Calvin
Well-known member
- Liittynyt
- 5.12.2002
- Viestit
- 3560
Voipi olla. Sellainen "pieni" ero kuitenkin löytyy että Sumin tapauksessa asiaa on liioiteltu ankarasti, mm. 1994 Benettonin auto ei ollut huonompi kuin Williams siitä yksinkertaisesta syystä että Williams oli ongelmissa autonsa kanssa eikä tehoeroa moottoreistakaan löytynyt kuin jotain 15 heppaa. Tästä Atlaksen pojat tappelivat vähän aikaa sitten; tuo moottoreiden erohan oli mediassa paisunut myyttisiin mittoihin, mutta ilman perusteita (ts. perustui vain toimittajien mutu-juttuihin) kun taas kohtuullisen luotettavat Quattroruoten luvut antoivat vain 15 hepan eron, joka on mm. pienempi kuin vaikkapa Ferrarin ja Mersun ero 2003.mn97 sanoi:Tuli tässä mieleen, että pyrkiiköhän McLaren tekemään Kimistä eräänlaista "Kimimyyttiä". Vähän samalla tavalla, mitä Benetton teki aikoinaan Schumista. Yritetään luoda mielikuva, että auto olisi surkeampi, mitä se todellisuudessa olisi ja ne tulevat voitot olisi ikäänkuin Kimin uskomattomien suoritusten ansiota. :tongue:
Seurauksena tietenkin hurja kimimania ympäri maailmaa. :alppu:
Kimin tapauksessa taas kaudella 2003, vaikka mestaruutta ei tullutkaan, oli kalustoero hyvinkin konkreettinen. MP4-17D sentään oli päivitetty versio edelliskauden kolmanneksi parhaasta autosta ja hävisi kirkkaasti kaikilta ominaisuuksiltaan F2003:lle, poislukien renkaat jotka tasoittivat toki eroa keskimäärin muutaman kymmenyksen per kierros (Atlakselta poimittua tämäkin, kuulemma BAR-tallin analyysi viime vuoden lopulla antoi sellaisen neljännessekunnista puoleen sekuntia eroa Misukoiden hyväksi), mutta eroa jäi silti huimasti Ferrarin hyväksi. Ja sitten oli tietysti sekin pikkuseikka että Summelillahan auto ei hajonnut kertaakaan, kun taas Kimi menetti pisteitä Nyrrellä ja Melbournessa auton tekniikan nikotteluun.
Oli huomattavasti kovempi suoritus Kimbleltä taistella mestaruudesta MP4-17D:llä F2003:a vastaan, jota siis ohjasti Sumi itse, kuin Sumilla oli taistella 94 Benettonilla saman vuoden Williamsia vastaan jota ohjasti Damon Hill, joka nyt ei mitenkään ole ihan kuljettajien ykköskaartia. Se miten mestaruuskamppailu päättyi (molemmissa tapauksissa parista pisteestä kiinni, eikä liene tarvetta muistuttaa millä tempulla Sumi sen mestaruuden varmisti) oli pitkälti onnenkauppaa. Todellinen saavutus oli se että ylipäätään oltiin mukana viimeiseen kisaan asti.