F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Miss Piggy sanoi:
Ei varmaan ketään yllätä, että yksi iso plussa Schumissa mun mielestä oli juurikin myös tuo asenne, että ei pahemmin viinaa kilpailukauden aikana. Musta se on hieno ja esimerkillinen päätös, sanokaa mitä sanotte. Kyllähän Schumikin viinaa ottaa, kun bilettää. Mutta kaikelle on aikansa ja paikkansa ja musta se on hieno asia vaan, jos ottaa tiukan linjan tässä asiassa.

Että mä en pelle-Eddietä kaipaa takas sinänsä, vaikka ihan hauska äijä se oli. Asenne oli kuitenki mun mielestä väärä. Mutta mä olenki tämmöinen tiukkapipo. :rolleyes: Mutta mä ajattelen asiaa siltäkin kantilta taas, että nää sällithän on mukeloidenkin esikuvia ja musta sellainen ihminen, joka pitää tietyt rajat on esikuvallisempi, kuin sellainen, jolta rajat hukkuu toisinaan.

Ja onhan tuo Kimi vähä niinku Eddie kakkonen, eiks vaan... :D Ei yhtä puhelias ehkä, mutta asenne on sama.
Schumi oli tuolla(kin) saralla täysin omaa luokkaansa. Mutta eihän tuo hyvänen aika kaikille sovi, monilta hajoaisi pää jos kaikki hauska olisi kielletty. Esim mainittu Eddie Irvine. Ja hänen elämänasenteensahan onkin kuin James Huntilta ja muutamalta muulta lainattu: Kun useimmat kuninkuusluokassa elävät vain voittaakseen, Irvine elää Huntin tavoin täydelle elämälle - nautinnoille, juhlille ja hauskanpidolle. F1, viina ja villit naiset :alppu: :thumbup:

Eddie oli persoona jota nykyistä joukkoa katsellessa tulee todella ikävä - olkoonkin että ajotaidoissa mies ei ollut aivan parhainta A-ryhmää. Mutta ei huonoinkaan. Enkä nyt oikein usko että monikaan on alkoholistiksi/lopullisesti hunnigolle retkahtanut Eddien touhujen innoittamana ;)
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
*wruuum* sanoi:
Myös minua sapettaa lukea aina vaan näitä känni ja alkoholi postauksia täältä, kiinnostaisi välillä lukea ihan Formuloistakin. Ei henkilökohtaisesti kiinnosta tippaakaan oma eikä toisten alkoholin käyttö, omapa on asiansa, myös Kimin kohdalla.

Uskon kuitenkin, että kun mennään huippu-urheilu tasolla, niin valmentajan ja tallipäällikön neuvoja on syytä kuunnella huipulle pyrittäessä. Pistetäänhän kuitenkin piste tälle keskustelulle, että alkoholin käyttö olisi yksi lysti urheilijalle. Myös urheilijat tätä kuningaiden juomaa käyttävät, mutta jokainen vastatkoon itsestään ja tavoitteistaan.





Mitä tulee alkoholin käyttöön ja treenaukseen, niin paras tulos harjoittelussa saavutetaan ilman alkoholia. Vai onko joku tietoinen alkoholin positiivisista vaikutuksista suorituskykyyn hetkellisessä tai pitkäaikaisessa käytössä urheilussa?

Joku voi tutkimustuloksia ja faktaa kaivaa, mutta ymmärtääkseni alkoholi on elimistöön päästessään ensisijainen energialähde. Muut urheilijan nauttimat ravintoaineet jotka edes auttavat oikeasti palautumista ja kehittymistä harjoittelun aikana, kuten proteiini, hiilihydraatti ja rasvat varastoituvat elimmistöön alkoholin käytön aikana, eivätkä täten mene tehokkaaseen käyttöön eli itse suorituksesta palautumiseen.

Eikös alkoholi ole myös myrkky, jota elimistö joutuu erikseen ja ensisijaisesti suodattelemaan? Alkoholi leviä tasaisesti koko kehoon ja syrjäytä mm. kofeiinin ohella nestettä kehosta ja sen soluista, hidastaen taas palautumista, heikentäen immuniteettijärjestelmää ja sotkien koko kehon hienoa järjestelmää.

Huippu-urheilija, kuten F1 kuljettaja harjoittelee viikossa varmasti vähintään viisi päivää. Alkoholin nauttiminen sotkee pahasti harjoittelusta palautumista ja itse harjoittelun tekemistä. Tämän uskoisin tarkentuvan varsinkin F1 kaltaisessa lajissa, jossa kilpailukausi on pitkä ja suoritusvarmuus on tarkka ja herkkä asia.

Tämä siis vain silloin, jos haluaa kaiken irti treenaamisesta, ihmiset ovat tietysti yksilöllisiä. En tarkoita esimerkeilläni totaalista kännijuomista enkä sen toistuvaa tekemistä, vaan yleisesti alkoholin käyttöä harjoittelun aikana. Jokainen varmasti ymmärtää miten paljon pahemmat vaikutukset ovat humalahakuisessa juomisessa, krapulassa jne. harjoittelun suhteen. En myöskään kiellä, ettei alkoholilla olisi myös joitain positiivisia vaikutuksia elimistössä, näitäkin on, mutta haitat ovat vain suuremmat kuin hyödyt pitkäaikaisessa käytössä, varsinkin (huippu-)urheilijalla.

:alppu:

Ja kukahan tässä nyt on puhunut harjoittelun aikaisesta tissuttelusta. Olisi voinut olettaa, ettei erikseen TARVITSE mainita!!! Mitenhän tuo on, treenaako f1-kuljettajat muutenkaan hiki hatussa viittä päivää viikossa vuoden jokaisena viikkona..? Minä kun olen saanut kuvan, että nämä OMAN ALANSA huippu-urheilijat pitävät pikemminkin välillä kuntoleirejä, välillä lomailevat ja välillä testaavat, joka käykin mukavasti treenistä. Sitten on vielä kisaviikonloput päälle, niin tarvinnuoko tuota enää jokapäiväisellä lisätreenillä rasittaa kroppaansa. Viihteelle välillä, niin mielikin jaksaa, kun sitten on ne kunnon treenit + testit + kisat.

Mutta näinhän se on, että jokainen huippu-urheilija se vaan harjoittelee 5 kertaa viikossa, lajista viis.:D
 
Viimeksi muokattu:

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Rip3 sanoi:
Eli tuomitset julkisen juopottelun, mutta neljän seinän sisällä ottamisessa ei ole mitään pahaa? Kuten japanista muistamme, lähtee kyllä seitsenkertailtakin lapasesta. Aikoinaan joi itse aina perjantaina kunnon kännit, mutta en nyt helvetissä ole koskaan jääkaappiani viskannut ikkunasta ulos tai muuten laittanut paikkoja paskaksi. Että sellainen esikuva.....

Minun mielestäni Kimistä ja Eddiestä ei tule puhua samassa lauseessa vai mikä heitä kahta yhdistää?

Niin kuin Jean Todt sanoi, ei kyse ole juomisesta vaan siitä missä sen tekee eli suomennettuna täytyy F1 kuskin tehdä se medialta piilossa:alppu:
Siis mun mielestä kauden päättymistä ja ainakin mestaruutta pitääkin juhlia, mutta ei kai sitä ny tartte koko ajan ottaa silti. Ja juu, julkinen juopotelu on musta eriasia, kun neljän seinän sisällä tapahtuva juominen. Kyllä ihan hyvin tiedät mitä mä tarkoitin, joten en viitsi rautalangasta alkaa vääntämään. Mun mielestä Schumi kuitenki on ollut parempi esikuva, kuin moni muu ykkösissä. Mutta kukaan ei ole täydellinen. Pitäsikö olla?

Mutta tosiaan mulle itselle ei ole mahdotonta olla juomatta kuukausitolkulla, vaikka en ole mikään absolutisti kuitenkaan, eikä musta sellaista tarvitse tullakaan, koska en ole alkoholisti. :eek: Siksi mä ymmärrän hyvin, että ei halua ottaa esim. kilpailukauden aikana ollenkaan. Mutta ei kaikkien niin tarvitse tehdä. Jokainen tekee kuten parheeksi näkee. Totesin vaan, että musta se on hyvä periaate ja sillä selvä.

Enkä mä kenenkään juomista tuomitse tai ole tuomitsematta. Mun puolesta tehköön kukin ihan miten huvittaa, kunhan ei mun elämää kosketa. Moneen kertaan olen täällä toikissa kun toikissa sanonut, että nää on vaan mun mielipiteitä, eikä niistä tartte suuttua, jos on eri mieltä. Mutta sanon mä ne silti täällä ääneen, vaikka se kuinka teitä osaa ainakin ärsyttäis. :eek: Mielipiteensä kullakin, katsos! :wink:

Ja onhan Kimissä ja Eddiessä yhteistä ilmeisesti biletapojen lisäksi se, että ovat Ferrari-kuskeja.:wink:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Black Leopard sanoi:
Ja hänen elämänasenteensahan onkin kuin James Huntilta ja muutamalta muulta lainattu: Kun useimmat kuninkuusluokassa elävät vain voittaakseen, Irvine elää Huntin tavoin täydelle elämälle - nautinnoille, juhlille ja hauskanpidolle. F1, viina ja villit naiset :alppu: :thumbup:
Siksi sanoin just Schumin olevan hyvä esikuva, että arvot on vähän erit. Siis hyvä esikuva vaikkapa mulle itselleni silloin teinivuosina, kun nyt jotain esikuvia ylipäänsä vielä tarvitsi. Mun oma ajatusmaailmani on niin kaukana juhlille ja hauskanpidolle elämisestä kun vaan olla voi, joten en mä osaa tuommoisesta tyypistä oikein pitää... Muttei se tarkoita etteikö muut saisi. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Miss Piggy sanoi:
Ja onhan Kimissä ja Eddiessä yhteistä ilmeisesti biletapojen lisäksi se, että ovat Ferrari-kuskeja.:wink:
Perskeles niin molemmat tosiaan ovat Ferrari kuljettajia:idea:

Ja tiedän kyllä vallan hyvin mitä tarkoitit, mutta pakkohan se nyt on jotain vääntää;)
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Iltasanomat kertoo tällästa.

Japanilainen formula 1 -talli Super Aguri joutuu suunnittelemaan uusiksi alkavan kauden ajokkiaan, joka reputti Kansainvälisen autoliiton FIA:n pakollisen kolaritestin. Talli tiedotti tiistaina, että uusi Hondan moottorilla varustettu SA07-malli ei mennyt testistä läpi, muttei tarkentanut syitä.

Super Aguri kertoi, että uusi ajokki ilmestyy testiradoille vasta helmikuun lopussa, vain kolme viikkoa ennen MM-kauden avaavaa Australian gp-kilpailua. Alun perin tallin oli määrä ajattaa SA07-mallia jo helmikuun alussa Bahrainissa.

(STT-AFP)
http://www.***************/urheilu/uutinen.asp?id=1306866

Mikäköhän lie vikana? Kyllä se viime vuoden Hondakin meni. Liekkö tiukentaneet standardeja.

EDIT: Toimiipa erinomaisesti
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
"F1-autojen kestävyysvaatimuksia kolaritesteissä on tiukennettu täksi vuodeksi."

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/01/499376

On tainnut unohtua Super Agurilta tasauspyörästön rakentaminen vahvemmaksi! Filisetin höpinöiden mukaan tasauspyörästön muotoilu vaikuttaa myös vahvasti pohjan aerodynamiikkaan, mikä taas vaikuttaa auton keulan korkeuteen, mikä taas vaikuttaa kuljettajien ajoasentoon...
 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Sportti.com uutisoi SA:n reputtaneen kolaritestin:

Super Aguri-talli joutuu uusimaan uutta SA07-autoaan, sillä auto ei läpäissyt FIA:n kolaritestiä. Super Agurin etuosa läpäisi testin, mutta takaosa ei täyttänyt FIA:n vaatimuksia. Pakollisten muutosten myötä Super Agurin autoesittelytilaisuus saattaa siirtyä helmikuun lopulta maaliskuun alkuun.

Super Agurin SA07-auto on tiettävästi uusittu versio Hondan viime kauden RA106-autosta. Super Aguri ja Honda tekevät Formula ykkösissä läheistä yhteistyötä.

Super Agurin kuljettajina ajavat kaudella 2007 Takuma Sato ja Anthony Davidson.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Onko Kreikassa presidentillä jopa valtaa moinen päätös allekirjoittaa. Voisi Tarja ja Mattikin heittää vaikka 100 miljoonaa alkuun, niin saataisiin Suomen GP-projekti käyntiin. Promoottoriksi tietenkin Keskisen Kalle Vauhtiajoista. Berniehän nyt siirtää vaikka Silverstonen kisan Kreikkaan tai Abu Dhabin Ferrari-teemapuistoon, jos vaan rahaa irtoaa tarpeeksi (mitä paikallisilla katsojilla muka tekee?).

Kumma juttu muuten, että vaikka entiset radat ovat yhä olemassa ja uusia rakennetaan koko ajan lisää, niin MM-sarjan kisat vaan koko ajan vähenee (2005 19 kpl, 2006 18 kpl, 2007 17 kpl)...
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
*wruum*:n posti oli erinomainen. Laitan nyt omalta kohdalta pisteen tälle (ainakin hetkeksi), mutta tosiaan kiistaton fakta on että kännäys vahingoittaa treenausta, kehitystä sekä palautusta.
 
Viimeksi muokattu:

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Ei tässä anteeksi pyytelyt nyt auta, mutta taitaa mennä minulta pahasti Offtopiciksi seuraava. Toivottavasti toiminnalleni löytyy jokin hyvä perustelu tai syy joka viittaa otsikon aiheeseen "F1-uutiset". :D

formulastara sanoi:
Ja kukahan tässä nyt on puhunut harjoittelun aikaisesta tissuttelusta. Olisi voinut olettaa, ettei erikseen TARVITSE mainita!!!
Vielä tiivistettynä, että omalla tekstilläni viittasin yleisesti alkoholin käyttöön harjoittelun aikana. Perustelin postauksellani alkoholin vaikutusta suorituskykyyn, josta täällä oli aikaisemmin muutama poikkeava mielipide. Lisäksi viittasin tuohon Ron Denniksen kommenttiin alkoholin käytöstä Mclarenilla. Moottoriurheilussa kaudet ovat pitkiä ja vapaa-aikaa ei paljoa ole. Formula 1 kuskeilla onneksi on joululomaa hieman pidemmästi.

Kuten myös aikaisemmin mainitsin, en itse koe ongelmaksi Kimin tai kenenkään muunkaan vapaa-ajalla (lomalla) tapahtuvaa juomista, se on heidän oma asiansa, sitä on turha tuomita, enkä väitä siitä olevan suurta haittaa.

formulastara sanoi:
Mitenhän tuo on, treenaako f1-kuljettajat muutenkaan hiki hatussa viittä päivää viikossa vuoden jokaisena viikkona..? Minä kun olen saanut kuvan, että nämä OMAN ALANSA huippu-urheilijat pitävät pikemminkin välillä kuntoleirejä, välillä lomailevat ja välillä testaavat, joka käykin mukavasti treenistä. Sitten on vielä kisaviikonloput päälle, niin tarvinnuoko tuota enää jokapäiväisellä lisätreenillä rasittaa kroppaansa. Viihteelle välillä, niin mielikin jaksaa, kun sitten on ne kunnon treenit + testit + kisat.

Mutta näinhän se on, että jokainen huippu-urheilija se vaan harjoittelee 5 kertaa viikossa, lajista viis.:D
Itse katsoin, että testipäivät sisältyvät fyysiseen harjoitteluun, myös kisan voi katsoa fyysiseksi suoritukseksi. Katson myös tähän sisältyvän tiimin kanssa toimimisen ja henkisen puolen. Mainitsemani viisi päivää oli puhdas arvio harjoittelun määrästä vuoden aikana ja pidin sitä keskiarvona, johon sisällytin mainitsemani treenit+testit+kisat. En luonnollisesti väitä tietäväni Kimin harjoittelusta mitään. Ajatukseni viidestä päivästä pohjautuu siihen, että kuntoa halutaan kasvattaa ja pitää yllä monipuolisesti. Tähän ei päästä yhdellä kerralla viikossa. Kaksi kertaa pitäisi ehkä kuntoa paremmin yllä, kolme on varmasti perus määrä fyysisiä harjoituksia (esim. juoksua), mutta siihen voi varmasti lisätä vielä testipäivät yms. Nimimerkki DaSilvan kanssa samaa mieltä, että Kimi on fyysisesti lahjakas.

Toivottavasti en kovin pahasti nyt ala offtopiciksi keskustelua viemään, jos veikkaisin Kimin harjoittelua. Arvelisin sen kuitenkin sisältävän peruskuntoa ja/tai vauhtikestävyyttä 1-3 krt viikossa, kunnon pitää kuitenkin vähintään pysyä edes yllä, vaikka kuinka lahjakas olisi. Oikeassa olet, että ajokaudella tuskin Kimin tulee harjoiteltua esim. niskoja tai kehoa yhtä paljoa kuin ajotauon aikana. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että siitä joululomasta ja talvitauostakin suurin osa menee peruskunnon luomiseen ja ainakin sen ylläpitämiseen. Erilaisia kuntopiirejä, kehon tasapaino ja keskittymis harjoituksia tehdään varmasti silloin enemmän. Kuntoleirejä tehdään myös aina välillä ja jäähän sitä aikaa lomailuun ja palautumiseenkin kaiken tämän välillä. Nimerkki Cage:lla oli hyvä kommentti ja lainaus salibandyn suunnasta tuosta palautumisen tärkeydestä.

Alkoholin käytölle ei kovin suuria välejä loma aikana olisi jos yllä olevaa kaavaa seuraa. Mutta tämä taas alkaa kuulostamaan sellaiselta äitimäiseltä paasaamiselta, että alkaa tuntea itsensä kohta Ron sedäksi. Joten parempi että jätän tämän puolen muille, Kimin oma personal trainer kyllä hoitaa homman kotiin. Illan pimetessä hekin lomalla nostavat maljan ja muistelevat menneitä. :D :thumbup:
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Suomen Huippu sanoi:
Niskalihasten treenaamiseenhan tehokkain tapa on F1-autolla ajaminen.
Nimenomaan ja kun ei ole mahdollista päästä ajamaan, kuten talvitauon aikana, on poikien kunto-ohjaajilla varmaan omat kikkansa niskojen treenaamiseen. Jokaisen lajin kehoa aktivoivat lihakset tulevat kaikki käyttöön itse lajin suorituksessa.

Kohta alkaa olemaan F1-Forumin kuntopiiri kasassa ja minunkin pitää siirtyä tuonne vapaan puolen kunto toikkiin. :D
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Siis, ohan noilla formula kuskeilla f1 autosimulaattoreita, joilla voi nimenomaan treenata niskalihaksia. En nyt osaa tästä mitään linkkiä semmoselle laitteelle ettiä, mutta kyllä semmonen on jossain formula lähetyksessä näytetty.

Siinä on käytännössä f1 auton kapiinilta etäisesti näyttävä kehikko ja pään kummallakin puolella on eräänlaiset vivut. Näitä vipuja päällä sivuttain painelemalla nostetaan painoja, joka sitten treenaa niskalihaksia.
 

Braine

New member
Liittynyt
22.1.2007
Viestit
2
Uteliaana oli pakko vähän tutkia asiaa...

Kommentoimatta mitenkään tuota viinaksien käyttöä, laitan tähän Mark Arnallin kommentit Kimin treenaamisesta itv.comissa.

"What does your day-to-day or race-to-race work routine involve?"

"I basically work around a two-week schedule. If we start at the race that means the following:

Thursday – Sunday at a race. Normally we fly in on the Thursday morning and leave on the Sunday night. Monday is then a recovery day i.e. easy exercise and massage work. Tuesday we would generally go to a test which would last two to four days.

We would get back to Switzerland on Friday night. At a normal test the drivers will tend to drive over a race distance in a day so recovery is the most important thing the day after the test. This leaves Sunday to Wednesday to train.

We tend to do a C.V (cardio vascular) training session and a weights session per day during this period, with massage work at the end of the day. This routine would only change if either Kimi had to do a promotion or if we decided more recovery was needed. We always aim for active recovery sessions like swimming or very easy training."


"How many hours of training does an average F1 driver need to do every week?"

"The hours of training per week will vary depending on the time of the season. Pre-winter testing will be intensive.

Over the winter time we can make good gains in fitness levels. As the season progresses and we get into our two-week programme, we only really have four days to train every two weeks not including recovery training sessions, so the aim is placed more on maintaining fitness levels and injury prevention.

Recovery becomes more important as the season progresses as the season is long, and is stressful not only physically but also mentally. The good thing about working one-on-one so intensively is it is very easy to tell what direction you need to go in and when recovery is more important.

Breaks in testing also allow more time for both recovery and training. In these periods the training will be more intensive."

Lähde: http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type=F1_Lives&PO_ID=17095
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Braine löysikin hyvän jutun aiheesta, itseäkin alkoi tämä kuljettajien kuntopuoli kiinnostaa vielä enemmän. Braine taisi samalla palauttaa tämän keskustelun lähemmäksi F1 uutisia. :thumbup:

Mutta itse Mark Arnallin kommentteihin, niin tuo kilpailujen välinen kahden viikon jakso on yllättävän intensiivinen, ainakin omasta mielestäni. Pakko oli vähän miettiä ja suomennella läpi:

Su > Kisa 1.
Ma > Lepoa
Ti-(Ke-Pe) > Testiä (paluu Sveitsiin)
La > Lepoa
Su-Ke > Treeniä
To-Su > Kisa 2. viikonloppu

Tuolla kilpailukauden aikana toteutettavalla "kahden viikon jaksolla" saadaan väliviikkoon kaksi lepopäivää palautumiseen. Ensimmäisenä väliviikkona siis ajetaan yleensä 2-4 päivän testien aikana vähintään kisapituus per päivä ja seuraavana viikkona treenataan hapenottokykyä ja salilla neljä päivää. Tuo viikko onkin aika kiireinen, koska välipäiviä ei ole, vaan ollaan seitsemän päivää joko treenaamassa, radan varressa tai ajamassa.

Talvi aikana sitten nostetaan kuntoa ja vedetäänkin oikein kunnon firness meiningillä. Noita aikaisemmin formulastaran mainitsemia leirejä ilmeisesti päästään vetämään hyvin noiden vähän pidempien taukojen aikana kauden kuluessa, jolloin voidaan poiketa kahden viikon rytmistä ja levätä/treenata enemmän.

Quartalin mainitsema "niska simulaattori" kuulostaa mielenkiintoiselta. Jos Mclarenilta löytyy ajosimulaattori, niin miksei myös niskasimulaattori. ;)
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Törmäsin äsken tällaiseen veretseisauttavaan uutiseen:
Felipe Massa has revealed that he wore the same pair of underwear throughout the entire Brazilian Grand Prix weekend due to superstition. He said:

If my weekend begins well I use the same underpants on Saturday. If that is also a good day, I wear them on Sunday. That is what I did in Brazil.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös