Varhaisia muistikuvia formuloista

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
Kyllähän ne ensimmäiset muistot on siitä uutisesta kun Keke puotteli Williamsilla mestariksi! Kyseessä oli mun mielestä vain urheilu-uutiset, ei mikään varsinainen kisalähetys! Ja tämän urheilu-uutisen toimitti itse Matti Kyllönen :)

Sen jälkeen kisoja jonkin verran näkyi kun Keke puotteli Prostin kans McLarenilla, eräskin hämärä muistikuva on keltavalkoisesta McLarenista!?

Tuon jälkeen ku Keke lopetti, niin seuraavan kerran innostus ja varsinainen kiinnostus sarjaa kohtaan alkoi kun tuli tieto siitä, että rämäpää Häkä pääsi McLarenille testaajaksi! Siitä eteenpäin onkin sitten tullut seurattua enempi, vähempi aktiivisesti!

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Donington 1993. En ollut yhtätoistakaan kun satuin näkemään sanomalehden teevee-ohjelmissa formulakisan. Siitä se sitten lähti. Tuon vuoden Barcelonan kisasta ei ole mitään muistikuvaa, eli ehkä se jäi välistä.

iceman1988

Well-known member
Mä olen nähnyt jokaisen kisan kauden 1999 Australian GP:stä lähtien. Tota aiemmin mieleen on jäänyt joitain yksittäisiä pätkiä kisoista, kun isä ja kummisetä on seurannut kisoja aktiivisemmin varmaan jo 1980-luvulta lähtien. Sennan kuoleman vappuna 1994 muistan, vaikka mä olin silloin vasta 5v. Jotenkin on jäänyt mieleen, että kuulin siitä auton radiosta matkalla yksiltä kavereilta kotiin. Pysäyttävä kokemus. Mikan eka mestaruus 1998 on myös jäänyt mieleen. Ennen kuin aloin seurata ykkösiä tarkemmin tuli seurattua enemmän ralleja. Nyt myöhemmin on tullut myös nähtyä paljon vanhoja f1-kisoja eri aika-kausilta.

Oikeastaan kiinnostus ykkösiin heräsi oikein kunnolla, kun isä lähti työmatkalle Australiaan ja sitten samalla Australian GP:hen Melbourneen paikanpäälle. Siitä kisaviikonlopusta lähtien jäin sitten täysin koukkuun lajiin. Toi kisahan ei suomalaisittain kovin vahvasti mennyt, kun Häkkinen keskeytti. F1 vei kuitenkin täydellisesti mukanaan ja siitä lähti perusteellinen tutustuminen lajiin. Itse olen nyt tähän mennessä ollut kaksi kertaa paikanpäällä kisoissa, Hungaroringillä 2004 ja viimeksi Monzassa 2008.

Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Kaudella -93 muistan kuinka JJ ajoi mustalla Sauberilla jossakin kisassa jopa kahdeksantena.... Siihen aikaan tosin seurasin formuloita vain satunnaisesti.

Varhaisin muistikuva lajiin liittyen lienee silti Keke-aiheinen laulu.

Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Ensimmäinen muistikuvani on 5-6 vuotiaana joko Häkkisen mestaruus, tai Michael Schumacherin onnettomuus Britanniassa 1999. Muistan ainakin sen kun Häkkinen tuli maaliin ja juhlittiin suomalaista maailmanmestaria, mutta en muista oliko kyseessä 1998 vai 1999. Varmuudella muistan tuon Schumacherin onnettomuuden. Katsoin sitä kisaa kotona kun Schumacher ajoi ulos. Sitten samana päivänä olin kaverilla ja jossain uutisissa kerrottiin siitä kolarista. Silloin se syöpyi aivoihini. Siitä asti tai vuodesta 2000 olen seurannut formuloita.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Ensimmäinen F1 muistikuvani oli vuoden 1994 japanin suzukan gp, kilpailu keskeytettiin vesisateen, autojen liukastelun ja kolaroinin takia. Uusinta startin jälkeen kisassa Mansell ja Alesi kävivät kiistelyjä, kisan voitti Damon Hill.
vuodesta 1995 aktiivisesti olen seurannut formula ykkösiä.

Viimeksi muokattu:

vaijerimies

Päättämätön.
Taisin olla kahdentoista, kun Senna sai surmansa Imolassa... Tuo tapaus on kyllä poltettu verkkokalvoille. Seuraavat muistot taitaakin olla Häkkisen mestaruudet lukioaikanani.

Sinänsä kieroutunut tuo muisti, että muistan kyllä mitä pelejä pelasin ja millä koneella -94, mutta esim. Ratzenbergerin turmasta ei ole mitään muistikuvaa. Noh... Ei nuo formulat muuta perhettä juuri kiinnostaneet, paitsi jos tuli suomalaismenestystä.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Sijainti
Helsinki
Mulla on tosi hämärä muistikuva Monzan pääsuoralta ja jonkun mustan auton syttymisestä tuleen, sitä tunnuttiin näyttävän aika monta kertaa, tällainen muistikuva mulla on. No vuosi oli 1978 ja kyseessä Ruotsin Ronnie Petersonin kuolemaan johtanut onnettomuus. Seuraava muisto onkin ihan selkeä, Las Vegasin kilpailu kaudelta 82, John Watson ja Keke taistelemassa maailmanmestaruudesta, kisahan tuli telkkarista.

Lugera

Well-known member
Ensimmäiset muistikuvat on vuodelta 1998, tosin varsin hataria. Ja muistan hyvin hatarasti vuoden 1999 Michael Schumacherin onnettomuuden Silverstonessa. Siltä ajalta on paljon epäselviä muistikuvia. :rolleyes:

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Sijainti
Tampere
Itsellä on varhaisin muistikuva -98 Monaco. Aikaisemminkin varmaankin katsoin kisoja mutten niistä mitään muista. Siitä lähtien olen suht aktiivisesti seurannut, vaikkei esim. 2000-luvun alku juuri ole mieleen painunutkaan. -98 vuodelta mieleen on myös erityisesti jäänyt Spa ja Suzuka.

Tuosta -98 Monacosta muistan kun sen jälkeen matkittiin monesti sitä Mikan voittotuuletusta, tuolloin kun nelivuotias olin.

tommii

Well-known member
Ensimmäiset hatarat muistikuvat on jostain uutislähetyksestä missä kerrottiin Häkkisen loukkaantumisesta Adelaidessa. Seuraavat Häkän ekasta voitosta 1997. 1998-kaudelta ei tule nyt mieleen mitään muistikuvaa mikä pohjautuisi sen aikaisiin juttuihin, mutta kauden tapahtumat kyllä on hyvin muistissa 1998-kausikooste-VHS:n ansiosta. 1999 vuodelta muistuu ainakin Hocken a-a ja kisa, sekä Itävallan GP, minkä aikaan olin Portugalissa. Vuodelta 2000 muistuu parhaiten mieleen Hungaroringin kisa, kun Häkkinen nousi startissa 3. ruudusta kärkeen.

Lunssila

Well-known member
Varhaisin muisto lienee Häkkisen 1998 mestaruus ja sen varmistuminen Suzukassa. Seuraavasta kaudesta lähtien sitten aloinkin seuraamaan lajia...

Nzap

Well-known member
Sijainti
Wrocław
Muistan kun Schumi keskeytty Ranskassa 1996 lämmittelykierroksella. Seuraava muistikuva on tosin vasta vuodelta 1997 Australiasta kun Hill keskeytti lämmiteelykierroksella hänkin. Sen jälkeen aloin kunnolla seuraamaan lajia.

Vertti

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Formuloita oon katsonut kaksi vuotiaasta, mutta ymmärettävistä syistä en muista noista kisoista mitään. :rolleyes:

Ensimmäinen muisto taitaa olla Häkkisen jompikumpi mestaruus. En muista kyllä tarkasti kumpi. Kaudesta 2000 lähtien oon sitten seurannut aktiivisesti ja kaudesta jäänyt mieleen ainakin Häkkisen huikea ohitus Spassa ja todella katkera moottorin hajoaminen Indiapolisissa.

Sijainti
Kerava
Hmm. Muistan että jossakin kisassa tuli maaliin vain kourallinen autoja, olisiko ollut yhdeksän. Vahvat epäilykset ovat että kyse on vuoden 2001 Kanadan osakilpailusta.

PohjoisenPike

Nappula
Sijainti
JJ:n pelaamo
Varhaisin muisto taitaa olla se, kun Schumacherin veljekset ottivat kaksoisvoiton. Kertokaa joku toki vuosi

EDIT: Tarkistettiin ja kyse oli vuoden 2001 Kanadan GP:stä

Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Sijainti
Oulu
Sennan kuolema varmaan oli ensimmäinen muistikuva. Meuhkasin Urheiluruudun aikaan ja isä käski olemaan hiljaa, oli kuulemma tärkeää asiaa telkkarissa. Ensimmäinen muistikuva kisojen katsomisesta taisi olla 1996 Ranskan GP, jossa oli jännän näköinen viimeinen mutka ja joku hauskan niminen "Villeneuve". 1996 Jaappanin kisasta lähtien onkin sitten katsottu kaikki.

Ode

Maailmanlupaus
Sijainti
Oulu
En tiedä?

Oon varmasti katsonut kisoja jo 2000 -luvun alusta, mutta muistaisinpa vain edes jotakin niistä... :jaska: