Onko McLaren kriisissä?

Onko McLaren kriisissä?

  • Kyllä

    Äänet: 100 45,0%
  • Ei

    Äänet: 122 55,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    222

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
mn97 sanoi:
Tuli tässä mieleen, että pyrkiiköhän McLaren tekemään Kimistä eräänlaista "Kimimyyttiä". Vähän samalla tavalla, mitä Benetton teki aikoinaan Schumista. Yritetään luoda mielikuva, että auto olisi surkeampi, mitä se todellisuudessa olisi ja ne tulevat voitot olisi ikäänkuin Kimin uskomattomien suoritusten ansiota. :tongue:
Seurauksena tietenkin hurja kimimania ympäri maailmaa. :alppu:
Voipi olla. Sellainen "pieni" ero kuitenkin löytyy että Sumin tapauksessa asiaa on liioiteltu ankarasti, mm. 1994 Benettonin auto ei ollut huonompi kuin Williams siitä yksinkertaisesta syystä että Williams oli ongelmissa autonsa kanssa eikä tehoeroa moottoreistakaan löytynyt kuin jotain 15 heppaa. Tästä Atlaksen pojat tappelivat vähän aikaa sitten; tuo moottoreiden erohan oli mediassa paisunut myyttisiin mittoihin, mutta ilman perusteita (ts. perustui vain toimittajien mutu-juttuihin) kun taas kohtuullisen luotettavat Quattroruoten luvut antoivat vain 15 hepan eron, joka on mm. pienempi kuin vaikkapa Ferrarin ja Mersun ero 2003.

Kimin tapauksessa taas kaudella 2003, vaikka mestaruutta ei tullutkaan, oli kalustoero hyvinkin konkreettinen. MP4-17D sentään oli päivitetty versio edelliskauden kolmanneksi parhaasta autosta ja hävisi kirkkaasti kaikilta ominaisuuksiltaan F2003:lle, poislukien renkaat jotka tasoittivat toki eroa keskimäärin muutaman kymmenyksen per kierros (Atlakselta poimittua tämäkin, kuulemma BAR-tallin analyysi viime vuoden lopulla antoi sellaisen neljännessekunnista puoleen sekuntia eroa Misukoiden hyväksi), mutta eroa jäi silti huimasti Ferrarin hyväksi. Ja sitten oli tietysti sekin pikkuseikka että Summelillahan auto ei hajonnut kertaakaan, kun taas Kimi menetti pisteitä Nyrrellä ja Melbournessa auton tekniikan nikotteluun.

Oli huomattavasti kovempi suoritus Kimbleltä taistella mestaruudesta MP4-17D:llä F2003:a vastaan, jota siis ohjasti Sumi itse, kuin Sumilla oli taistella 94 Benettonilla saman vuoden Williamsia vastaan jota ohjasti Damon Hill, joka nyt ei mitenkään ole ihan kuljettajien ykköskaartia. Se miten mestaruuskamppailu päättyi (molemmissa tapauksissa parista pisteestä kiinni, eikä liene tarvetta muistuttaa millä tempulla Sumi sen mestaruuden varmisti) oli pitkälti onnenkauppaa. Todellinen saavutus oli se että ylipäätään oltiin mukana viimeiseen kisaan asti.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Calvin sanoi:
Oli huomattavasti kovempi suoritus Kimbleltä taistella mestaruudesta MP4-17D:llä F2003:a vastaan, jota siis ohjasti Sumi itse, kuin Sumilla oli taistella 94 Benettonilla saman vuoden Williamsia vastaan jota ohjasti Damon Hill, joka nyt ei mitenkään ole ihan kuljettajien ykköskaartia. Se miten mestaruuskamppailu päättyi (molemmissa tapauksissa parista pisteestä kiinni, eikä liene tarvetta muistuttaa millä tempulla Sumi sen mestaruuden varmisti) oli pitkälti onnenkauppaa. Todellinen saavutus oli se että ylipäätään oltiin mukana viimeiseen kisaan asti.
Eikä liene tarvetta myöskään ottaa huomioon erilaista pistelaskusysteemiä (-94 Schumi voitti 8 kilpailua, Hill 6. -03 Schumi voitti 6 kilpailua, "Kimble" yhden) :wink:

Mutta yhtä kaikki. Minä ainakin uskon perusteluusi, se on selvästi analyyttinen ja puolueeton :D
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Calvin sanoi:
Voipi olla. Sellainen "pieni" ero kuitenkin löytyy että Sumin tapauksessa asiaa on liioiteltu ankarasti, mm. 1994 Benettonin auto ei ollut huonompi kuin Williams siitä yksinkertaisesta syystä että Williams oli ongelmissa autonsa kanssa eikä tehoeroa moottoreistakaan löytynyt kuin jotain 15 heppaa. Tästä Atlaksen pojat tappelivat vähän aikaa sitten; tuo moottoreiden erohan oli mediassa paisunut myyttisiin mittoihin, mutta ilman perusteita (ts. perustui vain toimittajien mutu-juttuihin) kun taas kohtuullisen luotettavat Quattroruoten luvut antoivat vain 15 hepan eron, joka on mm. pienempi kuin vaikkapa Ferrarin ja Mersun ero 2003.
Niin se leuan maine uskomattomana kilpa-ajajana saavutettiin aikoinaan mielestäni siten, että niinkuin on monesti jauhettu hänellä oli selvä ykköskuskin kohtelu (ei pelkästään tämän takia) ja tallikaveri joutui tyytymään jämiin jne.. En tarkoita, että MS olisi ollut/olisi surkea kuski.

Elikkä yritin Spekuloida näitä moottoristamme uupuu tehoja kommenteja sillä, että kuskit yrittäisivät vähätellä kalustoa ikäänkuin tulevat voitot (jos ja kun niitä tulee) olisi sitten korostetusti kuskien ansiota. En tarkoita viime kautta vaan näitä kommenteja viime ajoilta. Rellulta ja jopa Ferrariltakin on kuulunut aivan samantyylistä kommentointia. Omasta puolestani siis pelkkää tyhjänpäiväistä pekulointia.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
mn97 sanoi:
Elikkä yritin Spekuloida näitä moottoristamme uupuu tehoja kommenteja sillä, että kuskit yrittäisivät vähätellä kalustoa ikäänkuin tulevat voitot (jos ja kun niitä tulee) olisi sitten korostetusti kuskien ansiota. En tarkoita viime kautta vaan näitä kommenteja viime ajoilta. Rellulta ja jopa Ferrariltakin on kuulunut aivan samantyylistä kommentointia. Omasta puolestani siis pelkkää tyhjänpäiväistä pekulointia.
Eli Kimi on tällä kaudella samassa asemassa kuin ”leuka”. McLarenin kakkoskuskina on täälläkin täysin hampaattomaksi todettu DC jonka ei pitäisi Kimin pistekakkua juuri nakertaa. Auto on haukuttu maanrakoon ja Kimi on Ecclestonea ja lehdistöä myöten julistettu supertähdeksi.

Kaikki on valmista, näytös voi alkaa. Toivotaan että kaikki menee käsikirjoituksen mukaan.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
:thumbup:

Viimeinkin kaikki mediat ovat lopettaneet Mäkin "kriisistä" jauhamisen.

Sunnuntaina suomenlippu heiluu korkealla!
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Ei ole tämäkään kausi Mäcin. Williams tai Ferrari vie.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Unohditko Calvin ihan tarkoituksella mainita, mikä mahdollisti sen, että Hill ylipäätänsä taisteli vuonna 1994 viimeiseen kisaan asti mestaruudesta? Schumihan olisi varmistanut mestaruuden jo kesällä ilman kilpailukieltoaan ja Span hylkäämistä. Muuttuneen pistelaskujärjestelmänkin unohdit, mutta siitä joku ehti jo muistuttaa.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
No eihän Hill Schumin tasonen kuljettaja olekkaan, siitä tuskin on kukaan eri mieltä. Voihan sitäkin miettiä, että miten Schumille olisi käynyt alkukaudesta ilman startti-automatiikkaa, kun Schumi ei kuitenkaan mikään loistostarttaaja ole koskaan ollut. Hillihän sanoi Ranskan Gpssä tehneensä uransa parhaan startin (paalupaikalta), mutta niin vain Schummeli tuli ohi kolmannesta ruudusta.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Oliks se niin, että summeli hylättiin kahdesta kisasta (Spa ja Silverstone), ja sitten sai vielä kahden kilpailun kiellon? Hill voitti nämä kaikki neljä kisaa, ja siis kavensi johtoaan Maikkeliin 41 pisteestä yhteen pisteeseen.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Joo Span voitto hylättiin kuluneen pohjalevyn takia ja Silverstonessa Schumi ei totellut muistaakseni Stop & Go rangaistusta, mistä seurasi musta lippu. Schumi kuitenkin ajoi tallin määräyksestä maaliin asti, minkä jälkeen FIA määräsi Schumin kahden kisan ajokieltoon. Hill ajoi voittoon niissä kisoissa ja sen jälkeen vielä Suzukan sateessa Hill (Hillin paras kisa yhdessä Unkari 97?) päihitti Schumin ja Adelaideen mentiin Schumin johtaessa pisteellä.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
On se vaan käsittämätöntä, miten Mersu ja Mclaren pystyvät tuhlaamaan käsittämättömiä summia autoihin, joista ei ole mihinkään; ilman Kimiä ne olisivat kusessa. Milloinkahan Mersun johtoporras alkaa kyselemään, onko tässä mitään järkeä??? KYLLÄ:McLaren on edelleen kriisissä ja syvällä, syvällä, syvällä!
Ei muuta Kimi, kuin suunta parempiin talleihin, mieluiten punaisiin autoihin!

..mieleni minun tekevi...:thumbup:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kun Mäcillä oli ongelmia testeissä, sanottiin, että testit ovat vain testejä. Kun Mäcci ei ole aivan kärjen tuntumassa harjoituksissa, sanotaan, että harjoitukset ovat vain harjoituksia. Kun Mäcci *********** aika-ajoissa, sanotaan...

Määritelläänpäs nyt se kriisi. Kun ottaa huomioon käytetyn rahan ja ajan, pitäisi Mäcin mielestäni olla selvästi kolmen parhaan tallin joukossa. Jos se jää näiden ulkopuolelle, on talli mielestäni selvästi epäonnistunut. Jos se on kolmanneksi paras, niin sitäkin vielä pitäisin lievänä epäonnistumisena.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ilmari sanoi:
Kaikki on valmista, näytös voi alkaa. Toivotaan että kaikki menee käsikirjoituksen mukaan.
Eli Schumacher voittaa ja Barrichello on toinen.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Vastaus otsikon kysymykseen: Kyllä on. Jos nuilla rahallisilla satsauksilla joita McLaren lataa vuodesta vuoteen autoonsa ei ala tapahtumaan muuta kuin kyntämistä niin eikö siellä ole täys remontin paikka. Lempatkaa Ron helvttiin niin alkaa tapahtua. Nyt tulee vain autoja liukuhihnalta joita ei saada toimimaan. On tainnut palapeli mennä liian vaikeaksi nahkalippis ronnylle.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Eiköhän kuule MR odoteta tämä viikonloppu ensin loppuun. Mäkkien vauhti tulee varmasti paranemaan. Kimikin vahvisti, että autoa säästeltiin vielä tänään.

En ymmärrä miksi Ferrarilla rääkättiin autoa heti noin mahdottomasti. Siinä ei ollut mitään järkeä. Toivottavasti tuo kostautuu viimeistään sunnuntaina. :D
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Karpow sanoi:
Eiköhän kuule MR odoteta tämä viikonloppu ensin loppuun. Mäkkien vauhti tulee varmasti paranemaan. Kimikin vahvisti, että autoa säästeltiin vielä tänään.

En ymmärrä miksi Ferrarilla rääkättiin autoa heti noin mahdottomasti. Siinä ei ollut mitään järkeä. Toivottavasti tuo kostautuu viimeistään sunnuntaina. :D
Entäpä jos Ferraritkin säästelivät? Sitten on vähän tukalat oltavat muilla. Mutta, toivotaan Kimille kuitenkin kaikkea hyvää aika-ajoihin ja kisaan. Mieluiten näkisin tämän nuoren herran siellä korkeimmalla paikalla. :)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan se pakko todeta, että macistä ei paljoa odoteta - ihan vain muiden kilpailijoiden sanoilla perusteltuna. Toisin sanoen ongelmia on. Jos Macit tai toinen heistä ajaa aika-ajoissa edes kolmanneksi olisi se kyllä aikalailla puun takaa tultu. Hyvä jos näillä odotusarvoilla viidenneksi.

Eikä tuo uuden auton aikataulutus mitenkään mieltä rauhoita. Ensinnäkin sen saaminen kisakuntoon on tuoreen muistin hieman masentama. Toisaalta olisi jo aika saada joku auto iskuunkin, ettei tarvitsisi koko ajan haikailla seuraavan parannuksen suhteen. Kaiken lisäksi seuraava auto olisi taas aivan uusi törmäystesteineen päivineen - ja jälleen sen uutuudenkarheus käy perusteluista ties mille vioille ja puutteille.

Ja kyllä tuo Mersunkin konttaus ihmetyttää, eikö sitten koskaan natsaa siten, ettei moottorin vikoja tarvitsisi kisojen perusteella analysoida.

Toisaalta, nyt kun selvää lienee, että ongelmia on. Niin viimevuotinen Williams oli hyvä esimerkki miten voi käydä kun palaset napsahtavat kohdalleen. Ja viime kauden alun Ferrari hyvä esimerkki siitä, että vaikka ne kauden alussa olisivatkin kohdallaan voi ohranen ottaa silloinkin.

Enemmän tarttis tietää. Onko ongelmat vain balanssissa jonne kaukomaille geometriaa ei ehditty korjata. Vai mikä rooli on vaihteiston ( alumiini/hiilikuitu ) ja tuplakytkimen toiminnassa? Ja kuinka ponneton moottori siis onkaan? Jos hakemista on vain siivissä tuo lienee silloin nopeastikin korjattu. Mutta jos ongelma on näiden kaikkien yhdistelmä voi Macci vaappua säätämisessä koko kauden alun aina eurooppaan asti. Ja tehotonta moottoria puolestaan ei kompensoi millään - edes Kimin hanskalla.

Edelleenkin siis kaikki on mahdollista. Paitsi kovin optimistiset odotukset.
 
Ylös