Moottoriratakeskustelu

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Hakkiksen loistava vertailu Hungaroringistä kertoo kaiken... Harmittaa tuo soran katoaminen radoilta. Jos noita asfalttiviidakoita tehtäisiin uusiin ratoihin ja annettaisiin vanhojen olla ennallaan?

E: Viime vuonna löytyi vain yksi sorapaikka. Eiköhän sekin ole täksi vuodeksi jo poistettu...
Jos legendaaristen ratojen annettaisiin olla ennallaan saisimme Monzan, Silverstonen, Span, Nürburgringin ja Suzukan sijasta seurata Qatarin, Marokon, Egyptin, Kuwaitin ja Saudi-Arabian autiomaaradoilla ajettavia kisoja joilla korkeuserotkin puuttuisivat kokonaan ja kun siihen vielä lisättäisiin lähes tyhjät katsomot, niin johan olisi mielenkiintoista seurata kisoja.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Jos legendaaristen ratojen annettaisiin olla ennallaan saisimme Monzan, Silverstonen, Span, Nürburgringin ja Suzukan sijasta seurata Qatarin, Marokon, Egyptin, Kuwaitin ja Saudi-Arabian autiomaaradoilla ajettavia kisoja joilla korkeuserotkin puuttuisivat kokonaan ja kun siihen vielä lisättäisiin lähes tyhjät katsomot, niin johan olisi mielenkiintoista seurata kisoja.
No jos FIA suostuisi ajamaan täysin turvallisilla radoilla ilman niitten raiskaamista niin kaikki olisi loistavasti.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
No jos FIA suostuisi ajamaan täysin turvallisilla radoilla ilman niitten raiskaamista niin kaikki olisi loistavasti.
Turva-alueiden muokkaamisella radoista nimenomaan yritetään tehdä täysin turvallisia, joten siltä ei voi välttyä ja nykyaikana asfaltti on katsottu turvallisimmaksi alustaksi turva-alueitten pinnoitteeksi, joten asfalttiturva-alueisiin on vain totuttava.

Minun mielestä yhtäkään vanhempaa rataa ei ole raiskattu FIA:n toimesta, vaan kaikilta niiltä löytyy edelleen myös hiekkaturva-alueita ja asfalttipintaiset turva-alueet ovat suurimmaksi osaksi nopeissa mutkissa ja suorien päässä olevissa mutkissa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6754
Sijainti
Täällähä mä
Tässä BBC:n tuore uutinen aiheesta
http://www.bbc.com/sport/0/formula1/28445977

Edit:

Siitä vielä AUTODROMO Hermanos Rodríguez:in demo https://www.youtube.com/watch?v=JXUTef8mM-k
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Siitä vielä AUTODROMO Hermanos Rodríguez:in demo https://www.youtube.com/watch?v=JXUTef8mM-k
Screenshot uudesta profiilista:



Vertailun vuoksi vanha:



T1-3 näyttää tiukemmalta, samoin T4. T8 (ensimmäinen ässistä) sivuutetaan (vanhan T8:n paikalla katsomo). Kaikki ässät muutetaan lyhyemmän säteen mutkiksi jättäen enemmän turva-aluetta. Peraltadan ensimmäinen puolikas korvataan Mikki Hiiri -osuudella stadionin sisällä.

:thumbdown
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Aivan karmea profiili, jonossa ajelua luvassa kun noita hidas-hidas-hidas mutkayhdistelmiä katsoo, ohi et pääse millään. Peralta olisi pitänyt säilyttää alkuperäisenä (ajaahan ne Indyäkin 200mph aivan kaiteen vieressä, turvallista koska törmäyskulma on aina pieni)
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12606
Sijainti
Sivulla viisi
Peraltada. :D:nope: Tosin eipä tuo yllättänyt pätkän vertaa. Pitkät, nopeat mutkat loistavat poissaolollaan, joka paikassa vain tuollaisia teräviä kulmia. Varmasti eeppinen ajonautinto.

Onneksi on tuo pitkä suora, ohituksia varmaan nähdään ilman takasiipiapujakin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikö noita keskiosan ässämutkia olisi voinut vähän sisentää, että edes olisi jotenkin säilynyt luonne? :nope: Tarpeeksi vaan tecpro-aitaa niin, olisi hyvä tullut.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kylläpä näyttää taas hienolta tuo uusittu rata... Kuka tuon nyt on vuorostaan pilannut? Tilke?

En kyllä ymmärrä mikä villitys on tunkea nuo radat täyteen noita hitaita ysikymppisiä mutkayhdistelmiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ottaen huomioon, että ilman muutoksia Meksikolla ei olisi ollut mitään saumoja palata F1-kalenteriin, on havainnekuvan muutokset varsin maltillisia ja odotettuja, eivätkä täysin riko radan luonnetta, kuten monessa muussa paikassa on käynyt. Peraltadan alkupuolisko menetettiin, mutta senhän me jo tiesimme etukäteen, että näin tulee käymään. Poisjättöön on montakin syytä:
- ei tilaa turva-alueelle
- Pirellillä ei ole ovaalirenkaita, eikä niitä tehdä yhden kisan takia
- ei siinä alkuosassa ole katsomoitakaan, joten ei sitä kukaan näkisi (paitsi tv:stä)
- baseball-stadionilla on valmiit katsomot.
Jos mutka haluttaisiin säilyttää mukana kokonaisena, sitä ennen pitäisi olla vauhdin tappava shikaani. Mikä varmasti herättäisi yhtä paljon närää.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Tarvittaisiinko muka ovaalirenkaita yhden mutkan takia kun kyse ei kuitenkaan ole renkaita limitille ajattavasta Michelinistä? Luulen ma että renkaisiin kohdistuvat voimat eivät tuossa sen kovempia olisi kuin jossain Pouhonissakaan.

Sitä paitsi Champ Car (muistaakseni) käytti Peraltadaa ennen mutkaa olevan hidasteshikaanin kera alle 10 vuotta sitten, ja tuohon ratkaisuun taidettiin olla oikeinkin tyytyväisiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarvittaisiinko muka ovaalirenkaita yhden mutkan takia kun kyse ei kuitenkaan ole renkaita limitille ajattavasta Michelinistä? Luulen ma että renkaisiin kohdistuvat voimat eivät tuossa sen kovempia olisi kuin jossain Pouhonissakaan.
Nopeuksien luulisi olevan kovempia Peraltadassa, koska edeltävä suora on pidempi. Pouhoniin ajetaan sisään yhden nopeuskartan mukaan alle 200 km/h. Lisäksi Peraltada ajettaisiin kisan aikana 66 kertaa, Pouhon 44.

Ei Pirelli tee varmuuden vuoksi renkaisiin ominaisuuksia, joita niissä ei odoteta tarvittavan - se maksaa, eikä kukaan korvaa. Niinpä niiden sivuttaisvoimakestävyyttä ei ole suunniteltu ovaalirasituksia varten.
Sitä paitsi Champ Car (muistaakseni) käytti Peraltadaa ennen mutkaa olevan hidasteshikaanin kera alle 10 vuotta sitten, ja tuohon ratkaisuun taidettiin olla oikeinkin tyytyväisiä.
Voipi olla, mutta koko mutkasta menee siinä samalla pointti ja baseballstadionkieputus alkaa vaikuttaa mielenkiintoidemmalta vaihtoehdolta kuin tuo.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Porschen rataostos elvytti Etelä-Afrikan F1-toiveet. Autonvalmistaja Porsche täytti torstaina moottoriurheilufanien toiveet ja osti huutokaupassa eteläafrikkalaisen Kyalamin moottoriradan. Miljoonaostos takaa autourheilun perinteiden jatkumisen Etelä-Afrikassa ja nostattaa toiveita formula ykkösten paluusta Kyalamiin. Porsche maksoi radasta 205 miljoonaa Etelä-Afrikan randia eli noin 14,5 miljoonaa euroa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Porschen rataostos elvytti Etelä-Afrikan F1-toiveet. Autonvalmistaja Porsche täytti torstaina moottoriurheilufanien toiveet ja osti huutokaupassa eteläafrikkalaisen Kyalamin moottoriradan. Miljoonaostos takaa autourheilun perinteiden jatkumisen Etelä-Afrikassa ja nostattaa toiveita formula ykkösten paluusta Kyalamiin. Porsche maksoi radasta 205 miljoonaa Etelä-Afrikan randia eli noin 14,5 miljoonaa euroa.
Miksikäs Porsche F1-kisan haluaisi, F1:n sijaan kun WEC:hen menivät.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Screenshot uudesta profiilista: Vertailun vuoksi vanha:
Autodromo Hermanos Rodriguezilla se edellinen remontti tehtiin silloin 2002 ja siitä remontista silloin vastasi Ron Dicksonin pulju D3 Motorsport Development, vaikka takapiruna häärikin Gerald Forsythe. Edellisen kerran Autodromo Hermanos Rodriguezilla olemme nähneet kansainvälisen luokan mukana 2008, silloin siellä oli NASCAR Nationwide (2005-2008) vierailemassa, kuten myös Rolex Grand Am (2005-08). CART/Champ Car vieraili siellä 2002-2007 ja A1GP kävi siellä 2005-06 ja 2006–07, tarkoituksena oli ajaa siellä myös 2010 maaliskuussa A1GP kisa, mutta sarja kerkesi mennä nurin ennen sitä. Viime vuodet siellä on vierailut meksikon sarjat mm NASCAR Mexico Toyota Series.
Miksikäs Porsche F1-kisan haluaisi, F1:n sijaan kun WEC:hen menivät.
Ei heistä koskaan tiedä, mut luulisin että WEC kalenterissä tämä saattaa tulevaisuudessa olla kisa paikkana, mutta aika näyttää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Porschen rataostos elvytti Etelä-Afrikan F1-toiveet. Autonvalmistaja Porsche täytti torstaina moottoriurheilufanien toiveet ja osti huutokaupassa eteläafrikkalaisen Kyalamin moottoriradan. Miljoonaostos takaa autourheilun perinteiden jatkumisen Etelä-Afrikassa ja nostattaa toiveita formula ykkösten paluusta Kyalamiin.
Toivottavasti ei palaa. Kaikkien vanhojen ratojen glooriaa ihannoivien pitäisi tässä kohtaa huutaa kuorossa, että Kyalami on lopullisesti tuhottu, eikä nykyrata ansaitse oikeutta pilata legendan historiaa.

PS. Toki sekin ehdittiin pari kertaa nähdä 90-luvun alussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös