Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki

Aina kiva vertailla näitä tilanteita, tässä Breenin ulosajo viime viikonlopulta Italiasta, ilmeisesti oikea eturengas meni tyhjäksi, ja aika heittämällä lennettiin puihin. Onneksi näillä nykyautoilla ei käy mitään tällaisissa mälleissä.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Onneksi näillä nykyautoilla ei käy mitään tällaisissa mälleissä.
Ei ihmekään, kun tehoa on saman verran tai jopa vähemmän kuin naapurin 3-sarjan Bemarissa ja massaa melkein yhtä paljon. Kestäähän noi teräskorit ja turvakaaret hyvin, varsinkin kun tänä päivänä vauhdit on mitä on. Toista se oli Henkan aikaan kun ajettiin ilmiömäisen teho-painosuhteen omaavilla B-ryhmäläisillä. Viimeisimmissä evoversioissa tehot lähenteli lukemani mukaan tuhatta heppaa ja autot painoivat käytännössä alle sen 1000kg. Just yks päivä pelasin Dirt Rally 2.0:ssa Puolan rallia Lancia Delta S4:llä ja toden totta, sehän suti ainakin kolme tai neljä ekaa vaihdetta läpi lähdössä, ja kun pelissä tehoa taitaa olla joku 550-650hp niin ihan raakilehan se on viimeisiin suunniteltuihin evoversioihin nähden. Ei ollenkaan samanlainen pölynimurimaisen kliininen lähtö kuin nyky-WRC-autoilla rattivaihdeläpysköineen, puhumattakaan siitä että Lanciassa on niin järjettömästi tehoa ja vääntöä, että sitä kaasua pitää oikeasti käyttää harkiten ja se jos mikä kysyy taitoa kuskilta. Enkä tässä nyt kehu niinkään itseäni, vaan 80-luvun tähtikuskeja, jotka näitä petoja kesyttivät pitkissä ralleissa yötä päivää. En halua myöskään mässäillä ajatuksella, mitä Breenille olisi voinut käydä B-ryhmäläisen ratissa vastaavassa tilanteessa, mutta luulenpa ettei mitään, koska ei olisi alunperinkään uskaltautunut ajamaan sellaista.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Ei ihmekään, kun tehoa on saman verran tai jopa vähemmän kuin naapurin 3-sarjan Bemarissa ja massaa melkein yhtä paljon. Kestäähän noi teräskorit ja turvakaaret hyvin, varsinkin kun tänä päivänä vauhdit on mitä on. Toista se oli Henkan aikaan kun ajettiin ilmiömäisen teho-painosuhteen omaavilla B-ryhmäläisillä. Viimeisimmissä evoversioissa tehot lähenteli lukemani mukaan tuhatta heppaa ja autot painoivat käytännössä alle sen 1000kg. Just yks päivä pelasin Dirt Rally 2.0:ssa Puolan rallia Lancia Delta S4:llä ja toden totta, sehän suti ainakin kolme tai neljä ekaa vaihdetta läpi lähdössä, ja kun pelissä tehoa taitaa olla joku 550-650hp niin ihan raakilehan se on viimeisiin suunniteltuihin evoversioihin nähden. Ei ollenkaan samanlainen pölynimurimaisen kliininen lähtö kuin nyky-WRC-autoilla rattivaihdeläpysköineen, puhumattakaan siitä että Lanciassa on niin järjettömästi tehoa ja vääntöä, että sitä kaasua pitää oikeasti käyttää harkiten ja se jos mikä kysyy taitoa kuskilta. Enkä tässä nyt kehu niinkään itseäni, vaan 80-luvun tähtikuskeja, jotka näitä petoja kesyttivät pitkissä ralleissa yötä päivää. En halua myöskään mässäillä ajatuksella, mitä Breenille olisi voinut käydä B-ryhmäläisen ratissa vastaavassa tilanteessa, mutta luulenpa ettei mitään, koska ei olisi alunperinkään uskaltautunut ajamaan sellaista.
Nyt on taas sellasta huttua että hohhoijaa. Melkoistsa B-ryhmän glorifiointia... Dirt Rallyssä sutii. :ROFLMAO: No joo, en edes lähde tuohon koko tekstiin mutta ehkä jotain kertoo ymmärryksestäsi asioihin tuo viimeinen lause. Katsoppa vaikka tuo:
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
93
Ei ihmekään, kun tehoa on saman verran tai jopa vähemmän kuin naapurin 3-sarjan Bemarissa ja massaa melkein yhtä paljon. Kestäähän noi teräskorit ja turvakaaret hyvin, varsinkin kun tänä päivänä vauhdit on mitä on. Toista se oli Henkan aikaan kun ajettiin ilmiömäisen teho-painosuhteen omaavilla B-ryhmäläisillä. Viimeisimmissä evoversioissa tehot lähenteli lukemani mukaan tuhatta heppaa ja autot painoivat käytännössä alle sen 1000kg. Just yks päivä pelasin Dirt Rally 2.0:ssa Puolan rallia Lancia Delta S4:llä ja toden totta, sehän suti ainakin kolme tai neljä ekaa vaihdetta läpi lähdössä, ja kun pelissä tehoa taitaa olla joku 550-650hp niin ihan raakilehan se on viimeisiin suunniteltuihin evoversioihin nähden. Ei ollenkaan samanlainen pölynimurimaisen kliininen lähtö kuin nyky-WRC-autoilla rattivaihdeläpysköineen, puhumattakaan siitä että Lanciassa on niin järjettömästi tehoa ja vääntöä, että sitä kaasua pitää oikeasti käyttää harkiten ja se jos mikä kysyy taitoa kuskilta. Enkä tässä nyt kehu niinkään itseäni, vaan 80-luvun tähtikuskeja, jotka näitä petoja kesyttivät pitkissä ralleissa yötä päivää. En halua myöskään mässäillä ajatuksella, mitä Breenille olisi voinut käydä B-ryhmäläisen ratissa vastaavassa tilanteessa, mutta luulenpa ettei mitään, koska ei olisi alunperinkään uskaltautunut ajamaan sellaista.
Ja sitten voisi laittaa korkin kiinni, kiitos.

Tartunpa tuohon boldattuun Nykyautot ovat nopeimpia, mitä on ralliteillä nähty. Erityisesti mutkanopeudet ovat aivan eri planeetalta kun muistelemallasi 80-luvulla. Suoralla tiellä kiihdyttäessä B-ryhmäläisellä voisi pärjätä nykyautoja vastaan, mutta jarrutuksissa, mutkissa, hypyissä jne. vanhat autot jäävät auttamatta jälkeen. Alustat, renkaat, jarrut, voimansiirto yms, kaikki ovat kehittyneet huimasti. Ja mitä tuohon "nykykuskit eivät uskaltaisi ajaa" tulee, niin kyllä niissä huippuautoissa istuvat sen aikakauden parhaat, olivat autot minkälaisia tahansa.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Nyt on taas sellasta huttua että hohhoijaa. Melkoistsa B-ryhmän glorifiointia... Dirt Rallyssä sutii. :ROFLMAO: No joo, en edes lähde tuohon koko tekstiin mutta ehkä jotain kertoo ymmärryksestäsi asioihin tuo viimeinen lause. Katsoppa vaikka tuo:
On se siinä määrin realistinen simulaattori, että jos asetuksista kytkee luistonestot yms. pois päältä niin jollain A-ryhmäläisillä tai WRC-autoilla voi huoletta kiihdytellä täyskaasulla, vaihtaa läpsyttimistä vaihteita ja mutkan ulostulossa runtata kaasun pohjaan. Toista se on esimerkiksi Lancia Delta S4:llä tai Peugeot 205 T16:lla, joilla kannattaa suosiolla lähteä liikkeelle kakkosvaihteella (asetuksista keppivaihteet), sillä tehoa ja vääntöä on niin paljon että ykkönen on ihan nimellinen vaihde joitain neulansilmiä varten.

Ja sitten voisi laittaa korkin kiinni, kiitos.
Tartunpa tuohon boldattuun Nykyautot ovat nopeimpia, mitä on ralliteillä nähty. Erityisesti mutkanopeudet ovat aivan eri planeetalta kun muistelemallasi 80-luvulla. Suoralla tiellä kiihdyttäessä B-ryhmäläisellä voisi pärjätä nykyautoja vastaan, mutta jarrutuksissa, mutkissa, hypyissä jne. vanhat autot jäävät auttamatta jälkeen. Alustat, renkaat, jarrut, voimansiirto yms, kaikki ovat kehittyneet huimasti. Ja mitä tuohon "nykykuskit eivät uskaltaisi ajaa" tulee, niin kyllä niissä huippuautoissa istuvat sen aikakauden parhaat, olivat autot minkälaisia tahansa.
Korkki on ollut kohta vuoden kiinni terveyssyistä.
Mutkanopeuksien kasvu selittyy ilman muuta autojen helpommalla ajettavuudella, joka taas on peruja juurikin kehittyneemmästä alustatekniikasta yms. mutta se onkin kokonaan toinen juttu erotteleeko nämä perheauton suorituskyvyllä varustetut pölynimurit jyvät akanoista samalla tavalla kuin B-ryhmäläiset. Ja myös se, mitä katsojat haluavat nähdä, kuulla, kokea yms. Paljon kiinnostavampaa on katsojan kannalta, pystyykö kuski ajamaan limiitillä ja silti pitämään 650-1000 heppaisen, tupla-ahdetun, kiinteällä nelivedolla varustetun pedon hyppysissään, verrattuna kliinisesti pihiseviin pölynimureihin joilla kuskit hiovat ajolinjastaan viimeisiä senttejä tai millejä pois railakkaasti kaasu pohjassa ja sähkölukot käytössä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Itse luulin kanssa olevan satiiria jo. Kehitys kehittyy, pääsisköhän noilla vanhoilla b-ryhmäläisillä edes nykyisten kaksivetoisten vauhtiin? Itse uskon että eivät ehtisi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse luulin kanssa olevan satiiria jo. Kehitys kehittyy, pääsisköhän noilla vanhoilla b-ryhmäläisillä edes nykyisten kaksivetoisten vauhtiin? Itse uskon että eivät ehtisi.
Jyskälän pätkillä ovat aika kilpailukykyisiä R5-autojen kanssa. Assulta en ole sopivaa vertailukohtaa vielä keksinyt.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4959
Sijainti
Parc Fermé
Ai samputti, klassinen kommentti aiheesta "ennen b-ryhmän aikaan kaikki oli paremmin"

Kas kun ei vielä perään ralli-mitähistä tuttua kuulijakyssäriä "mistä johtuu nykyajan suuret aikaerot, mielestäni b-ryhmän aikaan oli pienemmät ja tiukemmat aikaerot".

Seuraavaksi puheenaiheeksi ralli-iltojen klassikko "miksei kaatunutta ralliautoa saa nostaa takaisin tielle"?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
verrattuna kliinisesti pihiseviin pölynimureihin
Oletko koska viimeksi käynyt rallissa jossa on nyky WRC:tä? Aivan, et ole tainnut käydä sellaisessa jos oot sitä mieltä nyky WRC:t on jotain pölynimureita.

Taitaa kokemukset äänistä olla sieltä Dirtistä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Ai samputti, klassinen kommentti aiheesta "ennen b-ryhmän aikaan kaikki oli paremmin"

Kas kun ei vielä perään ralli-mitähistä tuttua kuulijakyssäriä "mistä johtuu nykyajan suuret aikaerot, mielestäni b-ryhmän aikaan oli pienemmät ja tiukemmat aikaerot".

Seuraavaksi puheenaiheeksi ralli-iltojen klassikko "miksei kaatunutta ralliautoa saa nostaa takaisin tielle"?
Niin ja sen jälkeen Ylen ralli illan klassikko kysymys: Milloin ajetaan taas Tampereen lenkki, YÖLLÄ!!!:)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ja sitten voisi laittaa korkin kiinni, kiitos.

Tartunpa tuohon boldattuun Nykyautot ovat nopeimpia, mitä on ralliteillä nähty. Erityisesti mutkanopeudet ovat aivan eri planeetalta kun muistelemallasi 80-luvulla. Suoralla tiellä kiihdyttäessä B-ryhmäläisellä voisi pärjätä nykyautoja vastaan, mutta jarrutuksissa, mutkissa, hypyissä jne. vanhat autot jäävät auttamatta jälkeen. Alustat, renkaat, jarrut, voimansiirto yms, kaikki ovat kehittyneet huimasti. Ja mitä tuohon "nykykuskit eivät uskaltaisi ajaa" tulee, niin kyllä niissä huippuautoissa istuvat sen aikakauden parhaat, olivat autot minkälaisia tahansa.
Se on totta että kaikenlaisten elektronisten hilavitkuttimien ja alustan toiminnan ansiosta jopa nykyiset Rally2 autot ovat monesti nopeampia kuin B-ryhmäläiset (eritoten jos vertailukohta on Metro tai Citroen BX). Mutta totta on myös se, että teho/paino suhteessa B-ryhmän superautot olivat ihan toisissa sfääreissä kuin nyky WRC. Ja se voiman ulostulo ei ollut myöskään likikään niin sivistynyttä kuin nykypeleissä. Jossain S4:ssa tai Audi S1:ssa se voima tuli kuin moukarin isku ja silloin auto saattoi aika helposti karata vähän huonomman kuskin käsistä. Turbo lag oli mm. Audissa jotain mitä nykyautoihin tottuneet kuskit eivät handlaisi ihan tuosta noin vaan. Samoin H-kaavainen kepillä hämmennettävä suorakytkentälaatikko on vähän eri kuin elektronisesti ohjattu läpsyttimillä tai rattinappuloilla operoitava laatikko.

Fordin RS200:a otettiin ulos rallikäytössä ~580 bhp. Peugeotin 405 T16 (käytännössä sama motti kuin 205:a) Pikes Peak versiosta puristettin ulos ~600 - 610 bhp. Nyky-WRC:sta tehoja on ulostettu ehkä ~400 bhp ja painoa on ainakin neljännestonni enemmän kuin B-ryhmän Kevlar-pulkissa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Hohhoijaa. Sillä ei ole kyllä minkään valtakunnan merkitystä, onko nyt B-ryhmäläinen nopeampi vai hitaampi kuin joku muu ralliauto. B-ryhmää ei muistella sen vuoksi mitä kello näytti, vaan miltä meno näytti.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
vaan miltä meno näytti.
70-luvun lopulla kun Alen rojautti Mirafiorillaan ilmassa poikittain Urrian "hirvospaikan" monttuun, tuntui "että tuon kovempaa autolla ei voi enää mennä." Tuli sitten B-ryhmä.

Ja nyt, ehdottomasti näyttää WRC:n meno kovemmalta kuin 80-luvun B-ryhmän. "että tuon kovempaa autolla ei voi enää mennä" Tod!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Se on totta että kaikenlaisten elektronisten hilavitkuttimien ja alustan toiminnan ansiosta jopa nykyiset Rally2 autot ovat monesti nopeampia kuin B-ryhmäläiset (eritoten jos vertailukohta on Metro tai Citroen BX).
Ei tarvi verrata Metroon ja Citikkaan vaan ihan Siipi-Audiin ja Evo-Pösöön Jyskälässä, niin vuosien 2015-2016 R5 Skoda kulkee samaa vauhtia Ounissa ja Myhinpäässä.
Fordin RS200:a otettiin ulos rallikäytössä ~580 bhp.
RS200:sta ei todellakaan otettu tuollaisia tehoja vielä kauden 1986 ralleissa. Eri asia sitten mitä on jossain jenkkien evomalleissa tai rallicross-peleissä. RS200:han kärsi nimenomaan tehonpuutteesta eikä evoluutiomallia ehditty luokitella ennen Korsikaa. Group B Shrine -sivuston mukaan rallikäytössä maksimiteho oli 444 hv. Vuodelle 1987 oli tulossa evo-malli. jossa tehoa olisi voitu ottaa jopa 650 hv, mutta tämähän nyt on vain jossittelua.
Peugeotin 405 T16 (käytännössä sama motti kuin 205:a) Pikes Peak versiosta puristettin ulos ~600 - 610 bhp.
Ihan sama mitä on Pikes Peakissa tai rallicrossissa otettu, rallia ei ajettu maksimitehoilla koska maaliinkin piti päästä.


Jyskälä 1985 kohdalla Salonen kertoo Pösössä olevan 485 hevosvoimaa. 100 hevosvoimaa saisi lisää, mutta kone ei kestäisi maaliin.


Sanremo 1986 kohdalla Kankkunen kertoo tehoa Pösössä olevan uudella turbolla 520-540 hevosvoimaa. Kertoo ajavansa soralla 440-450 hv tehoilla, koska enempää ei voi käyttää hyödyksi.
 
Ylös