Tupakoimattomuus

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Ilmoitusluontoisena ja henkeänostattavana asiana haluan tässä kohtaa ilmaista eroottis-esteettisiin muotoseikkoihin nojaten oman hiljaisen hyväksyntäni jäsen Juskasen avatarelle. Se vaan on melko hyväännäköön.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Emmä ymmärrä, mutta mulle tulee hyvä fiilis tätä toikkia lukiessa. :thumbup:
 

Makkonen

Guest
Moe Szyslak sanoi:
Emmä ymmärrä, mutta mulle tulee hyvä fiilis tätä toikkia lukiessa. :thumbup:
Se on oikeesti mukavaa, kun joku onnistuu tavoitteessaan.
Tsemiä Juskaselle ja R&K:lle. :thumbup:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Eipä tullut Sisuakaan tänään ostettua, ilman sitäkin pärjäilee. Ihme juttu, ei tee tupakkia mieli yhtään. Alkaakohan makuaisti palailemaan, kun jäätelö maistui tavallista paremmalta.
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Lopettamisessa auttaa pieni motivointi: Lupaa kavereillesi että maksat 1000 euroa jokaisesta tupakasta jonka he näkevät tai tietävät sinun polttavan lopettamisen jälkeen. Kun kirstunnaulassa on tuommoinen välitön hintalappu, nousee retkahtamiskynnys melkoisesti. :thumbup:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Jarto sanoi:
Lopettamisessa auttaa pieni motivointi: Lupaa kavereillesi että maksat 1000 euroa jokaisesta tupakasta jonka he näkevät tai tietävät sinun polttavan lopettamisen jälkeen. Kun kirstunnaulassa on tuommoinen välitön hintalappu, nousee retkahtamiskynnys melkoisesti. :thumbup:
Kirjallisena ja nimi alle :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tänään, tai siis nyt jo eilen, oli "vaikea" tilanne.
Salossa käydessä kävelin sellaisen paikan ohitse jossa jengi röökaa just ne viimeiset äkkisavut ennen Anttilaan ja apteekkiin menemistä ja se savu tuoksui kyllä käsittämättömän hyvältä. Oli kyllä todella kaukana vastenmielisestä se tuoksu.
Jos siinä kohdassa olis joku tuupannut mulle tupakan käteen, olisi melko varmasti lopettamispäätös horjunut pahasti.

Olen näemmä aivan alkutaipaleella vasta tupakoinnin lopettamisen suhteen.
Been there, done that :eek:

Ennen allekirjoittaneella meni tupakkaa myös melko reilusti ja lopettamispäätös kypsyi mielessä hiljalleen vuoden 2004 aikana. Lopettelin hiljalleen, määriä yhä vähentäen, kunnes lopulta päästiin 1-2 tupakkaan päivässä. Nykyinen saldo on 1-4 tupakkaa kuukaudessa. Eli en voi sanoa "täysin" lopettaneeni koska poltan tupakan tai korkeintaan kaksi silloin kun katson tilanteen oikeaksi, mutta siihen se myös jää. Minkäänlaista riippuvuutta aineeseen ei ole.

Toki vähäistähän tuo polttaminen taisi olla aktiivisimmillaankin, n. 10-15 savuketta päivässä. Kuitenkin tuossakin määrässä oli jo tarpeeksi aihetta huomata lupaava riippuvuus jonka halusi ja huomasi itse laittaa poikki.

Onnea ja tahdonvoimaa hyvälle - tai paremminkin sanottuna loistavalle - päätökselle :thumbup: :thumbup:
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Tää tuntuu nyt liian helpolta. Yks Nicorette menny vasta tänään, eikä tee ees mieli. Epäilyttävää :doubtful:

Illalla uskalsin juoda jopa kaksi kaljaa. Ei tullu tupakantuskia. Söin kyllä purkkaa. Edelleen illat on pahimpia, ja sillon menee purkkaakin enemmän.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Aijai. Päivä meni helposti. Nyt tekee kamalasti mieli *jauhaa purkkaa*

:jaska:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Mulla ei ole mitään erityisempiä haluja purkan jauhamiseen, eikä Sisukaan enää kiinnosta eikä maistu. Kun muistaa, miten paha maku tupakasta suuhun jäi, niin nyt on mukava antaa makuhermojen makustella ruuan jälkimakuja ja huomata, miten jäätelökin maistuu paljon paremmalle kuin ennen.
 

NeitiP

Well-known member
Liittynyt
19.11.2004
Viestit
698
Sijainti
Oulu-city
Mulla se nyt pukkasi komean kevätflunssan, joten ei tee tupakkaa nyt mieli yhtään! :thumbup:
Kohta on eka viikko ohi.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Micael sanoi:
un muistaa, miten paha maku tupakasta suuhun jäi, niin nyt on mukava antaa makuhermojen makustella ruuan jälkimakuja ja huomata, miten jäätelökin maistuu paljon paremmalle kuin ennen.
Kahvista jää myös ihan helvetin paha jälkimaku ja haju :yuck:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Jr- sanoi:
Kahvista jää myös ihan helvetin paha jälkimaku ja haju :yuck:
Kahvia en oo kotona juonut yli puoleen vuoteen. Töissä tulee juotua muutama kupillinen päivässä ja kotona illalla teetä. Ei se kahvi tosiaan kovin kummosen makuista ole, tee on parempaa.
 

Örfil

Guest
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kaks vuorokautta nyt takana inhalaattoria imeskellen ja nikotiinipurkkaa pureskellen. Saa nähä miten käy. Jos ei onnistu niin sit ei onnistu, mut yritänpä nyt kuitenkin.
Nyt olet valinnut oikean tien!
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Missä vaiheessa maku- ja hajuaistin pitäisi alkaa parantua? Mä en oo huomannu mitään vielä :doubtful:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Juskanen sanoi:
Missä vaiheessa maku- ja hajuaistin pitäisi alkaa parantua? Mä en oo huomannu mitään vielä :doubtful:
Siinä vaiheessa kun tupakka yököttää etkä voi sietää sen hajua.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Juskanen sanoi:
Missä vaiheessa maku- ja hajuaistin pitäisi alkaa parantua? Mä en oo huomannu mitään vielä :doubtful:
Sama mulla.
Ei minkäänlaista merkkiä siitä, että makuaisti ois muuttunut mihinkään suuntaan. Sen verran hajuaisti on muuttunut, että tupakki tuoksuu hyvälle. Ennen suhtautuminen siihen oli aika neutraali ja suljetuissa tiloissa se jopa ällötti. Muiden hajujen/tuoksujen suhteen ei mitään muutosta. Muutokset kaiken kaikkiaan ovat ällistyttävän pieniä. Raikkaampi olo on, eivätkä vaatteet haise enää tupakalle mutta mitään sellasta keuhkojen yms. puhdistumista vaikkapa yskimällä en ole havainnut, mistä monet puhuu.

Vähän epäreilua, että toiset joutuu viikkotolkulla puputtamaan kauheissa tupakintuskissa kaikenmaailman purkkaa ja inhalaattoria ja sitten McMike syö päivän Sisua, sit ei tee enää mieli Sisuakaan ja makuaistikin palautuu. :(


Mut hyvä päätös tämä on silti ollut mun mielestä. En ota mitään paineita mahdollisesta epäonnistumisesta, koska silloin epäonnistun varmasti.

Sama pätee erilaisiin "Anna tonni jokaiselle joka näkee sun polttavan"-systeemeihin. Enhän mä silloin olisi polttamatta siksi, että mä itse haluan vilpittömästi tupakista irti, vaan siksi että en joutuisi maksamaan.
Kun maksun uhka on poistunut, on erittäin suuri vaara alkaa polttaa uudestaan, kun sitä pääasiallista motiivia lopettaa ei enää olisikaan. Tupakki tulee lopettaa nimenomaan siks että itse haluaa. Ei siksi, että lopettamalla luistaa määrätyistä maksuvelvollisuuksista.
Toki sellaiseen minäkin olen valmis, että maksan tonnin jokaiselle joka näkee mun polttava...mutta vain sillä edellytyksellä että sopimuksen toinen osapuoli antaa mulle tonnin joka päivästä jonka olen polttamatta. Kyllähän tupakkalakkolaisen rahoja mielellään ollaan kärkkymässä, mutta kukapa on se rohkea joka tulee sitä vastaavalla tavalla rohkaisuksi tarjoamaan?
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Itse huomasin rookin polton lopettamisen vaikuttavan suht paljon korkeassa ilmanalassa skimbatessa hapenottokykyyn, myos pienessa maarin aerobisissa lajeissa matalammallakin.
Yskaa ei tullut, safkassa kylla maistui enämpi vivahteita ja punkusta loytyi uusia makuja. Hajuaistissa mulla ei ole ikuna ollut vikaa, enämpikin ollut liian herkka.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Samaa mieltä R&K:n kanssa tuosta lopettamisen motivaatiosta. Kyllä sen pitää itsestä ja omasta halusta lähteä. Ei pidä ajatella niin, että ei saa polttaa, vaan että ei tarvitse enää polttaa.

Parasta tässä on edelleen se, että en haise enää pahalle. Hiukset tuoksuu kukkasille, eikä vanhalle tuhkakupille :)
 
Ylös