Evoluutioteoria

• Viestiketjun aloittaja Sam
  • Aloituspäivämäärä

Evoluutioteoria

• Uskon evoluutioteoriaan

Äänet: 136 82,9%
  • En usko evoluutioteoriaan

Äänet: 12 7,3%
  • En osaa ottaa kantaa asiaan / minulla ei ole selkeää mielipidettä

Äänet: 16 9,8%

• Äänestäjiä yhteensä
    164

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
KnowHow sanoi:
Ja mun mielestä jo yhden pienen hiekanjyvän olemassaolo on yhtä suuri ihme kuin vaikkapa ihmisen- tai koko maailman. "Jonkin olemisen ihme" saa mut vieläkin joka päivä aivan hämilleni ja liikutuksen partaalle. Se on mulle uskonnollinen kokemus kai.
Tästä tulikin mieleen että eilen lapset kysyivät, eikö avaruus lopu mihinkään. Miten se on mahdollista? (Lukivat Mauri Kunnaksen avaruuskirjaa) Selitä siinä sitten asiaa taas lapsille mahdollisimman puolueettomasti...

Kerroin, että on olemassa asioita, mihin kenenkään ihmisen älykkyys ei tule riittämään. Kaikkea ei vain voida ymmärtää. Tämä on vain hyväksyttävä, eikä parane murehtia liikaa asioita mihin itse ei voi vaikuttaa mitenkään.

DFiaA

I told you so
Jarto sanoi:
Uskonto lähtee siitä että tuntematon on Jumalan käsialaa.
Kuin myös tunnettu. Sekin on aivan yhtä lailla jumalan käsialaa.
Ja Jumalaa ei saa kyseenalaistaa. (Hieman kärjistetysti sanoen)
Tämä ettei saisi kyseenalaistaa, on ihmisten vallankäyttöä. Kyllähän jumalia ovat kyseenalaistaneet ihmiset kautta aikain, myös uskovat saavat epäillä. Elleivät he ole todellisessa jumala/yhteisö pelon vallassa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Mielipideasioita. Toistaiseksi ilmassa on aivan liian paljon avoimia ongelmia, jotta voitaisiin puhua faktoihin pohjautuvasta tieteestä. Niitä odotellessä joudutte vain uskomaan asiaan ;)
Kuitenkin äärettömän paljon enemmän faktoja kuin Jumalan olemassaolosta, josta ei ole olemassa edes yhtä faktaa ja kuitenkin moni häneenkin uskoo. Ei siksi, että uskovilla olisi vähäisimpiäkään todisteita hänen olemassaolostaan vaan puhtaasti siksi, että haluavat uskoa tahi ovat manipuloitu muiden taholta uskomaan.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Kuitenkin äärettömän paljon enemmän faktoja kuin Jumalan olemassaolosta, josta ei ole olemassa edes yhtä faktaa ja kuitenkin moni häneenkin uskoo. Ei siksi, että uskovilla olisi vähäisimpiäkään todisteita hänen olemassaolostaan vaan puhtaasti siksi, että haluavat uskoa tahi ovat manipuloitu muiden taholta uskomaan.
Jätkähän pistää oikein kunnon tosiuskovaisen paatoksella :eek!: :D :thumbup:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Itselläni on evoluutioon ehkä enemmän tieteellinen näkemys. Uskon...eiku...luulen, että kaikki (tai lähes kaikki) on kuitenkin loppujen lopuksi selitettävissä tieteen keinon. On paljon vielä selittämätöntä tai asioita mitä ei tunneta kunnolla ja tulee ehkä olemaankin. Tietyt perusasiat tuntuvat kuitenkin minusta täysin selviltä. (esim. lajiutuminen, perinnöllisyys, luonnonvalinta)

Yksi asia on kuitenkin mitä haluan korostaa eli olen "kait" saanut sellaisen kotikasvatuksen (Juu, juu vaikka ei se täällä aina ole näkynytkään), että toisen uskoa esim. kristillisiin arvoihin tulee kunnioittaa.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
Kyllähän ihmisiä manipuloidaan uskomaan; ja tuo lähtee useimmiten jo siitä, että ihminen pakkoliitetään kirkkokuntaan kysymättä ihmiseltä mitään..ja vasta 18-vuotiaana saa erota kirkosta jos haluaa. Tätä ennen on esim. koulussa osallistuttava uskonnonopetukseen, mikä painottaa juuri tuota kristinuskoa ja muihin vastaaviin.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
:rolleyes:

Niin ei mulle henkilökohtaisesti ole sillä niin suurta merkitystä onko tää kaikki evoluution, Jumalan vaiko jonkun muun menninkäisen aikaansaamaa, kyllä mä olen valmis uskomaan noihin muihinkin vaihtoehtoihin heti, jos joku onnistuu heittämään tarpeeksi vakuuttavaa faktaa pöytään. Mun tämänhetkisen tietämyksen valossa tilanne kuitenkin on niin, että evoluutioteoria on noista se, jonka olemassaolon perusteluiksi olis tarjolla eniten faktoja, olkootkin että siitäkin vielä aukkoja löytyy, joten mun mielestä on aika luonnollista, että kallistun lähinnä sen vaihtoehdon kannalle.

Toi sun mainitsema "paatos" oli heitetty ihan sillä mielellä, että musta on aika hassua, että harras uskovainen tyrmää evoluutioteorian sillä perusteella, että siinä on aukkoja, mutta itse uskoo sataprosenttilla varmuudella Raamatun tekstiin eikä anna sieltä löytyvien ristiriitaisuuksien tahi aukkojen (esim. kaksi toisistaan poikkeavaa luomiskertomusta) lainkaan häiritä itseään :rolleyes:

Mä siis en usko evoluutioteoriaan niin, että olisin aivan vakuuttunut sen oikeellisuudesta. Tässä menee mun mielestä selkeä ero esim. mun ja sun mainitsemasi "tosiuskovan" välillä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Yksi asia on kuitenkin mitä haluan korostaa eli olen "kait" saanut sellaisen kotikasvatuksen (Juu, juu vaikka ei se täällä aina ole näkynytkään), että toisen uskoa esim. kristillisiin arvoihin tulee kunnioittaa.
Kyllä ilmanmuuta, mutta kun tuntuu hyvinkin usein (huom! ei missääntapauksessa aina) olevan nimenomana juuri niin, että niihin kristillisiin arvoihin vakaasti uskovat eivät arvosta muiden vastakkaisia näkemyksiä ja tämä on taas asia, jota mun on hyvin vaikea hyväksyä.

DFiaA

I told you so
OoPee sanoi:
Kyllä ilmanmuuta, mutta kun tuntuu hyvinkin usein (huom! ei missääntapauksessa aina) olevan nimenomana juuri niin, että niihin kristillisiin arvoihin vakaasti uskovat eivät arvosta muiden vastakkaisia näkemyksiä ja tämä on taas asia, jota mun on hyvin vaikea hyväksyä.
Jälleen samaa mieltä :eek!:

Jotkut uskovat kokevat oikeudekseen halveksua ei uskovia tai eri lailla uskovia sen enempiä miettimättä, mitä he itse uskovat. Sitten on hyvä, vaikka pidemmittä puheitta allekirjoittaa uskovansa samaan asiaan.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Toi sun mainitsema "paatos" oli heitetty ihan sillä mielellä, että musta on aika hassua, että harras uskovainen tyrmää evoluutioteorian sillä perusteella, että siinä on aukkoja, mutta itse uskoo sataprosenttilla varmuudella Raamatun tekstiin eikä anna sieltä löytyvien ristiriitaisuuksien tahi aukkojen (esim. kaksi toisistaan poikkeavaa luomiskertomusta) lainkaan häiritä itseään :rolleyes:
Jaahans. Ehkä ei pidä yrittää keventää vakavaa keskustelua, tuppaa näköjään menemään henkilökohtaisiin arvosteluihin sekä olettamuksiin toisen ajatusmaailmasta. :thumbfh:
-EDIT- :jaska: :jaska: Jätän nyt tuon ylläolevan kappaleeni tuohon osoittamaan esimerkkiä huonosti luetusta kommentista :D Onneksi tuli tarkistettua OoPeen teksti toisella lukukerralla.

Joo, laitetaan vielä pieni tausta tuohon edelliseen heittooni. Minä siis koen - mielipideasioita ;) - että evoluutioteoriaan uskominen voidaan rinnastaa myös muunlaiseen uskomiseen. Hyvin usein uskovaisten perusteluita, kokemuksia ja mielipiteitä arvostellaan, kyseenalaistetaan ym. vailla haluakaan henkevään keskusteluun. Näin ollen heitin kevennyksenä vastavuoroisen heiton tässä tapauksessa valtauskonnon ;) puolelle.

Jospa tämä aiheen vierestä oleva jauhanta voitaisiin lopettaa. Mulla ei ole mitään tarkoitusta herneillä kenenkään suuntaan. Kohta lähdenkin viettämään forumvapaata viikonloppua :) Iloista mieltä ja nautiskellaan nykytilanteesta!

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Jaahans. Ehkä ei pidä yrittää keventää vakavaa keskustelua, tuppaa näköjään menemään henkilökohtaisiin arvosteluihin sekä olettamuksiin toisen ajatusmaailmasta. :thumbfh:
-EDIT- :jaska: :jaska: Jätän nyt tuon ylläolevan kappaleeni tuohon osoittamaan esimerkkiä huonosti luetusta kommentista :D Onneksi tuli tarkistettua OoPeen teksti toisella lukukerralla.

Joo, laitetaan vielä pieni tausta tuohon edelliseen heittooni. Minä siis koen - mielipideasioita ;) - että evoluutioteoriaan uskominen voidaan rinnastaa myös muunlaiseen uskomiseen. Hyvin usein uskovaisten perusteluita, kokemuksia ja mielipiteitä arvostellaan, kyseenalaistetaan ym. vailla haluakaan henkevään keskusteluun. Näin ollen heitin kevennyksenä vastavuoroisen heiton tässä tapauksessa valtauskonnon ;) puolelle.

Jospa tämä aiheen vierestä oleva jauhanta voitaisiin lopettaa. Mulla ei ole mitään tarkoitusta herneillä kenenkään suuntaan. Kohta lähdenkin viettämään forumvapaata viikonloppua :) Iloista mieltä ja nautiskellaan nykytilanteesta!
Juu siis tuo kommenttihan siis ei millääntavoin suoranaisesti kohdistunut sinuun vaan oli ihan yleisellä tasolla tarkoitettu eikä siinä missään tapauksessa menty henkilökohtaisuuksiin.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Juu siis tuo kommenttihan siis ei millääntavoin suoranaisesti kohdistunut sinuun vaan oli ihan yleisellä tasolla tarkoitettu eikä siinä missään tapauksessa menty henkilökohtaisuuksiin.
Ei siinä mitään ollutkaan, mutta ensin luin niin. Täytyy myöntää että hämmästykseni oli suuri, kun ei sinulta sellaista odota. Seuraava lukukerta selvensikin asiaa huomattavasti :D

elle

-------
Uskon evoluutioteoriaan ja siihen, ettei sen selittäminen primitiivisen logiikkamme alueella toimi. Tai oikeammin uskon siinä määrin kuin sen vastakohtana olisi epäusko teoriaan.

Formulanomi sanoi:
Itselläni on evoluutioon ehkä enemmän tieteellinen näkemys. Uskon...eiku...luulen, että kaikki (tai lähes kaikki) on kuitenkin loppujen lopuksi selitettävissä tieteen keinon. On paljon vielä selittämätöntä tai asioita mitä ei tunneta kunnolla ja tulee ehkä olemaankin. Tietyt perusasiat tuntuvat kuitenkin minusta täysin selviltä. (esim. lajiutuminen, perinnöllisyys, luonnonvalinta)
Musta tuossa kolmannessa lauseessa se paradoksi tuleekin vastaan. Sellainen, joka esittää tieteellisenkin näkemyksen uskoon perustuvaksi.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
elle sanoi:
Uskon evoluutioteoriaan ja siihen, ettei sen selittäminen primitiivisen logiikkamme alueella toimi. Tai oikeammin uskon siinä määrin kuin sen vastakohtana olisi epäusko teoriaan.

Musta tuossa kolmannessa lauseessa se paradoksi tuleekin vastaan. Sellainen, joka esittää tieteellisenkin näkemyksen uskoon perustuvaksi.
Niinkö ?

Esim. Evoluutioteoriaan tulee jäämään väistämättä aukkoja. Ei voi olla esim. 100% varmoja ihmisten alkuperästä tai vaikkapa siitä mistä hevonen polveutuu.

Asioita jää selvittämättä, mutta ei niissä ole mitään yliluonnollista.

H_Hihhuli

Well-known member
Formulanomi sanoi:
Niinkö ?

Esim. Evoluutioteoriaan tulee jäämään väistämättä aukkoja. Ei voi olla esim. 100% varmoja ihmisten alkuperästä tai vaikkapa siitä mistä hevonen polveutuu.

Tuo oli kolmas virke. Kolmas lause (jota Elle kai tarkoitti :confused: ) oli: "että kaikki (tai lähes kaikki) on kuitenkin loppujen lopuksi selitettävissä tieteen keinon."

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Formulanomi sanoi:
Niinkö ?

Voi tietysti olla, että mä ymmärsin Ellen tarkoituksen väärin, mutta ei Elle mun mielestä mistään yliluonnollisesta puhunut vaan esim. siitä, että jos ei jostain tietystä asiasta ole ihan 100% varmuutta, mutta mitä todennäköisimmin se asia kuitenkin juuri niin on, niin pikkusenhan siihen tarvitaan uskoakin (enkä mä tarkoita uskoa mihinkään yliluonnolliseen vaan ihan simppeliä uskoa jonkin tietyn asian olemassaoloon) täyttämään ne puuttuvat prosentit.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
H_Hihhuli sanoi:
Tuo oli kolmas virke. Kolmas lause (jota Elle kai tarkoitti :confused: ) oli: "että kaikki (tai lähes kaikki) on kuitenkin loppujen lopuksi selitettävissä tieteen keinon."
No en kyllä tarkoittanut - tähän sopis ehkä toi sigussa oleva lausahdus :D - jättää tilaa millekään yliluonnolliselle. En usko, että tiedekään ihan kaikkea saa selville - riippuu tietenkin myös aikaperspektiivistä.

----
Ajattelen siis enemmän niin päin, että evoluutioteoria (ja siihen liittyvät tutkimukset) selittäisivät 100% esim. sen miten KAIKKI lajit ovat syntyneet/kuolleet tai miksi olisi ovat kehittyneet niin kuin ovat kehittyneet.

Tälläistä täysin aukotonta "karttaa" nykyisin elävistä ja edesmenneistä eliöistä ei saada. (liittyy siis siihenkin kun epäilevät tuomaat tuovat esiin näitä aukkoja...)

Viimeksi muokattu: