Ensinnäkin täytyy ihmetellä kok tätä julkisuusrumbaa, mitä tän asian ympärillä pyörii. On ihmeellistä kuinka yhden formula selostajan valinnasta voi nousta tämmöinen häly, kuten kävi vuonna 2001. Se kuitenkin vain osoittaa sen, kuinka formula 1 hullua kansaa me ollaan. Jokaisesta meissä asuu pieni asiantuntija, jolla on se PARAS näkemys ja tietämys asiaan, nimittäin siihen, ketä on uusi selostajamme formula 1:ssä.
Oma subjektiivinen näkemykseni on se, että uudeksi selostajaksi olisi pitänyt valita Timo Pulkkinen. Imperfektissä sen takia, koska asia on näemmä jo päätetty, vaikka siitä ei virallista ilmoitusta olekaan tullut. Pulkkinenhan on jo pitkään ollut maikkarin formulatiimissä mukana. Mieshän selosti F1-veneiden osakilpailuja ja hyvältä kuulosti. Jos valinta nyt on Oskari Saari niin se on mielestäni varsin yllättävää. Olisi kuvitellut, että kyseeseen olisi tullut joku moottoriurheilun parissa vakituisesti työskentelevä. Saarihan on näitä monilaji "osaajia". Itse oon kuullu just näitä salibandy lähetyksiä, joissa vetää aikamoista hyvä veli kerhoo tän Alkion kanssa samaan tapaan kuin Saukkonen & Jutila, mikä ei kuulosta mitenkään hyvältä varsinkaan, kun selostus sisältää ihmeellisiä kielioppi koukeroita ja yletöntä riehumista. No ehkä se sopii nuorekkaaseen Salibandyyn ja urheilukanavalle, kun ei ole valtakunnallinen lähetys.
Nyt voi tietysti, kaiken tän Tuomisen kritisoimisen ohessa, kysyä mitä me oikein hyvältä formula1 selostajalta vaaditaan. Omasta mielestäni ainakin lajiin vihkiytymistä, mikä tarkoittaa syvällistä asiantuntemusta tekniikasta, talleista ja kuljettajista. Selostajan pitäisi pystyä kertomaan siitä, mitä katsoja ei näe, taustoja tästä hienosta urheilumuodosta ja paikanpäältä tapahtumia radalta. Selostajan pitää pystyä esittämään kritiikkiä, perustellusti ja pitämään yllä hiukan myös tunnelmaa. Saarelta odottaisin rohkeaa ulosantia jättäen sinivalkoiset silmälasit kotiin, toivotaan ettei miehestä näy nää ulkoiset paineet, mitä on ladattu.
Ei mennä heti tuomitsemaan, vaan annetaan ensiksi sanojen puhua puolestansa, mutta hiukan mua huolestuttaa tää ulkopuolisuus moottoriurheiluun ja formula ykkösiin, toivottavasti jaksaa paneutua taustoihin ja niin edespäin. Ja ne kolumnit...