Dompparille tsemppiä tavoitteisiin!
Itse lopetin ryyppäämisen pari vuotta sitten. 1-2 juomaa olen ottanut tyyliin kerran kuukaudessa jos niinkään usein, mutta siihen se on jäänyt. Olen vakuutellut ihmisille, että tämä olisi pelkästään fiiliksestä kiinni, että ei vaan tee mieli alkoholia. Tämä pitää osittain paikkansa ja osittain ei. Kyllähän se terveys on suurin syy tähän ja toiseksi suurin sitten se, että krapula tuo aina automaattisesti 2-3 päivän hiljaiselon treeneistä. Nämä kaksi asiaa sitten aiheuttavat sen, että alkoholi yleensä etoo eikä huvita sitä hirveästi kiskoa.
En kuitenkaan osaa sanoa onko tällä ollut mitään vaikutuksia terveydentilaani. En ole laihtunut vaan päinvastoin, painan noin 5-6kg enemmän kuin 2 vuotta sitten. Tosin olen kuullut positiivisia kommentteja siitä etten ainakaan olisi lihonut kauheasti, mutta en sitten tiedä onko se ollut kaunistelua. Toisaalta vyötärön ympärysmitta ei kyllä ole kasvanut. Hartialinja on ehkä leventynyt.
On mulla tähän siis looginenkin selitys. Talvella tein kovan saliohjelman ja lihasmassaa tuli. Kesällä painotin pyöräilyyn ja juoksumäärät olleet vähäiset. Myös uintia on tullut harrastettua enemmän kuin aiempina vuosina. Vähäisestä juoksustakin iso osa ollut suunnistusta vaativassa maastossa. Eli ei niinkään sellaista treeniä, jossa lihasmassa olisi päässyt tippumaan kuten aiempina vuosina. Ruokavaliossa ei suuria muutoksia.
Asia ei siis ole terveyden kannalta huono, mutta jos kestävyysurheilussa haluaa tuloksia, niin painoindeksin pitäisi olla lähempänä kahtakymmentä, kun se nyt on 26.