Treenipäiväkirja ja tavoitteet 2006

kristian.s

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Armeijan takia lenkkiharrastus jäi reiluksi puoleksi vuodeksi ja aloitin taas tuossa maaliskuun puolella. Eilen tuli sitten vedettyä tuo Helsingin puolimarathon aikaan 2.12, eli suunnilleen odotusten mukaan. Ensimmäinen kokeilu tällä matkalla ja toinen puolisko meni pilalle liian kovan alkuvauhdin takia. Taisi ensimmäiset 12 kilometriä mennä vajaassa tunnissa ja sitten tuli aikamoinen väsähtäminen ja toinen puolisko kesti sitten reilusti kauemmin. Taktisesti onnistuneella juoksulla kahden tunnin raja olisi voinut olla jo lähellä, mutta alun perin ajattelin sen tavoitteen säästää ensi kevääseen ;) Olen kuitenkin tähän saavutukseen (sellaiseksi sen kuitenkin lasken) tyytyväinen, sillä vielä kesällä 2003 en vihannut mitään yhtä paljon kuin juoksemista. Puolen kilometrin hölkän jälkeen suussa maistui veri ja joutui kyykistymään oksennusrefleksin seurauksena. Kehitys on siis ainakin mennyt oikeaan suuntaan.

Enemmän tai vähemmän aktiivista lenkkeilyä on tarkoitus harrastaa tässä ihan ympäri vuoden ja viimeistään ensi keväänä taas puolimarathonille ja 2007 kesällä kokeilemaan Helsingin marathonille. Tämän vuoden marathon taitaa olla hiukan liian pian.

Kuriositeettina muuten mainittakoon, että tuossa puolimarathonilla onnistuin päihittämään kolminkertaisen olympiavoittajan, kaksinkertaisen maailmanmestarin ja vieläpä maailmancupin voittajan, Marja-Liisa Kirvesniemen :D

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Soolberin pojan kaimalle :thumbup:

14.5

Reilu 2 h pk-lenkkiä. Kerrankin maltoin pitää sykettä alempana alusta lähtien, oikeastaan vain tunnin kohalla tuli vähän reviteltyä. Lopussa pystyi vetäsemään hyvän loppukirinkin vielä kevyellä askeleella. Harmi vain, että maastossa taas on aika mahotonta arvioida matkaa. Enää ei oo huono omatunto äitienpäivän syöpöttelyistä. :thumbup:

exe.time 2:02.52
avr hr 138
kcal/fat% 1578/50

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
15.5

Tunti punttia, ojentajapäivä taasen. Ihan hyvin pystyi suoraan töistä painamaan, tunsin vain itteni aika pieneks ku kaikki salin isoimmat ukkelit oli nöyryyttämässä rautaa. Nyt baariin kattomaan suomen peliä!

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
15.5. juoksua 9 km. Olin jo vähän jäämässä kotiin, kun vettä satoi ja mittari näytti +4 astetta. Onneksi Belmis oli lähdössä, joten eiku baanalle. Ihan hienosti meni, pakottamatta. Nyt on hyvä MIELI. :ahem:

Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
H_Hihhuli sanoi:
Kannattaa panostaa siihen taitoharjoitteluun niin paljon kuin ehdit ja myös itsenäisesti. Jukolassa nimittäin voi eksyä, urista ja letkoista huolimatta. ;)
Juu aionkin käydä iltarasteilla niin usein kuin mahdollista.

15.5.
Toistaiseksi ehkä elämäni rankin päivä. Eilenhän olin kotona klo 23:00, takana siis risteily, ja la-su yönä ehkä 3h yöunet. Tänään sitten normaalit duunimatkat 7km suuntaansa.

Normaalista maanantaista poiketen, ehdinkin kuitenkin duunin jälkeen vain syömään banaanin ja vaihtaa vaatteet, kunnes lähdin polkemaan 5km päähän paloheinään suunnistamaan iltarasteille. Siellä sitten otettiin 4km lenkki ja kierrettiin se rauhallista hölkkävauhtia pitäen. Samalla meidän kokeneempi suunnistaja neuvoi meitä kolmea kokemattomampaa. Tehtiin sillai, että se kokeneempi "veti" 2 ekaa rastia ja me muut vuoroteltiin sitten loput 7.

Aikaa meni reilu puolitoista tuntia. Tämän jälkeen sitten äkkiä himaan, kamppeet vaihtoon, maila mukaan ja sählytreeneihin. 1h erittäin rankat treenit päivän päätteeksi. Ja sitten vielä takaisin himaan sen noin 4km matkan hallilta.

Eli päivän saldona noin 30km pyöräilyä, 1.5 tuntia suunnistusta ja 1h sählyä.

Nyt voin varmasti hyvillä mielin ottaa yhden oluen. :)

Knoukka

Well-known member
15.3.

Lämppärit ja jalkatreeni. Olipa outoa tehdä pitkästä aikaa jalkaa!

16.3

Olipa vielä oudompaa mennä tsygeen pitkästä aikaa jalkatreeniä seuraavana päivänä. Ja oli aivan helvetin huono happi! Mutta intervallia yritin vetää!

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
16.5

Juoksua 48 minuuttia ja risat päälle. Ihan okay lenkki, juoksentelin sellasta kivaa vauhtia.

exe.time 48.49
avr hr 145
kcal/fat% 697/45

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
17.5. Kävin aamu-uinnilla klo 7. :eek!: 500 metriä uin ja sitten oli NIIN KAUHEE NÄLKÄ että oli pakko lähtee brekkarille.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Vasen jalka vähän vihoitellut maanantain urakan jälkeen. Ilmeisesti suunnistaessa niksautin jotenkin jonkun jänteen, kun jalkapohjan ulkosyrjässä tuntuu pistoa kävellessä. Pyöräillessä tuo ei onneksi pahemmin haittaa.

Duunikaveri sanoi ettei kannata ottaa kovin hyviä lenkkareita suunnistukseen, koska ne menee paskaksi Jukolassa, mutta minusta tuntuu nyt, että hyvät lenkkarit ois silti pakko hankkia (toki ne ois joka tapauksessa hankintalistallani). Muuten mulla ei oo jalkoja Jukolan jälkeen. Ja ennemmin mä uhraan kalliit lenkkarit kuin jalat.

H_Hihhuli

Well-known member
Jacques sanoi:
Duunikaveri sanoi ettei kannata ottaa kovin hyviä lenkkareita suunnistukseen, koska ne menee paskaksi Jukolassa, mutta minusta tuntuu nyt, että hyvät lenkkarit ois silti pakko hankkia (toki ne ois joka tapauksessa hankintalistallani). Muuten mulla ei oo jalkoja Jukolan jälkeen. Ja ennemmin mä uhraan kalliit lenkkarit kuin jalat.
Ei kannata kalliita lenkkareita pilata. Hyvien lenkkareitten vaimennukset toimii asvaltilla, ei niistä metsässä ole hyötyä. Uhraa rahat mieluummin suunnistuskenkiin.

oldez

Well-known member
H_Hihhuli sanoi:
Ei kannata kalliita lenkkareita pilata. Hyvien lenkkareitten vaimennukset toimii asvaltilla, ei niistä metsässä ole hyötyä. Uhraa rahat mieluummin suunnistuskenkiin.
no mut kumminkin periaatteena että ennemmin ne lenkkarit saa mennä paskaks ku jalat.

H_Hihhuli

Well-known member
oldez sanoi:
no mut kumminkin periaatteena että ennemmin ne lenkkarit saa mennä paskaks ku jalat.
Juujuu, vaan kun ne asvalttijuoksuun hyvin soveltuvat paksupohjaiset, kalliit lenkkarit on suunnistukseen onnettomat. Nilkka nyrjähtää hyvin helposti ja liukastumisvaara on olemassa, toisin kuin suunnistuskengillä. Lisäksi ne keräävät ensimmäisestä suosta vettä painolastiksi loppureitille. Hankkisin siis joko oikeat suunnistuskengät, tai sitten mahdollisimman halvat, ohutpohjaiset Karhut mallia SA-int.

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
17.5

Puoli tuntia treeniä hiekkamontulla. Mäkijuoksua hiekassa, en uskonut sen olevan noin raskasta puuhaa. Kävi varsinkin takareisiin. Mäkien lopussa mentiinkin jo nelinkontin, muuten ois tullut varmaan jäätyä välille.

Knoukka

Well-known member
18.5.

Lämmittelyt ja kevee selkätreeni.

Pyysin tutulta fysioterapeutilta konsultaatiota tämän niska-käsikivun suhteen. Väänneltiin ja hetkutettiin mun päätä vähän joka suuntaan ja tunnusteltiin, että miten se liike provosoituu ja minne. Tohon oikeaan olkavarteenhan se juilii ja fyssari kysyi, että teinkö mitään erikoista ennen kivun alkamista. Teinhän mä selkävenytyksiä silleen, että jalat heitetään pään yli lattiaan. Mulla kun menee polvetkin siinä ihan keveästi lattiaan ja pää jää niiden väliin. Ja sillon se kipu alko pienoisena huonovointisuutena. Arveli että välilevy on hieman sijoiltaan ja antoi jumppaohjeen mitä pitäisi tehdä parin tunnin välein pari päivää ja jos ei auta niin sitten fysioterapiaan. Anyway, vanha vaivahan tää mun niska on. Tullut siksi monesti pää edellä tatamille ja päätteenkin äärellä on tullut istuttua toistakymmentä vuotta. Että eka vähän pidempään kestänyt vaiva mulla koskaan kun on viikon nyt vaivannut- ja on hieman helpottumaan päin. Paitti toi eka niskajumppa kyllä provosoitui aika jännästi tohon käteen.

Jacques

Sijainti
Helsinki
H_Hihhuli sanoi:
no mut en mä kuitenkaan aloita suunnistusharrastusta. Tämä nyt on vain tällainen tempaus. Niin ennemmin ostaisin kunnon lenkkarit, jotka sopii myös normijuoksuun ja ajaa asiansa hyvin myös siinä.

edit: eli meneekö se sitten halpiksiin?

H_Hihhuli

Well-known member
Jacques sanoi:
no mut en mä kuitenkaan aloita suunnistusharrastusta. Tämä nyt on vain tällainen tempaus. Niin ennemmin ostaisin kunnon lenkkarit, jotka sopii myös normijuoksuun ja ajaa asiansa hyvin myös siinä.

edit: eli meneekö se sitten halpiksiin?
Jos ostat nyt hyvät juoksukengät, vedät niillä muutaman suunnistustreenin ja Jukolan, ne on sen jälkeen entiset hyvät juoksukengät.

Ehkä jotkut jotkut säätä ja kulutusta kestävät talvilenkkarit, ulkoilukengät tms. voisi olla sopiva kompromissi.

H_Hihhuli

Well-known member
Jacques sanoi:
Niin ennemmin ostaisin kunnon lenkkarit, jotka sopii myös normijuoksuun ja ajaa asiansa hyvin myös siinä.
Kuvittele, että upotat nuo upouudet lenkkarit mutaliejuun ja juokset niillä sen jälkeen 10-20 kilometriä maastossa (riippuen siitä, kuinka pahasti eksyy :D )

luisto

Well-known member
Viiskyppisenä penkki 130 ja lihastasapaino kunnossa. Omapaino silloin alle 100kg. (Pituus 168) + ergosoutu alle 2:10 tahtia 0,5h. Erekulma yli 45.

Viimeksi muokattu: