Ilmastonmuutos / Kasvihuoneilmiö

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Rene Decartes wanders to a bar, sits on bar stool and orders a beer.
Time passes, beer slowly gets drank.
Bartender approaches Decartes and asks "Another beer sir"
"I think not", replies Decartes and vanishes in a puff of logic...

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Off-Topic sanoi:
Linkolan vois jättää omaan arvoonsa, ei elä kuten opettaa muuta kun niiltä osin kun sattuvat hänen tarkoitusperiinsä sopimaan. Olis varmaan mielellään jonkun uskonlahkon ylipappi ja viran puolesta lasten hyväkskäyttäjä, kuten tavallaan nytkin on. Puheet on miehellä suuret, teot vähäiset. Esimerkkinä, toivoo erilaisia vitasuksia jotka harventais maapallon väestöä ja luottais noin niinku luonnonvalintaan. Samaan aikaan hoitaa mielellään omia vaikeita sairauksiaan nykylääketieteen suomin keinoin joita ilman olis toteuttanut tota luonnonvalintaa jo kauan sitten. Aktivistin suurimmat suoritukset taitaa olla siinä, että joskus kävi naapurin metsän puihin hakkaamassa nauloja, ettei niitä pystyis moottorisahalla kaatamaan. Yliarvostettu "ajattelija".
Linkolan kulutukseen ja ja elämäntapaan mahtuu hyvin 10-15 ellei jopa 20 tavallista suomalaista palkansaajaa. Mitä ihmettä ovat nuo jutut lasten hyväksikäytöstä? Mikäli sarkasmia, niin todella huonoa sellaista.

Ja miksiköhän sellaisen järjen äänen kuin Linkolan siis pitäisi vapaaehtoisesti karsiutua esim, ennen tuhatkertaisesti vahingollisempia teollisuus ja markkinajohtajia?

Tuo naula-episodi on kuvattu muistaakseni myös Eero Alenin kirjassa Linkolan soutajan päiväkirja

Off-Topic

Well-known member
Edelleenkö uskot sitä mitä Linkola myy. Kuulut siis niihini hyväksikäytettyihin. Ja varmaan noudatat itse luonnon säästämisessä samoja periaatteita, toisilla on siitä asiasta suurempi vastuu kun ne aiheuttavat enemmän tuhoakin, joten mä voin tehdä mitä huvittaa. 99% ihmisistä ei tosiaankaan kykene siihen mitä vaikka Linkola tekee, mukavuuden halua on enemmän kuin päässä vikaa. Mutta Linkola saarnaa, ei elä niin kuin opettaa, vaan edellyttäisi sitä muilta, "enemmän syyllisiltä".

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Off-Topic sanoi:
Edelleenkö uskot sitä mitä Linkola myy. Kuulut siis niihini hyväksikäytettyihin. Ja varmaan noudatat itse luonnon säästämisessä samoja periaatteita, toisilla on siitä asiasta suurempi vastuu kun ne aiheuttavat enemmän tuhoakin, joten mä voin tehdä mitä huvittaa. 99% ihmisistä ei tosiaankaan kykene siihen mitä vaikka Linkola tekee, mukavuuden halua on enemmän kuin päässä vikaa. Mutta Linkola saarnaa, ei elä niin kuin opettaa, vaan edellyttäisi sitä muilta, "enemmän syyllisiltä".
Juuri niin. Ilmeisesti juuri nuoret vastaanottavat tuon Linkolan ajatukset kaikista helpoimmin. Linkola pitäisi pistää vastuuseen tuon tyyppisestä aivopesusta.

Ehkä tästä maasta...tai maailmasta...löytyisi parempiakin fanituksen kohteita. :wink:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Off-Topic sanoi:
Siis hetkinen. Mitä Linkola voi enää ei-väkivaltaisen/suoran toiminnan saralla - tekstiensä ja sanojen lisäksi - tehdä, kun on jo tinkinyt oman elintasonsa minimiin. Totta helvetissä miehellä on kanttia vaatia muilta samaa koska itsekin tekee niin. Jos mikään muu ei maailmaa pelasta, niin on suhteellisen ymmärrettävää ajaa asiaa.

Liika mukavuuden halu on muuten ihmisen pahimpia vikoja/syntejä.

Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Formulanomi sanoi:
Juuri niin. Ilmeisesti juuri nuoret vastaanottavat tuon Linkolan ajatukset kaikista helpoimmin. Linkola pitäisi pistää vastuuseen tuon tyyppisestä aivopesusta.

Ehkä tästä maasta...tai maailmasta...löytyisi parempiakin fanituksen kohteita. :wink:
Niin, nuorissa on luojan kiitos vielä niitäkin, jotka eivät ole aivopestyjä aivottomiksi kulutusorjiksi "palvelukseen"

Jos jotkut niin mainosmiehet ja talousjohtajat sekä suuri osa poliitikoista pitäisi vetää täyteen vastuuseen moisesta.

Ihmisillä on hyvä olla esikuvia. Joillakin se on G.W Bush, joillakin M.Schumacher, joillakin P.Linkola, monilla ei ketään.

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Totta helvetissä miehellä on kanttia vaatia muilta samaa koska itsekin tekee niin...

Ihmisillä on hyvä olla esikuvia. Joillakin se on G.W Bush, joillakin M.Schumacher, joillakin P.Linkola, monilla ei ketään.
Miten hyvin itse toteutat Linkolan oppeja? Tarkoitan, että miten paljon itse käytät sähköä, autoa, erilaisia kulutushyödykkeitä yms eli ylipäätään kuormitat ekosysteemiä?

Viimeksi muokattu:

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Black Leopard sanoi:
Niin, nuorissa on luojan kiitos vielä niitäkin, jotka eivät ole aivopestyjä aivottomiksi kulutusorjiksi "palvelukseen"
From Wikipedia: "Brainwashing, also known as thought reform or re-education, is the application of coercive techniques to change the beliefs or behavior of one or more people usually for political or religious purposes."

On aika hauskaa että väität vakavalla naamalla suurimman osan maailmasta olevan aivopestyä. Missä ne on aivopesty? Kohdussako?

Archie

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Niinpä niin. Aivopesijöitä ovat markkinavoimat, mainostoimistot, lehdet, televisio, yhteiskunta, jne.. Jos he lopettaisivat aivopesemisen, niin kaikki muuttuisi hyväksi, niinkö? Enpä usko, koska noita instituutioita pyörittävät ihan tavalliset ihmiset ja niiden asiakkaina on yhtä tavallista porukkaa. Mielestäni ongelma on ihmisten pohjattomissa tarpeissa - aina tarvitaan jotain lisää tai enemmän, esim. uusi auto, isompi asunto, uudet vaatteet, mp3 soitin, ulkomaanmatka, kielikurssi, dvd levy, printteri, muistia, parketti, kampaus, työpaikka... jne. Itse en tunne ketään, joka olisi ihan seesteisen onnellinen vain siitä mitä on - eikä havittelisi jotain lisää. Jotta maapallo pelastuisi, niin ihmisten tulisi päästä eroon pakonomaisesta tarpeiden täyttämisestä sen sijaan, että homma pistetään markkinoiden tms. syyksi.

Törni

Well-known member
Willer sanoi:
Mielestäni ongelma on ihmisten pohjattomissa tarpeissa - aina tarvitaan jotain lisää tai enemmän, esim. uusi auto, isompi asunto, uudet vaatteet, mp3 soitin, ulkomaanmatka, kielikurssi, dvd levy, printteri, muistia, parketti, kampaus, työpaikka... jne.
Kivikautinen ihminen ei osannut kaivata mp3 soitinta, koska hän ei tiennyt sellaisesta mitään. Nykypäivän ihminen ei osaa kaivata niitä herkkuja, joita parin tuhannen vuoden päästä on tarjolla (jos ekosysteemi ei ole silloin jo romahtanut :cool: ).

Onkohan "ongelman" (siis minkä?) perimmäinen syy sittenkään ihmisen "pohjattomissa tarpeissa"?

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Miten hyvin itse toteutat Linkolan oppeja? Tarkoitan, että miten paljon itse käytät sähköä, autoa, erilaisia kulutushyödykkeitä yms eli ylipäätään kuormitat ekosysteemiä?
Kiitos erittäinkin aiheellisesta kysymyksestä :ahem: :)

Pyrin yksinkertaisesti välttämään kaikkea turhaa kulutusta. Eli säästän niin sähköä, vettä, ruokaa kuin yleensä kaikkea muutakin niin pitkälle kuin inhimillisesti mahdollista. Tunnustan kuitenkin suoraan että olen kaukana täydellisestä ja varsinkin Linkolan tasosta (sitä en kuitenkaan muiltakaan liene missään tekstini kohdassa 110% vaatineeni)

Eli omistan niin television/digiboksin sekä DVD-tallentimen, stereot, kännykän, tietokoneen...ym normaalia kodintekniikkaa. Kuitenkin mitään näistä tai muustakaan omaisuudesta ei ole ostettu lyhyellä tähtäimellä vaan AINA sen perusteella, mikä on aidosti laadukkain ja kestävin. Olkoon sitten hinnaltaan vaikka miten reilusti muita arvokkaampi.

Esimerkkinä voisi ottaa niinkin pienen asian kuin sytkän: Itse suosin Zippoa siitä hyvin ymmärrettävästä ja yksinkertaisesta syystä, että se on oikein hoidettuna ja huollettuna elinikäinen kumppani ja antaa siihen sijoitetulle rahalle 110% täyden vastineen. Voi ehkä jonkun mielestä kuulostaa naurettavalta, mutta kun asiaa miettii normaalikuluttajan kannalta, niin se on itseasiassa kaikkea muut. Kertäkäyttöinen kaasusytytin on kaasun loppumisen jälkeen ympäristössä jätteenä. Näitä aktiivitupakoitsija käyttää pahimmassa tapauksessa elämänsä aikana satoja tai tuhansia jotka kaikki ovat käyttönsä jälkeen kuormittamassa luontoa.

Omistan myös auton, mutta sitä käytän vain todella harkitusti, mahdollisimman taloudellisella ajolla. Tarkempia kuvauksia välttääkseni, voin sanoa sen olevan luokkaa Micra, niin fyysiseltä kooltaan kuin moottorin litratilavuudeltaan, sekä reilusti yli kymmenen vuotta vanha - kuitenkin jo katalysaattorilla varustettu.

Yhteenvetona voi kaiketi sanoa että, eräs asia mitä köyhän viimeisenä kannattaa tehdä, on ostaa halpaa. Se on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä kalleinta mahdollista kaikkien osapuolten kannalta - tärkeimpänä luonto.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Kivikautinen ihminen ei osannut kaivata mp3 soitinta, koska hän ei tiennyt sellaisesta mitään. Nykypäivän ihminen ei osaa kaivata niitä herkkuja, joita parin tuhannen vuoden päästä on tarjolla (jos ekosysteemi ei ole silloin jo romahtanut :cool: ).

Onkohan "ongelman" (siis minkä?) perimmäinen syy sittenkään ihmisen "pohjattomissa tarpeissa"?
Ei varmaankaan osannut, koska MP3-soitin silloin, nyt tai koskaan ei ole välttämätöntä ihmisen elon/onnellisuuden kannalta. Kaikelle on maailmassa ihmisten toimesta kysyntää jos asialle vain laitetaan oikeat markkinamiehet. Ainoastaan näitten puute ja ihmisten aina silloin tällöin esiin tuleva järki kulutusasioissa on estänyt niiden kaikkein typerimpien ja turhimpien keksintöjen kaupallisen voittokulun.

Ihmisellä on nykymaailmassa jo kaikkea mahdollista kymmenkertaisesti ja silti se huutaa lisää. Ja jos ei huuda, se kyllä laitetaan keinoja kaihtamatta huutamaan lisää.

Ellei se nyt ole tullut selväksi, niin sanotaanpa vielä: Minä en vihaa nyky-yhteiskuntaa kokonaisuudessaan. Se on suorastaan loistava hyvin monilta osin. Kuitenkin kaiken pilaa ratkaisevasti valtioiden, ihmisten ja sen tärkeimmän eli luonnon yli menevät kasvottomat markkinavoimat ja talouselämä joille mikään näistä ei ole käytännössä minkään arvoinen. Ne ovat vain kohteita ja pelinappuloita joita luullaan voivan loputtomasta riistää ja repiä, riistää ja repiä, aina katkeraan loppuun asti, niin että jäljellä ei ole kuin verta, tuhkaa, kyyneleitä ja loputonta kaaosta.

Ja hyvässä ellei loistavassa vauhdissa ollakin loppuratkaisun suhteen......

Eli kysymykseen/pohdintaan onko ongelman perimmäinen syy ihmisen pohjattomissa tarpeissa, voi kaiketi hyvällä syyllä vastata: ei.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Willer sanoi:
Niinpä niin. Aivopesijöitä ovat markkinavoimat, mainostoimistot, lehdet, televisio, yhteiskunta, jne.. Jos he lopettaisivat aivopesemisen, niin kaikki muuttuisi hyväksi, niinkö? Enpä usko, koska noita instituutioita pyörittävät ihan tavalliset ihmiset ja niiden asiakkaina on yhtä tavallista porukkaa. Mielestäni ongelma on ihmisten pohjattomissa tarpeissa - aina tarvitaan jotain lisää tai enemmän, esim. uusi auto, isompi asunto, uudet vaatteet, mp3 soitin, ulkomaanmatka, kielikurssi, dvd levy, printteri, muistia, parketti, kampaus, työpaikka... jne. Itse en tunne ketään, joka olisi ihan seesteisen onnellinen vain siitä mitä on - eikä havittelisi jotain lisää. Jotta maapallo pelastuisi, niin ihmisten tulisi päästä eroon pakonomaisesta tarpeiden täyttämisestä sen sijaan, että homma pistetään markkinoiden tms. syyksi.
Otetaanpa esimerkki: Mikä on varsinkin suurten yksityisten yritysten valitettavan usein ainoa ja ylivoimaisesti tärkein päämäärä? Voiton tavoittelu. Varsinkin nykyään tähän päämäärään päästäkseen ovat kaikki lailliset keinot sallittuja. Yksilö joka toimii tälläisessä yrityksessä, ei ole enää yksilö, normaali ihminen, vaan yrityksen yksi pieni osa. Mikäli tämä osa ei toimi johdon/osakkeenomistajien mielestä oikein ja tarpeeksi tehokkaasti, se voidaan loppujen lopuksi vaihtaa todella helposti.

Kun päämäärä on voiton tavoittelu, sitä yritetään edistää kaikin keinoin, uhraamatta usein pienintäkään ajatusta sille, miten tämä menestys muihin/muuhun maailman vaikuttaa, keneltä kuinka monilta se on pois ja kuinka paljon negatiivista vaikutusta sillä on. Moniko siis tällöin ajattelee tekeväntä tuhoisaa työtä? Ehkä yksi kymmenestä. Paras selityshän kaikelle on: Minähän teen vain työtäni. Niin, aivan. Niinhän me kaikki. Mitäpä siis muusta tai muista.

Viimeksi muokattu:

vermula

Well-known member
Mun mielestä Linkola puhuu paljo asiaa ja olen samaa mieltä siinä et ihmiskunta on pahassa jamassa. Mut mun mielestä Linkola ei näe asioiden kaikkia puolia, vain osan. Ja sitten se katkeruus, vihaisuus ja muut taipumukset, joita mies kantaa, estävät näkemästä asian toista puolta, ja luovat hyökkäävän asenteen. Oma mielipiteeni miehestä vain.

Archie

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Otetaanpa esimerkki: Mikä on varsinkin suurten yksityisten yritysten valitettavan usein ainoa ja ylivoimaisesti tärkein päämäärä? Voiton tavoittelu. Varsinkin nykyään tähän päämäärään päästäkseen ovat kaikki lailliset keinot sallittuja.
Minusta tämä ei koske pelkästään yrityksiä. Tavallaan sama 'voiton' tavoittelu leimaa ihan tavallisia ihmisiä. Ihmisarvo määräytyy pitkälti sellaisten suureiden kautta kuin työpaikka, tulot, asuinalue, uusi auto, hyvä terveys.. Noita voittoja tavoitellaan. Jos sinulla on nuo kaikki, niin sinua kuunnellaan ja pidetään onnistuneena ihmisenä. Siitä huolimatta vaikka et uhraisi ajatustakaan perheellesi, ympäristölle, tms. pehmeälle arvolle. Jos olet työtön ja sairas, mutta huolehdit hyvin läheisistäsi ja ympäristöstäsi, niin olet silti epäonnistuja - kuluerä.

Jarto

Senior Member, VIP
Sijainti
Vaasa
Black Leopard sanoi:
Pyrin yksinkertaisesti välttämään kaikkea turhaa kulutusta. Eli säästän niin sähköä, vettä, ruokaa kuin yleensä kaikkea muutakin niin pitkälle kuin inhimillisesti mahdollista...
Eli omistan niin television/digiboksin sekä DVD-tallentimen, stereot, kännykän, tietokoneen...ym normaalia kodintekniikkaa....
Esimerkkinä voisi ottaa niinkin pienen asian kuin sytkän: Itse suosin Zippoa...
Omistan myös auton, mutta sitä käytän vain todella harkitusti...
Ehkä nyt aletaan päästä asian ytimeen. Ei nuo sinun kulutustapasi eroa kovinkaan paljon suuresta määrästä muita ihmisiä. Eikä ne eroa minun kulutustavoistani. Itse asiassa minulla on tuttuja joilla ei ole TV:tä eikä autoa ollenkaan.

Mutta mielestäni sinä elät hieman itsepetoksessa koska unelmoit radikaalisesta maailman pelastamisratkaisusta, joka edellyttää elintapaa jonka mukaan et edes itse halua elää. Koska olet valinnut ainoaksi sallituksi ratkaisuksi mahdottoman, vaikutat välillisesti muita ratkaisuja vastustamalla (mm. ydinvoima) siihen että luonto saastuu enemmän koko ajan. Ei ydinvoima täydellinen ole mutta se on paljon parempi ratkaisu kuin fossiilisten polttaminen.

Törni

Well-known member
Black Leopard sanoi:
Kiitos erittäinkin aiheellisesta kysymyksestä :ahem: :)

Pyrin yksinkertaisesti välttämään kaikkea turhaa kulutusta. Eli säästän niin sähköä, vettä, ruokaa kuin yleensä kaikkea muutakin niin pitkälle kuin inhimillisesti mahdollista. Tunnustan kuitenkin suoraan että olen kaukana täydellisestä ja varsinkin Linkolan tasosta (sitä en kuitenkaan muiltakaan liene missään tekstini kohdassa 110% vaatineeni)

Eli omistan niin television/digiboksin sekä DVD-tallentimen, stereot, kännykän, tietokoneen...ym normaalia kodintekniikkaa. Kuitenkin mitään näistä tai muustakaan omaisuudesta ei ole ostettu lyhyellä tähtäimellä vaan AINA sen perusteella, mikä on aidosti laadukkain ja kestävin. Olkoon sitten hinnaltaan vaikka miten reilusti muita arvokkaampi.

Esimerkkinä voisi ottaa niinkin pienen asian kuin sytkän: Itse suosin Zippoa siitä hyvin ymmärrettävästä ja yksinkertaisesta syystä, että se on oikein hoidettuna ja huollettuna elinikäinen kumppani ja antaa siihen sijoitetulle rahalle 110% täyden vastineen. Voi ehkä jonkun mielestä kuulostaa naurettavalta, mutta kun asiaa miettii normaalikuluttajan kannalta, niin se on itseasiassa kaikkea muut. Kertäkäyttöinen kaasusytytin on kaasun loppumisen jälkeen ympäristössä jätteenä. Näitä aktiivitupakoitsija käyttää pahimmassa tapauksessa elämänsä aikana satoja tai tuhansia jotka kaikki ovat käyttönsä jälkeen kuormittamassa luontoa.

Omistan myös auton, mutta sitä käytän vain todella harkitusti, mahdollisimman taloudellisella ajolla. Tarkempia kuvauksia välttääkseni, voin sanoa sen olevan luokkaa Micra, niin fyysiseltä kooltaan kuin moottorin litratilavuudeltaan, sekä reilusti yli kymmenen vuotta vanha - kuitenkin jo katalysaattorilla varustettu.

Yhteenvetona voi kaiketi sanoa että, eräs asia mitä köyhän viimeisenä kannattaa tehdä, on ostaa halpaa. Se on yhdeksässä tapauksessa kymmenestä kalleinta mahdollista kaikkien osapuolten kannalta - tärkeimpänä luonto.
Elät siis kaikesta huolimatta niin kuin kaikki muutkin, et lähimainkaan niin kuin Linkola opettaa. Sanojesi ja tekojesi ristiriita on niin räikeä, että uskottavuutesi rippeetkin (mikäli niitä nyt oli jäljellä) ovat menneet :thumbdown

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Elät siis kaikesta huolimatta niin kuin kaikki muutkin, et lähimainkaan niin kuin Linkola opettaa. Sanojesi ja tekojesi ristiriita on niin räikeä, että uskottavuutesi rippeetkin (mikäli niitä nyt oli jäljellä) ovat menneet :thumbdown
Edelleen: Olenko esittänyt mitään muuta/vaatinut sitä muilta?

Ymmärtänet että nykyisessä yhteiskunnassa on "hieman vaikea" elää esim ilman tietokonetta ja kännykkää. Taasen autottomana näin syrjässä eläminen tekisi kaiken liikkumisen todella vaikeaksi - ellei mahdottomaksi, mutta en siltikään sillä kaikkia matkojani todellakaan tee. Toimiva joukkoliikenne muuttaisi asian aivan toiseksi ja oma auto ei olisi enää välttämättömyys.

Eli millähän perusteella tässä uskottavuus olisi kadonnut?

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
vermula sanoi:
Mun mielestä Linkola puhuu paljo asiaa ja olen samaa mieltä siinä et ihmiskunta on pahassa jamassa. Mut mun mielestä Linkola ei näe asioiden kaikkia puolia, vain osan. Ja sitten se katkeruus, vihaisuus ja muut taipumukset, joita mies kantaa, estävät näkemästä asian toista puolta, ja luovat hyökkäävän asenteen. Oma mielipiteeni miehestä vain.
Niin, en ole tavannut P.Linkolaa henkilökohtaisesti - tarkoitus kyllä olisi tapaaminen toteuttaa - mutta sen perusteella mitä olen miehestä laajasti lukenut ja tarinoita kuullut, ei hän todellakaan ole sellainen ihminen mitä julkinen kuva esittää. Päinvastoin. Suorassa keskustelussa mitä miellyttävin ja sydämellisin ihminen joka ei varmasti pahaa sanaa sano suoraan edes pahimmille ideologisille vihollisilleen.

Tässä tullaankin siihen, mikä ristiriita vallitsee miehen puheiden ja kirjoitusten ja taas käytännön toiminnan sekä suorien keskustelujen välillä.

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Willer sanoi:
Minusta tämä ei koske pelkästään yrityksiä. Tavallaan sama 'voiton' tavoittelu leimaa ihan tavallisia ihmisiä. Ihmisarvo määräytyy pitkälti sellaisten suureiden kautta kuin työpaikka, tulot, asuinalue, uusi auto, hyvä terveys.. Noita voittoja tavoitellaan. Jos sinulla on nuo kaikki, niin sinua kuunnellaan ja pidetään onnistuneena ihmisenä. Siitä huolimatta vaikka et uhraisi ajatustakaan perheellesi, ympäristölle, tms. pehmeälle arvolle. Jos olet työtön ja sairas, mutta huolehdit hyvin läheisistäsi ja ympäristöstäsi, niin olet silti epäonnistuja - kuluerä.
Tuossa se suuri mielettömyys piileekin. Sellaisia ihmisiä joilla on kaikki mahdollinen ei välttämättä usein olekaan yhtään mitään - kaikkein vähiten empatiaa mitään/ketään kohtaan. Taasen hyvin usein heillä, joilla ei ole juuri mitään, onkin usein lähes kaikki.