Tomi Tuominen/juontajaspekulointia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

saq

Member
Sijainti
Hyvinkää, Suomi
quote:
Originally posted by patriot:
Käsittääkseni se urheilukanavan salibandy mainosmies oli surullisen kuuluisa Jani Uotila! Salibandyn hoiti kotiin, mutta mäkihypyssä epäonnistui.

Oskari Saarta en itse ole kuullut kuin tulosruudussa.
Koska kukaan ei ole vielä paljastanut ko. selostajan henkilöllisyyttä niin tehdään se tässä. Kyseinen selostaja on Jani Alkio. Miehellä on homma halussa niin show- kuin salibandyhommissakin. Kaveri pokkasi mm. salibandyn suomenmestaruuden HIFKin riveissä muutama vuosi sitten ja heittää imitaatio yms. keikkaa silloin tällöin. Hulvaton kaveri!

.saq

ps. Valittiinpa uusiksi selostajiksi ketkä tahansa niin se ainakin on hyvää, että nykyinen homma tulee muuttumaan. Tuomisen "kyllös-imitaatiot" eivät oikein sytyttäneet!

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Sijainti
Kauhajoki
Oskari Saari
paalupaikalla
Maikkarin
F1-selostajaksi

F1-sähkeet 19.1.
Turun Sanomien entinen kesätoimittaja Oskari Saari on helsinkiläislähteiden mukaan MTV 3 -kanavan uusi formula 1 -selostaja. Saari on perimässä Tomi Tuomisen manttelin ja käymässä ääneen yhdessä vakiokommentaattori Jyrki Järvilehdon ja varikkotoimittaja Timo Pulkkisen kanssa.
F1-lähetykset ovat MTV 3 -kanavalle eniten katsojia vetävä tuote. Keskimäärin kisoja seuraa miljoona suomalaista.
Rinnakkain MTV 3 -pääkanavan kanssa toimivalla digipuolella neuvottelut jatkuvat ja merkittävin vaihtoehto sen selostustehtäviin on tutkapari Matti Kyllösen ja Erkki Mustakarin paluu Maikkarin leipiin.
MTV 3 ei ole tiedottanut selostajakaavailuistaan mitään. Ratkaisuja odotetaan tämän viikon aikana.
TS/Heikki Kulta

Päivitetty: 19.1.2004 23:00:21

---

Vai että Oskari Saari... Mitähän tämä herra muka tietää moottoriurheilusta tai ylipäätää Formula 1:sistä? No, tällä valinnalla Maikkari kai haluaa kaikki F1:sen seuraajat vaihtamaan MTV3+:lle.

No eipä minua haittaa... MTV3+:lle hankin kausikortin ilman muuta, jos Matti ja Eki palaavat ruotuun. Riippuu tietysti hieman siitä mitä se kortti tulee loppujen lopuksi maksamaan. Aivan mahdottomia en minäkään siitä maksa, vaikka Matti palaisikin ja mainoskatkoista päästäisiinkin.

Tietysti pitää myös hieman miettiä sitä, että miten paljon perinteisen, "normaalin" MTV3-kanavan lähetysten taso laskee... :rolleyes: Ehkäpä mainoskatkot ajoitetaan jopa viimeiselle kierrokselle, jolloin maaliintuloa ei edes nähdä ja lähetys räpsäistään poikki heti, kun lähetysaika upeutuu ja tokaistaan: "Lähetys jatkuu MTV3+ kanavalla, katsokaa sieltä." yuck :D

<small>[ 20-01-2004, 11:18: Message edited by: Karpow ]</small>

Tose

Kääntyy oikealle
Sijainti
The City
Onhan hän Turun Sanomien entinen kesätoimittaja ja varmasti siellä on samaan aikaan säteillyt Heikki-kullan tietämys.

muksi

Well-known member
Ensinnäkin täytyy ihmetellä kok tätä julkisuusrumbaa, mitä tän asian ympärillä pyörii. On ihmeellistä kuinka yhden formula selostajan valinnasta voi nousta tämmöinen häly, kuten kävi vuonna 2001. Se kuitenkin vain osoittaa sen, kuinka formula 1 hullua kansaa me ollaan. Jokaisesta meissä asuu pieni asiantuntija, jolla on se PARAS näkemys ja tietämys asiaan, nimittäin siihen, ketä on uusi selostajamme formula 1:ssä.

Oma subjektiivinen näkemykseni on se, että uudeksi selostajaksi olisi pitänyt valita Timo Pulkkinen. Imperfektissä sen takia, koska asia on näemmä jo päätetty, vaikka siitä ei virallista ilmoitusta olekaan tullut. Pulkkinenhan on jo pitkään ollut maikkarin formulatiimissä mukana. Mieshän selosti F1-veneiden osakilpailuja ja hyvältä kuulosti. Jos valinta nyt on Oskari Saari niin se on mielestäni varsin yllättävää. Olisi kuvitellut, että kyseeseen olisi tullut joku moottoriurheilun parissa vakituisesti työskentelevä. Saarihan on näitä monilaji "osaajia". Itse oon kuullu just näitä salibandy lähetyksiä, joissa vetää aikamoista hyvä veli kerhoo tän Alkion kanssa samaan tapaan kuin Saukkonen & Jutila, mikä ei kuulosta mitenkään hyvältä varsinkaan, kun selostus sisältää ihmeellisiä kielioppi koukeroita ja yletöntä riehumista. No ehkä se sopii nuorekkaaseen Salibandyyn ja urheilukanavalle, kun ei ole valtakunnallinen lähetys.

Nyt voi tietysti, kaiken tän Tuomisen kritisoimisen ohessa, kysyä mitä me oikein hyvältä formula1 selostajalta vaaditaan. Omasta mielestäni ainakin lajiin vihkiytymistä, mikä tarkoittaa syvällistä asiantuntemusta tekniikasta, talleista ja kuljettajista. Selostajan pitäisi pystyä kertomaan siitä, mitä katsoja ei näe, taustoja tästä hienosta urheilumuodosta ja paikanpäältä tapahtumia radalta. Selostajan pitää pystyä esittämään kritiikkiä, perustellusti ja pitämään yllä hiukan myös tunnelmaa. Saarelta odottaisin rohkeaa ulosantia jättäen sinivalkoiset silmälasit kotiin, toivotaan ettei miehestä näy nää ulkoiset paineet, mitä on ladattu.

Ei mennä heti tuomitsemaan, vaan annetaan ensiksi sanojen puhua puolestansa, mutta hiukan mua huolestuttaa tää ulkopuolisuus moottoriurheiluun ja formula ykkösiin, toivottavasti jaksaa paneutua taustoihin ja niin edespäin. Ja ne kolumnit...

hannu^

Well-known member
Sijainti
Joensuu
No pulkkinen ei pysty yhteenkään asiaan yhtä hyvin kuin Matti Kyllönen, paitsi tietysti kuulostamaan kauhealta.

Ehkä tämä julkisuusrumba johtuu siitä, että kisojen kiinnostavuus on aivan eri luokkaa kun on kunnon tunnelmaan eläytyvä selostaja selostamassa, esim ei jääkiekko-otteluissa sitä viimeistä jännitystä olisi jos mertarannan tilalla olisi esim se laukkanen.
ero on kuin yöllä ja päivällä, samoin formulaselostuksen kanssa.

Onneksi ovat ymmärtäneet ottaa matin takaisin selostamaan, vaikkakin digille, mutta onhan se parempi vaihtoehto kuin laadullisesti alasajettavat analogiset F1-lähetykset.

Tose

Kääntyy oikealle
Sijainti
The City
muksi sanoi:
Oma subjektiivinen näkemykseni on se, että uudeksi selostajaksi olisi pitänyt valita Timo Pulkkinen. Imperfektissä sen takia, koska asia on näemmä jo päätetty,...
Tuo on pluskvamperfekti ja vielä konditionaali.
Tiedosksi.

Saukki

Well-known member
Minä katsoisin mieluiten F1-lähetykset Kyllösen selostama, en hae selostajalta muuta kuin sen mitä Kyllönen tarjoaa, eli tunnelman luonnin.

Harmi vaan että jos se tulee vain digi puolelle kun tänne kauas pohjoiseen ei semmosia juttuja saa vuosiin.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
muksi sanoi:
Oma subjektiivinen näkemykseni on se, että uudeksi selostajaksi olisi pitänyt valita Timo Pulkkinen.
Pulkkinen taisi päästä antamaan selostusnäytteensä viime kaudella - olikohan USA:n GP:ssä - ja senkin perusteella Pulkkisen ulosanti on laahaava ja mitäänsanomaton; asianhan huomasi jo varikkohaastatteluistakin. Oman näkemykseni mukaan troikasta Tuominen/JJ/Pulkkinen nimenomaan Pulkkinen oli se heikoin lenkki.

öö ruz

Speed for ever
Kyllä maikkarin ratkaisu laittaa Kyltsi ja kumppanit digipuolelle ja kuka se nyt olikaan toiselle puolelle on oikea.

Jonkki

Press Play &#9658;
Sijainti
Suomi Fineland
Oskari Saari on kyllä miellyttänyt omaa korvaani silloin kun olen hänen selostusta kuullut (oikeastaan pelkkä Superbowl).

Toivottavasti Kyllönen ei yritä olla liikaa itsensä, ja ampua yli niitä hehkutuksia ja venytyksiä, niinkuin Ylen Cart-lähetyksissä.
Niissä CD-pätkissä joita netistäkin sai joskus imasta, missä Häkkinen kommentoi ja Kyllönen selosti, oli kyllä oikeaa meininkiä.
Jaksaisiko joku ahkera foorumilainen kaivaa ne linkit tänne jostain? Kiitti jo etukäteen :)

öö ruz

Speed for ever
Ei hätää, Matti on joskus sanonut että ei sitä jaksa syttyä studiossa samalla tavalla kuin paikan päällä, ja uskoisin että Cart ei sytytä samalla tavalla kuin F1 eli eiköhän me saada Matti parhaimmillaan takaisin.

Mr Cale

Enormous Member
Sijainti
Espoo
Karpow sanoi:
Vai että Oskari Saari... Mitähän tämä herra muka tietää moottoriurheilusta tai ylipäätää Formula 1:sistä?
Todennäköisesti ainakin enemmän kuin Matti Kyllönen. Toisaalta tuohon kategoriaan kuuluu kuka tahansa kauemmin kuin viisi minuuttia formuloita seurannut täysipäinen henkilö. :yuck:

vermula

Well-known member
Mr Cale sanoi:
Todennäköisesti ainakin enemmän kuin Matti Kyllönen. Toisaalta tuohon kategoriaan kuuluu kuka tahansa kauemmin kuin viisi minuuttia formuloita seurannut täysipäinen henkilö. :yuck:
Ei haittaa vaikkei tiedä paljo, jos on hyvä selostaja ja kiinnostunut hommasta ja selostaa hyvin. Pulkkinen ja JJ on niitä asiantuntijoita sitten :D Ja äkkiä siinä oppii perusjutut. TT ei tiennyt mitään ja oli lisäksi aivan järkyttävä selostaja!!

Hurmurisija

Well-known member
Olen kysynyt aikaisemminkin, että miten se selostajan asiantuntemuksen pitäisi näkyä? En minä esimerkiksi pidä Kekeä tai Zeizeitä varsinaisina asiantuntijoina. Asiantuntija olisi alaan perehtynyt insinööri tai mekaanikko, mutta kuljettaja on kuitenkin vain kuljettaja.

Timo Salonen muistaakseni jossain haastattelussa kauan sitten sanoi, että "minä en näistä vehkeistä ymmärrä rattia ja vaihdekeppiä enempää". Samankaltainen lienee tilanne vähän jokaisen kuljettajan kohdalla. Joku tietää vähän enemmän, joku vähän vähemmän, mutta tekninen asiantuntemus on kyllä jossain muualla kuin kuljettajan hallussa.

EDIT: Saatan toki olla väärässäkin, mutta jos teille tulee mieleen esimerkkejä, joissa nämä ns. asiantuntijat olisivat jotenkin osoittaneet asiantuntemuksensa, niin kertokaa niitä.

Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
No John Watson oli äärimmäisen taitava asiantuntija Eurosport-selostuksien perusteella. Hänen kautta olen ymmärtänyt f1:n ja autourheilun maailmaa nimenomaa kuljettajien kautta. Nehän ne kiinnostavimpia ovat!

Itse kyllä luotan Oskariin paljonkin, luulen että hän paikkaa moottoriurheilutietämyksen puutetta hyvällä toimittajatyöllä. Tuomisen suurin virhe oli mielestäni se, että hän ei oikein vaivautunut tekemään työtä tiedon hankkimiseksi. Lisäksi Oskari on rauhallinen tyyppi, joka ehkä malttaa antaa Jykällekin suunvuoron ja kysyä siltä haasteellisia kysymyksiä.

Hurmurisija

Well-known member
pmv sanoi:
No John Watson oli äärimmäisen taitava asiantuntija Eurosport-selostuksien perusteella. Hänen kautta olen ymmärtänyt f1:n ja autourheilun maailmaa nimenomaa kuljettajien kautta. Nehän ne kiinnostavimpia ovat!

Itse kyllä luotan Oskariin paljonkin, luulen että hän paikkaa moottoriurheilutietämyksen puutetta hyvällä toimittajatyöllä. Tuomisen suurin virhe oli mielestäni se, että hän ei oikein vaivautunut tekemään työtä tiedon hankkimiseksi. Lisäksi Oskari on rauhallinen tyyppi, joka ehkä malttaa antaa Jykällekin suunvuoron ja kysyä siltä haasteellisia kysymyksiä.
Minustakin paljon tärkeämpää on, että selostaja on ammattitaitoinen toimittaja ja terävä havainnoija ja että hänellä on selkeä ulosanti kuin että hän on varsinainen asiantuntija.

öö ruz

Speed for ever
Sen mitä olen seurannut tätäkin foorumia, niin ainakin puheiden peruusteella suomen kaikki huippuasiantuntijat ovat täällä.

Hurmurisija

Well-known member
öö ruz sanoi:
Sen mitä olen seurannut tätäkin foorumia, niin ainakin puheiden peruusteella suomen kaikki huippuasiantuntijat ovat täällä.
Vain lahjattomat testaa. Tosiasiantuntijat näkevät mikä on nopea...

Status
Ei avoinna uusille viesteille.