Havainnot työ/koulumatkan varrella

• Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Ace17

Acenteella
Varmennukseksi:

Olenko käsittänyt oikein, että 72:aa harmittaa termin 'naispuolinen henkilö' käyttö siitä syystä, että siten pelkkä sana 'henkilö' mielletään oletusarvoisesti mieheksi?

Ts. tasa-arvojuttuja.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ace17 sanoi:
Varmennukseksi:

Olenko käsittänyt oikein, että 72:aa harmittaa termin 'naispuolinen henkilö' käyttö siitä syystä, että siten pelkkä sana 'henkilö' mielletään oletusarvoisesti mieheksi?

Ts. tasa-arvojuttuja.
Soon sitten lukijan mielessä tuo. Mulle henkilö ei automaattisesti vittaa kumpaankaan sukupuoleen. Käytän myös termiä mieshenkilö ihan siinä missä naishenkilökin.

Jostain syystä mun korvaan termi naishenkilö kuulostaa jopa arvokkaammalta kuin pelkkä nainen.

NotShee

?aotuo ätiM
Sijainti
Lund, Skåne
Jacques sanoi:
mä muuten menin yks päivä puol tuntia normaalia myöhemmin töihin, niin silti samat tyypit tuli vastaan. :nope:
Ole, Jacques, joskus kokonaan menemättä töihin, samat tyypit tulee vastaan joka tapauksessa.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
NotShee sanoi:
Ole, Jacques, joskus kokonaan menemättä töihin, samat tyypit tulee vastaan joka tapauksessa.
tulevat kylään? :eek: Se nätti naispyöräilijä, jolla on lukko ohjaustangolla, voisi ainakin mielellään tulla.. pitäsköhän kokeilla? ;)

72

Well-known member
Kuten olen aiemminkin sanonut, olen usein ihmetellyt lehtien uutisointia esim. "Autoa ajanut mies ja matkustajana ollut naishenkilö......"

-miksi ei vaan mies ja nainen. Varmaan kostox.

DFiaA

I told you so
72 sanoi:
Kuten olen aiemminkin sanonut, olen usein ihmetellyt lehtien uutisointia esim. "Autoa ajanut mies ja matkustajana ollut naishenkilö......"

En ole huomannut tämmöistä. Olisko enämpi quotee?

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
72 sanoi:

Mä ihmettelen tota kans. Eihän toi oo mikään uutinen. SE olis uutinen, jos siinä lukis, että "Autoa ajanut naishenkilö ja matkustajana ollut mies......"

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
72 sanoi:

Jos sitä autoa olis ajanu nainen, niin todennäköisesti uutinen kuuluisi: "Autoa ajanut nainen ja matkustajana ollut mieshenkilö......"

Kieltämättä useammin siellä ratissa on mies, mutta se on toinen juttu se.

vermula

Well-known member
72 sanoi:

Mun mielestä tuolla vaan korostetaan että autoa ajoi mies, ja matkustaja oli vain joku nainen, jonka merkitys ei ole tapahtuman kulussa niin suuri. Jos matkustajanainen olis uhannut asella auota ajanutta miestä, sillon olis varmasti kirjoitettu, että "Autoa ajanutta mieshenkilöä aseella uhannut nainen..."

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
vermula sanoi:
Mun mielestä tuolla vaan korostetaan että autoa ajoi mies, ja matkustaja oli vain joku nainen, jonka merkitys ei ole tapahtuman kulussa niin suuri. Jos matkustajanainen olis uhannut asella auota ajanutta miestä, sillon olis varmasti kirjoitettu, että "Autoa ajanutta mieshenkilöä aseella uhannut nainen..."
Juups, eiköhän se osapuilleen just noin mene. Ei kyllä olis tullu mieleen ellet olis maininnu :eek:

vermula

Well-known member
OoPee sanoi:
Juups, eiköhän se osapuilleen just noin mene. Ei kyllä olis tullu mieleen ellet olis maininnu :eek:
Mäkin vähän yllätyin et sain yhtäkkiä noin järkeväntuntuisen oivalluksen, se vaan tuli jostain :D

72

Well-known member
Entäpä termi "naisihminen" ? Ei taideta miehistä käyttää "miesihminen".

-tästä tulee se kuva, että mies = ihminen, ja sitten naisihmiset on erikseen.

Toisaalta voidaan ajatella uskomusta, jonka mukaan Aatami repäisi kylkiluustaan Eevan. Mies on ollut se kantaihminen, MAN, ja nainen on sen jälkeen tullut woMAN.

Suomen kielessä taas systeemi pyörii NAI-sanan ympärillä, NAIda, mennä NAImisiin, NAInen.

Naissanalla on tietyissä yhteyksissä negatiivinen kaiku. "Nainen ratissa" tms.
Tai Clintonin kommentti Monicaan viitaten "that woman".

Tämä aihe liittyy taas aivan loistavasti alkuperäiseen. :D

FO110K

Banned
tänään oli aamulla positiivinen ylläri auringonpaisteen lisäksi n. 30 lenkkeilevän tytön lauma joka tuli vastaan :)
olin sopivasti valoristeyksessä pysähtyneenä kun ohitse hölkkäsivät, jotenka sai ihailla (kangastusta?) aamulla pidempäänkin...
Nooh, paluu arkeen oli nopea takana tööttäilevän vanhan naiskuskin ansiosta vihreiden vaihduttua.... :D

Knoukka

Well-known member
FO110K sanoi:
tänään oli aamulla positiivinen ylläri auringonpaisteen lisäksi n. 30 lenkkeilevän tytön lauma joka tuli vastaan :)
olin sopivasti valoristeyksessä pysähtyneenä kun ohitse hölkkäsivät, jotenka sai ihailla (kangastusta?) aamulla pidempäänkin...
Nooh, paluu arkeen oli nopea takana tööttäilevän vanhan naiskuskin ansiosta vihreiden vaihduttua.... :D
Luin että kangistusta. Ja niin luuli varmaan se vanha naiskuskikin.