Virheestä seuraa rangaistus asfalttialueellakin, sen ei tarvitse olla vaarallinen eikä kisan lopettava.
Niiku aika-ajoissa esim?
Monacossa ei kukaan (luultavasti) aja lämppärillä tai ensimmäisellä aika-ajovedolla ylinopeeta vain tietääkseen missä menee rajat. Siihen ku sattuu loppumaan aika-ajot kokonaan. Nopeiten on siis ajettava aika-ajoissa, ilman että on kenties koskaan niin nopeaa ajanutkaan. Mahtaako auto pysyä tiellä? Siinä on haastetta.
Miten käy asfalttikentällä, ei mitään rotia eikä rangaistusta. Kisassa se sekunnin viive, mutta jos sen "kokeilun" tekee kisan alussa niin eiköhän sen kokeilun voita takaisin kisan aikana kun tietää kokeilun takia missä menee raja. Jokainen siis ajaa auton rajoilla kun voi vapaasti sen rajan ylittää tai alittaa ja näin ollen se on jokaisella tiedossa. Entä jos ei voikaan ylittää sitä rajaa? Eikö oo aika makeeta kun joku ajaa jonkun mutkan aina kymmenyksen toista nopeammin ihan vain sen takia ku toinen ei oikein ole varma voiko sen ajaa nopeempaa vai ei. Kokeillakaan kun ei kärsi.. Minusta se ois hieno homma.
Miten ois Schumin käyny Jerezissä -97? Minusta oli täysin oikeutettua että mies jäi jumiin hiekalle, toki FIA lisäsi rangaistusta, aivan oikein. Jos siellä olisi ollut asfalttia niin ennen FIA:n rangaistusta Schumi olisi kenties kerennyt torpeidoia enemmänkin Jacquesia..
Tai jos Imolassa olisi ollut 2000 vuonna asfalttia viimeisen mutkan ulostulossa? Ois jääny sydän pomppaukset väliin suomen kansalta kun ei olisi Häkkiseltä koskaan auto karannutkaan käsistä. (vaikka asfaltilla lähti niin olis pysyny kyl lapasessa)
Mikä oli viime vuonna paras hetki Monzassa? No, kaiketi Lewisin seinään ajo. Voi kun ois sitä asfaltoitua turva-aluetta, ei olis hirveesti riskistä ottaa edellä ajava kiinni mitään riskiä enää.. Sitäkö sitä nyt pitäisi kannustaa? Jumantsuikka..
Mietin vain tässä, että miten hieno kisa olisi mahtanut AbuDhabista tulla ilman asfalttikenttiä? Olis ollut porukkaa hiekalla, tuskin seinässä asti (esim se hotellin alitusta edeltävä mutka), mutta sopivasti hiekalla kyntämässä. Nythän siitä ei tainnut sekuntiakaan kärsiä joten pystyi ajamaan aika huoletta hana pohjassa. Buttonkin kokeili Toyotan jarruja ajaessaan pitkäksi, tuskin ois kokeillu jos ois soraa ollut siellä, mutta tuskinpa ois seinässäkään ollut. Nii mutta jos ois rengas räjähtäny nii ois ollu seinässä! No niin ois.