Heikki Kulta kiteyttää asian aika osuvasti:
Australian GP-kolumni 6.3.
Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa... Tämä ikäloppu sananparsi kuvaa uhkaavasti McLarenin ja Mercedeksen nykyistä formulakeittiötä.
Brittitalli näyttää juuri nyt olevan pikemminkin menettämässä asemiaan valmistajien MM-sarjan kolmosena kuin harppaavan tavoitteensa mukaisesti kohti huippua.
Viime kesänä voittaja-autoksi synnytetty "Hopeadelfiini" hajosi käsiin eikä kilpaillut koskaan. Nyt sen jälkeläinenkin - Australiassa debytoinut MP4-19 - luokitellaan myös jo susien sukulaiseksi.
Katetta viime syksyn puheille, että epäonnistunut auto olisi taannut voittoisan pohjan edes tämän vuoden mallille, ei ole löytynyt. Kun nykyinen auto ei ole enää edes uutuudenkarhea, sen kehitysnäkymätkin ovat rajalliset.
Pahalta näyttää, että McLarenilla ja varsinkin Mercedeksellä on niin sanotusti pallo hukassa. Johtajia on liikaa, mutta vastuunkantajia kuitenkin perin harvassa, mikä johtaa pelkkään politikointiin kaikilla osastoilla.
Kun Adrian Newey piirsi auton, McLarenilla meni lujaa.
Mutta kun ujonhiljaisesta britti-insinööristä tehtiin koko suunnitteluprosessin johtaja ja autoa väsäämään värvättiin yhä paisuva armeija huippuammattilaisia muista talleista, on käynyt kuin sille entiselle sopalle liian monien kokkien kanssa.
Huhtikuun alussa McLarenin tehtailla aloittaa vielä uutena huippumiehenä Nicholas Tombazis, Ferrarin aerodynamiikasta kaiken tietävä kreikkalainen.
Ihan maalaisjärjellä ajatellen luulisi, että maailman nokkelimpana aerodynamiikan erikoismiehenä tunnetun Neweyn olisi kannattanut jatkaa sitä työtä, minkä parhaiten taitaa. Suunnitteluosaston päällikkönä hissukkamainen Newey menee kuin hukkaan. Tiukkaa ja vaativaa käskijää Patrick Headin tai Mike Gascoynen tyyliin hänestä ei saa edes kirveellä veistämällä.
Moottoripuolella McLarenilla on kenties kestämättömin tilanne. Kukaan tallissa ei tohdi arvostella valtavasti panostavaa Stuttgartin jättiläistä, mutta kannustustaviin palopuheisiin ei nykymoottorilla ole kyllä katetta.
BMW:n päällikkö Mario Theissen veisteli, että Australian harjoituspäivinä ajetut kilometrimäärät viestittävät suoraan valmistajien luottamuksesta moottoriinsa. Mercedes jäi tässä vertailussa kirkkaasti viimeiseksi.
Mario Illien vastaa yhä Mercedeksen moottoreista, mutta yhteistyö BMW:ltä napatun Werner Laurenzin kanssa hakee yhä muotoaan. Tiettävästi miesten kemiat eivät sovi lainkaan yhteen.
Tällä hetkellä jokainen tallissa tietää, että huonosti menee. Vastuuta siitä kukaan ei kuitenkaan vapaaehtoisesti ota.
Melbourne/Heikki Kulta