Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös FIA:n edustajat olleet kesällä Autodromo Hermanos Rodríguezia tarkistamassa? Se tuntuisi ainakin tällä hetkellä realistisimmalta vaihtoehdolta, kun muita F1-kelpoja ratoja ei vielä taida olla olemassa. Lähinnä mietityttää, hyväksyisikö FIA noita ässiä, kun turva-alueet on mallia Suzuka eikä Shanghai.
Tuskin se uudistuksitta kelpaisi muutenkaan. Suurin ongelma on kuitenkin Peraltada, jossa ei ole tilaa riittäville turva-alueille. Eli stadionin läpikö taas ajettaisiin, kuten Champ Car?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Meksikon vanhaan GP-rataan joutuisi tekemään melkoisesti muutostöitä jotta se saataisiin F1-kelpoiseksi. Helpompaa ja ehkä halvempaakin olisi tehdä kokonaan uusi rata jolloin ei tarvitsisi väkisin suunnitella koko systeemiä liian ahtaaseen tilaan.
Peraltada unohtu multa, A1GP kyllä käytti sitä ihan normaaliin tyyliin muutama vuosi sitten. Nythän tietysti olisi mahdollisuus siihen toisinaan ehdoteltuun stadionkieputukseen Foro Solilla.

Eikä uuden radan tekeminen välttämättä kuitenkaan halvemmaksi tulisi, maa-alue pitäisi hankkia, kun taas Mexico Cityssä se jo on. Ainoa muutos, joka minusta tarvitsisi tehdä olisi siirtää noita ässiä sisemmäksi, eikä sisäpuolella ole muuta kuin sikana fudis- ja tenniskenttiä, muttei yhtään rakennusta, joten muutostyöt olisivat mahdollisia. Ja Peraltadalle nyt tietenkin varmaan pitäisi (valitettavasti) tehdä jotain.

Alueen kehittänisen mielessä Foro Sol -stadion ja kilparata voisi olla mielenkiintoinen yhdistelmä ainakin.

Edit: ja sitten tietenkin perinteiset muutostyöt koskisivat varikkorakennusta ja katsomoja.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toi Hermanos Rodriguez rata on 2240 metrin korkeudessa, joten moottorin tehot laskee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi Hermanos Rodriguez rata on 2240 metrin korkeudessa, joten moottorin tehot laskee.
Ei Meksiko ennen turbokautta ehdi palata ja turbojahan ohut ilmanala ei niin paljon hetkauta. Tai ainakaan viimeksi hetkauttanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Meksiko voisi olla todella hyvä paluumuuttaja F1:siin. Ongelmaksi ei välttämättä muodostu rata vaan sitten myös hinta kisan järjestämisestä. Toki turvallisuusongelma voi olla myös este kisalle.

Kaudelle 1993 Meksiko olisi saattanut saada kisansa, mutta tuolloin Berniellä oli rataolosuhteista muutoshaluja ja kauden 1994 kisaan mennessä tai viimeistään sen jälkeen myös hintalappu olisi noussut joten rataisännät kieltäytyivät vaatimuksesta ja kisa jäi ajamatta.

Korkea ilmanala auttaisi turboja ja myös kisat saattaisivat olla nopeampia kun ei tarvita niin paljoa polttoainetta ottaa mukaan kisaan. Berger selvisi aikanaan puolella tankillisella kun auton polttoaineen syöttöä oli reilusti vähennetty ja muutenkin säädelty.

Toisaalta turva-alueilla oli aikoinaan kunnollista kumparehiekkaa mistä auto saattoi saada Sennan 92 tapaisia ilmalentoja joissa olisi saattanut käydä huonosti. Peraltada kyllä voisi olla entisensä.:thumbup:

Mitään CART-sarjan kapeaa osuutta ja mutkan loppua ei tarvita. Rata olisi mielenkiintoinen vaikka varmasti pomppuja radan takaosalla vaadittaisiin tasoitettavaksi ja takaosan mutkia muutettaviksi. Kyllä olisi hienoa nähdä Suutinrata taas kalenterissa lähivuosina.:D
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mexico Cityn ratahan ainakin sijaitsee lähellä lentokenttää, joten sikäli sijainti on hyvä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä oma tilketys Autódromo Hermanos Rodríguezista:



Pari huomiota:

-Tarkoituksena oli lisätä radan pituutta, siksi tein uuden sisälenkin
-Pyrin ratamodifikaatioon ilman shikaaneja
-Peraltadan sisäpuolella ollut baseball stadion oli typerässä paikassa ja se sai dynamiittia. Betoni on halpaa
-Radan sisäosan pelikentät kokivat myllerryksen. Jalkkista voi pelata lähes missä vaan, F1:llä ei voi ajaa ihan missä tahansa, varsinkaan Meksikossa
-Peraltada mutkaa on tuotu kohti radan sisäosaa säilyttäen vanhan profiilinsa, asvalttiturva-alue ulkokaarteessa mutkan alkuosassa.
-Radan takaosan neulansilmä sai innoituksensa alkuperäisen radan tuolla alueella olleesta tiukasta neulansilmästä
-Esses mutkien linjausta jouduttiin muuttamaan vaadittavien turva-alueiden muodostamisen takia
-Keltainen rakennus varikkokompleksi
-Siniset rakennukset katsomoita
-pääkatsomosta näkee radan sisälenkin
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Eikä uuden radan tekeminen välttämättä kuitenkaan halvemmaksi tulisi, maa-alue pitäisi hankkia, kun taas Mexico Cityssä se jo on.
Samoilla linjoilla ja nämä aiemmin huhuissa mainitut Cancum ja Guadalajara tulisivat olemaan katuratakisoja, kyllä minä mielummin AHR:ssä näkisin kisat.
Jos vanhaa rataa käytetään noin vähän, sen voisi saman tien jättää rauhaan ja tehdä tuo ihan toisenlainen profiili jonnekin muualle. :D
Samaa mieltä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jos vanhaa rataa käytetään noin vähän, sen voisi saman tien jättää rauhaan ja tehdä tuo ihan toisenlainen profiili jonnekin muualle. :D
Kyseessä ei ole tilketys jollei vanhaa profiilia vedetä vähintään puoliksi vessasta alas :wink:

F1:ä varten uusi rata uudelle maaperälle -> helpompaa ja halvempaa eikä tarvitse tuhota AHR:ää shikaaneilla ym.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tässä oma tilketys Autódromo Hermanos Rodríguezista:
En tiedä kuinka vakavissaan tehty mutta heikkoa, jos saa suoraan sanoa. Nuo luikerot käärmemutkat on tosi namuja ja muutenkin kiva rata, vaikka tosi lyhyt ja ohitusmahdollisuukseton onkin. Ei tarvis tilketystä.

Ja tuo KAugustin Buddhan uudelleen suunnittelukaan ei miellytä todellakaan. Tosi loistava rata sellaisenaan. Ei tarvis enää muutoksia valmiiseen tilketykseen.

Mut nämähän on ihan omia henkilökohtasia mielipiteitä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Samoilla linjoilla ja nämä aiemmin huhuissa mainitut Cancum ja Guadalajara tulisivat olemaan katuratakisoja, kyllä minä mielummin AHR:ssä näkisin kisat.
Joo, jos vain suinkin on mahdollista saada kisa moottoriradalle, niin silloin sinne, Monaco, Singapore, NJ, Melbourne ja Montreal on tarpeeksi katuratoja, Valencia joutas pois kun ei se tuo mitään erityistä.

Jos vanhaa rataa käytetään noin vähän, sen voisi saman tien jättää rauhaan ja tehdä tuo ihan toisenlainen profiili jonnekin muualle. :D
Ei välttämättä, maa-alue olisi jo valmiina. Tosin tässä onboard-kierros vuodelta 2007. Ei näytä mitenkään vaaralliselta esim. uusiin katuratoihin verrattuna. Peraltada saattaisi olla ainoa mutka, joka kaipaa muutoksia, tosin sen turva-aluetta on vaikea muuttaa kun sisäpuolella on stadion (jota tuskin puretaan) ja ulkopuolella tie. Ja ei 4,4 km rata liian lyhyt ole, Interlagos on 4,3 km. Vaatimus on 3,5km-(mielellään enintään) 7 km.

Palaan sitten vielä Argentiina-spekulaatioihin.

Bueno Airesin rata on niin pomppuinen, että tuskin sinne Formulat raahautuisivat.
Surkea profiili ja tilan puute on suurempi ongelma, radan voisi asfaltoida uudelleen. Radasta olisi vaikea tehdä profiililtaan parempaa, jos oletetaan, että FIA ei hyväksy järvenkiertolenkkiä, ja että radan täytyy olla 7-profiilin sisässä. Google Earthin perusteella radan eteläpuolella olisi kylläkin pääosin rakentamatonta maata, jonne rataa periaatteessa voisi laajentaa. Sikäli toivoisin, että Buenos Airesin ja Mexico Cityn radat säilyisivät elinvoimaisina, sillä suurkaupunkien keskustojen lähellä sijaitsevina niitä saattaa muuten odottaa Jacarepaguán kohtalo, maa-alue koetaan liian arvokkaaksi rappeutuneelle kilparadalle. Rion olympiakylä olisi voitu rakentaa siten, että se mahdollistaisi kilparadan säilymisen Jacarepaguássa, mutta alue halutaan muuttaa olympialaisten jälkeen asuinalueeksi, ja korvaavan radan rakentamiseen liittyy epävarmuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
:idea:Aivan, jos sanaan "tilketys" kuuluu F1:siin soveltuvuus niin tietysti. Silti en luikeroihin koskis.
Tilketys nyt on synonyymi vanhojen ratojen mittavalle muokkaukselle F1:iä varten, jotta ne täyttäisivät nykyiset pituus- ja turvanormit (FIA Grade 1).

Tuolla AHR:n alueella vaan on rakennuksia ikävästi tuolla Esses osuudella joten sitä joudutaan joko hidastamaan tai linjaamaan osin uudelleen F1:iä varten. Turva-alueita ei voi levittää radan ulkopuolelle jollei rakennuksia voida purkaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Argentiinassa parhaillaan ovat rakentamassa Autodromo Rosario Juan Manuel Fangion nimellä kantavaa uutta rataa, vanhan tilalle (2010-2018) ja sinne tulee samalla myös uusi ravirata, urheilukeskus ynnä muita rakennuksia.
Sikäli toivoisin, että Buenos Airesin ja Mexico Cityn radat säilyisivät elinvoimaisina, sillä suurkaupunkien keskustojen lähellä sijaitsevina niitä saattaa muuten odottaa Jacarepaguán kohtalo, maa-alue koetaan liian arvokkaaksi rappeutuneelle kilparadalle.
En silleen tiedä miten vaakalaudalla Buenos Aires tai Mexico Cityn kisat ovat/saattavat olla, mutta Buenos Airesin kaduilla oli tarkoitus järjestää tämän kauden TC2000-sarjan päätöskisa mutta se lopulta peruuntui ja sarjan pomo Pablo Peon yrittää kuitenkin järjestää kisan ensi vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Bernie on antanut Austinille vielä viikon verran lisäaikaa saada kilpailu järjestymään ensi kaudeksi. Syy johtuu vain siitä, että Bernie haluaa saada asian selväksi FIA:n moottoriurheilun maailman-neuvoston edessä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
En silleen tiedä miten vaakalaudalla Buenos Aires tai Mexico Cityn kisat ovat/saattavat olla, mutta Buenos Airesin kaduilla oli tarkoitus järjestää tämän kauden TC2000-sarjan päätöskisa mutta se lopulta peruuntui ja sarjan pomo Pablo Peon yrittää kuitenkin järjestää kisan ensi vuodeksi.
Joo, tuo oli multa ihan pelkkää spekulaatiota. Autódromo Juan y Oscar Gálvezilla ei tänä vuonna TC 2000-sarjaa nähty kun Buenos Aires 200 km ajettiin toisaalla. Tosin Google Kääntäjän avulla käsitin espanjankieliseltä sivulta, että syynä oli katsojia enemmän keräävä Top Race-sarjan kisa vain vähän myöhemmin, ja Gálvezilla on myös ollut Turismo Carreteran kisa. Mutta, Velociudadin piti tulla noin 80 km päähän Buenos Airesista, ja se saattaisi viedä kisoja pois Gálvezilta. Tämä puolestaan saattaisi aiheuttaa paineita muuttaa Gálvezin alue muuhun taloudellisesti kannattavampaan käyttöön. Ja itse kyllä näkisin, missä maassa tahansa, kisan mieluiten suurkaupungin välittömässä läheisyydessä kunnon mooottoriradalla, ellei muualla ole selvästi parempaa rataa.

Mexico Citynkin rata näyttäisi olevan lähellä kaupungin keskustaa, tosin siellä ei taida mitään uhkaa radalle olla, kun kyseessä on puistoalue. Mutta Buenos Airesin rata ei taida olla enää loistokunnossa, joten lähelle tuleva kansainvälisiä kisoja isännöivä rata saattaisi siksi olla erityisen suuri uhka Gálvezille. Mutta, pidän Velociudadin valmistumista todennäköisenä vasta sitten, kun rataa aletaan tekemään, joten ihan lähitulevaisuudessa en kyllä koe Gálvezin olemassaoloa uhatuksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyseessä ei ole tilketys jollei vanhaa profiilia vedetä vähintään puoliksi vessasta alas :wink:
Tilke ei piirtele summanmutikassa toimivia mutkia uusiksi kuten sinä tuossa teit.

A1-Ringin suhteen en tiedä mikä oli työmääräys, mutta siellä tosiaan vanhasta ei jäänyt kuin vähän suoria (ja silti siitä jostain syystä pidetään). Samoin Fujissa jäi vain lähtösuora. Molemmat kuitenkin myötäilevät vanhan radan muotoja, vaikka käytännössä ovatkin piirretty uusiksi.

Hockessa käsky oli pätkäistä metsäosuus pois. Vanhoista mutkista Tilke uudelleenprofiloi vain ykkösmutkan, jossa oli liian pieni turva-alue. Muita ratoja Tilke ei sitten olekaan uudistanut kuin joltain tietyltä kohtaa.

Eli määritelmäsi mukaan "tilketyksiä" on siis vain kaksi tai kolme.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös