Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K sanoi:
1.8sek/kierr ei vaadi mitn 200hv tehooeroja, muistaakseni minardi tulee muita perässä joku 70-100hv ja ne on sekuntitolkulla kärjestä...
Mutta Minardi todennäköisesti on paljon jäljessä myös muilla osa-alueilla kuin vain moottoritehoissa. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa väitettiin Mäkin jäävän tuon 1,8 s PELKÄSTÄÄN moottoritehojen takia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari sanoi:
Mutta Minardi todennäköisesti on paljon jäljessä myös muilla osa-alueilla kuin vain moottoritehoissa. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa väitettiin Mäkin jäävän tuon 1,8 s PELKÄSTÄÄN moottoritehojen takia.
silti epäilen sitä, jos yhdessä autossa olisi 20-25% vähemmän voimaa kuin muilla huipputalleilla, niin ero 1.25minsaa kestävällä kierroksella olisi suurempi kuin 1.8sek/kierr.....
Eli jos ferrari/BMW saa n. 900hv ulos koneistaan, niin mersun koneesta pitäis saada n. 700hv (sama teholukema suurinpiirtein kuin v. 95-96 tienoilla) ja siihen en usko.
Edes kunnon runko ei kompensoi noin isoa tehohäviötä...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K sanoi:
silti epäilen sitä, jos yhdessä autossa olisi 20-25% vähemmän voimaa kuin muilla huipputalleilla, niin ero 1.25minsaa kestävällä kierroksella olisi suurempi kuin 1.8sek/kierr.....
Eli jos ferrari/BMW saa n. 900hv ulos koneistaan, niin mersun koneesta pitäis saada n. 700hv (sama teholukema suurinpiirtein kuin v. 95-96 tienoilla) ja siihen en usko.
Edes kunnon runko ei kompensoi noin isoa tehohäviötä...
No mikä olisi sinun arviosi siitä paljonko McLarenissa pitäisi olla vähemmän tehoa jos tuo ero kärkeen johtuisi pelkästään siitä?
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Olisikohan McLada kova poika rouhimaan renkaita. Jossakin oli juttua/ epäilyä, että joutuivat suunnitelmaan etusiiven uudestaan johtuen renkaitten kulumisesta. Saattaisi ainakin jotakin selittää jos pitää paikkansa. Bensaa on varmasti kuorma täynnä joten huomenna nähdään missä todellisuudessa mennään.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, vai mitä Ilmari? :D

Mäkki ei näytä saavan irti vääntöä moottorista korkeilla kierroksilla ja vaihteiden vaihto tapahtuu suht alhaisilla kierroksilla kun vääntöä vielä löytyy. No, kisavauhti nähdään huomenna.
 

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Ennen riitti että oli Adrian Newey ja Mersun moottori. Nyt Mäcci ei ole vuosiin ollut Ferrarin tasolla. Miten Ferrarilla voi mennä näin hyvin ja McLaren ei saa mitään oikein? Kisassa pitää olla palkintopallilla, muuten ne on kriisissä.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
holvius sanoi:
Olisikohan McLada kova poika rouhimaan renkaita. Jossakin oli juttua/ epäilyä, että joutuivat suunnitelmaan etusiiven uudestaan johtuen renkaitten kulumisesta. Saattaisi ainakin jotakin selittää jos pitää paikkansa. Bensaa on varmasti kuorma täynnä joten huomenna nähdään missä todellisuudessa mennään.
Toivottavasti bensalasti on iso. Jos ei ole, niin sitten (jonkinlainen) kriisi on kieltämättä tosiasia? :dunno:

( EDIT: Tosin kun muistelee viime vuoden avauskisaa Mäkkärin suhteen, niin ... parempi katsoa ensin miten tuo huomisen GP sujuu ennen kuin maalailee piruja seinille )

:tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ette kai te nyt oikeesti luule, että se ero tulee pelkästään moottorista? :doubtful: 2001 Mersussa (ensimmäinen kone ilman berylliumia) oli helpostikin 100 heppaa vähemmän kuin Bemarissa ja Ferrarissa, mutta siltikin Häkkinen pystyi ajamaan Hockenheimissa kolmanteen ruutuun. Adrian Newey sanoi tehonpuutteen olleen suuri, mutta ei uskonut auton olevan muutenkaan Ferrarin tasalla ja kun vielä Bridgestone suosi Ferraria tällöin. Ja nyt sitte 1.8sekuntia on pelkästään koneesta kiinni, hoihhoijaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Pete sanoi:
Ette kai te nyt oikeesti luule, että se ero tulee pelkästään moottorista? :doubtful: 2001 Mersussa (ensimmäinen kone ilman berylliumia) oli helpostikin 100 heppaa vähemmän kuin Bemarissa ja Ferrarissa, mutta siltikin Häkkinen pystyi ajamaan Hockenheimissa kolmanteen ruutuun. Adrian Newey sanoi tehonpuutteen olleen suuri, mutta ei uskonut auton olevan muutenkaan Ferrarin tasalla ja kun vielä Bridgestone suosi Ferraria tällöin. Ja nyt sitte 1.8sekuntia on pelkästään koneesta kiinni, hoihhoijaa.
Se ero mitään 100 heppaa ollut, pikemminkin jotain 30-40 hepan tienoilla, kuten oli muuten myös 2002 ja 2003 (bemariin). Itse asiassa nyt vaikuttaa siltä että moottoritehoissa Mäkki antaa nyt enemmän tasoitusta kuin vuosikymmeneen, taitaa olla jotain puolensataa heppaa, ehkä enemmänkin. Tämä johtuu lähinnä siitä että Mersun kiertonopeutta pitää rajoittaa todella ankaralla kädellä jos meinaa tulla maaliin sunnuntaina. Vanhoilla moottorisäännöillä suurempaa hätää tuskin olisikaan, mutta nyt luotettavuus on kadoksissa tyystin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilmari sanoi:
No mikä olisi sinun arviosi siitä paljonko McLarenissa pitäisi olla vähemmän tehoa jos tuo ero kärkeen johtuisi pelkästään siitä?
teoriassa, jos kyse olisi pelkästä moottorista, niin arvioisin tehoissa olevan eroa n. 60-80hv maksimissaan....
huom. pelkkää spekulaatiota kumminkin, omasta mielestäni ero kärkeen ei voi Mäcin tapauksessa tulla pelkästään moottorin takia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Siitä moottoritehon erojen merkityksestä vielä: 10 heppaa tarkoittaa kierrosajoissa noin kymmenyksen hitailla radoilla kuten Monaco ja parisen kymmenystä nopeilla radoilla kuten Monza. Tämä on aika helppo laskea kun ottaa ilmanvastuksen nopeuden kolmanteen tai neljänteen potenssiin, energian vastatessa tehoa joka (energia) on siis nopeuden neliöön verrannollinen. Kun otetaan vertailupohjaksi 800 heppaa ja toisaalta 810 heppaa, eli kymmenen heppaa enemmän, saadaan juuri kymmenys-kaksi eroksi. 2001 vuoden n. 30 hepan ero tarkoitti siis n. puoli sekuntia per kierros, nyt varmaan enemmän jos ero on tuo aiemmin mainitsemani 50 heppaa, eli ehkä kolme neljäsosasekuntia voisi olla kokoluokka.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Ferrarilla on bensalastia mukana hädin tuskin mitään. Yrittävät saada muut tallit ottamaan riskejä, jolloin kuuluisi monesta autosta POKS! McLarenit nousevat kisassa varmasti kuuden joukkoon, JOS pysyvät radalla! Kimi nousee muuten myös palkintosijalla. Ferrareille käy miten käy, kisassa näätte...kisan voittaja tulee eri leiristä.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Valitettavasti aika-ajoissa en huomannut kierroslukunäyttöä Ferrarille enkä Williamsille, mutta BAR - mikä on parantanut valtavasti - oli kierroksissa on-screen näytön perusteella noin 1000rpm korkeammalla kuin mäkki. Tämä vaikuttaa aivan varmasti, ja eikös reilun 17.000rpm-lukemat ole nykyaikana varsin "matalat", muistelisin toissa kaudella bemarin repineen koneesta 19.000rpm?
Onko Mcmersun vauhti alkutestien jälkeen hävinnyt juuri motin luotettavuuteen, jota haetaan lisää matalemmilla kierroksilla, vai onko uusi vaihdelaatikko tai jokin muu voiman siirron osa sillä tasolla ettei sitä yksinkertaisesti vielä voida rasittaa huipputehoilla? Enemmänhän nämä vehkeet teholla rikkoo kuin väännöllä voimansiirtoa, vai?

Aiemmin vastasin ettei mäkkäri ole kriisissä, mutta taidanpa peri keskustalaiseen tapaan paiskata takin toistenpäin; McLaren on oikeasti huonossa jamassa Australian GP:ssä - toivottavasti loppukaudeksi löytyy samanlainen draivi kuin ferkulla viime vuonna....
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Ilmari sanoi:
No mistä ihmeestä se sitten sinusta kiikastaa jos auto on iskussa ja kuljettajat on hyviä?????

Vai oletko sitä mieltä että kaikki on kunnossa :yuck:
Ehkäpä vain sitä että kauden kattavia johtopäätöksiä ekojen aika-ajojen jälkeen vetävä puusilmä on hieman liian hätäinen:rolleyes:
Muttamutta ei Mc:llä tosiaan ainakaan liian vahvasti tähän mennessä kausi ole lähtenyt käyntiin jotta masentavaa dominointia ainakaan sieltä suunnalta osaisi tällainen tavallinen sivustaseuraaja odottaa...
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Onko Mersu kriisissä? Masentavaa, ei edes Minardi tai Jordan ole näin epäluotettava.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Testit ovat vain testejä, harjoitukset vain harjoituksia ja aika-ajot vain aika-ajoja. Kilpailutkin ovat vain kilpailuja, eikä liian nopeisiin johtopäätöksiin kannata sortua. Eikös foorumin linja tämänsuuntainen ole?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Joo, onhan monta kisaa vielä tiedossa, mutta tällä hetkellä ei tunnu eikä näytä hyvältä.

Kisakierrokset pielessä, luotettavuus pielessä, säädöt hukassa, Kimin sanoin, ei meidän pitäisi taistella 10. sijasta.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Sam.S.Walken sanoi:
Nyt voisi vastata että on kriisissä
Yrittääköhän Laareni jotain niin hienoa ja mullistavaa, että sen tekeminen on mahdotonta tai kestää ikuisuuden? Pahimmalta tuntuu se, että ongelma ei taida olla missään yksittäisessä asiassa vaan koko paketissa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Jonkinlaisen paniikkipalaverin aika ois ny Mäccärin poitsuilla.

Seuraavaan GP:seen ei taida juuri uusia osia keretä saada tahi testata. Joten samalla sudellä seuraavaan. :thumbup:

Ehkä eurooppaan saisivat sitä jo vähän fiksattua että tuon raakkineen viitsii ihmistenilmoille yleensä tuoda.

Ois häpeämisen paikka nyt kyllä.
 
Ylös