Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
MacGyver sanoi:
Joo-o, sais edes luotettavuuden Malesiaan kohdalleen. Vauhdin parannusta ny on varmaan turha odottaa.. tai jos vauhtia löytyy niin luotettavuutta ei oo. :dunno: Kunhan ny jotain sais kuntoon..

En kyllä jaksa uskoa että vielä Malesiaan saatais mitään kuntoon.. mutta mähän nyt vain pelkäänkin aina pahinta.
Kyllähän se niin on, että F1-auton kehitys on hyvin hidasta. McLarenilla on ollut niin kauan aikaa kehittää tätä autoa, etten usko sen ratkaisevasti paranevan pienillä muutoksilla. Kauden aikana voidaan nipistää kymmenys toisensa perään, mutta samaan saattavat pystyä muutkin. Se mikä Laarenia saattaa auttaa on sääolosuhteet.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Luulisi, että alkaa jo Mersunkin maine kärsiä vähitellen tuosta F1-touhusta :tongue:
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Entäs tämän

maaiman parhaan autonsuunnittelija Neweyn maine, sehän niitä huippuautoja oikein putkessa vääntää :alppu:
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Tais Newey suunnitella ne 90-luvun parhaat autot. On vaan jääny nykypäivänki suunnitelmat sinne 90-luvun tasolle.
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Jotain huomiota moottorin kierrosluvuista,
mikäli grafiikka näyttöön on luottamista.
Yllätys yllätys, Ferrarin osalta kierroslukunäyttöä ei näytetty.

Ferrari (Sauber) ~18600 RPM
Williams ~18600 RPM
BAR ~18600 RPM
McLaren ~17800 RPM

Olisiko niin että Macci rajoitti tiedostetusti maximi kierroslukua jotta pirssi kestäisi edes maaliin? Tämä sotii mun logiikkaa vastaa, eihän moottoria voi tehdä tehokkaaks ja kestäväks jos sillä ei ajeta äärirajoilla.


:jaska:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Heikki Kulta kiteyttää asian aika osuvasti:

Australian GP-kolumni 6.3.
Mitä useampi kokki, sitä huonompi soppa... Tämä ikäloppu sananparsi kuvaa uhkaavasti McLarenin ja Mercedeksen nykyistä formulakeittiötä.
Brittitalli näyttää juuri nyt olevan pikemminkin menettämässä asemiaan valmistajien MM-sarjan kolmosena kuin harppaavan tavoitteensa mukaisesti kohti huippua.
Viime kesänä voittaja-autoksi synnytetty "Hopeadelfiini" hajosi käsiin eikä kilpaillut koskaan. Nyt sen jälkeläinenkin - Australiassa debytoinut MP4-19 - luokitellaan myös jo susien sukulaiseksi.
Katetta viime syksyn puheille, että epäonnistunut auto olisi taannut voittoisan pohjan edes tämän vuoden mallille, ei ole löytynyt. Kun nykyinen auto ei ole enää edes uutuudenkarhea, sen kehitysnäkymätkin ovat rajalliset.
Pahalta näyttää, että McLarenilla ja varsinkin Mercedeksellä on niin sanotusti pallo hukassa. Johtajia on liikaa, mutta vastuunkantajia kuitenkin perin harvassa, mikä johtaa pelkkään politikointiin kaikilla osastoilla.
Kun Adrian Newey piirsi auton, McLarenilla meni lujaa.
Mutta kun ujonhiljaisesta britti-insinööristä tehtiin koko suunnitteluprosessin johtaja ja autoa väsäämään värvättiin yhä paisuva armeija huippuammattilaisia muista talleista, on käynyt kuin sille entiselle sopalle liian monien kokkien kanssa.
Huhtikuun alussa McLarenin tehtailla aloittaa vielä uutena huippumiehenä Nicholas Tombazis, Ferrarin aerodynamiikasta kaiken tietävä kreikkalainen.
Ihan maalaisjärjellä ajatellen luulisi, että maailman nokkelimpana aerodynamiikan erikoismiehenä tunnetun Neweyn olisi kannattanut jatkaa sitä työtä, minkä parhaiten taitaa. Suunnitteluosaston päällikkönä hissukkamainen Newey menee kuin hukkaan. Tiukkaa ja vaativaa käskijää Patrick Headin tai Mike Gascoynen tyyliin hänestä ei saa edes kirveellä veistämällä.
Moottoripuolella McLarenilla on kenties kestämättömin tilanne. Kukaan tallissa ei tohdi arvostella valtavasti panostavaa Stuttgartin jättiläistä, mutta kannustustaviin palopuheisiin ei nykymoottorilla ole kyllä katetta.
BMW:n päällikkö Mario Theissen veisteli, että Australian harjoituspäivinä ajetut kilometrimäärät viestittävät suoraan valmistajien luottamuksesta moottoriinsa. Mercedes jäi tässä vertailussa kirkkaasti viimeiseksi.
Mario Illien vastaa yhä Mercedeksen moottoreista, mutta yhteistyö BMW:ltä napatun Werner Laurenzin kanssa hakee yhä muotoaan. Tiettävästi miesten kemiat eivät sovi lainkaan yhteen.
Tällä hetkellä jokainen tallissa tietää, että huonosti menee. Vastuuta siitä kukaan ei kuitenkaan vapaaehtoisesti ota.
Melbourne/Heikki Kulta
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Marko sanoi:
Jotain huomiota moottorin kierrosluvuista,
mikäli grafiikka näyttöön on luottamista.
Yllätys yllätys, Ferrarin osalta kierroslukunäyttöä ei näytetty.

Ferrari (Sauber) ~18600 RPM
Williams ~18600 RPM
BAR ~18600 RPM
McLaren ~17800 RPM

Olisiko niin että Macci rajoitti tiedostetusti maximi kierroslukua jotta pirssi kestäisi edes maaliin? Tämä sotii mun logiikkaa vastaa, eihän moottoria voi tehdä tehokkaaks ja kestäväks jos sillä ei ajeta äärirajoilla.


:jaska:

Ei kai sitä moottoria ole tarkoitus kisassa kehittää vaan saada pisteitä.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Nopeimmat kierrokset

Coulthardin (11.) edellä oli autoja kuudesta tallista: molemmat Ferrarit, Williamsit, Renaultit, BARit sekä toinen Jaguar ja Sauber. Milloin lie McLaren viimeksi ollut näin alhaalla, 94-95? :nope:

McLarenin resursseja ja valmistautumista ajatellen on käsittämätöntä, että MP4-19 on sekä hidas että epäluotettava. Neweyltä on tainnut motivaation lisäksi loppua nyt myös ideat. Jos McLarenin esityksestä jotain positiivista kuitenkin hakee, niin ainakin siellä tiedetään nyt mihin suuntaan voimasuhteissa ollaan menty ja kuinka iso ero kärkitalleihin on.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jos vauhti ei tuosta parane kauden mittaan, niin McLaren pitää kohta laskea keskikastin talleihin peristeistä ja historiasta huolimatta. Ja mitä siitä vauhdistakaan kun pelit ei kestä. Turhauttavaa rämpimistä, onneksi Kimi ehti ottaa sen yhden voiton ettei tarvitse odottaa yhtä kauan kuin Häkän kohdalla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Heikki Kullalta aikaa hyvää analyysiä!

Neweyhän mielletään ensisijaisesti suunnittelijana ei johtajana. Eli olisiko nyt niin, että organisointi on mennyt pieleen. Liikaa asiantuntijoita samassa paikassa? Neweyhän ei ole enää itse suunnitellut McLarenin autoja vaan eikös se ole tämä Arrowsin entinen suunnittelija?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eka kisahan tämä vasta oli, ja viime kaudellakin meni lujaa, mutta tulihan sieltä se 18-mallin torso...

Hieman pelottaa että paluu Peugeot-aikoihin on McLarenilla käynnissä.

Juuri silloin kun suuntaus näyttäisi olevan muuttunut parempaan suuntaan, eli tälle kaudelle osattiin jo odottaa ns. voittaja-autoa, tuleekin täydellinen susi. Voivoivoivoi... :frown:
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Veikkaisin että tämä yhden moottorin sääntö on paha ainaskin mäcille, ja voi vaikuttaa williamsinkin vauhtiin?! Luulenpa myös että ferrari ajelee sillä 2002 mallin moottorilla(johonka on vain hienon hienoja muutoksia tehty), joten dataa siitä löytyy?!

Veikkaisin yhden moottorin säännön poistuvan(riippuen paljon parista seuraavasta kisasta), ja aika-ajot voinevat muuttua myös pikaisesti?!tämä on puhdasta arvailua, mutta aavistaen eccelstonen tunnelmat....? Olisi kiva nähdä kerrankin miihkalin naama kun Fia niistäisi niiltä jonkun ylivoimaa aiheuttavan edun(niinkuin teki mäcille)! Tietysti tämä olisi auto urheilun aatteiden vastaista.... mut mut, toinen vaihtoehto on antaa kilpailjoiden kehittä autojaan nopeammin(yhden moottorin säännön poisto)?

Jos katsoja kato uhkaa niin voi tulla aika hätäisiä ratkaisuja?!:jaska:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Olisi kiva nähdä kerrankin miihkalin naama kun Fia niistäisi niiltä jonkun ylivoimaa aiheuttavan edun(niinkuin teki mäcille)! Tietysti tämä olisi auto urheilun aatteiden vastaista.... mut mut, toinen vaihtoehto on antaa kilpailjoiden kehittä autojaan nopeammin(yhden moottorin säännön poisto)?
[/B]
En uskoisi jos en omin silmin näkisi tätäkin kirjoitusta. Huh huh. Että uusi moottorisääntö on nyt Ferrarille ylivoimaa aiheuttava etu. Kyllä on katkeruus huipussaan.

Yrittäkää nyt sentään jotenkin pysyä kasassa.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Mikäs se kimin sopimustilanne taas olikaan?:wink:
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
patriot sanoi:

Neweyhän mielletään ensisijaisesti suunnittelijana ei johtajana. Eli olisiko nyt niin, että organisointi on mennyt pieleen. Liikaa asiantuntijoita samassa paikassa? Neweyhän ei ole enää itse suunnitellut McLarenin autoja vaan eikös se ole tämä Arrowsin entinen suunnittelija?
Neweyhän on ollut viime aikoina kiinnostunut veneistä. Jospa Newey on suunnitelut McLadaan myös ankkurin. Mutta jos menestys jatkuu näin hyvänä, niin toivottavasti Ron-setä tarjoaa jatkosopimusta pitkälle tulevaisuuteen.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
miika sanoi:
Heikki Kulta kiteyttää asian aika osuvasti:
Kun Adrian Newey piirsi auton, McLarenilla meni lujaa.
Mutta kun ujonhiljaisesta britti-insinööristä tehtiin koko suunnitteluprosessin johtaja ja autoa väsäämään värvättiin yhä paisuva armeija huippuammattilaisia muista talleista, on käynyt kuin sille entiselle sopalle liian monien kokkien kanssa.
Huhtikuun alussa McLarenin tehtailla aloittaa vielä uutena huippumiehenä Nicholas Tombazis, Ferrarin aerodynamiikasta kaiken tietävä kreikkalainen.
Ihan maalaisjärjellä ajatellen luulisi, että maailman nokkelimpana aerodynamiikan erikoismiehenä tunnetun Neweyn olisi kannattanut jatkaa sitä työtä, minkä parhaiten taitaa. Suunnitteluosaston päällikkönä hissukkamainen Newey menee kuin hukkaan. Tiukkaa ja vaativaa käskijää Patrick Headin tai Mike Gascoynen tyyliin hänestä ei saa edes kirveellä veistämällä.
Ihmettelen joka kerta noita "ihmisanalyyseja" lukiessa, että mistä niiden kirjoittajat tuntee ne ihmiset niin tarkasti :rolleyes:
 

McLaren 4ever

Well-known member
Liittynyt
8.8.2003
Viestit
156
mp4-17D kehiin!!!:mad_old: Sekin kulkis varmaan kovempaa ku 19!:doubtful:
 
Ylös