Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ja voi sitä nastaniskemien määrää taas valtakunnallisellakin tasolla. Nastat on varmaan tuulilasikauppiaiden lobbaama tuote.

Kas kun kitkarengaskuskeille ei ole laitettu pakolliseksi laitetta, joka 20 km välein ampuu auton peräosasta pienen projektiilin taakse päin.
Nykkun maitsit asiasta, niin voihan tietysti olla niinkin, että se varoitustarra nastoista on käytössä juurikin tuon vuoksi. Siitä on niin pirusti aikaa, kun oon nastoilla ajanut, että en edes muistanut tuota nastojen tyypillistä ongelmaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Oorait.

Mun ymmärtääkseni Itävallassa kesärenkaiden kohdalla tuota mahdollisuutta ei edes ole, eli tuo tarramahdollisuus pätee vain talvirenkaisiin.
Ok.

Saakos ketjuilla ajaa 200km/h jos auto muuten kykenee siihen ja nopeusrajoitukset (tai niiden puuttuminen) sen sallivat.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nykkun maitsit asiasta, niin voihan tietysti olla niinkin, että se varoitustarra nastoista on käytössä juurikin tuon vuoksi. Siitä on niin pirusti aikaa, kun oon nastoilla ajanut, että en edes muistanut tuota nastojen tyypillistä ongelmaa.
Uskoisin enempi Rienarsuon selitykseen. Joksus aikoinaan nastattomien ja nastojen pitoero on ollut paljon suurempi, ja kai se sitä vieläkin voi olla peilijäällä uusilla terävillä nastoilla, joten poikkeuksellisen nopeasti pysähtyvän auton taakse tarvii varoitustarran. Suurin osa renkaista lentävästä sälästä taitaa olla kiviä.

RUS-tarrat on tosiaan myös merkkejä vaarasta, saisi olla myös teinitarrat ja eläkeläistarrat.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ok.

Saakos ketjuilla ajaa 200km/h jos auto muuten kykenee siihen ja nopeusrajoitukset (tai niiden puuttuminen) sen sallivat.
Riippuu siitä missä maassa ajat. Saksassa ja Sveitsissä on maksiminopeus lumiketjuilla 50 km/h, Itävallassa ei kuukeltuksen perusteella kuulemma ole minkäänmoista rajoitusta. Tosiasiassa ei ketjuilla kai kuitenkaan ton lujempaa viitti edes ajaa, pitävät nimittäin niin hirvittävää köpeliä, jos vauhti vielä tuosta kasvaa eikä se ajomukavuuskaan taida olla ihan parhaimmasta päästä.

Ketjut saa olla päällä vain jos olosuhteet niin vaativat, eli ihan puhtaalla asfaltilla niillä ei sitten edes saa ajaa.

Epäilemättä muuten vittumaista hommaa noiden asentaminen, se kun harvemmin tapahtuu sisätiloissa kauniilla säällä vaan pikemminkin tienpenkalla vitunmoisessa lumipyryssä. Jos sen asentamisen osaa, niin aika äkkiä se sujuu, mutta harvempi osaa (en ole koskaan edes kokeillut), joten siinä saattaa mennä tovi jos toinenkin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Niin oli, mutta ehdit jo luopumaan siitä Jussia peesaillessa.
Whidud mitään luopunu, mutta pidin tuota toistakin vaihtoehtoa mahdollisena, mutta olis vissiin kannattanu luopua, sillä se on väärä selitys. Se todellinen syy on kuulemma se, että nastoilla saa ajaa Itävallassa maantiellä vain 80 km/h ja motarilla 120 km/h (tätä en tiennyt) ja tämä tarra siis toimii signaalina muille tielläliikkujille, että ko. auto on mahdollisesti normaalia hitaampi.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Voisko joku järjestää pollin nastat vs. kitkat kun mulla on vielä pari hahmoa, joiden kantaa en tiedä. Ja perustelut ois kivat!
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Katoppas, kun on ollut ruuhkaa forumin talvirengasosastolla.

Itsehän sain nappularenkaat tänään ja taas kelpaa ropistella. Siinä odotellessa otin vahingossa istumanokoset 'rengashotellissa'. :eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
No ei todellakaan ole. :doubtful:
Eli mites tää nyt sit olikaan? :doubtful:

Esim. tuo kyllä puoltais PuoliPöhkön selitystä.

Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu sillä ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No ei todellakaan ole. :doubtful:
No kyllä on.
Tai ainakin vuonna 2004 oli.
Mulla oli nimittäin 2001 Lagunassa alla 190 km/h renkaat.
Katsastukseen oli pakko liimailla tarra kojelautaan.

Edit:
Tarkastin AKE:n sivuilta, pätee edelleenkin:

Auton renkaiden nopeusluokan tulee olla vähintään auton rakenteellisen nopeuden edellyttämä.
Tätä alemman nopeusluokan renkaat ovat sallittuja, jos ne ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h)
ja ohjaamossa on tästä kuljettajalle helposti näkyvä kilpi tai tarra.
Jos auton rakenteellinen huippunopeus on vaikkapa 240 ja siihen laitetaan alle max 190 km/h renkaat,
muuttuu auton suurimmaksi sallituksi rakenteelliseksi nopeudeksi 190 km/h, koska renkaiden rakenne
estää ajamasta kovemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös