7son7
Well-known member
Toin uskonnon mukaan siinä hengessä, kuinka sen pitkä historia yhteiskunnassamme vaikuttaa ajatteluumme, tapaamme toimia ja käsitykseemme paikastamme luonnossa. Oman käsitykseni mukaan muut tahot ovat tässä viritelleet 'uskonsotaa' ja tehneet vertailuja muihin kulttuureihin.Ensiksikin Archie toi uskonnon mukaan tähän keskusteluun.
En tiedä lasketko minut uskonnollisiin piireihin, mielestäni en ole, näissä uskontojutuissa kaksi asiaa vituttaa ensiksikin suvaitsematon ja ylimielinen asenne toisin uskoivia kohtaan ja toiseksi uskonnon sekoittaminen asiaan kuin asiaan.En ole myöskään missään kohdassa väittänyt, että se miten asiat nyt tehdään ovat totaalisen väärin. Olen todennut muutaman kerran, että nykyinen ajattelumallimme johtaa loputtomaan ristiriitaan luonnon ja eläinten hyväksikäytön sekä niiden suojelemisen välillä. Olen myös todennut, että en jaksa uskoa asian muuttuvan millään tavalla pitkään aikaan - ehkä ei koskaan.
Jollakin tavalla nämä ajatukset lienevät olleet 'vaarallisia', kun foorumin uskonnolliset piirit ovat ottaneet kovasti asiasta nokkiinsa.
Voihan uskonnon tuoda mukaan tuollakin perusteella, mutta kun eri uskonnoilla tai uskonnottomuudella ole mun käsitykseni mukaan just ollut vaikutuksia ihmisen suhtautumisessa luontoon.Toin uskonnon mukaan siinä hengessä, kuinka sen pitkä historia yhteiskunnassamme vaikuttaa ajatteluumme, tapaamme toimia ja käsitykseemme paikastamme luonnossa. Oman käsitykseni mukaan muut tahot ovat tässä viritelleet 'uskonsotaa' ja tehneet vertailuja muihin kulttuureihin.
Mä en ole nähnyt tuovan esille mitään, jolla voisi perustella uskonnon vaikutusta tuohon. Mä väitän edelleen, että täysin riippumatta uskonnosta ja kulttuurista ihminen jatkuvasti pyrkii parantamaan omaa elintasoaan ja elinympäristöään, jos siihen liittyy luonnon "riistäminen" sitä tapahtuu. Sitä on tapahtunut niin kauan kuin ihmisiä on ollut. Ihminen lähtee ajattelemaan tekojensa pitkävaikutteisia seurauksia kun elintaso on saavuttanut riittävän tason.Olen todennut muutaman kerran, että nykyinen ajattelumallimme johtaa loputtomaan ristiriitaan luonnon ja eläinten hyväksikäytön sekä niiden suojelemisen välillä.
Minä en yksiselitteisesti yhtä mieltä yhdestäkään väitteestä. Joistakin osittain samaa mieltä.Mä väitän edelleen, että täysin riippumatta uskonnosta ja kulttuurista ihminen jatkuvasti pyrkii parantamaan omaa elintasoaan ja elinympäristöään, jos siihen liittyy luonnon "riistäminen" sitä tapahtuu. Sitä on tapahtunut niin kauan kuin ihmisiä on ollut. Ihminen lähtee ajattelemaan tekojensa pitkävaikutteisia seurauksia kun elintaso on saavuttanut riittävän tason.
Ajatuskuviosi mukaan vaikuttaisi siltä, että uskontoja ja ideologioita voidaan syyttää ihan mistä tahansa. Samalla viivalla on kristinusko, islam, kommunismi ja kapitalismi. Vittuako niitä edes yrittää eriyttää väkisin tällaisessa.Minä en yksiselitteisesti yhtä mieltä yhdestäkään väitteestä. Joistakin osittain samaa mieltä.
Mutta olen jo useaan otteeseen selittänyt miten uskonnot ja ideologiat vaikuttavat ajatteluumme ja kuinka se vaikuttaa mm. siihen miten toimimme ympäristömme kanssa. Jos et saa pointista kiinni, niin enempää en voi auttaa.
Kuten luonnonsuojelusta.Ajatuskuviosi mukaan vaikuttaisi siltä, että uskontoja ja ideologioita voidaan syyttää ihan mistä tahansa.
Näin on, ne yhdistettynä kulttuuriperintöön on kaiken pahan takana. Kyllä maailma olisi tosi hieno paikka, kun päästäisiin uskonnoista, ideologioista sekä kulttuuriperinnöstä eroon.Ajatuskuviosi mukaan vaikuttaisi siltä, että uskontoja ja ideologioita voidaan syyttää ihan mistä tahansa. Samalla viivalla on kristinusko, islam, kommunismi ja kapitalismi. Vittuako niitä edes yrittää eriyttää väkisin tällaisessa.
Mulla on kyllä niin huono suomen kielen taito että en ole kyennyt ymmärtämään Archien selitystä. Tai paremminkin en ole semmoista löytänyt. Jotain Archie murisi kristinuskosta, raamatusta, uskovista ja kirkon vaikutuksesta ei-uskovien suhteeseen luontoon, mutta mitään selitystä miten nämä eri tekijät yhdistyvät en kyllä muista lukeneeni. Muistelisin kuitenkin että olen pyytänyt sitä useammankin kerran.Mutta olen jo useaan otteeseen selittänyt miten uskonnot ja ideologiat vaikuttavat ajatteluumme ja kuinka se vaikuttaa mm. siihen miten toimimme ympäristömme kanssa. Jos et saa pointista kiinni, niin enempää en voi auttaa.
Eli, Raamatun oppien sisältö ei ole tärkeä asia, mutta kuitenkin ihmisten pahat teot luontoa kohtaan ovat Raamatun syytä. Tämä logiikka on erittäin hieno. Eli, Raamattu kieltää, mutta koska ihmiset haluaa tehdä miten haluavat, eivätkä usko Raamattua niin ihmisten teot ovat Raamatun syytä.Jotta astelmaa olisi mahdollista muuttaa, niin olisi ymmärrettävä, että mistä meidän filosofiamme ja ajatuksemme luonnon hyödyntämisestä kumpuaa. Tällöin kristinuskon sanomaa ei voi sivuuttaa. Se on kuitenkin ollut vuosisatoja kaikkein merkittävin ajatteluumme ja arvoihimme vaikuttava tekijä. Sanoman mukaan jumala asetti ihmisen johtoon, hyödyntämään luontoa ja eläimiä.
Sanomassa ei kuitenkaan sanota, että niitä pitää riistää ja olla ahne. Se ei kuitenkaan ole merkityksellinen asia. Merkitysellistä on, että miten menneet ja nykyiset sukupolvet ovat soveltaneet tätä oppia.
Tai natsikortti!Minua edelleenkin jaksaa vituttaa tämä uskontokeskustelun tuominen vähän toikkiin kuin toikkiin, täysin riippumatta mitä kantaa asiassa edustaa. Täällä forumilla kun on sekä asiakeskustelun että vapaan puolella ihan omat toikit sitä varten.
Mä olen vähän odottanut milloin tähänkin toikkiin tuodaan mukaan Räikkönen, Schumacher tai Alonso ja saako tomaatteja tuoda Espanjasta.
Mä perustan oman toikin tätä varten.Näin ollen joudut jps vielä vähän aikaa kärsimään tästä aiheesta tässä toikissa.
Hihhuli.Mä perustan oman toikin tätä varten.