Foorumistien kielitaito

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kohta laisesti osaan Suomea. Huonommin menee english. Pari sanaa pakon edessä bättre folkia ja harasoota.

Ohjelmoinut olen viimeksi joskus 10 vuotta sitten ja sain kasit lukion kursseista, en tosin edes muista mitä kieliä olivatten.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Suomi tottakai äidinkielenä täydellisesti hallussa
Englantia ymmärrän lähes täydellisesti, puhuminenkin onnistuu oikein hyvin
Ruotsia ymmärrän edelleen hyvin, mutta vähän käytettynä päässyt rapistumaan kielitaito pahasti. Asioiminen silti ruotsiki onnistuu
Saksaa jälleen ymmärrän kohtalasesti, sekin kieli päässyt unohtumaan kovin...
Italiasta ja Venäjästä alkeet, kyrillisiä aakkosia opin Venäjänmatkalla lukemaan
Norja ja Tanska tulee tottakai Ruotsin ja Saksan vanavedessä..
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Löytyiskö siis lisää perusteluja, miksi ohjelmointikielet ovat samassa?:D Kehonkielet, ilmeet :)D ) sopii mielestäni hyvin oikeiden kielien joukkoon...esim. peukku ylös tai keskisormi ovat hyvin tunnettuja.
Puhutut ja kirjoitetut, ihmisten väliset kielet ovat lähempänä, tai tosiaan sopivat samaan sarjaan. Ohjelmointikielet kiinnostavat taas matematiikasta ja muista tilastollisista tylsyyksistä kiinnostuneita kusihousunörttejä. Minä perustelen: Jos ja kun oletetaan, että keskustelukumppani ei edes ymmärrä lauseen subjektia vaikka idioottina sen tulostaakin ruudulle, ihminen joka tällaisesta tykkää enemmän kuin toisten ihmisten kanssa keskusteltavista kielistä, on sosiaalisesti rajoittuneempi. Aamen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Puhutut ja kirjoitetut, ihmisten väliset kielet ovat lähempänä, tai tosiaan sopivat samaan sarjaan. Ohjelmointikielet kiinnostavat taas matematiikasta ja muista tilastollisista tylsyyksistä kiinnostuneita kusihousunörttejä. Minä perustelen: Jos ja kun oletetaan, että keskustelukumppani ei edes ymmärrä lauseen subjektia vaikka idioottina sen tulostaakin ruudulle, ihminen joka tällaisesta tykkää enemmän kuin toisten ihmisten kanssa keskusteltavista kielistä, on sosiaalisesti rajoittuneempi. Aamen.
Minä löysin viimeksi tänään bugin tmoin kirjoitettamasta tekstistä ja bailasin ankarasti, yksin toki.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Puhutut ja kirjoitetut, ihmisten väliset kielet ovat lähempänä, tai tosiaan sopivat samaan sarjaan. Ohjelmointikielet kiinnostavat taas matematiikasta ja muista tilastollisista tylsyyksistä kiinnostuneita kusihousunörttejä. Minä perustelen: Jos ja kun oletetaan, että keskustelukumppani ei edes ymmärrä lauseen subjektia vaikka idioottina sen tulostaakin ruudulle, ihminen joka tällaisesta tykkää enemmän kuin toisten ihmisten kanssa keskusteltavista kielistä, on sosiaalisesti rajoittuneempi. Aamen.
En kaivanut todisteluja siitä, kumpi on sosiaalisesti rajoittuneempi väline: puhuttu tai kirjoitettu kieli vs. ohjelmointikieli. Tuohonhan itseasiassa tuli jo otettua kantaa. Tosin jos kyseessä oli pikkunäppärä yleistys, että ohjelmointikieliä osaavat ovat aina sosiaalisesti rajoittuneimpia niin tämähän ei välttämättä pidä paikkaansa.

Lähinnähän kaipaan perusteluja sille, miksi puhutut/kirjoitetut kielet ovat samassa laarissa ohjelmointikielien kanssa. (toki laajempi käsite eli "kommunikaation järjestelmä" voivat nämä molemmat sisältää, mutta mielestäni ko. ei ole hyvä idea)

Ohjelmointikieli on "vain" meidän KHN työväline ...vähän samaan tapaan, kuin pamppu poliisille (puhuttu kieli on tietty joskus myös työväline esim. äidinkielen opettajalle, jos oikein saivarrellaan...) tai auto taksinkuljettajalle. Tästä ollaan ilmeisesti samaa mieltä.

Se taas, että ohjelmointi kiinnostaisi vain matematiikasta tai tilastollisista tylsyyksistä pitäviä ei pidä paikkaansa. Ainakin ohjelmoinnin tuloksista ollaan laajasti kiinnostuneita yleisesti ammattiryhmistä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tosin jos kyseessä oli pikkunäppärä yleistys, että ohjelmointikieliä osaavat ovat aina sosiaalisesti rajoittuneimpia niin tämähän ei välttämättä pidä paikkaansa.
Tietenkin se oli pikkunäppärä yleistys eli suomeksi sanottuna vittuilu, että ohjelmointikieliä osaavat ovat aina sosiaalisesti rajoittuneempia, kuin sellaiset jotka osaavat oikeita kieliä :p.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tietenkin se oli pikkunäppärä yleistys eli suomeksi sanottuna vittuilu, että ohjelmointikieliä osaavat ovat aina sosiaalisesti rajoittuneempia, kuin sellaiset jotka osaavat oikeita kieliä :p.
No niin arvasin. :ahem:

Vittuilu oli siinäkin mielessä tarpeetonta, että en siis ylistänyt ohjelmointikieliä.:D
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Suomi - äidinkieli
Lontoo - vankalla tolalla
Ruotsi - rapistumaan päin mutta ei sysihuono
Saksa - ei kaksinen mutta jotain saan suustani ulos tarvittaessa
Arabia - kirosanoja, kohteliaisuuksia etc...
Espanja - työlistalle jos elinpäiviä piisaa
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Lähinnähän kaipaan perusteluja sille, miksi puhutut/kirjoitetut kielet ovat samassa laarissa ohjelmointikielien kanssa. (toki laajempi käsite eli "kommunikaation järjestelmä" voivat nämä molemmat sisältää, mutta mielestäni ko. ei ole hyvä idea)
No, itse en ajattele asiaa noin monimutkaisesti, vaan tarkoitan kielellä juurikin tuota "kommunikaation järjestelmää"

Andy sanoi:
Puhutut ja kirjoitetut, ihmisten väliset kielet ovat lähempänä, tai tosiaan sopivat samaan sarjaan. Ohjelmointikielet kiinnostavat taas matematiikasta ja muista tilastollisista tylsyyksistä kiinnostuneita kusihousunörttejä. Minä perustelen: Jos ja kun oletetaan, että keskustelukumppani ei edes ymmärrä lauseen subjektia vaikka idioottina sen tulostaakin ruudulle, ihminen joka tällaisesta tykkää enemmän kuin toisten ihmisten kanssa keskusteltavista kielistä, on sosiaalisesti rajoittuneempi. Aamen.
No, itse olen juurikin vähän tällainen "tilastollisista tylsyyksistä kiinnostunut kusihousunörtti". En ole mikään asiantuntija luonnollisissa enkä ohjelmointikielissä, mutta olen molempien kanssa ollut jonkin verran tekemisissä ja pidän luonnollisia ihmiskieliä erittäin kauniina absrakteina matemaattisina konstruktioina. Luonnollisen kielen verbit vastaavat pikälti ohjelmointikielten funktioita ja subjektit, objektit ym. substantiivit ohjelmointikielten muuttujia. Olin hämmästynyt, kuinka paljon luonnollisen kielen oppiminen helpottui, kun opin käsittämään sen enemmän matemaattisesti.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Suomi - Luonnistuu etelästä pohjoiseen.
Enkku - Ai spiik this veri finglish!
Arabia - "mistä voisin saada taksin?" + muutama yksittäinen sana
Thai - pakolliset matkailukohteliaisuudet
Saksa - ainakin 10,7 puhuttua sanaa hallussa! Tiesitkö, että "staubsauger" on pölynimuri?
Ranska - Söteem, Eiffel, Parii ja riemukaari!
Italia - Pizza, mozzarella, frutti di mare ja canneloni! Pisa, ferraari!
Iiri - Hölkynkölkyn ja kippis.
Ruåtsi - Jasso Hääh??
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Kielitaitokaan ei ole vahvimpia osa-alueitani. Virkamiesruotsini on lähinnä vitsi ja englantia en osaa puhua, mutta kohtuullisen hyvin sitä ymmärrän puhuttuna ja vielä paremmin luettuna. Harrastan jopa englanninkielisten kirjojen lukemista. Saksasta osaan alkeita.

Ich rauche Marlboro. Rauchen Sie Rovaniemi?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ich rauche Marlboro. Rauchen Sie Rovaniemi?
Tästähän on ollu ennenkin puhetta, mutta tosiaan vielä kerran varmuuden vuoksi tiedoksi. Kukaan saksankielinen ei sitten ymmärrä tuota lausetta ja se ei johdu välttämättä saksalaisten huumorintajuttomuudesta, vaan siitä, että tuo lause ei ole saksaa, ei ainakaan ymmärrettävää sellaista :eek:
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Tästähän on ollu ennenkin puhetta, mutta tosiaan vielä kerran varmuuden vuoksi tiedoksi. Kukaan saksankielinen ei sitten ymmärrä tuota lausetta ja se ei johdu välttämättä saksalaisten huumorintajuttomuudesta, vaan siitä, että tuo lause ei ole saksaa, ei ainakaan ymmärrettävää sellaista :eek:
Muistan toki, mutta tärkeintähän on, että jokainen suomalainen tuon ymmärtää.
 
Ylös