Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heikki tulee vielä ja näyttää kaikille. Ettei jopa ottais voittoa tänä viikonloppuna, jos Macin uusi diffu vaan toimii :ahem:

Mies miestä vastaa tilanteissa Heikki on kyllä aika usein tehnyt radikaaleja virheitä. Joko tuhonnut oman kisansa tai jonkun muun kisan. Tosin aina ei tietty voi syyttää pelkästään Heikkiä, vaan onhan siinä usein toinenkin osapuoli ainakin osittain syyllinen. Mutt ne tilanteet mitä tähän mennessä on ollu, niin ei ne mitenkään hillittömän vahvoja suorituksia kyllä ole ollut. Lukuunottamatta hienoa sadekelin kakkossijoitus Renulla pari vuotta sitte :ahem:
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Niin onko kukaan kuullut niistä renkaiden kuoriutumisongelmista mikä Kovalaisella oli? Koko kausi sitä jauhettiin ja ihan tallin virallisissa tiedotteissakin.
Kimin kohdalla on hyväksytty yleisesti selitykseksi huonoon kauteen se että renkaita ei saatu kisavedoille oikeisiin lämpöihin. Heikin kohdalla ne renkaat taas meni piloille muutamassa kierroksessa. Lähde: McLaren. Molemmilla asiaa pahensi vielä ajotyyli joka molempien tallikaverilla oli enemmän sellainen että noita ongelmia ei ollut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin onko kukaan kuullut niistä renkaiden kuoriutumisongelmista mikä Kovalaisella oli? Koko kausi sitä jauhettiin ja ihan tallin virallisissa tiedotteissakin.
Kimin kohdalla on hyväksytty yleisesti selitykseksi huonoon kauteen se että renkaita ei saatu kisavedoille oikeisiin lämpöihin. Heikin kohdalla ne renkaat taas meni piloille muutamassa kierroksessa. Lähde: McLaren. Molemmilla asiaa pahensi vielä ajotyyli joka molempien tallikaverilla oli enemmän sellainen että noita ongelmia ei ollut.
Justiin kirjotin aiheesta tuonne.

Lainaus alla... lähteinä on Autosportin kausiarvio, jossa käytiin vuosi läpi kuski kuskilta sekä Heikki Kullan aiheesta kertoma Turun Sanomissa.

Kovalaisen ongelmat ajotyylin suhteen ehdittiin kauden mittaan selvittää varsin tarkkaan. Omalla ajotyylillään Heikki sai kyllä auton kulkemaan nopeasti (aika-ajoissa jopa Lewis Hamiltonia nopeammin), mutta renkaiden kustannuksella. Suomussalmelaiselle luonnollinen tapa ajaa on pyrkiä pitämään vauhtia läpi mutkan ja tehdä kaarteesta mahdollisimman jouheva. Tämä kuitenkin kuormittaa renkaita sivuttaissuunnassa, mikä oli Bridgestonen urarenkaille myrkkyä. Sivuttaiskuormitus nimittäin johti nimellä graining tunnettuun ilmiöön, jossa renkaan pinnasta rullautuu irti kumia, joka sitten jämähtää pintaan kiinni ja pilaa pidon.

Alkukaudesta autoa pyrittiin säätämään Kovalaisen ajotyylille sopivaksi, mutta tulokset eivät tyydyttäneet. Lopulta Heikki joutuikin opettelemaan Hamiltonin käyttämän ajotavan, jossa kaarteeseen käännetään sisään myöhemmin ja tiukemmin. Mutka ikään kuin lyhenee ja vaikka vauhti kaarteessa on hitaampi, pääsee kuljettaja kaasulle aikaisemmin, minkä lisäksi renkaan sivuttaiskuormitus vähenee merkittävästi. Vaihdon slickseihin uskottiin ennen kauden alkua sopivan Kovalaiselle, koska sileä rengas toimii sivuttaiskuormituksessa huomattavasti urilla varustettua paremmin ja johdonmukaisemmin. Slicksien vaikutusta Heikin kisasuorituksiin ei ikävä kyllä ole vielä päästy näkemään.
Edit: mitä tulee tuon käymisen selityksestä huonoon kauteen, niin kyllähän rengasongelmat varmasti vaikuttivat. Heikki kertoi Turkkarissa, että kun tuo ei tullut luonnostaan, niin jokaiseen mutkaan täytyi keskittyä erikseen. Toisaalta minusta on selvää, että Kimi on aiemmilla suorituksillaan ansainnut hitusen enemmän ymmärrystä kuin Heikki, joka ei ole vielä todistanut kykyjään kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mitä se olisi voinut tehdä siellä australiassa kun pyörähtänyt Webber liukui radan POIKKISUUNTAISESTI kylkeen.
On se pakko uskoa että oli foorumi mikä tahansa niin aina jotkut ottaa kaiken mahdollisen ilon irti jonkun suomalaisen huonosta menestyksestä tai epäonnesta, ja nimenomaan suomalaisen.
Heh, olla tuuppaamatta Barrichelloa Webberiin, joka näin liukui Kovalaisen kylkeen. :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kimi on treenannut F1:ssä kai huipputalleissa kohta 10 vuotta. Heikki McLarenilla 1 vuoden.

Perin kärsimättömiä ollaan välillä tuon Kovalaisenkin menestystä odotellessa.
Minä en suostu tekemään johtopäätöksiä Kovalaisen mestaruus potentiaalista ennen kuin olen nähnyt siltä edes yhden kauden huipputallissa autolla joka toimii omalle ajotyylille JA kulkee eikä menestystä ole haittaamassa toinen kuski joka on tallin suosikki taktiikkoja laadittaessakin alusta pitäen. Nämä seikat huomioonottaen Kovalaisen alku ykkösissä on ollut ihan hyvä ja kehitys aikataulussa. Myös talli on ollut samaa mieltä ainakin julkisuudessa.

Väitän että jos meillä ei olisi Häkää ja Kimiä niin Heikin nousua McLarenille pidettäisiin suunnilleen sensaatiomaisena. Nyt siltä monet odottaa mestaruutta samantien kun kerran Häkä ja Kimikin on sen saavuttaneet.
Vaikka niilläkin siihen kului ties kuinka monta vuotta.
Renault oli vuoden 2006 mestariauto, eikö se ole huipputalli? Huonoon suorituskykyyn jos viittaat täytyy samalla muistaa, että Kimillä on ollut paska auto kausina 2001, 2002, 2004 ja 2006. Neljänä vuotena erinomainen (tulos MM-kulta, 2 MM-hopeaa ja MM-pronssi), neljänä keskinkertainen tai huono. Että se siitä kymmenestä vuodesta.

Tuossa on melko monta muttaa, kun luettelet minkä kaiken pitäisi osua kohdilleen. Eiköhän joka ikinen kuski tuollaisella paketilla pystyisi edes taistelemaan mestaruudesta. Poikkeukset kuten Piquet sitten vahvistavat säännön. Parhaat erotellaan erinomaisista siinä kuinka paljon saavat irti autosta, vaikkei se ole täydellinen tai välttämättä edes lähelläkään täydellistä.

Väitteesi on varmaankin totta, mutta meillä on Häkä ja Kimi. Samaa voisi sanoa melkein mistä vaan asiasta. Vaikka jääkiekon viime vuoden MM-pronssista. Se olisi upea saavutus, jos meillä ei olisi MM-kultaa ja muita mitaleja ennestään. Itse en edes mitään mestaruuksia vielä odota. Sinne on vielä todella pitkä matka Heikillä ja se matka taita jäädä kesken aiemmassa tai myöhemmässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jos lukee planet-f1-nimistä keskustelupalstaa (suosittelen palstan lukemista myös UsvaaPutkeen:lle) siellä ketjusta toiseen naljaillaan ja naureskellaan heikin suorituksille ja kommenteille tyyliin "ensi kaudella juhlitaan toivottavasti minua" (brasilia 2008). kyseessä on kuitenkin "hieman" isompi yhteisö kuin tämä ja käyttäjiä ympäri maailmaa sekä objektiivisemmin lajiin suhtautuvia faneja ilman sinivalko-suomussalmenkunnanvaakunanvärilaseja.
Voi Jeesus. Vai että objektiivisemmin. Eihän tälle voi kun nauraa. :D

Kyseisellä palstalla on nimittäin enimmäkseen kaikkea muuta kuin objektiivisia näkökulmia. Ja enpä odottaisi mitään muutakaan kuin Heikille naureskelua, tuloksiahan sielläkin tiiraillaan eikä mitään muuta, ja olet juuri niin hyvä kuin viime kisasi. Kyllä siellä aivan samalla tavalla naureskeltiin Massalle viime kauden alussa ja vaadittiin potkuja, ja loppukaudesta ylistettiin sitten kuinka mies oli kehittynyt, ja vastaavasti Kimiä kehuttiin alkukaudesta ja loppukaudesta oltiin sitten potkuja jakamassa. Ei siellä yhtään sen syvällisempiä olla, potkuja ollaan kaikille jakamassa heti kun ei kulje. Heikkiä kehuttiin alkukaudesta '08, ja sitten kun tuli huonompia kisoja, Silverstonen paikkeilla ja siitä eteenpäin, ei niitä syitä sen kummemmin niille mietitty vaan heti oli Heikki muuttunut paskaksi.

Ei se taaskaan vaatisi kuin sen että Heikki pieksisi Hamiltonin muutamassa kisassa niin heti oltaisiin ylistämässä kuinka Heikki on "kehittynyt", ja näitä ekoja kisoja pistettäisiin huonon tuurin piikkiin. Ei tää mitään rakettitiedettä ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väitteesi on varmaankin totta, mutta meillä on Häkä ja Kimi.
Niin, Kimihän voitti 34. kisansa, Heikki 28:nsa. Heikki on ajanut 37 kisaa, joissa on kerännyt 83 pistettä. Kimi keräsi samassa ajassa aikoinaan 57 pistettä. Häkkistä en vaivaudu edes laskemaan.

Että ei se F1-ura niin heikosti ole lähtenyt käyntiin. ;)
Eiköhän joka ikinen kuski tuollaisella paketilla pystyisi edes taistelemaan mestaruudesta. Poikkeukset kuten Piquet sitten vahvistavat säännön.
Ja pystyisi Piquetkin, ellei hänellä olisi paremmin radalla pysyvää tallikaveria. Ylivoimaisella autolla ei tarvitse ajaa niin limiitillä, joten virheet vähenevät.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Voi Jeesus. Vai että objektiivisemmin. Eihän tälle voi kun nauraa. :D

Kyseisellä palstalla on nimittäin enimmäkseen kaikkea muuta kuin objektiivisia näkökulmia. Ja enpä odottaisi mitään muutakaan kuin Heikille naureskelua, tuloksiahan sielläkin tiiraillaan eikä mitään muuta, ja olet juuri niin hyvä kuin viime kisasi. Kyllä siellä aivan samalla tavalla naureskeltiin Massalle viime kauden alussa ja vaadittiin potkuja, ja loppukaudesta ylistettiin sitten kuinka mies oli kehittynyt, ja vastaavasti Kimiä kehuttiin alkukaudesta ja loppukaudesta oltiin sitten potkuja jakamassa. Ei siellä yhtään sen syvällisempiä olla, potkuja ollaan kaikille jakamassa heti kun ei kulje. Heikkiä kehuttiin alkukaudesta '08, ja sitten kun tuli huonompia kisoja, Silverstonen paikkeilla ja siitä eteenpäin, ei niitä syitä sen kummemmin niille mietitty vaan heti oli Heikki muuttunut paskaksi.

Ei se taaskaan vaatisi kuin sen että Heikki pieksisi Hamiltonin muutamassa kisassa niin heti oltaisiin ylistämässä kuinka Heikki on "kehittynyt", ja näitä ekoja kisoja pistettäisiin huonon tuurin piikkiin. Ei tää mitään rakettitiedettä ole.
Juurikin näin. Kyseinen sivusto on kyllä kaikkea muuta kuin objektiivinen. Ihan uutisointia ja näitä kaikenmaailman tallikaverivertailuja myöten.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Vaikka kuinka täällä muutamat perämetsien kuljettajien kannattajat yrittävät puolustaa täällä suomen ehdottomasti eniten flopannutta formulakuljettajaa, he eivät voi kiistää seuraavia faktoja: Heikki täyttää tänä vuonna 28-vuotta ja ajaa vasta kolmatta kauttaan formuloissa kun nykyään debyytti tehdään jopa alle 20-vuotiaana. Heikillä oli se supertilaisuus viime kaudella myöhäisiällä murtautua eliittikuljettajien joukkoon, mutta jätti sen aika tylyllä tavalla käyttämättä - käytännössä kruisailemalla läpi kauden 18-kilpailua tekemättä yhtään mitään samalla kun tallikaveri kulkee voitosta voittoon ja hankkii itselleen kuljettajien maailmanmestaruustittelin
Täällä perämetsässä Suomessa eräs AKK on jo pitkään kirjoittanut lehdessään ja toppuutellut realistisuutta Formuloihin pääsemiseen. Sen sijaan että sinne lähdetään kartingista pystymetsästä vuoden menestyksen jälkeen kyntämään ensin pikku formuloita vuosi 16-vuotiaana, niin kyllä lähtökohdat ovat ihan toiset.

Sen sijaan suositellaan kartingia useampi vuosi sinne aikuisiän kynnykselle, sitten testiä ja realistinen suunnitelma sekä rahoitus useammaksi vuodeksi pikku formuloihin ja sitten kun myöhemmin joskus 20-22-vuotiaana on jo aikaista päästä testaamaan F1:stä. Siihen vuosi pari isompaa formula luokkaa ja F1 testiä niin ollaan 25-vuotiaita.

Kaikki eivät kulje Räikkösen ja Hamiltonin viitoittamaa tietä. Enkä pitäisi suomalaista moottoriurheilun valmennusoppia ihan pystymetsänä.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Sen sijaan suositellaan kartingia useampi vuosi sinne aikuisiän kynnykselle, sitten testiä ja realistinen suunnitelma sekä rahoitus useammaksi vuodeksi pikku formuloihin ja sitten kun myöhemmin joskus 20-22-vuotiaana on jo aikaista päästä testaamaan F1:stä. Siihen vuosi pari isompaa formula luokkaa ja F1 testiä niin ollaan 25-vuotiaita.
Toi tapa kuullostaa täydelliseltä tieltä keskikastin kuljettajaksi.

Todelliset huippulupaukset skoutataan heti tai lähes välittömästi nuorella iällä kisakuskeiksi kuten 2000-luvulla mieleen tulevat tapaukset button (20v), heidfeld(22v), alonso(19v), räikkönen(21v), massa(20v), hamilton(22v), vettel(19v) ja kubica(22v).
Näillä kuljettajilla on heti huomattu ominaisuuksia kehittyä voittavaksi kuljettajaksi ja havaittu mestaruusaineksia. Lähes kaikki edellämainituista ne ovat myös täyttäneet.

Kovalainen ajoi vuositolkulla testejä tai pikkuluokkia samaan aikaan kun ajatettiin Villeneuven, Fisichellan kaltaisia "staroja" tai Trullin tapaista vanhemman ikäluokan kuljettajaa, jolla ainesta menestymiseen ei enää niin paljon ole.

Eli osaltaan syynä HK:n epäonnistumiseen on roikkuminen renaultin leirissä ja sen huonossa nuorten kuljettajien ohjelmassa.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Täällä perämetsässä Suomessa eräs AKK on jo pitkään kirjoittanut lehdessään ja toppuutellut realistisuutta Formuloihin pääsemiseen. Sen sijaan että sinne lähdetään kartingista pystymetsästä vuoden menestyksen jälkeen kyntämään ensin pikku formuloita vuosi 16-vuotiaana, niin kyllä lähtökohdat ovat ihan toiset.

Sen sijaan suositellaan kartingia useampi vuosi sinne aikuisiän kynnykselle, sitten testiä ja realistinen suunnitelma sekä rahoitus useammaksi vuodeksi pikku formuloihin ja sitten kun myöhemmin joskus 20-22-vuotiaana on jo aikaista päästä testaamaan F1:stä. Siihen vuosi pari isompaa formula luokkaa ja F1 testiä niin ollaan 25-vuotiaita.

Kaikki eivät kulje Räikkösen ja Hamiltonin viitoittamaa tietä. Enkä pitäisi suomalaista moottoriurheilun valmennusoppia ihan pystymetsänä.
Tottahan tuokin on. Pitkä ja kivinen tie. Mutta... ei se kummiskaan tarkoita sitä että kun suomalainen tähän kuninkuusluokkaan pääsee niin pitäisi ylistää kaikkia suomalaisia kuskeja. JJ Lehtohan oli jo yksi häpeäpilkku, ja nyt Kovalaisesta tulossa (tai tullut) uusi Barrichello.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tottahan tuokin on. Pitkä ja kivinen tie. Mutta... ei se kummiskaan tarkoita sitä että kun suomalainen tähän kuninkuusluokkaan pääsee niin pitäisi ylistää kaikkia suomalaisia kuskeja. JJ Lehtohan oli jo yksi häpeäpilkku, ja nyt Kovalaisesta tulossa (tai tullut) uusi Barrichello.
JJ Lehto häpeäpilkku? Ei minun silmissä ainakaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
JJ Lehto häpeäpilkku? Ei minun silmissä ainakaan.
Niinpä. JJ:n aikana lähempänä häpeäpilkkuja olivat Belmondot, Langesit ja Barbazzat, jotka jäivät kauas keskikastiin kuuluvista tiimikavereistaan. JJ ei ollut huippukuljettaja ykkösissä, mutta vissiin mainittavan hyvä ajamaan monia erilaisia kilpa-autoja. Missään nimessä häpeäpilkku ei ajele mitään 5 vuotta ykkösissä keskikastissa kilpaa, sieltä lentää nopeammin pihalle.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Niinpä. JJ:n aikana lähempänä häpeäpilkkuja olivat Belmondot, Langesit ja Barbazzat, jotka jäivät kauas keskikastiin kuuluvista tiimikavereistaan. JJ ei ollut huippukuljettaja ykkösissä, mutta vissiin mainittavan hyvä ajamaan monia erilaisia kilpa-autoja. Missään nimessä häpeäpilkku ei ajele mitään 5 vuotta ykkösissä keskikastissa kilpaa, sieltä lentää nopeammin pihalle.
No terve... Kyllä sitä tarttis melkee olla patsasta pystyttämässä JJ:stä. Mikä onkaa sen parempi tapa lopettaa F1 ura kuin 28-vuotiaana potkuihin. Praise the Lord! :eek!:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
No terve... Kyllä sitä tarttis melkee olla patsasta pystyttämässä JJ:stä. Mikä onkaa sen parempi tapa lopettaa F1 ura kuin 28-vuotiaana potkuihin. Praise the Lord! :eek!:
Ei tässä mitään patsaita oltu pystyttämässäkään, vaan puhuttiin siitä onko Tsei Tsei häpeäpilkku. Silverstonen onnettomuus ja sen seuraukset taitavat olla sinulle aivan tuntemattomia?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ei tässä mitään patsaita oltu pystyttämässäkään, vaan puhuttiin siitä onko Tsei Tsei häpeäpilkku. Silverstonen onnettomuus ja sen seuraukset taitavat olla sinulle aivan tuntemattomia?
Ei ole tuntematon juttu. En enää viitti edes kommentoida tätä JJ juttua. Ei kestä enää...
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Noh noh, älkääs nyt poijaat sentään mitään objektiivisia ulkomaanfoorumeita vetäkö keskusteluun. Siis niitä samoja objektiivisia foorumeita, joissa itketään Hamiltoniin kohdistuvaa ajojahtia - ja siinä sivussa pidetään Kovalaista ja Piquet'ta tasavahvoina kuljettajina.

Onhan se hienoa, että niistä 6 suomalaisesta kuskista, jotka keskivertosuomalainen muistaa, kaksi on maailmanmestareita. Mutta ei siltikään ole kovin tyylikästä tuomita niitä 4 muuta ikuisiksi epäonnistujiksi sillä perusteella, ettei titteleitä ole. JJ sai sen Tilaisuuden (Benetton), jota moni kuljettaja ei koskaan saa, mutta hän ei testionnettomuuden takia sitä pystynyt käyttämään. Tuskin Lehto terveenäkään olisi Schumia lyönyt, mutta onhan yksi loukkaantumisen takia pilalle mennyt kausi aika karu syy viskata Le Mans -voittaja F1-historian roskatunkiolle.

Heikin täytyisi ajaa kisakierros ja pian, jos hän aikoo hyödyntää oman Tilaisuutensa (gp-voittoa pitemmälle). Uran jatko riippu mielestäni enemmän päästä kuin nopeudesta. Sitähän täytyy sentään löytyä, jos pystyy (edes) yhdellä kierroksella vastaamaan Hamiltonin vauhtiin.

PS. Mikä olisi tämän foorumin käsitys miehestä nimeltä Felipe Massa, jos hän ei olisi saanut toista mahdollisuutta? Samassa kategoriassa Yoongin ja Iden kanssa?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
PS. Mikä olisi tämän foorumin käsitys miehestä nimeltä Felipe Massa, jos hän ei olisi saanut toista mahdollisuutta? Samassa kategoriassa Yoongin ja Iden kanssa?
Jos japanilaisia oltaisiin niin Ide ja muut japsi-kamikazet olisivat täyttä rautaa :alppu:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mikä olisi tämän foorumin käsitys miehestä nimeltä Felipe Massa, jos hän ei olisi saanut toista mahdollisuutta? Samassa kategoriassa Yoongin ja Iden kanssa?
Kaksi jälkimmäistä olisivat kuuluneet deletrazien ja lavaggien kanssa jonnekin aivan muualle kuin ykkösiin, kun taas Felipe puolestaan kuului kiistatta sarjaan nopeutensa puolesta samantien, mutta oli tulokkaana "hiomaton timantti". Ferrari huomasi potentiaalin eikä päästänyt miestä käsistään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös