Pirelli, virallinen rengastoimittaja

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli saattaa autosportin mukaan vapauttaa mahdollisesti rengassäännön kaudelle 2013 jolloin rengasseoksia saisi kuljettajat jälleen vapaasti valita kilpailussa.
Linkkiä, kiitos. Pirelli on kyllä ehdottanut muutosta eri seoksisten settien määriin, koska nyt jää yksi kova setti kokonaan käyttämättä. Pakolliseen molempien seosten käyttöön kisassa sillä ei kuitenkaan ole vaikutusta. Toisekseen, FIA luo säännöt, ei Pirelli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Nämä asiat ovat kuitenkin vielä keskustelun tasolla ja FIA tietysti loppupelissä määrää säännöt eikä Pirelli. Laitetaan tuota linkkiä sitten vain.

Muutamat tiedot noista pehmeiden ja kovien renkaiden eroista olen poiminut toisilta foorumeilta ja tässä linkissä puhutaan uusista takarenkaista ja ei uusista pehmeistä tai kovista renkaista.

Myös sadekelistä puhutaan, mutta sen vedenpoistosta ei puhuta mitään.

Tuossa kuitenkin linkkiä: http://www.f1pulse.com/news/2011091456/teams-could-choose-their-tyres-in-2013
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiitos (vaikkei olekaan Autosport...).

Linkin takana puhutaan ehdotuksesta, jossa tiimit saisivat etukäteen päättää mitä kahta seosta tulevat jossain tietyssä kilpailussa käyttämään, eli eri tiimit voisivat käyttää eri seoskombinaatioita. Verrattuna siis tämänhetkiseen tilanteeseen, jossa Pirelli sanelee kussakin kisassa käytettävät seokset.

Mutta joka tapauksessa valinta tehtäisiin siis jo ennen kisaviikonloppua ja kisassa olisi edelleen käytettävä molempia seoksia. Eikä tuo todennäköisesti muuttaisi sitäkään, että Top10 lähtee kisaan aika-ajoissa käyttämällään seoksella.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Renkaiden kestävyysarvio Koreassa meni tällä kertaa metsään. Renkaat kestivät odotettua pidempään tai pikemmin kestivät niiden maksimiodotusten mukaan. 5 kierroksen kestävyys jäi nyt kyllä sanahelinäksi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Pirelli pomon mietteitä ensi vuodesta, renkaiden suhteen....
Hembery lupaa Ferrarille etua ensi vuoden seosmuutoksista

Turun Sanomat 23.11.2011 23:23:21

Pirelli Motorsportin johtaja Paul Hembery sanoo La Gazzetta dello Sport -lehden haastattelussa, että Ferrari hyötyy ensi vuonna, kun italialaisyhtiö rakentaa entistä pehmeämmät kumiseokset F1-autoihin.

– Kaikki hyötyvät ja erityisesti Ferrari hyötyy, Hembery vakuuttaa ja viittaa Maranellon miehistön vaikeuksiin saada kovemmat seokset oikeaan toimintalämpöön tällä kaudella.

– Periaate on se, että nykyinen puolikova on ensi vuoden kovin seos ja nykyinen pehmeä on ensi vuoden medium. Itse asiassa nykyinen medium on jo kovempi kuin ensi vuoden kovin kumi, Hembery viitoittaa.

Pirelli muuttaa myös rengasta niin, että koko kumipinta pureutuu paremmin asvalttiin.

– Tämä vaikuttaa erityisesti autojen takaosassa ja tiimit joutuvat piirtämään takaripustukset uudella tavalla, kun kamperikulmat ovat selvästi suuremmat, Hembery selvitti.

Entäpä sitten varikkokäyntien määrä kaudella 2012?

– Tämän kauden alussa näimme keskimäärin 3-4 stoppia kuljettajaa kohti, mutta loppuvuodesta se laski keskimäärin kahteen käyntiin. Ensi vuodeksi pyrimme keskimäärin kolmeen pysähdykseen, että kisoista tulee taas hauskempia.

Parhaiten Pirellin renkaat hyödynsi kiistatta maailmanmestari Sebastian Vettel.

Ketkä Hemberyn mielestä olivat parhaat rengaspuolella?

– Selvästi paras oli Vettel, mutta myös Jenson Button oli erittäin hyvä ja sitten tulevat kaksi Sauberin kuljettajaa Kamui Kobayashi ja Sergio Perez, Hembery listaili.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Mielenkiintoisia muutoksia siis odotettavissa. Ensi kaudella pehmeä rengas on heikommin kestävä kuin tällä kaudella ja se tuo ainakin mielenkiintoa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Sais tulla rengassota takasin, nykysäännöt on liian keinotekoset. Ennen renkaista tehtiin mahdollisimman hyviä, nyt taas renkaiden tehtävä on manipulo... eiku siis parantaa kilvanajoa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sais tulla rengassota takasin, nykysäännöt on liian keinotekoset. Ennen renkaista tehtiin mahdollisimman hyviä, nyt taas renkaiden tehtävä on manipulo... eiku siis parantaa kilvanajoa.
Rengaskilpailun aikaan eri rengasvalmistajien kumien välillä saattoi olla yli sekunnin ero kierroksella. Käytännössä rengasvalmistaja oli siis autoa ja kuljettajaa merkittävämpi voimasuhdetekijä. En pidä siihen paluuta mielekkäänä, varsinkin kun autot sinällään on jo melko lailla tasapäistetty ja rengasvalmistajan merkitys korostuisi entisestään.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Rengaskilpailun aikaan eri rengasvalmistajien kumien välillä saattoi olla yli sekunnin ero kierroksella. Käytännössä rengasvalmistaja oli siis autoa ja kuljettajaa merkittävämpi voimasuhdetekijä. En pidä siihen paluuta mielekkäänä, varsinkin kun autot sinällään on jo melko lailla tasapäistetty ja rengasvalmistajan merkitys korostuisi entisestään.
Juurikin tuo yksi sana kuvaa sen, mikä meikälaistä F1:n nykytilassa nyppii. Tasapäistyminen olisi OK, mutta ei tasapäistäminen keinotekoisin säännöin. Kahden rengasseoksen käyttöpakkokin on hanurista. Itse selittäisin Buttonin parempia otteita Hamiltoniin nähden Pirellin renkailla, siinä missä Vettelin ylivoimaa Webberiin nähden. Useimmiten kuski (sekä myös auto) joka saa renkaat toimimaan myös kuluttaa rengasta enemmän, ja toisaalta helposti toimivaan saatavat renkaat kuluu nopeasti. Lewis ja Webbo saivat kestävämmät Brisukat toimimaan paremmin kuin tallikaverinsa, Seb ja Jenson puolestaan pystyvät säästämään nopeasti kuluvia Pirellejä paremmin. Nykyään rengasvalmistaja määrää parhaan ajotyylin. Itse kaipaisin systeemiä, että kuski ajaa yhdellä ja samalla seoksella aika-ajon ja kisan. Esim. Mäkillä Lewis saattaisi käyttää kovempaa ja Jenson pehmeämpää rengasta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kahden rengasseoksen käyttöpakkokin on hanurista. Itse selittäisin Buttonin parempia otteita Hamiltoniin nähden Pirellin renkailla, siinä missä Vettelin ylivoimaa Webberiin nähden. Useimmiten kuski (sekä myös auto) joka saa renkaat toimimaan myös kuluttaa rengasta enemmän, ja toisaalta helposti toimivaan saatavat renkaat kuluu nopeasti. Lewis ja Webbo saivat kestävämmät Brisukat toimimaan paremmin kuin tallikaverinsa, Seb ja Jenson puolestaan pystyvät säästämään nopeasti kuluvia Pirellejä paremmin.
Ehkä hieman liikaa yksinkertaistusta. Lewis-Button parilla ehkä toimii, mutta mitenkäs se Vettel on sit vienyt lähes kaikki aika-ajot ja varsinkin verrattuna Webberin suorituksiin. Siis jos Webber saa renkaat nopeammin lämpösiksi, niin eikös Webberin kuuluisi sillon olla aika-ajoissa edellä?

Väittäisin, että Button on Pirelli-haka kisoissa ja Vettel paras kokonaisuutena, yhden nopean kierroksen ja kisamatkan yhdistelmä.

Nykyään rengasvalmistaja määrää parhaan ajotyylin. Itse kaipaisin systeemiä, että kuski ajaa yhdellä ja samalla seoksella aika-ajon ja kisan. Esim. Mäkillä Lewis saattaisi käyttää kovempaa ja Jenson pehmeämpää rengasta.
Ajotyylin määrää kait enemmän renkaan rakenne kuin sen kumiseoksen pehmeys? Tai ainakin silläkin on varmasti vaikutuksensa.
Tuo seoksen valinta systeemi voisi olla myös hyvä, mutta luulempa silti, että kovin isoja eroja ei sillä nähtäisi. Varsinkin, kun aika-ajoissa sillä kovemmalla pyörällä voisi Vettel tai Hamikin jäädä kympin sakin ulkopuolelle.
Eli nopeus ratkaisee ja kaikki käyttäs käytännössä pehmeetä pyörää, jos tilanne olisi muuten sama kuin esim. tällä kaudella.

Eikös tästä seoksen valinnasta kisaan ole kuitenkin ollut puhetta Pirellin tai FIAnkin toimesta? Kenties siis joskus mennään niin. Silloin vain aika-ajoissa pitää olla sit oma valintansa tai erilliset AA-pyörät.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nykyään rengasvalmistaja määrää parhaan ajotyylin.
No eihän tuo mitenkään muuttuisi rengaskilpailun vapautuessa. Joillakin ne renkaat silti toimisivat paremmin kuin toisilla. Erona vain olisi se, että jos sattuu olemaan väärän rengastoimittajan tallissa, se, jolla ne toimivat paremmin saattaisi silti olla hitaampi kuin ne toisen tallin kuskit joilla ne toimivat huonommin.
Itse kaipaisin systeemiä, että kuski ajaa yhdellä ja samalla seoksella aika-ajon ja kisan. Esim. Mäkillä Lewis saattaisi käyttää kovempaa ja Jenson pehmeämpää rengasta.
Ghost_Glove jo sen totesikin: kaikki ajaisivat pehmeällä (paitsi ehkä Sauberit ;)).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Yhdenkin rengasvalmistajan systeemi olisi minusta OK, jos kuskin pitäisi ajaa yhdellä ja samalla seoksella aika-ajo ja kisa. Ihannetilanne olisi sitten se, että toinen ajaisi kovemmalla renkaalla 1 stopilla ja pehmeällä 2 stopilla, ja toinen ääripää kovemmalla 2 stopilla ja pehmeällä 3 stopilla. Ja niin, että kisassa se kovemmilla ajaminen olisi loppupeleissä hiemän nopeampi taktiikka, korvaten heikompaa aika-ajovouhtia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jospa Pirelli sitten tekisi renkaat jotka eroavat vain noin. 0.3 sekuntia per kierros ja se kovempi kestää 10-15 kierrosta enemmän?
No sitten kaikki ajaisivat kovemmilla. Pehmeiden etu 55 kierrosta kestävässä kisassa (perus-tilkeradan kisapituus) olisi 16,5 sekuntia, joka ei riitä ylimääräiseen varikkokäyntiin.

Jos renkaat pyritään viemään sillä tavalla lähelle toisiaan, että kumpien tahansa renkaiden käyttö on jokseenkin tasavertaista, autojen ja ajotyylien merkitys on taas suurempi. Mutta sitten renkaista tulee täysin yhdentekevä tekijä ja showsta tylsempi.

Nimenomaan merkittävä heittely autojen suorituskyvyssä kisan aikana luo ohitustilanteita ja actionia. En ymmärrä miksi joku haluaisi palata vanhaan jonossa-ajeluun.

-Edit- Tai siis kyllähän DRS:llä ohi pääsee, mutta muualla juuri ei, koska 0,3 s etu ei siihen riitä. Eli suurempi osa ohituksista olisi DRS-ohituksia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Mikäli rengasvalmistajia olisi yksi ainoa tai useampia niin paras vaihtoehto olisi tehdä toisistaan oikeasti ja selkeästi poikkeavat renkaat. Goodyear onnistui aikoinaan luomaan jännitystä eri seoksilla ja vasta aivan loppuvaiheissa sen mukanaoloa ne menivät liian konservatiiviseksi ja säännötkin muuttuivat niin kovin radikaalisti, että Goodyear ei halunnut sellaista.

Selkeillä ja poikkeavilla renkailla voisi olla joku selkeä yleisrengas joka pysyisi radalla kuin radalla hyvänä ja silti kuluvana. Sellainen oli ainakin C-seos Goodyearilla. Vanhalla Pirellillä Pehmeä rengas oli tarkoitettu myös samanlaiseksi.

Sitten olisi ne ääripäät jotka olisivat joillakin radoilla ne kaikista tärkeimmät. Ja kaikkein kovimpienkin renkaiden osalta jännitystä toisi se, että ne lämpenisivät todella hitaasti ja sitten kuluessaan saisivat parempaa pitoa suhteessa toisiinsa.

Niillä myös kestävyys olisi avainsana. Erittäin pehmeillä renkailla pääsisi alussa ja kisan lopussakin olosuhteista riippumatta erittäin kovaa tarvitsematta kuitenkaan pelätä niiden sulamista alle.

Lopulta on myös sitten radasta kiinni olosuhteet ja kuljettajien omasta halusta ottaa riskejä.

Goodyearilla renkaiden käyttäjät usein kuuntelivat edustajien neuvoja ja siten omilla valinnoillaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ottivat mieluummin turvallisen vaihtoehdon. Se tavallaan pilasi kilpailuja.

Sen takia tulikin välitankkaus takaisin lajiin vaikka tiedettiin mahdollinen kisojen huonontuminen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
CCMK, jotenkin mun oli taas vaikee löytää sitä punaistalankaa sun kirjotuksesta. Vika voi olla meikäläisessäkin kyllä, mutta sanoimpa tämän nyt ääneen kuitenkin.

Eri seosten käyttö voi toimia vain, jos aika-ajot saa vetää eri seoksella kuin kisan. Eli siis yksi aika-ajoseos kaikille tai sitten tarjolla olevista pehmeä/kova seoksista saisi valita erikseen aika-ajoon ja kisaan seokset.

Tosin joka tapauksessa myös polttoainekuormalla ja välitankkauksien poissaololla on vaikutuksensa. Aiemmin kun seoksen sai valita itse oli myös välitankkaukset käytössä. Tai näin veikkaan. Sillon en niin tarkkaan seurannut tätä asiaa. Eli jos olen väärässä, korjatkaa äkkiä. :)
Eni vei, pointti on, että esim. agresiivisella seosvalinnalla hyötyy enemmän jos bensakuormankin saa sovittaa siihen samaan. Sen sijaan kun ilman välitankkauksia tilanne olisi äkkiä se, että kisa ajettaisiin kovilla pyörillä niiden paremman keston takia, kun kukaan ei saa pienemmästä bensakuormasta hyötyä kuitenkaan... Tai sitten jos pehmeä pyörä olisi parempi, niin kaikki ajaisi pehmeillä kisan. End of story.

Jokunen aika sitten taisi välähtää idea, että seokset pitäisi päättää etukäteen kutakin kisaa varten. Tämä toki toisi varmaan vähän vaihtelua tiimien välillä, mutta olisi mun mielestä huono ja liikaa arpapeliä sisältävä ratkaisu. Huonolla päätöksellä hyväkin tiimi voisi olla pois pelistä jo ennen viikonlopun alkua...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Jokunen aika sitten taisi välähtää idea, että seokset pitäisi päättää etukäteen kutakin kisaa varten.
Tässä olisi järkeä, kannatetaan! Tallit saisivat autostansa maximaalisen suorituskyvyn irti (Ferrari ym.) ja toisaalta riskipelillä ja onnistuneella valinnalla keskikastin tallit voisivat tehdä yllätyksiä kisakohtaisesti hyvän taktiikan ansioista. Mutta luutavamminkin tämä aiheuttaisi sen että tallit tekisivät 'varmoja ratkaisuja' ja ottaisivat pehmeämmän pään renkaita koska tällä vauhti säilyy hyvänä mutta miinuspuolena olisi stintti enemmän joka on varmempi ratkaisu kun ottaa sekuntikaupalla nokkiin per kierros kovan renkaan johdosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Punainen lanka oli siinä, että f1:n rengasongelmien ja valitusten ratkaisemiseksi voisi olla jonkinlainen yleisrengas tarpeen. Goodyearilla sellainen joka radan rengas oli C-seos.

Se oli riittävän kestävä kilpailuun ja toisaalta riittävän nopeasti kuluva jotta tuli jännitystä kisoihin ja varikkokäynnit eivät jääneet vain tiettyihin stoppeihin.

Paljon tietysti muuttui välitankkausten myötä lajissa ja sen jälkeen jotenkin renkaista on löytynyt valituksia vaikka kaudella 2005 oli ainakin hetken aikaa kuningasidea ajaa yksillä renkailla.

Indyn jälkeen koko idea oli surkeuden huippu.
 
Ylös