari kertaa, että "minkäs teet, tällaista tämä moottoriurheilu joskus on" -marttyyrinä viitaten muiden virheisiin -vaikka aiheuttaja oli kyllä ihan Heikki itse.
Olen ollut huomaavinani itsekin samaa, esimerkiksi vuosi sitten Australiassa. Se starttikolari oli luultavasti tapahtunut ilmankin Heikkiä (Heidfeld käänsi mutkassa Webberin kylkeen), mutta kuvista kyllä näki selvästi, että hän tökkäsi Barrichellon perään ekassa mutkassa. Jostain kumman syytä hän ei haastattelujen perusteella sitä huomannut itse. :eek:

Polttoainekuormat ja kylmien renkaiden heikko hallinta ovat varmasti myös johtaneet näihin lussustartteihin.
Luulisin, että erityisesti heikko kylmien renkaiden hallinta on vaikuttanut tähän. Esimerkiksi viime kaudella Monzassa Heikki aloitti kovila renkailla, jotka eivät tietenkään lämpene kovin nopeasti. Startti ei ollut KERSsistä huolimatta kovinkaan erikoinen ja ekoilla kierroksilla auto toisensa perään tuli Heikin ohi, KERSsistä huolimatta...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Luulisin, että erityisesti heikko kylmien renkaiden hallinta on vaikuttanut tähän. Esimerkiksi viime kaudella Monzassa Heikki aloitti kovila renkailla, jotka eivät tietenkään lämpene kovin nopeasti. Startti ei ollut KERSsistä huolimatta kovinkaan erikoinen ja ekoilla kierroksilla auto toisensa perään tuli Heikin ohi, KERSsistä huolimatta...
Muistaakos Nipsuhuulin Heikin bensiinimäärän Monzassa? Kierros oli Heikin uran parhaita, joka normaalikuormalla olisi riittänyt paalupaikkaan.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Muistaakos Nipsuhuulin Heikin bensiinimäärän Monzassa? Kierros oli Heikin uran parhaita, joka normaalikuormalla olisi riittänyt paalupaikkaan.
Toki muistan, mutta en ole puhunut mitään aika-ajokierroksesta. Kovalaisen takaa lähteneistä kuitenkin esim. Brawnit ja Liuzzi olivat raskaalla kuormalla liikkeellä ja tulivat Heikin ohitse vaivattomasti. Myös Alonsolla oli melko paljon bensaa ja hän tuli myös helposti ohitse. Barrichello ohitti Heikin lähtökiihdytyksessä ja muut ohittivat puhtaasti ajamalla ensimmäisten kierrosten aikana.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Vilkaisin muistini virkistämiseksi Maikkarin arkistoa, ja Heikki näyttää valittelevan Maikkarille huonon starttinsa Monzassa johtuneen siitä, että hän lähti kisaan kovilla renkailla, joista Kovalainen ei onnistunut saamaan kunnon tehoja irti missään vaiheessa. Muissa sen ajan haastatteluissahan Heikki on selvitellyt, että tallikaveri Lewis sai renkaista paremmat tehot irti, koska McLaren sopi loppukaudesta 2009 paremmin Hamiltonin ajotyylille.

Kun noita Monzan kierrosaikoja katselee, niin ensimmäisellä stintillä Koviksen meno on kyllä taapertamista -- erityisesti kolmekymmentä kiloa kevyemmällä bensalastilla ja pehmeillä kumeilla kurvailleeseen Hamiltoniin verrattuna. (Ja tallikaverihan on tietysti aina se lähin vertailukohta.) Toisella stintillä (siis pehmeämmillä kumeilla) Heikki juuttuu ensin Trullin taakse kahdeksan kierroksen ajaksi ja ero Alonsoon kasvaa, mutta Trullin poistuttua varikolle Kovalainen kuroo kiinni välimatkan Alonsoon, vaikka ei lopulta enää pääsekään puristamaan hänestä ohi. Ehkä se Alonso olisi pysynyt Koviksen takana koko kisan, jos Heikillä olisi ollut startissa pehmeämmät kumit alla?

Brawnit tietysti nappasivat Monzassa kaksoisvoiton, joten Barrichelloa ja Buttonia oli muidenkin kuin Kovalaisen mahdotonta pitää takanaan. Myös Force Indialle Monzan nopea rata sopi tavallista paremmin.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Saapa nähdä muuttuuko Suomussalmen ilopilleristä Suomussalmen pahan ilman lintu, jos Lotus ei saa kärkeä yhtään kiinni missään vaiheessa. :rolleyes:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös