Autovero vs. tierahat!

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Jos vaatii autoilusta saatavien verotulojen palauttamista kokonaisuudessaan tieverkon kunnossapitoon yms autoiluun liittyvään, ei ole miettinyt kokonaisuutta järin tarkkaan. Valtion rahaa kuluu aivan helvetisti myös sellaisille aloille, joilta ei verotuloja saada lainkaan, tai ei ainakaan siinä määrin paljonko rahaa tarvitaan. Ei valtion budjettia voi ajatella vain yhdeltä kantilta ja jaskatella sille, kun ei rahat palaudu verotettujen hyödyksi.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ei toki jokaista penniä sinne tartte laittaa. Mutta edes puolet...

Ja eikös suurin osa valtion toimista ylläpidetä tuloverolla - eikös se ole noita verotuloja tuottamattomia aloja varten, ei autovero...
Ett silleen!!!!!!!!!

Archie

Well-known member
jaska sanoi:
Ei toki jokaista penniä sinne tartte laittaa. Mutta edes puolet...

Ja eikös suurin osa valtion toimista ylläpidetä tuloverolla - eikös se ole noita verotuloja tuottamattomia aloja varten, ei autovero...
Ett silleen!!!!!!!!!
Osaatko jaska arvioida, että mihin valtio laittaa niin paljon liikaa verorahoja, jotta se voi ottaa ne sieltä oois ja palauttaa tieliikenteelle?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:

Ja eikös suurin osa valtion toimista ylläpidetä tuloverolla
Ei pidä paikkaansa. Arvonlisävero on merkittävin, on toki tuloveroillakin merkitystä.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Osaatko jaska arvioida, että mihin valtio laittaa niin paljon liikaa verorahoja, jotta se voi ottaa ne sieltä oois ja palauttaa tieliikenteelle?
En. Minusta hyvinvointiyhteiskuntaa pitää kokonaisuudessaan karsia ja tehdä verotuksesta kannustavampi. Mutta jos tämä (tyhmä) kansa haluaa pitää hyvinvointiyhteiskunnasta kiinni, niin korotetaan sitten veroja, mutta tasaisesti, eikä rangaista vain autoilijoita.
Ett silleen!!!!!!!!

Archie

Well-known member
No mitä veroja sitten pitäisi nostaa, että veroja korotettaisiin tasaisesti?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
tuloveroja (sama prosentti kaikissa tuloluokissa)

Toki kaikki tietää että tuo näivettää entisestään tätä maata...
Ett silleen!!!!!!!!

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
:jaska: Antakee rautalankaa ja paljon! :jaska:

Näin juuri, Suomessa on lyhyet etäisyydet etc. polkupyörällä pärjää...

Niin Sinun Tämänhetkisessä elämäntilanteessa, kuten iteskin toteat:

Varmasti hankit sen auton, vaikka ensin väitit, polkupyörää ratkaisuksi :thumbup: Miksi sitten hankit sen auton :confused:

Kuten jo Jyskälässä puhuimme, pks:llä selviää autotta, mutta eipä paljon muualla, ehkä nyt turun ja tampereen keskustoissa... varsinkin jos perhettä on. Suomessa on kuitenkin "suhteellisen" pitkät etäisyydet. Kun sitä autoa tarvitaan, niin eikö olisi järkevää, että ne olisivat A) Turvallisia B) Vähän saastuttavia... ?

Onneksi meillä on käytössä tilapäinen autovero, joka varmistaa, että näin ei ole. (autoverohan kehitettiin 50(?) -luvulla estämään pääomien maastapakoa ja esiteltiin tilapäisenä - samoin kuin auton käyttömaksu)

Kiva että maksat mielelläsi veroja - mutta etkö sinä näe siinä mitään epäkohtaa, että tieliikenteen murto-osa palautuu tieliikenteelle... ? Kuitenkin samat hahmot maksavat jo tuloveroja luokattoman paljon ?
Ett silleen!!!!!!!1
Missasit taas pointtini lahjakkaasti! :)

Sanoin tuon ratkaisun niille joita autoverot yms. vituttavat. Minä hyväksyn ne, joten se siitä.

Ja mitä tulee viittaukseeni tämänhetkiseen elämäntilanteeseeni, niin moni kokee auton pakolliseksi ihan vastaavanlaisessa tilanteessa (asuu 20 kilometrin sisällä työpaikastaan, eikä matkusta päivittäin tai aina edes viikoittain sen pidempiä matkoja). Mutta tulevaisuudessa elämäntilanteeni voi hyvin olla se että matkat on satoja kilometrejä, jolloin auto helpottaisi elämää, mutta jos mua häiritsisi autoverotus, niin vaihtoehtoja löytyisi kummasti!

Ja siis mielestäni tekstissäni myös mainitsin tuon pointin välimatkoille. Luepa kommenttini uudestaan jooko? (esim. esimerkkini mökkireissusta)
Pitkiä matkoja voi matkustaa vaikkapa junalla. Ja siis korostan edelleen, tämä siis vain jos autoverot vituttaa, eikä halua maksaa autoveroja. Autoilulle on siis vaihtoehto. Niin että ei tartte aina valittaa tuosta verotusasiasta!

Mitä tulee viimeiseen kappaleeseesi niin toistan jälleen kirjoittamaani kommenttia. Kyllä näen epäkohdan, mutta minua se ei häiritse, koska uskoakseni ne rahat menee kuitenkin hyvin pitkälti johonkin hyödylliseen.

DFiaA

I told you so
jaska sanoi:
Eipäs. Eikös se ole reilu peli että ne jotka asuvat halvalla jossain vähän sivummalla maksavat autoveroja, koska keskustassa asuvilla on yleensä korkeat asumiskustannukset. Jos siirrettäisiin painopiste tuloveroihin ja muutenkin ajettaisiin jaska politiikkaa, niin Suomeen syntyisi "suur"kaupungeissa asuvaa töissäkäyvää köyhälistöä. Sitten vielä tälle ryhmäälle kannustusta veronnoston (tasavero) muodossa :D :nope:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Rahamäärä minkä valtio autoilijalta repii; Bensaverona, autoverona...... on sitä luokkaa suuri että olisi vähintään kohtuullista että enin osa siitä palautuisi jollain tavoin liikenteen hyväksi.

Sen sijaan että hankaloitettaisiin autoilijaa aina vain uusilla, väitetyillä turvallisuutta parantavilla uudistuksilla, voitaisiin valtionkin puolelta joskus panostaa jopa oikeasti tieliikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen, vaikka se veisi jopa hieman valuuttaakin :eek!: :rolleyes:

Archie

Well-known member
Juttu on niin, että ne rahat tarvitaan kipeämmin jossakin muualla kuin autoilussa, esim. terveydenhuollossa. Jos ihmiset ottaisivat enemmän vastuuta omasta terveydestään - eli vähentäisivät tupakointia ja alkoholin käyttöä liikkuisivat enemmän, niin tällaista keskustelua ei ehkä tarivittaisi. Hyvin suuri osa meidän verotuloista menee laiminlyödyn terveyden parantamiseen terveydenhuollossa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Juttu on niin, että ne rahat tarvitaan kipeämmin jossakin muualla kuin autoilussa, esim. terveydenhuollossa. Jos ihmiset ottaisivat enemmän vastuuta omasta terveydestään - eli vähentäisivät tupakointia ja alkoholin käyttöä liikkuisivat enemmän, niin tällaista keskustelua ei ehkä tarivittaisi. Hyvin suuri osa meidän verotuloista menee laiminlyödyn terveyden parantamiseen terveydenhuollossa.
Miksi ne rahat pitää ottaa autoilijoilta ? Jos me olemme niin tyhmiä että emme hoida terveyttämme, niin miksi sitten ei huononneta terveyskeskus palveluita ? Tai jos tyhmä kansa haluaa pitää tämän hyvinvointiyhteiskunnan, niin maksakoon muissa veroissa. Nythän osa kansasta maksaa käytännössä tuplaveroa....
Ett silleen!!!!!!!!!!!

DFiaA

I told you so
jaska sanoi:
Miksi ne rahat pitää ottaa autoilijoilta ?
Siksi koska olette niin halukkaita maksamaan! Jos vain 10% suomalaisita autoilisi niin ehkä sittän valtio suuntaisi verokiilansa muualle ...

Jacques

Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Miksi ne rahat pitää ottaa autoilijoilta ? Jos me olemme niin tyhmiä että emme hoida terveyttämme, niin miksi sitten ei huononneta terveyskeskus palveluita ? Tai jos tyhmä kansa haluaa pitää tämän hyvinvointiyhteiskunnan, niin maksakoon muissa veroissa. Nythän osa kansasta maksaa käytännössä tuplaveroa....
Ett silleen!!!!!!!!!!!
Tulitko ajatelleeksi että niitä rahoja tulee muualtakin sitten kuin vain autoilijoilta.
Tämä on priorisointikysymys. Asiat tärkeysjärjestykseen. Ja usko tai älä, mutta todellinen tärkeysjärjestys ei todellakaan ole sama kuin sinun tärkeysjärjestyksesi (mikäli se on se minkä teksteistäsi voi tulkita). :)

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
Verot kerätään sieltä mistä saadaan ja käytetään sinne minne politiikot päättävät. On varsin metkaa, että jaska vaatii sekä auto- ja tuloverotusta alas, terveydenhuolto ja sosiaalimenojen laskua noin yleisesti, mutta opisekelijoille pitäisi lahjoittaa lisää rahaa. Jaskalla tulee varsin korostetusti ilmi mielipiteissään hänen nykyinen tilanteensa ja siihen pohjautuva asioiden priorisointi. Jos Jaska itse tai hänen läheisensä sairastuisivat ja joutuisivat leikkausjonoon, eiköhän siitäkin parku nousisi.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
jps sanoi:
Verot kerätään sieltä mistä saadaan ja käytetään sinne minne politiikot päättävät. On varsin metkaa, että jaska vaatii sekä auto- ja tuloverotusta alas, terveydenhuolto ja sosiaalimenojen laskua noin yleisesti, mutta opisekelijoille pitäisi lahjoittaa lisää rahaa. Jaskalla tulee varsin korostetusti ilmi mielipiteissään hänen nykyinen tilanteensa ja siihen pohjautuva asioiden priorisointi. Jos Jaska itse tai hänen läheisensä sairastuisivat ja joutuisivat leikkausjonoon, eiköhän siitäkin parku nousisi.
Kuinkas monta kertaa mun pitää kertoa, että en ole opiskelija...?

Terveydenhoito hoidetaan kuitenkin vakuutuksilla, kerran elämässäni olen arvauskeskuksessa vieraillut... 10v jälkeen en kertaakaan...

enkä minä vaadi opiskelijoille mitään ihmeellistä, vain sitä että heille taataan sama perustoimeentulo kuin kaikille muille ? Eikä esim. työtöntä, kuka lähtee opiskelemaan rangaista itsensä kehittämiestä.

Mutta ethän sinä sitä jaksa ajatella, kunhan haukut minua ja minun mielipiteitä :ahem:
Ett silleen!!!!!!!!

Jacques

Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
Kuinkas monta kertaa mun pitää kertoa, että en ole opiskelija...?

Terveydenhoito hoidetaan kuitenkin vakuutuksilla, kerran elämässäni olen arvauskeskuksessa vieraillut... 10v jälkeen en kertaakaan...

enkä minä vaadi opiskelijoille mitään ihmeellistä, vain sitä että heille taataan sama perustoimeentulo kuin kaikille muille ? Eikä esim. työtöntä, kuka lähtee opiskelemaan rangaista itsensä kehittämiestä.

Mutta ethän sinä sitä jaksa ajatella, kunhan haukut minua ja minun mielipiteitä :ahem:
Ett silleen!!!!!!!!
Mitä jps ajoi vissiin takaa oli justiin se että priorisoit asiat omien kokemuksiesi perusteella.

Esim. itse sen sijaan olen käyttänyt lähes poikkeuksetta aina julkisen terveydenhuollon palveluja. Olen ollut niihin jokseenkin tyytyväinen, mutta mielestäni siinä on parantamisen varaa. Ja täytyy myös muistaa että julkinen terveydenhuolto on asia, mikä on välttämättömyys, koska kaikilla ei ole mahdollisuuttakaan mennä yksityiselle toisin kuin ehkä sinulla jaska. :)

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Jacques sanoi:
Mitä jps ajoi vissiin takaa oli justiin se että priorisoit asiat omien kokemuksiesi perusteella.
no mutta kun se on siinäkin väärässä... eikä se sitä ole. Jps vain oli erimieltä opiskelijoiden tuista yhdestä toikissa ja siitä lähtien minä olen aina ajanut omaa etuani...

minusta kun vain ihminen vastaa itsestään, jos siihen on kykenevä. Valtion kustantama koulutus on tärkeä, sillä siten taataan kaikille tasapuoliset mahdollisuudet (ainakin melkein)

kuten olen jo sanonut, en minä mitään erikoisetuja opiskelijoilel halua, vain samat kuten työttömille (ja niitäkin haluan muutta kannustavampaan suuntaan = negatiivinen verotus)
Ett silleen!!!!!!!!!

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Jacques sanoi:
Osuit ihan oikeaan. Jaskalla lienee unohtunut myös neuvolapalveluiden käyttö ja hammashuolto. Riippumatta käyttääkö yksityisiä vai julkisia palveluita terveydenhuollossa veronmaksajat osallistuvat kustannuksiin. On tietysti mahdollista, että jaska ei ole hakenut KELA-korvauksia, sehän ei ole lainkaan pakollista.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:

minusta kun vain ihminen vastaa itsestään, jos siihen on kykenevä. Valtion kustantama koulutus on tärkeä, sillä siten taataan kaikille tasapuoliset mahdollisuudet (ainakin melkein)
Ihmisen vastuu omasta itsestään on minunkin mielestäni ensisijainen. Yleisesti ottaen vaatimuksesi kuitenkin on, että käyttäjä maksaa, loogista siis olisi opintotukien poistaminen kokonaan ja samaten opiskelun muuttuminen maksulliseksi. Mikäli kuitenkin halutaan taata kaikille lähes tasapuoliset mahdollisuudet opiskeluun lainoitusjärjestelmällä se onnistuu. Myös mielipiteisään tulisi olla looginen.

Kärjistäen jaskan toivoma yhteiskunta lienee sellainen jossa valtio hoitaa oikeuslaitoksen, poliisitoimen sekä maanpuolustuksen ja hieman hallintoa, muuten kaikki menkööt niin kuin sattuu.