Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jotkut OSAA myöntää olleensa väärässä :eek:

Kuvitteleppa vaikka jaska samaan tilanteeseen. :D

Ja kyllä, ilmastointi nostaa kulutusta. Mutta Skeidassa on semmonen Econ-nappi jolla se pudottaa sitä kulutusta, "ei niin paljon jäähdytystä vaativissa-keleissä".

Toyota oli hiljasempi auto rengasääniltään. :thumbup:

Testien mukaan uusi Jetta on aivan järkyttävän KOVAÄÄNINEN auto.

Eikä noi muutkaan konsernin autot ole mitenkään hiljaisen auton-maineessa. :nope:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Olga sanoi:
Jostain syystä erityisesti minä muistan tuon. Eikös se ilmastointi lisää polttoaineen kulutustakin? :eek: :D
Täällähän kun nyt tuli sitten voimaan semmonen laki, että valoja on pidettävä päivälläkin, niin kansa huutaa kurkkusuorana, että bensaa kuluu enämpi (noin 2 prosenttia, mikä keskimääräin tarkoittaa ylimääräistä 15 bensalitraa vuodessa) ja kaikenlisäks polttimoitakin joutuu vaihtamaan useemmin :rolleyes:

Totta tietysti, mutta toisaalta... :eek:

Toinen mistä on valitettu on se, että kuulemma se, että autoissakin on nyt valot päällä, lisää jalankulkijoiden, pyöräilijöiden sekä moottoripyöräilijöiden/mopoilijoiden onnettomuuksia, koska autoilijan huomio kiinnittyy automaattisesti ensin siihen liikkuvaan esineeseen, jossa on eniten valolähteitä ja vastan sen jälkeen niihin muihin. En tiedä sitten onko tässä kenties perääkin, koska väittävät, että esim. Tanskassa, jossa tuo vastaava laki tuli voimaan vuonna 1990, havaititin seuraavan 2-3 vuoden aikana, että onnettomuudet, joissa toisena osapuolena oli jalankulkija, nousivat 5 prosentilla. Toisaalta olen kuullut myös eräiden asiantuntijoiden väittävän, että nuo oletukset eivät pidä paikkansa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Siivottu. Lähen Hakaniemen torille kahville ja ostamaan herkkuruokia.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Täällähän kun nyt tuli sitten voimaan semmonen laki, että valoja on pidettävä päivälläkin, niin kansa huutaa kurkkusuorana, että bensaa kuluu enämpi (noin 2 prosenttia, mikä keskimääräin tarkoittaa ylimääräistä 15 bensalitraa vuodessa) ja kaikenlisäks polttimoitakin joutuu vaihtamaan useemmin :rolleyes:

Totta tietysti, mutta toisaalta... :eek:

Toinen mistä on valitettu on se, että kuulemma se, että autoissakin on nyt valot päällä, lisää jalankulkijoiden, pyöräilijöiden sekä moottoripyöräilijöiden/mopoilijoiden onnettomuuksia, koska autoilijan huomio kiinnittyy automaattisesti ensin siihen liikkuvaan esineeseen, jossa on eniten valolähteitä ja vastan sen jälkeen niihin muihin. En tiedä sitten onko tässä kenties perääkin, koska väittävät, että esim. Tanskassa, jossa tuo vastaava laki tuli voimaan vuonna 1990, havaititin seuraavan 2-3 vuoden aikana, että onnettomuudet, joissa toisena osapuolena oli jalankulkija, nousivat 5 prosentilla. Toisaalta olen kuullut myös eräiden asiantuntijoiden väittävän, että nuo oletukset eivät pidä paikkansa.

Espanjahassahan (ainakin viime tietoni mukaan) saa sakot jos siellä ajelee valot päällä. Valot päällä kun ajat niin jatkuva valojenvilkutus tervehtii vastaantulojoiden taholta ja kaupan pihalla vanhat mummotkin juoksee perässä keppi tanassa huutaen "Luz!! Luz!!" kun ulkomaanpelle lähtee suomalaisella systeemillä varustetulla autolla liikkeelle ja valot syttyy automaattisesti.
Meitilläkin on yhdessä perheen autossa valot muutettu ihan sen vuoksi espanjalaisten lakien mukaisiksi...että ne saa pois päältä kokonaan katkaisijasta. (Tai itseasiassa siinä on kaksoireletys. Kun sillä mennään Espanjaan, piuhat siirretään vaan pellin alla toiseen paikkaan ja a vot: siinä on sistema Española ja poliisitkaan ei niin kiusaa. Edit: Kyseessä siis sellanen auto joka käytännössä on kaikki talvet Espanjassa käyttöautona)

Espanjalaisen kanssa kun alkaa asiasta keskustella, se ei mieti asiaa litroina per auto vaan sitä, että kuinka monta ylimääräistä tankkiautollista jouduttais Espanjassakin rahtaamaan bensaa hänen mielestään ihan turhaan ympäri maata ihan vaan siksi, että moinen (heidän mielestään) tyhmä laki olisi olemassa. Keskustelun päätteeksi Peedro lähtee tyytyväisenä ajelemaan autonsa kanssa siitä ja ilmastointi tietty koko ajan täysillä...kun sellanen kerta on, niin täytyyhän sen olla päällä oli lämpötila millanen tahansa. :D Kulutuksesta viis.
Hassu homma siellä on vielä se, että autoissa valot päivällä on sakotettava asia, mutta prätkällä tulee sakot jos valoja ei ole päällä.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Mietin tässä, että saisikoan meidän perhettä jotenkin suostuteltua ottamaan vaihto-oppilasta...
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Moon muuten edelleen sitä mieltä, että en saa mitään lisäarvoa automaatti-ilmastoinnista. Tasainen lämpötila pysyy ilman sitä automatiikkaakin puolen asteen tarkkuudella ja ainoa mistä tossa automatiikassa maksetaan on se, että se omavaltaisesti päättää mistä ilma puhaltaa milloinkin ja miten kovaa. Mun makuuni ne puhallukset on toisinaan epäloogisia, joten käytän sitä mieluummin niin, että säädän potikasta lämmön sopivaksi, yleensä 21 astetta ja ilmansuuntaukset hoidan manuaalisesti.

Edelleenkään en maksaisi penniäkään ylimääräistä siitä, että automatiikka säätää ilman puhallussuunnan ja voimakkuuden mun puolesta. Lämpötilanhan joudun jokatapauksessa asettamaan aina itse. Tai olen sen asettanut auton ostaessani ja siinä se on ollut siitä lähtien.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Ois kannattanut ehkä sittenkin kattoo prätkän akun lataustila tarkemmin syksyllä. Oli vissiin talven vähän heikolla hapella ja lienee lähes pilalla. Ommulla tuo ylläpitolaturi joka sen osais elvyttääkin mutta ei viitti sellasen kanssa pelata muutaman kymmenen euron säästön takia, säästön joka saattaapi sitten sadesäällä reisun päällä joskus kostautua.
Samalla kun varmistin että huollossa on tohon lievästi ylileveä eturengas saatavana heti hyllystä, varmistin että tollasia akkujakin on.
Noh, toki prätkän akut on nykysiin niin sikahalpoja että periaatteessa kannattais vaihtaa joka kevät uusi...mä nyt tolla yritin sinnitellä kaks kesää.
Samaten nua renkaiden hinnat on pudonnut ihan sikana helpottuneen ja yleistyneen saksantuonnin ansiosta. Tuohon sopiva (taka)rengas maksoi parisen vuotta sitten siinä 300-400 euroa, lähemmäs 400, nyt alle laitettuna alle 200 ja eturengas alle laitettuna 150 euroa, kun siihen sai pari-kolme vuotta sitten lyödä satasen lisää että sai pelkän renkaan ilman rengastöitä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Espanjahassahan (ainakin viime tietoni mukaan) saa sakot jos siellä ajelee valot päällä. .
Mä muistelin lukeeni jostain, että Luxemburg olisi ollu ainoo Euroopan valtio, jossa valot päällä ajeleminen on kiellettyä päiväsaikaan, mutta ehkäpä ne oli sitten unohtanu spanskit.

Mä joudun irrottaan kaks sulaketta, että saan auton valottomaksi. Tai sitten ne polttimot, mutta sulakkeen irtiottaminen on helvetin paljon helpompaa :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Moon muuten edelleen sitä mieltä, että en saa mitään lisäarvoa automaatti-ilmastoinnista. Tasainen lämpötila pysyy ilman sitä automatiikkaakin puolen asteen tarkkuudella ja ainoa mistä tossa automatiikassa maksetaan on se, että se omavaltaisesti päättää mistä ilma puhaltaa milloinkin ja miten kovaa. Mun makuuni ne puhallukset on toisinaan epäloogisia, joten käytän sitä mieluummin niin, että säädän potikasta lämmön sopivaksi, yleensä 21 astetta ja ilmansuuntaukset hoidan manuaalisesti.

Edelleenkään en maksaisi penniäkään ylimääräistä siitä, että automatiikka säätää ilman puhallussuunnan ja voimakkuuden mun puolesta. Lämpötilanhan joudun jokatapauksessa asettamaan aina itse. Tai olen sen asettanut auton ostaessani ja siinä se on ollut siitä lähtien.
Mikä mun mielestä on oleellisin ero, on nimenomaan just se että manuaalinen (jollainen mulla oli Scenicissä) paahto jatkuvasti samalla teholla, kun taas automatiikka vaihtelee sitä tehokkuutta tarpeen mukaan. Manuaalisessa kävi usien niin, että jossain välissä joutu aina kääntää pienemmälle, koska tuli vilu :eek!: Automatiikassa tätä ei pääse tapahtumaan. Kyllä toi mun Mazda mun mielestä puhaltelee ihan loogisesti ja tähän mennessä olen ollu tyytyväinen. Ja on vielä pirun nopeekin jäähdyttämään, oikein pirusti nopeempi kuin Scenicin ilmastointi.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Meillä, ei lapsuudenkodissa vaan omassa, asui eteläamerikkalainen vaihto-oppilas muutaman kuukauden tuossa 13 vuotta sitten, vaikkei mitään seniorikansalaisia oltu itsekään.

Varasin äsken pari lippua tänne
 
Ylös